Indhold

Dette afsnit handler om SKATs tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter opkrævningsloven, eller når grundlaget for tilbagebetaling er genoptagelse af tilsvaret af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter skatteforvaltningsloven.

Afsnittet indeholder:

  • Tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, der sker efter OPKL § 12
  • Tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, der ikke sker efter OPKL § 12
  • SKATs adgang til at tilbageholde og modregne i moms ved risiko for svig
  • SKATs helt eller delvise afslag på ansøgt tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser mv. 

Tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, der sker efter OPKL § 12

Betingelser for tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter OPKL § 12

En virksomhed, der er registreret for moms, lønsumsafgift og/eller en eller flere punktafgifter, har adgang til at få tilbagebetalt, at

  • et netto negativt tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, eller
  • moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, som virksomheden har betalt indbetalt med for store beløb.

Herunder kan moms, lønsumsafgift eller punktafgifter være indbetalt med for store beløb enten

  • som følge af fejl ved en tidligere angivelse af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, eller
  • hvis godtgørelsesberettigede skatter og afgifter, der skal modregnes i et ellers positivt tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, overstiger tilsvaret.

Beløb under 50 kr. udbetales dog ikke. Se OPKL § 12, stk. 1.

Bemærk

Fejl ved en tidligere angivelse af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, der er begrænset til simple taste- eller skrivefejl eller fejlagtig indbetaling af et beløb, der er større end det angivne tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, er inden for anvendelsesområdet for OPKL § 12.

Fejl i opgørelsen af tilsvaret af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter for en tidligere afregningsperiode, som virksomheden ansøger SKAT om at få rettet ved at sende en efterangivelse, er uden for anvendelsesområdet for OPKL § 12.

Bemærk også, at spørgsmålet, om tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter er inden eller uden for anvendelsesområdet for OPKL § 12, har betydning for tidspunktet fra, hvornår der skal beregnes renter af et krav på tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter. Se afsnit A.B.4.7.

SKATs frist for tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter OPKL § 12

Hvis et negativt tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter for en afsluttet afregningsperiode, eller hvis moms, lønsumsafgift eller punktafgifter er indbetalt med et for stort beløb som følge af fejl i en tidligere angivelse af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, skal SKAT tilbagebetale beløbet senest 3 uger regnet fra tidspunktet, hvor

  • SKAT har modtaget angivelsen af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter inden for fristen for den afsluttede afregningsperiode, eller
  • virksomheden har gjort SKAT opmærksom på et fejlagtigt for meget indbetalt beløb, eller SKAT selv har konstateret fejlen.

Se OPKL § 12, stk. 2.

Afbrydelse af fristen for tilbagebetaling

Hvis SKAT ikke kan foretage den fornødne kontrol af en angivelse af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, der udviser et negativt tilsvar til udbetaling, og de manglende kontrolmuligheder skyldes forholdene hos virksomheden, fx ferielukning, bortrejse eller mangelfuldt regnskab, afbrydes udbetalingsfristen på de 3 uger, indtil forholdene ikke længere hindrer SKATs kontrol. Se OPKL § 12, stk. 3, 1. pkt.

SKAT har også adgang til at afbryde udbetalingsfristen, hvis SKAT skønner, at udbetaling på det foreliggende grundlag vil indebære en nærliggende risiko for tab af afgiftsprovenu. I denne situation kan SKAT dog vælge at imødekomme virksomhedens ansøgning om udbetaling, hvis virksomheden stiller sikkerhed, indtil SKAT har fået undersøgt virksomhedens forhold. Se OPKL § 12, stk. 3, 2. pkt.

Hvis SKAT skønner det nødvendigt for at opfylde det forvaltningsretlige undersøgelsesprincip (se herom i afsnit A.A.7.4.3), kan SKAT afbryde udbetalingsbetalingsfristen i flere omgange ved behandling af én og samme ansøgning om tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter. Se OPKL § 12, stk. 3.     

