Indhold

Dette afsnit handler om hæftelse for betaling af punktafgift. 

Afsnittet indeholder:

  • Juridiske personer og fysiske personer, der driver selvstændig virksomhed
  • Udenlandske virksomheder og fiskale repræsentanters solidariske hæftelse
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.

Juridiske personer og fysiske personer, der driver selvstændig virksomhed

Den, der hæfter for betaling af punktafgift efter opkrævningsloven er

  • selskabet
  • fonden
  • foreningen mv., eller
  • den, der som ejer, forpagter eller lignende driver en virksomhed for egen regning.

Se OPKL § 10.

Der er fastsat regler for hæftelse for betaling af afgift i stort set alle love for punktafgifter af varer med samme eller stort samme ordlyd som OPKL § 10.  

Efter de fleste love for punktafgift af varer er der også fastsat regler, hvorefter den, der

  • overdrager
  • erhverver 
  • tilegner sig
  • anvender eller
  • er i besiddelse af afgiftspligtige varer,

hvoraf der (endnu) ikke er betalt punktafgift, men hvor der skal betales eller skulle være betalt punktafgift af varerne, hæfter for betalingen af punktafgift af varerne. 

Se SKM2012.720.VLRSKM2004.475.ØLR og SKM2009.132.BR

Om mulighederne for, at SKAT kan

  • give henstand med betaling af punktafgift, eller
  • eftergive krav på fysiske eller juridiske personers betaling af punktafgift,

se afsnit G.A.3.1.3.1G.A.3.1.6.2 og G.A.3.1.6.3 samt §§ 13-15 i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige

Udenlandske virksomheder og fiskale repræsentanters solidariske hæftelse

Batterier, bekæmpelsesmidler, chokolade, emballage og klorerede opløsningsmidler

På momsområdet gælder, at hvis en afgiftspligtig person har forretningssted i et land eller område uden for EU, og der ikke mellem dette land/område og Danmark er indgået en aftale om gensidig administrativ bistand på området for skatter og afgifter, der svarer til reglerne i EU, og den udenlandske afgiftspligtige person

  • leverer varer eller ydelser i Danmark eller
  • erhverver varer i Danmark fra andre EU-lande,

skal den udenlandske afgiftspligtige person registreres for dansk moms ved en fiskal repræsentant i Danmark.

Hvis en udenlandsk virksomhed er registreret ved en fiskal repræsentant, hæfter virksomheden og repræsentanten solidarisk for betaling af dansk moms.

Se om de underliggende regler om registrering og hæftelse for moms i afsnit D.A.14.1.5 og D.A.13.7 samt ML § 47, stk. 2, 1.-2. pkt., og ML § 46, stk. 6.

Hvis en udenlandsk virksomhed er registreret for moms ved en fiskal repræsentant i Danmark efter ML § 47, stk. 2, og den udenlandske virksomhed leverer afgiftspligtige varer til private forbrugere i Danmark ved fjernsalg efter batteriafgiftsloven, bekæmpelsesmiddelafgiftsloven, chokoladeafgiftsloven, emballageafgiftsloven eller klorerede opløsningsmiddelafgiftsloven, skal den udenlandske virksomhed registreres hos SKAT for punktafgift efter den eller de relevante afgiftslove. Se BATAL § 23, BEKÆMPAL § 30, CHOAL § 3, stk. 6 (tidl. stk. 5), EMBAL § 3, stk. 7, og KLORAL § 22.

Dette indebærer i sammenhæng mellem de almindelige regler for hæftelse efter batteriafgiftsloven, bekæmpelsesmiddelafgiftsloven, chokoladeafgiftsloven, emballageafgiftsloven og klorerede opløsningsmiddelafgiftsloven, at den udenlandske virksomhed og virksomhedens fiskale repræsentant i Danmark og i givet fald også de private danske forbrugere, der får leveret de punktafgiftspligtige varer ved fjernsalg, hæfter solidarisk for betaling af dansk punktafgift af varerne. Se BATAL § 24 og § 30, BEKÆMPAL § 31 og § 37, CHOAL § 29, EMBAL § 20 og § 22 samt KLORAL § 23 og § 29.

De EU-harmoniserede punktafgifter af mineralolieprodukter, alkoholholdige drikkevarer og tobak

På området for de EU-harmoniserede punktafgifter af mineralolieprodukter, alkoholholdige drikkevarer og tobak gælder, at den, der fra et andet EU-land leverer varer til private danske forbrugere ved fjernsalg, som hovedregel skal registreres direkte hos SKAT. Virksomheden kan også vælge at blive registreret for fjernsalg ved en fiskal repræsentant i Danmark.

Se de stort ens regler i MINAL § 4 b, stk. 5-6, SPRITAL § 8, stk. 5-6, TOBAKAL § 10 a, stk. 5-6, og ØLVINAL § 6 a, stk. 5-6, indsat ved lov nr. 1385 af 21. december 2009.

