Indhold

Dette afsnit handler om de krav der er fastsat til spilvirksomhedens spilsystem.

Afsnittet indeholder:

  • Hvad er omfattet af begrebet spilsystem?
  • Certificering af spilsystemet mv.
  • Udskydelse af krav om certificeringer (overgangsordning)
  • Brug af akkrediterede testvirksomheder
  • Fysisk placering af spilsystem
  • Spillemyndighedens afgørelse om tilladelse

Hvad er omfattet af begrebet spilsystem?

Spillemyndighedens definerer spillesystemet som et elektronisk system eller andet udstyr, der anvendes af eller på vegne af tilladelsesindehavere, herunder udstyr der

  • anvendes til lagring af oplysninger om en persons deltagelse i spil, herunder historiske data, og resultatoplysninger,
  • frembringer og/eller præsenterer spil for spilleren, eller
  • fastlægger resultatet af et spil, eller beregner hvorvidt spilleren har vundet eller tabt ved spillet.

Nedenfor er illustreret hvilke komponenter der (normalt) anvendes til at udbyde spil online, og hvilke af disse komponenter, der anses for at være omfattet af spilsystemet. Betalingsformidling og SAFE er ikke en del af spilsystemet.

Komponenter ved udbud af spil online

Beskrivelse af de forskellige komponenter i figur

  • "Front End" er et (engelsk) udtryk for den del af et system kunden interagerer med, hvilket vil sige hjemmesiden, herunder serveren som hjemmesiden afvikles på/fra. Det omfatter også klientsoftware installeret på kundens computer og/eller mobiltelefon. (Falder ind under punkt 1.)
  • "Back Office" er et bredt (engelsk) udtryk for den del af et system, hvor kundespecifikke data er gemt. Som minimum vil det være tale om kundens identitetsoplysninger og finansielle data, og i nogle tilfælde vil spildata også være opbevaret her. (Falder ind under punkt 2.)
  • "Data Warehouse" er et (engelsk) udtryk for den del af et system, hvor systemgenereret data struktureres og opbevares. I ovennævnte illustration vil der som udgangspunkt være tale om spildata, men i visse tilfælde kan finansielle data også være opbevaret her.  (Falder ind under punkt 2.)
  • "Spilafvikling" er Spillemyndighedens udtryk for den del af systemet, der fastlægger resultatet af et spil, eller beregner hvorvidt spilleren har vundet eller tabt ved spillet. Tilfældigheds-generatoren med støtteprocesser samt systemet til afvikling af væddemål o.l. findes her. (Falder ind under punkt 3.)

Certificering af spilsystemet mv.

Spillemyndigheden stiller krav om, at spilsystemer, forretningsgange og forretningssystemer skal certificeres af en akkrediteret testvirksomhed, før spilsystemet anvendes til udbud af spil.

Kravene til certificeringerne er beskrevet i tre dokumenter.

  • Spillemyndighedens tekniske standarder
  • Spillemyndighedens program for styring af systemændringer
  • Spillemyndighedens krav til akkrediterede testvirksomheder.

Certificeringerne er delt op i fem forskellige kategorier. For at blive godkendt som testvirksomhed til at certificere de enkelte kategorier, skal testvirksomheden leve op til de krav, der stilles i dokumentet "Spillemyndighedens krav til akkrediterede testvirksomheder". 

Kategorierne er:

Certificeringskategori

Krav

Beskrivelse

A

Spilsystem

Spillemyndighedens tekniske standarder

Random Number Generator (RNG), spilleregler, registrering, driftsrapporteringer, kundeoversigt, betingelser og vilkår osv.

B

Forretningssystem

Spillemyndighedens tekniske standarder

Informationssikkerhed osv. (revision)

C

Forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme

Spillemyndighedens tekniske standarder

Registrering, sikkerhed, mistænkelig spilleradfærd

D

Sårbarheds- og indtrængningsefterprøvning

Spillemyndighedens tekniske standarder

Informationssikkerhed (efterprøvning)

E

Styring af systemændringer

Spillemyndighedens program for styring af systemændringer

Standard for godkendte ændringer til spilsystemer

Testvirksomhederne skal certificere med udgangspunkt i de krav, der fremgår af dokumenterne "Spillemyndighedens tekniske standarder" og "Spillemyndighedens program for styring af systemændringer". Visse krav kan certificeres af flere forskellige certificeringskategorier, fx kan visse dele af kundeidentifikationsprocessen certificeres af både kategori A, B og C.

