Indhold

Dette afsnit handler om reglerne for antidumpingtold og udligningstold.

Afsnittet indeholder:

  • Formål og lovgrundlag
  • Undtagelser til ordningen
  • Begunstigede virksomheder
  • Indførelse af midlertidig og definitiv told
  • Hvornår indføres tolden?
  • Beregningsgrundlaget
  • Tilbagebetaling af antidumpingtold
  • Særlige undersøgelser ved omgåelse
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.

Formål og lovgrundlag

Formål

Dumping er, når en vares eksportpris ved salg til EU er lavere end hjemmemarkedsprisen eller produktionsomkostningerne for samme vare. I disse situationer kan antidumpingtold anvendes.

Subsidiering er, når en stat direkte eller indirekte yder tilskud (subsidier) til enten

  • fremstilling
  • produktion
  • udførsel eller
  • transport

så der ved varernes overgang til fri omsætning i EU ikke forvoldes skade på et erhverv, fx ved konkurrenceforvridning. I disse tilfælde kan udligningstold anvendes.

Antidumpingtold og/eller udligningstold kan lægges på varer for at modvirke væsentlig skade for en erhvervsgren i EU på grund af dumping eller subsidiering.

Antidumpingtold eller udligningstold lægges almindeligvis på en bestemt vare fra et eller flere lande, så tolden er gældende for al import af den pågældende vare fra det/de nævnte lande.

Antidumpingtold eller udligningstold opkræves ud over den sædvanlige told på varerne, fx tarifmæssig told og præferencetold.

Medmindre andet er fastsat, gælder reglerne for den fælles definition "varer med oprindelsesstatus". Se afsnit F.A.26 - Toldpræference og oprindelse.

Se også

EU-Kommissionens hjemmeside om "Tackling unfair trade" og Udenrigsministeriets hjemmeside om "Antidumping".

Lovgrundlag

Gennemførelse af foranstaltninger til beskyttelse mod dumping og subsidiering er behandlet i GATT (nu WTO) og optaget i artikel VI i Den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel.

 

Lovgrundlaget i EU:

for så vidt angår

findes i

beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab

Rådets forordning (EF) nr. 384/96 (EFT L nr. 56 af 6. marts 1996), senest ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 2117/2005 (EUT L nr. 340 af 23. december 2005

beskyttelse mod subsidieret indførsel fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab

Rådets forordning (EF) nr. 2026/97 (EFT L nr. 288 af 21. oktober 1997) senest ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 1973/2002 (EFT L 305 af 7. november 2002)

beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab

Kommissionens beslutning nr. 2277/96/EKSF af 28. november 1996 (EFT L nr. 308 af 29. november 1996) senest ændret bed Kommissionens beslutning nr. 435/2001/EKSF af 2. marts 2001 (EFT L nr. 63 af 3. marts 2001)

beskyttelse mod subsidieret indførsel fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab

Kommissionens beslutning nr. 1889/98/EKSF af 3. september 1998 (EFT L nr. 245 af 3. september 1998)

overgangsbestemmelser vedrørende antidumping- og antisubsidieforanstaltninger vedtaget i henhold til Kommissionens beslutning nr. 2277/96/EKSF og nr. 1889/98/EKSF

Rådets forordning (EF) nr. 963/2002 (EFT L nr. 149 af 7. juni 2002)

 

Bemærk

Undersøgelser, klager og ansøgninger vedrørende antidumping og antisubsidier, der er iværksat i medfør af disse beslutninger, men endnu ikke er afsluttet.

Antidumpingtold og udligningstold for konkrete varer iværksættes ved forordninger.

Undtagelser til ordningen

Antidumpingtold opkræves ikke for fx varer til skibsbygning, især jern- og stålplader, som kan indføres toldfrit efter bevilling om "end-use". Se GB, artikel 291-300.

Begunstigede virksomheder

Producentvirksomheder giver i en del tilfælde tilsagn om at overholde aftalte salgspriser for konkrete varer. Disse virksomheder kaldes "begunstigede virksomheder", og deres varer fritages fra ordningen eller pålægges en lavere antidumping- eller udligningstold end den gældende for varer fra det pågældende land.

Hvis producent og eksportør ikke er samme virksomhed, skal den eksporterende virksomhed eller importøren godtgøre, at varerne er fremstillet af en begunstiget virksomhed.

Når den reducerede antidumpingtoldsats anvendes, er det betinget af, at producent og eksportør er samme virksomhed. Dette fremgår af forordningerne om iværksættelse af antidumping- eller udligningstold.

Indførelse af midlertidig og definitiv told

Når EU-kommissionen gennem undersøgelser har godtgjort et behov for at pålægge antidumpingtold eller udligningstold, udsteder den en forordning om en midlertidig told.

Midlertidig told har som hovedregel en gyldighedsperiode på 6 måneder med mulighed for forlængelse i yderligere 3 måneder.

