Indhold

Dette afsnit handler om de regler, der gælder fra 1. januar 2013.

Afsnittet indeholder: 

  • Hvilke vurderinger, der kan ændres ved genoptagelse
  • Hvilke forhold kan ændres ved genoptagelse
  • Hvilken myndighed kan genoptage
  • Ordinær ansættelse og genoptagelse
  • Ekstraordinær genoptagelse.

Hvilke vurderinger, der kan ændres ved genoptagelse

De vurderinger, der foretages er

  • de ordinære vurderinger, der finder sted hvert andet år,
  • omvurderinger efter VUL §§ 3 og 4.

Ejerboliger vurderes i ulige år, øvrige ejendomme i lige år. Se bekendtgørelse nr. 814 af 26. juni 2007 og vurderingsvejledningen afsnit A.3.1 med hensyn til afgrænsningen mellem ejerboliger og øvrige ejendomme.

Fra og med 2003 til og med 2006 blev der i året mellem to ordinære vurderinger foretaget en årsregulering, se dagældende VUL § 3A. Bestemmelsen i § 3A blev ophævet med virkning fra og med 2007, således at året mellem to ordinære vurderinger er vurderingsfrie år.

Det vil således være muligt at få genoptaget

  • ordinære vurderinger
  • omvurderinger efter VUL §§ 3 og 4
  • årsreguleringer efter dagældende VUL § 3A
  • vurderingsfrie år.

At årsreguleringsår kan genoptages følger af Højesterets dom SKM2011.1.HR.

Efter SKATs opfattelse gælder de hensyn, Højesteret lagde vægt på i nævnte dom, også for vurderingsfrie år og dermed vil de vurderingsfrie år også kunne genoptages.

Hvilke forhold kan ændres ved genoptagelse

Hovedregel

Hensigten med at genoptage er, at stille ejeren som om vurderingen havde været foretaget ud fra de nu kendte oplysninger. Det er dog ikke alle forhold, der kan berettige en genoptagelse. Der skal være tale om, at den pågældende vurdering er foretaget på et fejlagtigt grundlag som følge af fejlagtig eller manglende registrering af følgende forhold vedrørende ejendommen 

  • grundareal
  • bygningsareal
  • planforhold eller
  • lignende faktiske forhold, se SFL § 33, stk. 1.

Undtagelser

Det er ikke muligt at genoptage beløbsmæssige vurderingsskøn foretaget på et korrekt grundlag. Se SFL § 33, stk. 1., sidste pkt.

Det følger af SFL § 14, at forhold ved en given vurdering, der har været behandlet af Skatteråd, Landsskatteret eller et vurderingsankenævn, ikke kan ændres efterfølgende af SKAT. Hvis der fremkommer nye oplysninger, der kunne have medført en anden afgørelse, skal genoptagelse søges ved den instans, der senest har truffet afgørelse.

Ved ordinær genoptagelse af vurderingsfrie år er det en betingelse, at det, der ønskes ændret, også kunne have været ændret i det forudgående vurderingsår, og dette vurderingsår skal ligge inden for fristen for ordinær genoptagelse.

Det er SKATs opfattelse, at denne betingelse er en følge af, at vurderingsfrie år ikke kan stå alene, men i modsætning til ordinære vurderinger har samme grundlag som det vurderingsår, der går forud.

Hvilken myndighed kan genoptage

Hovedregel

Som hovedregel er det efter SKATs opfattelse kun SKAT, der som vurderingsmyndighed kan foretage ordinære genoptagelser af vurderinger. Denne opfattelse støttes af en afgørelse, hvor Landsskatteretten pålagde den regionale vurderingsmyndighed at genoptage ansættelserne. Se SKM2004.421.LSR.

Undtagelser

Der er to undtagelser, der begge giver kompetence til vurderingsankenævnet.

For det første er der givet vurderingsankenævnet mulighed for at gennemføre en ændring, når særlige betingelser er opfyldt. Se SFL § 38, stk. 8.

Betingelserne er, at

  • der skal være tale om klage over afslag på genoptagelse,
  • ankenævnet skal finde genoptagelse berettiget og
  • parterne skal være enige om ændringen.

For det andet har vurderingsankenævnet mulighed for efter anmodning at genoptage egne afgørelser. Se SFL § 39. Der er tale om samme forhold og betingelser, som skatteankenævnets beføjelser efter SFL § 37. Se afsnit A.A.10.2.5

Ordinær ansættelse og genoptagelse

Hovedregel

Hvis en klageberettiget mener, at en vurdering er foretaget på et forkert grundlag, kan den klageberettigede bede om genoptagelse af vurderingen inden den 1. maj i det 4. kalenderår efter vurderingsåret udløb. Det er dog en betingelse, at den første gang vurderingen blev foretaget på dette forkerte grundlag, ligger inden for samme frist. Se SFL § 33, stk. 1. Se ovenfor om de forkerte forhold, der kan begrunde genoptagelse.

Kredsen af klageberettigede fremgår af SFL § 38, stk. 1. Se afsnit A.A.10.2.1

Samtidig med anmodningen om genoptagelse skal den klageberettigede over for SKAT dokumentere, at vurderingen er foretaget på et fejlagtigt eller mangelfuldt grundlag.

