Indhold

Dette afsnit handler om justeringer (year end adjustments) til armslængdepriser, og hvordan det skal dokumenteres.

Justeringer

I det omfang der er foretaget justeringer, skal virksomheden i sin redegørelse for implementeringen specificere de efterfølgende justeringer af priser og vilkår for de kontrollerede transaktioner. Specifikationen skal indeholde oplysninger om, i hvilket omfang disse efterfølgende justeringer er i overensstemmelse med armslængdeprincippet. Se BEK nr. 42 af 24. januar 2006 § 7, stk. 2.

Oplysninger om de eventuelle efterfølgende justeringer skal give SKAT mulighed for at se,

  • mellem hvilke parter prisændringerne er foretaget
  • hvor meget der er justeret og
  • om justeringerne er i overensstemmelse med armslængdeprincippet.

Det er ikke altid entydigt, hvilke efterfølgende justeringer der er i overensstemmelse med armslængdeprincippet. I praksis er der to hyppigt forekommende situationer, hvor justeringer kan overvejes, og hvor kravene til dokumentationen er forskellige. Når der på transaktionstidspunktet er

  1. betydelig usikkerhed om, at afregningsprisen er fastsat efter armslængdeprincippet
  2. fastsat afregningspriser, der ikke er i overensstemmelse med armslængdeprincippet.

Ad a. Betydelig usikkerhed om, at afregningsprisen er fastsat efter armslængdeprincippet

Hvor der på transaktionstidspunktet er betydelig usikkerhed om, at en afregningspris fastsættes korrekt, skal der tages udgangspunkt i, hvad uafhængige parter ville have gjort i den samme situation.

Afhængigt af forholdene kan der være indbygget en vis fleksibilitet i transfer pricing-politikken, der tager hensyn til usikkerheder og de økonomiske omstændigheder, så afregningspriserne kan justeres efterfølgende efter forud fastsatte kriterier.

Ved handel mellem uafhængige parter vil aftaler om efterfølgende prisændringer typisk (kun) forekomme, hvis begge parter har interesse i at gennemføre en handel, men hvor det er vanskeligt på aftaletidspunktet at fastsætte prisen med en rimelig grad af sikkerhed.

Det kan desuden have betydning, hvor ofte parterne vil revurdere de koncerninterne priser og vilkår, når der fx er tale om løbende mellemværender i form af varesalg eller levering af serviceydelser. Priser vil ofte ikke kunne fastsættes en gang for alle, heller ikke blandt uafhængige parter. Priser skal som udgangspunkt revurderes og ændres ligeså ofte, som det ville være tilfældet ved tilsvarende transaktioner mellem uafhængige parter.

I tilfælde, hvor der ikke er aftalt en prisreguleringsklausul, vil udgangspunktet sædvanligvis være, at prisændringer kun sker fremadrettet med virkning fra det tidspunkt, hvor det er konstateret eller burde være konstateret, at de anvendte priser ikke er i overensstemmelse med armslængdeprincippet.

Ad b. Fastsat afregningspriser, der ikke er i overensstemmelse med armslængdeprincippet

Når det efterfølgende konstateres, at de anvendte priser og vilkår ikke er i overensstemmelse med, hvad uafhængige parter har realiseret i samme periode under sammenlignelige omstændigheder, kan de anvendte priser efterfølgende ændres, så de selvangivne resultater bliver i overensstemmelse med armslængdeprincippet.

Justeringer af den karakter skal ledsages af dokumentation, der viser, hvorfor ændringen anses for at være i overensstemmelse med armslængdeprincippet, både med hensyn til principper og beløbets størrelse.

Efterfølgende justeringer skal generelt foretages med virkning for det indkomstår, hvor transaktionerne rent faktisk blev gennemført. Hvis de efterfølgende justeringer ikke foretages inden sidste frist for at aflevere selvangivelse, vil det være nødvendigt med en formel anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen efter de almindelige regler i skatteforvaltningsloven.

Se også

Se også afsnit

  • C.D.11.6 om fristerne for genoptagelse af skatteansættelsen
  • C.D.11.4.8.3.3 om brug af justeringer af afregningsprisen i forbindelse med databaseundersøgelser.