Hvis der er registreret en fiskal repræsentant i Danmark for levering af EU-harmoniserede punktafgiftspligtige varer ved fjernsalg til private danske forbrugere, hæfter fjernsalgsvirksomheden i det andet EU-land og virksomhedens fiskale repræsentant i Danmark solidarisk for betalingen af dansk punktafgift af varerne. I fald de administrative pligter til registrering mv. ikke er opfyldt, hæfter også de private danske forbrugere, der har fået leveret de punktafgiftspligtige varer ved fjernsalg.

Se de stort set ens regler i MINAL § 28, stk. 7, nr. 1-3, og stk. 11, 2. pkt., SPRITAL § 33, stk. 7, nr. 1-3, og stk. 11, 2. pkt., TOBAKAL § 31, stk. 7, nr. 1-3, og stk. 11, 2. pkt., og ØLVINAL § 27, stk. 7, nr. 1-3, og stk. 11, 2. pkt., indsat ved lov nr. 1385 af 21. december 2009.

Skadesforsikringer

En udenlandsk virksomhed, der har forretningssted i et andet EU-land eller i et land uden for EU kan vælge at lade sig registrere ved en fiskal repræsentant i Danmark, hvis Danmark har en aftale med det pågældende land om gensidig bistand til inddrivelse, der svarer til reglerne inden for EU. 

En udenlandsk virksomhed, som har forretningssted i et land uden for EU, med hvilket Danmark ikke har en aftale om gensidig bistand til inddrivelse, der svarer til reglerne inden for EU, skal registreres ved en fiskal repræsentant i Danmark. Den udenlandske virksomhed og dennes pligtmæssige fiskale repræsentant i Danmark, hæfter solidarisk for betaling af punktafgift.

En dansk forsikringstager hæfter for punktafgift af afgiftspligtige forsikringspræmier ifølge en forsikringsaftale med en udenlandsk virksomhed, hvis virksomheden har pligt til at være registreret ved en fiskal repræsentant i Danmark, men har undladt registrering. Se SKADL § 6, stk. 2-3, og § 12, nr. 1-2.

Spil

En udenlandsk virksomhed har pligt til at lade sig registrere ved en fiskal repræsentant i Danmark, og virksomheden og repræsentanten hæfter solidarisk for betaling af dansk punktafgift, hvis virksomheden er etableret i et land uden for EU eller EØS. Se SPILAL § 20.

Se også

Se også

Afsnit J.A om regulering af spil efter lov om spil.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Landsretsdomme

SKM2012.720.VLR

En dansk virksomhed, der drev handel med olieprodukter, købte større mængder olie og benzin fra to danske selskaber, der var registreret som varemodtagere efter mineralolie- og kuldioxidafgiftsloven. De to danske selskaber havde erhvervet olien og benzinen fra Østeuropa og Sydeuropa.

SKAT og LSR havde fastslået, at den danske virksomhed måtte anses for den reelle erhverver af leverancerne fra de udenlandske leverandører under henvisning til, at der ikke havde været realitet i stiftelsen af og faktureringen gennem de to danske selskaber med den virkning, at der i relation til anvendelsen af MINAL § 28, stk. 2 (dagældende), skulle bortses fra de to selskaber.

VLR tiltrådte, at den danske virksomheds erhvervelse af de pågældende olie- og benzinleverancer i afgiftsmæssig henseende var behandlet, som om selskaberne ikke var indskudt i transaktionskæden.

Sagen viser, at hæftelse for punktafgift gælder bredt: Erhververen eller den, der er i besiddelse af afgiftspligtige varer, hvoraf der ikke er betalt afgift, hæfter for betaling af afgiften af varerne.

SKM2004.475.ØLR

Københavns Havn hæftede for told og punktafgifter ved tyveri af spiritus og cigaretter fra Københavns Frihavn.

Til gengæld hæftede havnen ikke for importmoms af tobak fra et land uden for EU efter TL § 39, idet havnen hverken retligt eller faktisk havde rådet over varerne i en sådan forstand efter TL § 39, at det kunne medføre hæftelse.

Endvidere hæftede havnen ikke for moms af spiritus fra et andet EU-land, idet

  • spiritusvarerne ikke var oplagt efter ML § 11 a i Københavns Frihavn, og
  • havnen ikke havde foranlediget, at varerne var fraført et toldoplag efter ML § 46, stk. 3.
Landsretten skelnede mellem en almindelig havnemæssig håndtering af varer, der ikke kan medføre hæftelse for Københavns Havn som frihavnsvirksomhed, i forhold til told-, moms- og afgiftslovgivningens egentlige hæftelsesregler for de individuelle virksomheder, der opererer på frihavnsområdet.

Byretsdomme

SKM2009.132.BR

Der skulle betales afgift, når en benzinstation overdrog fyringsolie til kundernes ikke berettigede brug som motorbrændstof. Da benzinstationen på tidspunktet, hvor fyringsolien blev påfyldt kundens bil, var i besiddelse af olien, hæftede benzinstationen for betalingen af afgiften. Sagen viser, at hæftelse for punktafgift gælder bredt: Erhververen eller den, der er i besiddelse af afgiftspligtige varer, hvoraf der ikke er betalt afgift, hæfter for betaling af afgiften af varerne.