Indhold

Dette afsnit handler om pligter til at indberette oplysninger om pantebreve, der er i depot, og pantebreve mv., der ikke er i depot.

Afsnittet indeholder:

  • Pantebreve, der er i depot
  • Pantebreve og gældsbreve, der ikke er i depot.

Pantebreve, der er i depot

Indberetningspligten

Indberetningspligten omfatter den, der som led i sit erhverv modtager pantebreve med pant i fast ejendom i depot til forvaltning. Se SKL 8 Q.

Kredsen af indberetningspligtige, der er nævnt i bestemmelsen, er ikke udtømmende, idet alle, der modtager nævnte pantebreve i depot til forvaltning, er omfattet. Sikkerhedsdepoter er omfattet, hvis den, der fører depotet, også forestår opkrævningen af ydelserne.

Bemærk

Indberetningspligten omfatter ikke pligt til at indberette oplysning om kautionister, når disse inddækker en låntagers forpligtelser.

Adgang til at blive konkret fritaget for indberetningspligten

Når praktiske forhold taler for det, og oplysningen har mindre betydning for skattekontrollen, kan skatteministeren i medfør heraf fritage for eller lempe indberetningspligten for enkelte grupper af indberetningspligtige eller for visse kontoarter. Se SKL 8 H, stk. 4, § 8 P, stk. 4, og § 8 Q, stk. 3.

Indberetning af kvartårlig rentetilskrivning mv. 

Den, der i forvejen har pligt til at indberette om renter af pantebreve i depot efter SKL § 8 Q, skal til Skatteforvaltningen indberette følgende oplysninger om kvartårlig rentetilskrivning mv. af pantebreve i depot:

  • Indberetningen skal omfatte fysiske personer, som har et cpr-nr.
  • Undtaget fra indberetningspligten er:
    • Låneforhold, hvor der er tre eller flere låntagere med hjemsted eller bopæl i Danmark.
    • Veksler.
    • Lån, hvoraf renten efter LL § 17 A ikke kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
  • Indberetningen skal indeholde
    • oplysninger til identifikation af låntager efter indberetningsbekendtgørelsens § 4, og
    • oplysninger om konto- og låneforholdet.
  • Indberetningen skal omfatte
    • de samlede ordinære renteudgifter af pantebreve i depot
    • samt reservefonds- og administrationsbidrag,
    • som er tilskrevet eller opkrævet fra kalenderårets start til udgangen af det kvartal, der indberettes om.
  • Indberetningen skal foretages for hvert låneforhold.
  • Fristen for indberetning er den sidste hverdag i måneden efter udløbet af kvartalet, men omfatter ikke årets sidste kvartal.

Se

Pantebreve og gældsbreve, der ikke er i depot 

Indberetningspligten i skattekontrollovens § 7L, stk. 1 gælder ligeledes for pantebreve og gældsbreve, der ikke er i depot.