Det kan fx være relevant i tilfælde med særligt komplicerede faktiske sagsforløb eller ved tilbagebetaling af ikke uvæsentlige beløbsstørrelser, og hvor virksomheden, der ansøger om tilbagebetaling, i både første, anden og måske flere omgange ikke formår at fremkomme med de oplysninger og det materiale, som SKAT anser for nødvendig for at undersøge forholdene og træffe endelig afgørelse i sagen.

Der løber dog nemt 1-2 dage af udbetalingsfristen for hver gang, SKAT har modtaget oplysninger og materiale, som SKAT ikke anser for tilstrækkelig, til SKAT kan meddele ansøgeren om en ny afbrydelse af udbetalingsfristen.

Betingelserne efter OPKL § 12, stk. 3, er i domstols- og landsskatteretspraksis blevet nærmere fortolket i SKM2001.334.ØLR og SKM2011.377.LSR.

Retningslinjer

SKATs afbrydelse af udbetalingsfristen af de grunde, der er nævnt i OPKL § 12, stk. 3, 1. pkt., eller af de grunde, der er nævnt i OPKL § 12, stk. 3, 2. pkt., udgør netop alene en afbrydelse eller suspension af udbetalingsfristen.

Der påløber ikke en ny fuld 3 ugers udbetalingsfrist fra og med det tidspunkt, hvor SKAT konstaterer, at virksomhedens forhold ikke længere hindrer SKATs kontrol, eller at der ikke længere foreligger en nærliggende risiko for afgiftstab, fx fordi der nu er stillet den fornødne sikkerhed. Det er den indeværende og afbrudte udbetalingsfrist, der løber på ny efter den tidligere afbrydelse.

Tilbageholdelse og modregning før tilbagebetaling

Uanset OPKL § 12, stk. 1 og 2, har en virksomheden kun ret til at få tilbagebetalt beløb af SKAT, hvis virksomheden inden for fristerne for de hidtidigt afsluttede afregningsperioder har opfyldt samtlige forpligtelser efter virksomhedens registreringsforhold til at angive eller indberette  

  • A-indkomst og A-skat,
  • arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst og AM-bidrag,
  • udbytte af aktier,
  • moms,
  • lønsumsafgift og
  • punktafgifter.

Se OPKL § 12, stk. 4, 1. pkt., idet indberetning af udbytte af aktier som det seneste er indført ved lov nr. 1354 af 21. december 2012.

Bemærk

Forskellene i indhold og systematik mellem betingelserne efter OPKL § 12, stk. 2 og stk. 4:

  • Betingelserne i OPKL § 12, stk. 2, tager udgangspunkt i den eller de enkelte typer af skatter eller afgifter. Grundlaget for et krav om tilbagebetaling af - fx moms - er kun, om moms for den seneste afsluttede afgiftsperiode er angivet inden for fristen.
  • Betingelserne i OPKL § 12, stk. 4, indebærer, at samtlige angivelses- og indberetningsforpligtelser for alle skatter og afgifter efter virksomhedens registreringsforhold skal være opfyldt inden for de relevante frister. Ellers vil der være grundlag for tilbageholdelse eller modregning.    

Det er afledt af OPKL § 12, stk. 4, at hvis en virksomhed på området for moms ("en afgiftspligtig person") har momsfritagne leverancer af varer til andre EU-lande efter ML § 34, stk. 1, nr. 1-4, eller af ydelser med leveringssted, bestemt til et andet EU-land efter den danske momslov ML § 16, stk. 1, omfatter den afgiftspligtige persons samtlige angivelsesforpligtelser efter OPKL § 12, stk. 4, 1. pkt., også pligterne til at angive leverancerne af varerne eller ydelserne til de andre EU-lande i den indenlandske momsangivelses "rubrik B-varer EU-salgsangivelse" og "rubrik B-ydelser" efter ML § 57 og som EU-salg uden moms efter ML § 54.

SKATs krav på betaling af positive tilsvar af skatter og afgifter samt eventuelle renter for tidligere afregningsperioder, uanset om SKATs krav på betaling af positive tilsvar eller renter er forfaldne, skal også modregnes forud for tilbagebetaling af et negativt tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter eller af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, der fejlagtigt er indbetalt med et for stort beløb.

