Indhold
Dette afsnit handler om:
- Afgift på 20 pct. af for meget indbetalte beløb
- Afgift på 4 pct. ved overførsel til fradrags- eller bortseelsesberettiget pensionsordning
Afgift på 20 pct. af for meget indbetalte beløb
Hvis årets samlede indbetalinger til aldersforsikring m.v. for en pensionsopsparer overskrider beløbsgrænsen på 27.600 kr. (2013-niveau), så skal der betales 20 pct. i afgift af det for meget indbetalte beløb. Se PBL § 25 A, stk. 5, som indsat ved lov nr. 922 af 18/9 2012 § 1, nr. 20.
Pengeinstituttet, livsforsikringsselskabet eller pensionskassen skal påse, at der i det pågældende pengeinstitut mv. ikke årligt bliver indbetalt et større beløb end grundbeløbet. Se PBL § 16, stk. 1, 2. pkt., som indsat ved lov nr. 922 af 18/9 2012 § 1, nr. 8.
Det betyder, at det er muligt for en person samlet at indskyde mere end 27.600 kr. årligt, men det kan ikke ske i et enkelt institut. Afgiften på 20 pct. påhviler pensionsopspareren og opkræves via årsopgørelsen for det indkomstår, hvor overskridelsen er sket. Se KSL §§ 60 - 62.
Pensionsinstitutterne har dermed ikke med opkrævningen at gøre, og PBL § 38, der handler om pensionsinstitutternes forpligtelser med hensyn til tilbageholdelse og indbetaling af afgift, gælder derfor ikke for så vidt angår denne afgift.
Afgift på 4 pct. ved overførsel til fradrags - eller bortseelsesberettiget pensionsordning
Som et alternativ til at betale en afgift på 20 pct. af det beløb, der er indbetalt for meget til en aldersforsikring eller -opsparing, kan pensionsopspareren overføre det overskydende beløb til en fradragsberettiget eller bortseelsesberettiget ordning omfattet af kap. 1. Pensionsopspareren skal i så fald betale en afgift på 4 pct. af det beløb, der overføres. Se PBL § 25 A, stk. 6, som indsat ved lov nr. 922 af 18/9 2012 § 1, nr. 20.
Det for meget indbetalte beløb kan overføres til en sådan fradrags- eller bortseelsesberettiget pensionsordning i løbet af det indkomstår, der følger efter det indkomstår, hvor der er indbetalt beløb over beløbsgrænsen. Det beløb, der kan overføres, opgøres som det beløb, der ligger over beløbsgrænsen på 27.600 kr. (2013-niveau).
Det står pensionsopspareren frit for at beslutte, om der skal ske overførsel af et for meget indbetalt beløb, og hvor meget af det overskydende beløb der i givet fald skal overføres. Hvis kun en del af det overskydende beløb overføres, skal pensionsopspareren betale 4 pct. af det overførte beløb plus 20 pct. af den del, der bliver stående på ordningen, dvs. forskellen mellem det for meget indbetalte beløb og det overførte beløb.
Eksempel
Der er indbetalt 10.000 kr. over beløbsgrænsen på 27.600 kr. (2013-niveau). Det udløser som udgangspunkt en afgift på 20 pct. svarende til 2.000 kr.
Pensionsopspareren har bl.a. følgende muligheder for overførsel:
- Pensionsopspareren overfører 10.000 kr. til en fradragsberettiget ordning. Det medfører, at afgiften reduceres til 400 kr., og at der opnås fradrag for 10.000 kr.
- Pensionsopspareren overfører 0 kr. til en fradragsberettiget ordning, og afgiften reduceres derfor ikke.
- Pensionsopspareren overfører 6.000 kr. til en fradragsberettiget ordning, hvilket medfører, at afgiften reduceres til 1.040 kr. (20 pct. af 4.000 kr. + 4 pct. af 6.000 kr.). Der opnås fradrag for 6.000 kr.
Afgiften opkræves ligesom 20 pct.-afgiften efter PBL § 25 A, stk. 5, via årsopgørelsen. Se afsnittet ovenfor om afgift på 20 pct. af for meget indbetalte beløb.
Overførslen har skattemæssig virkning for det indkomstår, hvor der er sket indbetaling over beløbsgrænsen, dvs. ikke for det indkomstår, hvor overførslen sker. Se PBL § 25 A, stk. 6, som indsat ved lov nr. 922 af 18/9 2012 § 1, nr. 20.
Hvis et for meget indbetalt beløb overføres til en fradrags - eller bortseelsesberettiget ordning, betyder det, at SKAT skal udsende en årsopgørelse til pensionsopspareren, hvor 20 pct.-afgiften bliver reguleret. Der opkræves så en afgift på 4 pct. af det overførte beløb, mens 20 pct.- afgiften fastholdes for forskellen mellem det for meget indbetalte beløb og det overførte beløb, jf. pkt. 3 i eksemplet ovenfor.