Ved midlertidige ordninger skal importøren stille sikkerhed, fx ved bankgaranti eller ved kontant sikkerhed for hver enkelt sending. Beløbet skal dække det beregnede toldbeløb for sendingen. Der kan også stilles anden form for sikkerhed. SKAT oplyser nærmere om disse muligheder.

Når en midlertidig ordning udløber, beslutter Kommissionen, om der skal indføres definitive foranstaltninger. I så fald udsteder den en forordning.

Forordningerne indeholder bestemmelser om størrelsen af den definitive antidumping- eller udligningstold og om, i hvilket omfang den midlertidige antidumping- eller udligningstold skal opkræves. Hovedreglen er, at den midlertidige told opkræves fuldt ud. Hvis den definitive toldsats er lavere end den midlertidige, beregnes og opkræves den midlertidige told oftest kun med et beløb svarende til den definitive told.

Hvornår indføres tolden?

Antidumpingtold og udligningstold iværksættes oftest med ikrafttræden dagen efter offentliggørelsen i EU-Tidende, L-serien. Antidumpingtold og udligningstold fremgår af Toldtariffens bilag 1. Fordi der ofte er en meget kort frist for ikrafttræden, kan bilag 1 til Toldtariffen ikke forventes at være ajourført. Ændringer til bilaget sker ved nyhedsbreve og opdatering af den elektroniske toldtarif.

Beregningsgrundlaget

Det er fortoldningstidspunktet, der er afgørende for beregningen af antidumpingtold og udligningstold.

Nettoprisen anvendes ofte som en del af beregningsgrundlaget. Nettopris er den pris, der er betalt eller skal betales ved varens indførsel. Beløbet er inklusive omkostninger til det sted, hvor varerne indføres til EU's toldområde, men eksklusiv told og afgifter som forfalder ved indførslen til EU.

EU-domstolen har fastslået, at prisen ved indførsel defineres som den pris, der er gældende ved en vares ankomst til Fællesskabets grænse, eksklusiv told, dvs. den pris, som den første køber inden for Fællesskabets toldområde betaler. Denne pris svarer nemlig til den, der reelt er betalt eller skal betales ved varens indførsel inklusiv omkostninger frem til det sted, hvor varerne indføres i Fællesskabets toldområde, men eksklusive told og afgifter, som forfalder på dette område. Se Rådets forordning (EØF) nr. 551/83 og [Domstolens dom C-189/88].

I nogle situationer med iværksættelse af antidumpingtold eller udligningstold bestemmer forordningerne, at nettoprisen skal forhøjes med en nærmere angivet procent, hvis der indrømmes en betalingsfrist på over 30 dage. Dette er angivet med en note i tilknytning til de pågældende ordninger i toldtariffens bilag 1. Se de specifikke bestemmelser, der er angivet i et notebilag til bilag 1.

Varer i sæt og andre varer, skal tariferes i en position, der er omfattet af en antidumpingtoldordning. Her skal antidumpingtolden beregnes på grundlag af den samlede værdi for det pågældende sæt. Se Almindelige Tariferingsbestemmelser, pkt 3.b.

Tilbagebetaling af antidumpingtold

En importør kan anmode om tilbagebetaling af opkrævet antidumpingtold/udligningstold, hvis det dokumenteres, at den opkrævede antidumpingtold/udligningstold overstiger dumpingmargenen. Det vil sige det beløb, hvormed den normale værdi overstiger eksportprisen eller subsidieydelsen. Se artikel 11, stk. 8 i Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009  og artikel 21 i Rådets forordning (EF) nr. 597/2009

Anmodning om tilbagebetaling sendes til EU-Kommissionen via

Erhvervsstyrelsen

Langelinie Allé 17

2100 København Ø  

senest 6 måneder fra fortoldningstidspunktet eller fra den dato, hvor der foretages endelig opkrævning af midlertidig antidumpingtold.

Særlige undersøgelser ved omgåelse

EU-Kommissionen kan via forordninger forpligte SKAT til at iværksætte særlige undersøgelser af importen fra ikke EU-lande, bl.a. når gældende foranstaltninger omgås. Sådanne undersøgelser indebærer en registrering af importen af konkrete varer fra andre lande end dem, der er omfattet af antidumpingforanstaltninger. Formålet er at sikre, at der kan opkræves antidumpingtold eller udligningstold for varerne fra tidspunktet for registreringen, hvis EU-Kommissionens undersøgelser viser, at dette er nødvendigt. Se Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 og Rådets forordning (EF) nr. 597/2009

Der skal dog ikke ske registrering, når varen forhandles af selskaber, der nyder fordel af en fritagelse. Evt. fritagelse vil fremgå af forordningen.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

EU-domme/ EF-domme

C-189/88 Cartorobica SpA med Ministero delle Finanze dello Stato .

Nettoprisen for en vare, som indføres til EU, kan fastsættes nøjagtigt og sikkert af EU-landenes toldmyndigheder.