SKAT kan på eget initiativ foretage genoptagelser af vurderinger inden for samme frister og på samme betingelser som netop beskrevet for en klageberettiget. Se SFL § 33, stk. 2.

Undtagelse

SKAT kan dog altid foretage en vurdering, hvis en sådan ved en fejl ikke er foretaget. Se SFL § 33, skt. 2, sidste pkt.

En yderligere undtagelse forekommer, når et vurderingsankenævn eller Landsskatteretten har truffet afgørelse om en vurdering. I den situation kan SKAT ændre nyere vurderinger for den pågældende ejendom, hvis ankenævnets eller Landsskatterettens afgørelse giver anledning til det. Se SFL § 34.

Ordinær genoptagelse har skattemæssig virkning fra tidspunktet for den vurdering, der genoptages. Se. SFL § 33, stk. 6. Dette betyder, at den ændrede vurdering træder i stedet for den oprindelige i alle forhold af skattemæssig betydning, herunder fx ejendomsværdiskat og afskrivningsgrundlag. Der kan derfor blive tale om, at ejerens indkomstforhold skal genoptages som følge af genoptagelsen af ejendomsvurderingen.

 Ekstraordinær genoptagelse

Ekstraordinær genoptagelse af en vurdering af en fast ejendom kan enten foretages efter anmodning fra en klageberettiget eller på SKATs eget initiativ. Se SFL § 33, stk. 3-8. Det, der adskiller ekstraordinær fra ordinær genoptagelse, er per definition den tidsmæssige udstrækning. Der kan først blive tale om ekstraordinær genoptagelse, når tidsfristen for ordinær genoptagelse er overskredet. Tidsmæssigt er man kun begrænset af forældelsesreglerne for de underliggende krav. Se SFL § 34a og afsnit A.A.9.6 - særligt om forældelse af skattekrav og A.A.9.7 - afgrænsning og samspil med fristre glerne.

For at ekstraordinær genoptagelse kan ske, skal betingelserne i SFL § 33, stk. 3 eller stk. 4 opfyldes. Samtidig skal betingelserne i stk. 5 være opfyldt for både genoptagelse efter stk. 3 og stk. 4.

Betingelserne i stk. 3 er at

  • betingelserne for ordinær genoptagelse er opfyldt og
  • genoptagelsen med medføre en ændring af ejendomsværdi eller grundværdi med mindst 15%.

Betingelserne i stk. 4 er at

  • den hidtidige praksis er endeligt underkendt ved dom eller kendelse fra Landsskatteretten eller
  • praksisændring i andre tilfælde offentliggøres af Skatteministeriet.

De yderligere betingelser i stk. 5, der skal være opfyldt for genoptagelse efter både stk. 3 og stk. 4 er

  • anmodningen om genoptagelse skal indgives til SKAT senest 6 måneder efter at den klageberettigede har fået kendskab til det forhold, der berettiger genoptagelsen og
  • samtidig med anmodningen skal den klageberettigede over for SKAT dokumenterte, at vurderinge er foretaget på et forkert grundlag.

I stk. 5 er nævnt, at anmodning om genoptagelse efter stk. 4 altid kan ske inden for fristen for ordinær genoptagelse. Dette betyder, at når der er tale om praksisændring, vil det være muligt at foretage genoptagelse ekstraordinært før fristen for ordinær genoptagelse er udløbet.

Den skattemæssige virkning af ekstraordinær genoptagelse er bestemt i SFL § 33, stk. 7 og stk. 8.

Når genoptagelsen sker efter stk. 3, dvs. når der er tale om, at vurderingen er foretaget på et forkert grundlag, vil ændringen som hovedregel have skattemæssig virkning for vurderinger, der foretages efter det tidspunkt, hvor genoptagelsen sker. Dette betyder, at hvis vurderingenoptages for et år, der fx ligger seks år tilbage i tid, vil ændringen først skulle anvendes på skattemæssige forhold, der påvirkes af den første ordinære vurdering, der foretages efter genoptagelsen er gennemført. Der er dog en undtagelse herfra, hvis ejeren vidste eller burde have vidst, at den genoptagne vurdering var foretaget på et forkert grundlag og ændringen er til ugunst for ejeren. Hvis det er tilfældet, får genoptagelsen skattemæssig virkning fra tidspunktet for den vurdering, der genoptages. Se SFL § 33, skt. 7.

Genoptagelser efter stk. 4, dvs. i forbindelse med praksisændringer, tillægges som hovedregel skattemæssig virkning fra tidspunktet for den vurdering, som sagenv ed domstolene eller Landsskatteretten handlede om. Hvis genoptagelse af andre ejendomme end den, sagen drejede sig om, vil betyde en ændring, der er til ugunst for ejeren, får genoptagelsen af disse andre ejendomme skattemæssig virkning for vurderinger, der foretages efter genoptagelsen er sket.

Genoptagelser, der foretages på grund af praksisændring, der ikke skyldes en underkendende afgørelse, har skattemæssig virkning for vurderinger, der foretages efter det tidspunkt,hvor praksisændringen gælder fra. Se SFL § 33, stk. 8. 

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området.

Der findes endnu ingen afgørelser mv. baseret på de regler, der gælder fra 1. januar 2013.