Indhold

Dette afsnit handler om konsekvenser, hvis skatter og afgifter ikke angives eller indberettes inden for de fastsatte frister.

Afsnittet indeholder:

  • Foreløbig fastsættelse af tilsvar af skatter og afgifter
  • Typer af skatter og afgifter, hvoraf tilsvar kan foreløbigt fastsættes pga. forsinket angivelse mv.
  • Pålæg af renter og gebyrer
  • Fritagelse for gebyrer og renter mv.
  • Registrering i Det Centrale Fordringsregister
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.

Foreløbig fastsættelse af tilsvar af skatter og afgifter

Hvis en virksomhed, der er registreret for skatter og afgifter, ikke angiver eller indberetter skatter og afgifter inden for de fastsatte frister, har SKAT adgang til at foretage en foreløbig fastsættelse (FF'er) af virksomhedens tilsvar af skatter og afgifter.

Det foreløbigt fastsatte tilsvar af skatter og afgifter skal betales senest 14 dage efter påkrav.

Der skal yderligere betales et tillæg på 800 kr. for hver FF'er, som en virksomhed modtager. Hvis både A-skat og AM-bidrag foreløbigt fastsættes for en afregningsperiode, skal der dog kun betales ét tillæg på 800 kr. pr. afregningsperiode. 

Se OPKL § 4, stk. 1-2.

Typer af skatter og afgifter, hvoraf tilsvar kan foreløbigt fastsattes pga. forsinket angivelse mv.:

  • A-indkomst og A-skat
  • Arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst og AM-bidrag
  • Udbytte af aktier
  • Moms
  • Lønsumsafgift
  • Punktafgifter.     

Bemærk

Bemærk

SKATs adgang til foreløbig fastsættelse af tilsvar af udbytteskat, hvis udbytte ikke indberettes til SKAT inden for de fastsatte frister, er indført ved ændring af OPKL § 2, stk. 1, og § 4, stk. 1, ved lov nr. 1354 af 21. december 2012.   

Pålæg af renter og gebyrer

Renter beregnes fra forfaldsdagen for den pågældende type af skatter eller afgifter 

Forsinket angivelse eller indberetning af skatter og afgifter har også som konsekvens, at der skal betales en månedlig rente for hver påbegyndt måned, regnet fra forfaldsdagen for den pågældende type af skatter eller afgifter, der skulle være betalt.

For moms er forfaldsdagen den 1. i måneden, hvor der er frist for at betale moms. Se OPKL § 2, stk. 4, i sammenhæng med ML kap. 15 (§§ 57-65).

For lønsumsafgift er forfaldsdagen den 1. i måneden, hvor der er frist for at betale lønsumsafgift. Se OPKL § 2, stk. 2 og 4, i sammenhæng med LAL kap. III (§§ 6-12).

For punktafgifter er forfaldsdagen den 1. i måneden, hvor der er frist for at betale den pågældende punktafgift. Se OPKL § 2, stk. 2 og 4, med henvisning til OPKL bilag 1, og i sammenhæng med de enkelte punktafgiftslove.

For A-skat og AM-bidragsbidrag er forfaldsdagen den 1. i den første måned udløbet af afregningsperioden, dog den sidste hverdag (bankdag) i den måned, som indkomsten vedrører, for indeholdelsespligtigtige, der er registreret som "stor virksomhed". Se OPKL § 2, stk. 5 og 6.

For udbytteskat er forfaldsdagen, så snart generalforsamlingen for det relevante selskab har vedtaget eller besluttet udbetaling eller godskrivning af udbytte. Se KSL § 66, stk. 1, 2. pkt. 

Fastsættelse af rentesatsen

Da renten varierer, fastsættes den ultimo hvert år og gælder for det følgende kalenderår. Den variable del er med virkning fra 1. januar 2013 fastsat til 0,0 pct. Hertil skal tillægges 0,8 pct. Renten er herefter i alt 0,8 pct. pr. påbegyndt måned.

Se OPKL § 7 og SKAT-meddelelse SKM2012.737.SKAT om rentesatsen efter OPKL § 7, stk. 2, for 2013.

Erindringsgebyr 

Virksomheden skal desuden betale et gebyr på 65 kr. for hver gang, at SKAT må gøre virksomheden opmærksom på, at skatter og afgifter ikke er angivet eller indberettet inden for de fastsatte frister. Se OPKL § 6.

Fritagelse for gebyrer og renter mv.

SKAT har adgang til at fritage for betaling af tillægget på 800 kr., erindringsgebyrer og renter, der er pålagt ved foreløbige fastsættelser af tilsvar af skatter og afgifter. Se OPKL § 8 og BEK nr. 1255 af 9. november 2010 om opkrævning af skatter og afgifter mv. § 4.

Praksis for fritagelse for renter ved forsinket angivelse mv. må dog anses for restriktiv. Se SKM2012.478.LSR, SKM2012.268.LSR og SKM2010.628.LSR.

Registrering i Det Centrale Fordringsregister

Restancer, herunder skyldige skatter og afgifter mv., der skal betales til SKAT, registreres i Det Centrale Fordringsregister. De registrerede fordringer har til formål at danne grundlag for modregning og udlæg, og de registrerede oplysninger bliver slettet i registret, når fordringerne er indfriet. Oplysningerne i registret stilles til rådighed for andre offentlige myndigheder fx kommuner og politiet m.fl.

Se også

Se også

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Landsskatteretskendelser

SKM2012.478.LSR

Et selskab ansøgte SKAT om at blive fritaget for betaling af renter af for sent betalt afgift for ledningsført vand, idet ansøgningen var begrundet med medarbejderes sygdom og ferie. Landsskatteretten fandt, at det var med rette, at SKAT ikke havde imødekommet ansøgningen.

SKM2012.268.LSR

Et selskab, der var omregistreret fra lille til stor virksomhed efter OPKL § 2, stk. 6, og som havde betalt A-skat og AM-bidrag til SKAT for sent, kunne ikke fritages for betaling af renter efter OPKL § 8.

SKM2010.628.LSR

 

Et selskab blev ikke fritaget for betaling af renter pga. for sent indberettet og betalt A-skat og AM-bidrag. Det var ikke en pludselig opstået hændelse, som selskabet ikke havde indflydelse på og ikke kunne forudse, at normale betalingsfrister gradvist blev indfaset efter forlængede frister i 1. halvår 2009. Der var heller ikke tale om førstegangstilfælde eller undskyldelige forhold, der kunne begrunde fritagelse.