Indhold

Afsnittet indeholder de gældende regnskabsregler for banderolerede varer.

Afsnittet indeholder:

  • Hvad består regnskabet for banderolerede varer af?
  • Afgiftsregnskab
  • Udleveringsregnskab.

Hvad består regnskabet for banderolerede varer af?

Regnskabet for banderolerede varer består dels af et særligt afgiftsregnskab for den ubeskattede begyndelses- og slutbeholdning og den ubeskattede til- og afgang, dels af et regnskab over den afgiftspligtige udlevering.

Fakturaer mv. for en dag skal være indført i regnskabet inden udløbet af den følgende hverdag.

Afgiftsregnskab

I afgiftsregnskabet over banderolerede varer skal virksomheden gøre rede for den ubeskattede beholdning af banderolerede varer ved kvartalets begyndelse og slutning og den ubeskattede til- og afgang af banderolerede varer.

Regnskabet føres i liter 100 pct. spiritus (ethanol) med to decimaler på blanket 22.051.

Regnskabet afsluttes kvartalsvis og danner grundlag for regulering af afgiften på banderolerede varer.

Posteringerne omfatter kun banderolerede, ubeskattede varer.

Som tilgang føres:

  • Beholdningen ved kvartalets begyndelse. Varer i detailforretninger eller restaurationer, der ejes af virksomheden regnes ikke med i beholdningen
  • Tilførsel fra en anden autoriseret oplagshaver
  • Varer, som modtages retur fra en anden autoriseret oplagshaver ifølge kreditnota eller lignende. Returvarer, som der ikke udstedes kreditnota for, indgår i lagerbeholdningen uden tilskrivning
  • Egne banderoleringer ifølge de enkelte konti (22.053)
  • Returvarer, der ved udleveringen er beskattet efter en tidligere gældende afgiftssats. Den betalte afgift godtgøres direkte på angivelsen. En eventuel kreditnota bogføres ikke i udleveringsregnskabet.

Som afgang føres:

  • Overførsel til en anden autoriseret oplagshaver
  • Afbanderoleringer ifølge afbanderoleringslister
  • Brækage ifølge brækageliste (22.050)
  • Prøver, som SKAT udtager til undersøgelse
  • Varer, der er gået tabt ved brækage eller lignende ifølge SKATs brev eller e-mail
  • Slutbeholdningen ifølge beholdningsopgørelse 22.061.

Varen skal fremgå af afgiftsregnskabet med oplysning om:

  • Vareart og varenavn
  • Det optalte antal flasker af hver størrelse.

Varer med samme ethanolstyrke skal stå samlet og regnes samlet om til liter 100 pct. Omregningen skal ske på grundlag af det virkelige cl-indhold i flaskerne.

Beholdningsopgørelse 22.061 bruges også til notering af ubanderolerede varer under konto 1a ved beregningen af banderoleret mængde i liter 100 pct.

Afgiftsregnskabet afsluttes ved kvartalets udgang med følgende posteringer ultimo:

  • Brækagelisten (22.050) afsluttes og posteres under ”fra”
  • Egne banderoleringer (22.053) posteres under ”til”
  • Udleveringsregnskabets summer for 1., 2. og 3. kvartalsmåned posteres under ”fra” (tallene skal stemme med angivne mængder ifølge afgiftsangivelserne)
  • Slutbeholdningerne ifølge beholdningsopgørelsen posteres under ”fra”.

Herefter posteres balancen med teksten ”At beskatte”. Hvis fx fejl i udleveringsregnskabet bevirker, at balancen må posteres under ”til”, bruges teksten ”At afgiftsgodtgøre”. Kolonnerne tælles sammen og skal balancere to og to.

Udleveringsregnskab

Virksomheden skal i regnskabshæfte 22.005 føre regnskab over den afgiftspligtige udlevering af banderolerede varer, dvs. over enhver udlevering, som virksomheden skal betale afgift af.

Regnskabet omfatter:

  • Salg til detailforretninger, restaurationer mv.
  • Overførsel af varer til detailforretninger eller restaurationer, der ejes af virksomheden
  • Prøver
  • Gaver
  • Repræsentation
  • Anden gratis udlevering. og
  • Eget forbrug.

Udleveringsregnskabet skal omfatte den udleverede mængde i liter 100 pct. spiritus (ethanol).

Regnskabet skal føres dagligt. Alle udleveringsbilag, dvs. fakturaer, notaer, følgesedler eller lignende, skal posteres med oplysning om dato, bilagsnummer og udleveret mængde i liter 100 pct. Da mængden i liter 100 pct. ikke kræves anført på fakturaer mv., skal virksomheden for hver enkelt faktura mv. beregne den udleverede mængde i liter 100 pct. før posteringen i udleveringsregnskabet.

Virksomheden kan i stedet for at postere hvert enkelt udleveringsbilag i udleveringsregnskabet samle de enkelte udleveringsbilag for en dag og postere mængden i liter 100 pct. Omregningen af den udleverede mængde til liter 100 pct. kan foretages periodevis, dog mindst ved månedens udløb.

Regnskabet afsluttes ved hver måneds udgang med en sammentælling af kolonnen for udleveret mængde. Summen overføres til afgiftsangivelsen. Ved kvartalets udgang posteres summerne for de tre kvartalsmåneder i ”Afgiftsregnskabet” (22.051).

Kreditnotaer for beskattede varer, der er modtaget retur, posteres således:

  • Hvis varen ved udleveringen er beskattet efter den samme afgiftssats som ved returneringen, indgår varen som en negativ postering i udleveringsregnskabet
  • Hvis varen er beskattet efter en tidligere gældende afgiftssats, posteres den som tilgang i afgiftsregnskabet. Der skal vedlægges en kopi af bilaget. Sådanne tilgangsposter overføres efter månedens udgang til afgiftsangivelsen, hvor den ved udleveringen betalte afgift fradrages.