Se OPKL § 12, stk. 4, 2. pkt.

SKAT kan desuden tilbageholde udbetaling af et negativt tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter eller af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, der fejlagtigt er indbetalt med et for stort beløb,

  • hvis en fysisk skattepligtig person, herunder blot én ud af flere fysiske skattepligtige interessenter mv., som selvstændigt erhvervsdrivende indehaver af en virksomhed ikke rettidigt har indgivet personlig selvangivelse, eller
  • hvis en virksomhed, der er skattepligtig som juridisk person, ikke rettidigt har indgivet selskabsselvangivelse.

Se OPKL § 12, stk. 4, 3. pkt.

Tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter, der ikke sker efter OPKL § 12  

Hvis tilbagebetalingen sker som følge af ordinær eller ekstraordinær genoptagelse af en virksomheds tilsvar af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter for en tidligere afsluttet afregningseriode efter SFL § 31 eller § 32, er tilbagebetalingen af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter afledt af de respektive afregningsperioder for moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter ML kap. 15 (§§ 57-65), LAL kap. III (§§ 6-12) og de enkelte punktafgiftslove i sammenhæng med OPKL § 2, stk. 1.

Se også

Se også

Bemærk

Om tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter er inden eller uden for anvendelsesområdet for OPKL § 12 har betydning for tidspunktet fra, hvornår der skal beregnes renter af et krav på tilbagebetaling af moms. Se afsnit A.B.4.7.

SKATs adgang til at tilbageholde og modregne i moms ved risiko for svig

SKAT har efter ML § 63 et supplement til reglerne i OPKL § 11 og ML § 62 a om sikkerhedsstillelse af hensyn til SKATs vurdering af individuel risiko for tab af provenu af skatter, moms og afgifter.

Hvis SKAT skønner, at der er en nærliggende risiko for tab af provenu af skatter, moms og afgifter, fx hvis SKAT afdækker, at transaktioner med varer eller ydelser indgår i en momskarrusel, kan SKAT træffe afgørelse om, at der i op til 1 år fra registreringstidspunktet kan tilbageholdes negativ moms, som ellers skulle have været udbetalt efter OPKL § 12.

Det kan fx ske ved nyregistrering af en afgiftspligtig person for moms, og hvor ejeren eller stifteren tilhører den personkreds, der er afgrænset i OPKL § 11, stk. 2, jf. stk. 4. SKAT kan herefter anvende det tilbageholdte beløb løbende til modregning af positive momstilsvar.

Bemærk 

Hvis SKAT på grund af et skøn over risiko for tab af momsprovenu som følge af svig eller lignende tilbageholder moms, der ellers skulle være tilbagebetalt, har den, der ansøger om tilbagebetaling af moms, ikke efter udsagnet i afsnit A.A.12.3 krav på renter af beløbet i perioden for tilbageholdelse. Se afsnit A.B.4.7.

SKATs helt eller delvise afslag på ansøgt tilbagebetaling af moms, lønsumsafgift eller punktafgifter

Hvis SKAT helt eller delvist afslår en ansøgning fra en virksomhed om at få tilbagebetalt moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter OPKL § 12, herunder hvis SKAT undervejs i sagsforløbet afbryder fristen for tilbagebetaling efter OPKL § 12, stk. 3, eller tilbageholder beløb eller modregner i beløb efter OPKL § 12, stk. 4, og virksomheden ikke er enig heri, skal SKAT i hvert enkelt tilfælde træffe en endelig afgørelse med krav til begrundelse og klagevejledning efter FVL §§ 22-26. Se afsnit A.A.7.4.5 og A.A.7.4.9.

I den situation er der ikke krav om udarbejdelse af sagsfremstilling mv., fordi afgørelsen er omfattet af SFL § 19, stk. 5, nr. 3, i sammenhæng med BEK nr. 1200 af 14. december 2011 § 1, nr. 100. Se afsnit A.A.7.4.6.

