Indhold

Dette afsnit handler om indberetningspligten for renteudgifter af udlån.

Afsnittet indeholder:

  • Pligtens indhold
  • Indberetning af oplysninger for det enkelte låneforhold
  • Indberetningspligt for pengeinstitutter
  • Indberetningspligt for andre
  • Kurstab
  • Gældseftergivelse
  • Indfrielse af kontantlån.

Pligtens indhold

Den, der som led i sin virksomhed yder eller formidler lån mod forrentning, skal indberette det til SKAT hvert år. SKAT bruger oplysningerne ved skatteligningen. Det samme gælder renter ved for sen betaling vedrørende visse ydelser, der opkræves af regioner og kommuner og inddrives af restancemyndigheden. Se SKL § 8 P, stk. 1.

Der er fastsat nærmere regler for indberetningspligten for renter af udlån i SKL § 8 R og i indberetningsbekendtgørelsens kapitel 14 (§ 35).

Alle långivere, herunder også statslige myndigheder, kommuner og regioner, skal foretage indberetning til SKAT om deres udlån.

Det er afgørende for, om der foreligger indberetningspligt, om der efter aftale med kunden er etableret et låneforhold, der indebærer forrentning i låneperioden, og at dette sker som led i udlånerens virksomhed. Indberetningspligten omfatter således også kreditgivning og erhvervelse af kreditorrettigheder.

Visse nærmere angivne udlån hos de oplysningspligtige er dog undtaget fra registrerings- og indberetningspligt. Indberetningspligten efter SKL § 8 P  omfatter ikke veksler samt lån, hvoraf renten efter LL § 17 A ikke kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Se indberetningsbekendtgørelsens § 35.

Endvidere omfatter indberetningspligten efter SKL § 8 P ikke udlån til de skattefrie institutioner mv., der er nævnt i SEL § 3, eller statsanerkendte arbejdsløshedskasser, samt udlån til pengeinstitutter, pensionskasser, realkreditinstitutter eller forsikringsselskaber. Se indberetningsbekendtgørelsens § 35.

Indberetning af oplysninger for det enkelte låneforhold

For det enkelte låneforhold skal oplyses 

  1. lånetype,
  2. tilskrevne eller forfaldne renter, gældens størrelse og kursværdien heraf,
  3. markering af renter i låneforhold, hvor der er ubetalte forfaldne renter for det kalenderår, der går forud for kalenderåret, som der i øvrigt foretages indberetning om,
  4. markering af renter i låneforhold, hvor der er sket gældseftergivelse, som nævnt i LL § 5, stk. 8, i det år, som der i øvrigt foretages indberetning om eller tidligere år,
  5. løbende provisioner mv. efter LL § 8, stk. 3, litra a og b,
  6. reservefonds- og administrationsbidrag efter LL § 15 J,
  7. størrelsen af skattepligtige udlodninger fra realkreditinstitutters reservefonde, hvis udlodningen skal indtægtsføres af modtageren i udbetalingsåret,
  8. dato for rentetilskrivning,
  9. gæld pr. 31. december,
  10. kursværdien af gælden pr. 31. december, når lånet er ydet på grundlag af børsnoterede obligationer, eller efter regler, der nærmere fastsættes efter SKL § 8 P, stk. 4,
  11. vedrørende kontantlån, om der er sket ekstraordinære skattepligtige indfrielse, som nævnt i kursgevinstloven, uanset om debitor er en fysisk eller juridisk person,
  12. fradragsberettiget beløb efter LL § 6, som hidrører fra kurstab ved indfrielse af kontantlån, optaget inden den 19. maj 1993, og 
  13. identifikation ved ejendommens nummer i Bygnings- og Boligregistret (BBR) af den faste ejendom, hvori lån, ydet eller formidlet af et realkreditinstitut, er sikret ved pant.

Se SKL § 8 P, stk. 2, nr. 1-13.

Indberetningspligt for pengeinstitutter

Registrerings- og indberetningspligten for pengeinstitutter omfatter som udgangspunkt følgende udlån:

  • Uopsigelige pantebreve til fast rente
  • Udlånskonti med adgang til variabel udnyttelse
  • Byggelån
  • Prioritetslån
  • Øvrige lån.

Saldoen ved årets udgang er bestemmende for, om der foreligger et udlån eller et indskud.

Renter og gæld vedrørende konti i udenlandsk mønt indberettes i kroner og øre efter kursen på henholdsvis debiteringstidspunktet og ved årets udgang.

Indberetningspligten omfatter således udlån i form af

  • uopsigelige pantebreve til fast rente.
  • øvrige pantebreve, herunder pantebreve udstedt til eller tiltransporteret til pengeinstituttet, samt
  • andre udlån, hvor lånet er baseret på andet pant i debitors faste ejendom (ejerpantebrev, skadesløsbrev).

Indberetningspligt for andre

For realkreditinstitutter omfatter registrerings- og indberetningspligten alle de udlån, som realkreditinstitutterne har ydet eller formidlet.

For kortudstedere omfatter registrerings- og indberetningspligten de udlånsforhold, der er omfattet af betalingskortloven, og hvor der kan løbe renter eller morarenter på.

For øvrige indberetningspligtige omfatter indberetningspligten samtlige udlånskonti og udlån, der kan sidestilles hermed, hvis der kan påløbe renter eller morarenter.

Kurstab

Realkreditinstitutter er pålagt en pligt til at indberette fradragsberettigede beløb, som hidrører fra kurstab ved indfrielse af kontantlån, der efter LL § 6 er optaget inden 19. maj 1993. Se SKL § 8 P, stk. 2, nr. 12. Kurstabsfradraget skal fordeles med lige store beløb pr. termin over det nye låns samlede antal terminer.

Gældseftergivelse

Kreditorer, der eftergiver gæld, har pligt til at oplyse om gældseftergivelsen ved den årlige renteindberetning. Se SKL § 8 P, stk. 2, nr. 4. Oplysningen gives ved en særlig markering af den rente, der indberettes vedrørende låneforholdet, og skal foretages årligt i lånets restløbetid.

En tilsvarende indberetningspligt er pålagt depotforvaltere vedrørende pantebreve med pant i fast ejendom. Se SKL § 8 Q, stk. 2, nr. 2. Markeringen i lånets restløbetid har sammenhæng med fradragsbegrænsningen efter LL § 5, stk. 8, og skal varsle SKAT om gældseftergivelsen.

Indberetningen gælder for aftaler om nedsættelse af gæld, der er indgået efter lovens ikrafttræden.

Indfrielse af kontantlån

Realkreditinstitutter skal foretage indberetning om kontantlån, hvor der foretages ekstraordinær indfrielse, som nævnt i kursgevinstloven. Se SKL § 8 P, stk. 2, nr. 11. Dette gælder, uanset om debitor er en fysisk eller juridisk person.

Indberetningen foretages ved markering om indfrielsen. På denne baggrund har SKAT mulighed for at sikre, at en eventuel skattepligtig gevinst, der opstår ved indfrielsen, kommer til beskatning.