Indhold

Dette afsnit handler om proceduren ved selvangivelsen for skattepligtige fysiske personer, der er selvstændigt erhvervsdrivende, eller som har udenlandsk indkomst eller udenlandsk virksomhedsindkomst.

Afsnittet indeholder:

  • Pligt til at anvende den udvidede selvangivelse
  • Digital selvangivelse for selvstændigt erhvervsdrivende
  • Hurtig selvangivelsesprocedure ved digital selvangivelse
  • Procedure ved positivt valgt selvangivelse på papir.
  • Den selvangivelsespligtige ser ikke digital selvangivelse eller får ikke selvangivelse på papir.

Pligt til at anvende den udvidede selvangivelse

Skattepligtige fysiske personer, der har selvangivelsesfrist den 1. juli i året efter indkomstårets udløb, skal anvende en udvidet selvangivelse i digital form eller på papir. Se SKL § 4, stk. 1.

Det gælder nærmere, at

  • Selvangivelsespligtige, der er selvstændigt erhvervsdrivende, og som ikke har udenlandsk indkomst eller udenlandsk virksomhedsindkomst, skal anvende den udvidede selvangivelse S 10.
  • Selvangivelsespligtige, der har udenlandsk indkomst, skal via skat.dk/TastSelv Borger indtaste oplysningerne i årsopgørelsens felter for udenlandsk indkomst eller skal anvende den udvidede selvangivelse for udenlandsk indkomst S12 på papir.
  • Selvangivelsespligtige, der har udenlandsk virksomhedsindkomst, skal via skat.dk/TastSelv Borger indtaste oplysningerne i årsopgørelsens felter for udenlandsk virksomhedsindkomst eller skal anvende den udvidede selvangivelse for udenlandsk virksomhedsindkomst S11 på papir.

Digital selvangivelse for selvstændigt erhvervsdrivende

Hovedregel for digital selvangivelse

Skattepligtige fysiske personer, der er selvangivelsespligtige efter SKL § 1 og som er registreret for moms eller lønsumsafgift, skal selvangive digitalt via skat.dk/TastSelv Borger. Se § 1, stk. 1, i BEK nr. 255 af 20. marts 2012 om obligatorisk digital indberetning af selvangivelsen for selvstændigt erhvervsdrivende.

Selvangivelse for dødsboer, som er registreringspligtige for moms eller lønsumsafgift, hvor selvangivelsesfristen udløber fra og med den 31. december 2013, skal ske digitalt via skat.dk/TastSelv Borger. Se § 1, stk. 2, og § 4, stk. 2, i BEK nr. 255 af 20. marts 2012.

Undtagelse til digital selvangivelse

Pligten til at indgive selvangivelsen digitalt omfatter ikke:

  • Selvangivelsespligtige, der er eller i løbet af indkomståret har været begrænset skattepligtige efter kildeskatteloven.
  • Selvangivelsespligtige, der i løbet af indkomståret indtræder eller udtræder af skattepligten efter KSL § 1.
  • Selvangivelsespligtige efter KSL § 1, der har skattemæssigt hjemsted i udlandet eller i løbet af indkomståret får skattemæssigt hjemsted i udlandet, og for det pågældende indkomstår ønsker at blive beskattet efter reglerne om grænsegængere.
  • Selvangivelsespligtige, der ved indkomstopgørelsen skal medregne gevinst og tab af fordringer efter reglerne om næring i kursgevinstloven.
  • Selvangivelsespligtige, der efter skattekontrolloven har pligt til at indsende skatteregnskab sammen med selvangivelsen.
  • Selvangivelsespligtige, der har omdannet virksomheden til selskab efter reglerne i lov om skattefri virksomhedsomdannelse og sammen med selvangivelsen indsender de selskabsretlige dokumenter, jf. VOL § 2, stk. 1, nr. 7.
  • Selvangivelsespligtige, der overdrager virksomhed efter kildeskattelovens regler om skattemæssig succession.
  • Selvangivelsespligtige, der har modtaget erstatnings- eller forsikringssum og efter ejendomsavancebeskatningsloven skal indsende meddelelse om genopførelse af fast ejendom sammen med indkomstårets selvangivelse.
  • Selvangivelsespligtige, der ikke er selvstændigt erhvervsdrivende i skattemæssig forstand.

Se § 2, nr. 1-7, i BEK nr. 255 af 20. marts 2012.

Ikrafttrædelse, virkning og overgang for digital selvangivelse

BEK nr. 255 af 20. marts 2012 trådte i kraft den 1. april 2012 og har virkning for fysiske skattepligtiges indgivelse af selvangivelsen for indkomståret 2011 og for dødsboers indgivelse af selvangivelsen for indkomståret 2012. Se § 4, stk. 1 og 2, i BEK nr. 255 af 20. marts 2012.

Pligten til digital selvangivelse indebærer, at hvis selvangivelsespligtige, der er omfattet af pligten, overtræder pligten og fx fortsat indgiver selvangivelsen på papir, er en sådan papirmæssig selvangivelse ikke rettidigt indgivet i retlig forstand, og der kan blive tale om pålæg af skattetillæg efter SKL § 5.