Hvis SKAT træffer en afgørelse, der helt eller delvist afslår en ansøgning fra en virksomhed om at få tilbagebetalt moms, lønsumsafgift eller punktafgifter efter OPKL § 12, herunder SKATs eventuelle delafgørelser om afbrydelse af fristen for tilbagebetaling, tilbageholdelse og modregning, som virksomheden ikke er enig i, kan virksomheden klage til Landsskatteretten efter reglerne i skatteforvaltningsloven. Se afsnit A.A.10.1.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Højesteretsdomme

SKM2008.218.HR

ToldSkat var berettiget til at modregne et krav på betaling af indkomstskat i et krav på tilbagebetaling af negativ moms. Herunder fordi skyldneren ikke kunne dokumentere, at kravet på indkomstskat, som ToldSkat foretog udlæg for og anvendte til modregning, ikke bestod.

Sagen angår SKATs adgang til modregning efter OPKL § 12, stk. 4.

Mere udførligt referat af faktiske forhold og tidl. sagsforløb i dommen i tidl. instans: SKM2007.414.VLR

SKM2007.730.HR

ToldSkat udbetalte ved en fejl en eksportvirksomheds negative eksportmoms til hovedvirksomheden, da ToldSkat ikke havde modregnet enten i eksportvirksomhedens forskudsvis udbetalte eksportmoms eller i hovedvirksomhedens restancer for moms og A-skat, idet ToldSkats kontrol af restancer konkret ikke var sket på hovedvirksomhedens CVR-nr./SE-nr., men alene på eksportvirksomhedens SE-nr., og idet ToldSkat ikke havde fået kendskab til hovedvirksomhedens konkurs.

ToldSkats vildfarelse ved udbetalingen af den negative eksportmoms skulle vurderes efter de almindelige civilretlige principper for krav om tilbagesøgning af beløb, der er betalt i urigtig formening om skyld (condictio indebiti). Disse principper førte til, at udbetalingen af eksportmomsen ikke kunne anses for bindende. Dette gjaldt også, selv om ToldSkat ved en mere omfattende kontrol af restancer kunne have konstateret, at hovedvirksomheden var i restance med moms og A-skat.

Sagen angår SKATs adgang til modregning efter OPKL § 12, stk. 4 og de almindelige civilretlige principper om for krav om tilbagesøgning af beløb, der er betalt i urigtig formening om skyld (condictio indebiti).

Landsretsdomme

SKM2001.334.ØLR

ToldSkat berettiget til at tilbageholde udbetaling af negativ moms, da der ikke forelå momsregnskab eller andre dokumenter, der kunne danne grundlag for opgørelse og kontrol af den negative moms. Modregningsadgang var først indtrådt, da den negative moms forfaldt til udbetaling.

Sagen angår både SKATs adgang til at afbryde udbetalingsfristen efter OPKL § 12, stk. 3, og SKATs adgang til at tilbageholde og modregne moms før tilbagebetaling efter OPKL § 12, stk. 4.

Landsskatteretskendelser

SKM2011.377.LSR

Det var ikke med rette, at SKAT havde afbrudt udbetalingsfristen for udbetaling af negativt momstilsvar efter OPKL § 12, stk. 3. Der blev lagt vægt på, at SKAT ikke havde været forhindret i at foretage kontrol af den negative momsangivelse, og at SKATs ønske om at indhente yderligere bilag i udlandet ikke kunne begrunde en afbrydelse, da selskabet havde fremlagt kopi af relevante fragtbreve og fakturaer. Der blev desuden lagt vægt på, at uoverensstemmelser mellem de fragtbreve, selskabet havde fremlagt og de fragtbreve, importøren havde fremlagt, skyldtes, at hovedtransportøren havde benyttet en underleverandør, hvilket ikke indebar en nærliggende risiko for momstab for SKAT.

Sagen angår SKATs adgang til at afbryde udbetalingsfristen efter OPKL § 12, stk. 3.