Udskydelse af krav om certificeringer(overgangsordning)


Hvis der før den 1. januar 2012 (spillelovens er søgt tilladelse til henholdsvis:

  • Onlinekasino
  • Online væddemål
  • Landbaseret væddemål.

og certificeringerne (A-E) ikke er opnået inden  den 1. januar 2012, vil der blive tilføjet vilkår til tilladelsen. Her skal det fremgå at opfyldelsen af kravene skal ske hurtigst muligt, og at Spillemyndigheden skal orienteres om tidsplanen for certificeringerne.

I en overgangsperiode bliver der udstedt tidsbegrænsede tilladelser af ét-års varighed. Dette skyldes bl.a., at det kan være tidskrævende, at få et spilsystem mv. certificeret efter international og dansk standard.

Det betyder, at der kan udbydes spil i den mellemliggende periode i tillid til, at tilladelsesindehaver får certificeringerne på plads.  Der skal være en løbende dialog med Spillemyndigheden i mellemperioden, hvor virksomheden orienterer om sin drift.

Hvis certificeringerne ikke er opnået inden indsendelse af tillæg B, skal blankettens felter om certificeringer ikke udfyldes. Hvis en tidsplan for certificeringerne er udarbejdet, skal denne vedlægges.

Specielt om Spillemyndighedens program for styring af systemændringer

Uanset at kravet om certificering er udskudt skal tilladelsesindehaver følge Spillemyndighedens program for styring af systemændringer. Systemændringer skal logges, som det fremgår af programmet. Spillemyndigheden skal orienteres om alle ændringer i RNG (tilfældighedsgenerator). Implementering af helt nye spil skal godkendes af Spillemyndigheden, før implementeringen sker. Ved ændringer, som ifølge programmet skal analyseres af testvirksomheder, er det valgfrit for tilladelsesindehaver, om denne vælger at få ændringen analyseret.

Brug af akkrediterede testvirksomheder

I dokumentet Spillemyndighedens krav til akkrediterede testvirksomheder er angivet krav til den testvirksomhed, som skal udføre certificeringerne. Testvirksomheden skal oprette et revisionsprogram baseret på Spillemyndighedens certificeringsprogram og på denne baggrund opnå en ISO 17025- eller en ISO 17020-akkreditering. Når en testvirksomhed er blevet akkrediteret, kan den uden Spillemyndighedens godkendelse, foretage certificeringer af spilsystem mv.

Når et spilsystem skal certificeres, skal de testvirksomheder, som ønskes benyttet, kontaktes for at høre, om hvovidt virksomheden er akkrediteret. Det er tilladelsesindehaver, der skal dokumentere overfor Spillemyndigheden, at testvirksomheden overholder fastsatte krav til akkrediterede testvirksomheder.

Dokumentet "Spillemyndighedens tekniske standarder" består af en række krav i punktform, hvor hvert krav har en henvisning til certificeringskategori A-E. Når en akkrediteret testvirksomhed har certificeret et givent krav i én certificeringskategori, og det krav indgår i flere certificeringskategorier, er det ikke nødvendigt at gentage certificeringen af kravet.

Fysisk placering af spilsystem

Spilsystemet skal som hovedregel være placeret i Danmark. Se Bek nr. 65/2012 § 10, stk. 1, Bek nr. 66/2012 § 25, stk. 1 og Bek nr. 67/2012 § 25, stk. 1.

Systemet kan med Spillemyndighedens godkendelse være fysisk placeret i et andet land, hvis:

  • tilladelsesindehaver har tilladelse til udbud af spil og er under tilstrækkelig tilsyn i dette land, samt at Spillemyndigheden har indgået en aftale med den myndighed, der fører tilsyn med det pågældende spiludbud i dette land, eller
  • Tilladelsesindehaveren ved fjernadgang til hele spilsystemet, giver Spillemyndigheden mulighed for at kontrollere udbud og system på betryggende vis.

Se Bek nr. 65/2012 § 10, stk. 2, nr. 1 og 2, Bek nr. 66/2012 § 25, stk. 2, nr. 1 og 2 og Bek nr. 67/2012 § 25, stk. 2, nr. 1 og 2.

Spillemyndighedens afgørelse om tilladelse

Hvis Spillemyndigheden finder, at kravene til faglig forsvarlig drift ikke er opfyldt, kan det medføre et afslag på ansøgning om tilladelse.