Af hensyn til bl.a. at tilvejebringe den fornødne sikre sammenhæng mellem pligten til digital selvangivelse og udviklingen af de it-systemer og -processer, der skal understøtte pligten, er det fastsat som overgangsregel, at hvis en selvangivelsespligtig trods omfattet af pligt til digital selvangivelse alligevel indgiver en selvangivelse på papir, men dog inden for selvangivelsesfristen, for indkomståret 2011 eller 2012, vil overtrædelsen af pligten til digital selvangivelse ikke i sig selv udløse skattetillæg efter SKL § 5. Se § 3 i BEK nr. 255 af 20. marts 2012.

Hurtig selvangivelsesprocedure ved digital selvangivelse

Skattepligtige fysiske personer med selvangivelsesfrist den 1. juli i året efter indkomstårets udløb efter SKL § 4, stk. 1, der enten har pligt til, eller som ikke har positivt fravalgt, digital indgivelse af selvangivelsen, modtager fra begyndelsen af marts i selvangivelsesåret en selvangivelse samt et servicebrev eller servicemeddelelse med de indberettede oplysninger om indkomster og fradrag.

Servicebrevet eller servicemeddelelsen er baseret på de oplysninger, som SKAT er i besiddelse af gennem indberetningspligterne efter SKL afsnit II, og som er nærmere udmøntet i BEK nr. 1315 af 15. december 2011 (indberetningsbekendtgørelsen).

Den selvangivelsespligtige modtager selvangivelsen og servicebrevet eller servicemeddelelsen i sin personlige skattemappe, som den selvangivelsespligtige tilgår via skat.dk/TastSelv Borger ved at indtaste eget CPR-nr. og egen personlig TastSelv-kode eller NemID.

En selvangivelsespligtig, der har modtaget selvangivelsen digitalt, kan til opfyldelse af sin personlige selvangivelsespligt via skat.dk/TastSelv Borger taste de oplysninger, der mangler, og godkende eller ændre de indberettede oplysninger ved at sætte et flueben eller skrive et andet beløb. Herunder kan det modtagne servicebrev eller servicemeddelelse anvendes til at kontrollere, om der er manglende eller forkerte oplysninger, der i givet fald skal ændres. 

Der er dog visse begrænsninger i adgangen til at taste ændringer, idet felter i årsopgørelsen, der består af indberettede oplysninger fra arbejdsgivere, pengeinstitutter mv., er låst fast. Se afsnit A.B.1.1.3 og BEK nr. 851 af 14. august 2012 om begrænsning af borgernes adgang til at ændre visse oplysninger om indkomster og fradrag i årsopgørelsen samt om borgernes underretning af SKAT om en for lav skatteansættelse.  

Så snart der er selvangivet, kan den selvangivelsespligtige via skat.dk/TastSelv Borger se årsopgørelsen i sin personlige skattemappe.

Procedure ved positivt valgt selvangivelse på papir

Skattepligtige fysiske personer med selvangivelsesfrist den 1. juli i året efter indkomstårets udløb efter SKL § 4, stk. 1, der ikke har pligt til digital selvangivelse, kan via skat.dk/TastSelv Borger positivt vælge at modtage den udvidede selvangivelse med tilhørende servicebrev eller servicemeddelelse på papir frem for digitalt.

Ved positivt valg af papirløsningen skal den selvangivelsespligtige dog være opmærksom på, at den selvangivelsespligtige først efter den 1. maj i selvangivelsesåret kan forvente at modtage en papirbaseret selvangivelsesblanket samt det tilhørende servicebrev eller servicemeddelelse med de indberettede oplysninger om indkomster og fradrag.

Endvidere kan den selvangivelsespligtige, der ved positivt tilvalg af papirløsningen indgiver selvangivelsen på papir, først forvente at modtage årsopgørelsen efter den 1. september i selvangivelsesåret.

Bemærk

Bemærk

Der er ikke blankettvang, så hvis en selvangivelsespligtig positivt har valgt papirløsningen, kan SKAT ikke kræve, at han/hun anvender den udvidede selvangivelsesblanket. Kravet er dog, at det, der selvangives, skal indeholde de samme oplysninger, som fremgår af den udvidede selvangivelsesblanket. Desuden skal indhold og den selvangivelsespligtiges underskrift af selvangivelsen være skriftlig.

Den selvangivelsespligtige ser ikke digital selvangivelse eller får ikke selvangivelse på papir

Det fritager ikke for selvangivelsespligten, hvis den selvangivelsespligtige inden for selvangivelsesfristen

  • ikke ser sin personlige skattemappe via skat.dk/TastSelv Borger og får tjekket tallene i oplysningskortet/servicebrevet/servicemeddelelsen, eller
  • ikke får tilsendt en udvidet selvangivelse på papir, selv om han/hun positivt havde valgt papirløsningen

Se