åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "A.A.10.2.3.2 Ankenævnenes klagebehandling" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.
åben Vis oversigt med domme, kendelser og afgørelser, som Skatteforvaltningen har valgt ikke at indarbejde i vejledningens tekst. Vi gør opmærksom på, at materialet i denne oversigt ikke nødvendigvis er udtryk for gældende ret.

Indhold

Dette afsnit handler om, hvordan ankenævnene forbereder en klage, og hvordan ankenævnene træffer afgørelse.

Afsnittet indeholder:

  • Ankenævnenes sagsforberedelse
  • Afledte ændringer
  • Klagers møde med ankenævnene
  • Ankenævnenes afgørelser
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.

Ankenævnenes sagsforberedelse

  • Ankenævnenes sekretariater
  • Udtalelse fra SKAT
  • Sagsforberedelse - sagsfremstilling
  • Syn og skøn
  • Besigtigelse af fast ejendom
  • Besigtigelse af et køretøj
  • Sagsforberedelse - indstilling
  • Sekretariatets deltagelse i nævnets møder

Ankenævnenes sekretariater

Sagsforberedelsen foretages af ankenævnenes sekretariater. SKAT skal stille sekretariatsbistand til rådighed for ankenævnene. Sekretariatet skal organisatorisk være adskilt fra resten af SKAT. Se SFL § 10, stk. 7.

I forretningsordenen for ankenævnene er sekretariatets opgaver beskrevet. Se BEK nr. 1058 af 10. november 2009.

Udtalelse fra SKAT

SKAT skal udtale sig om klagen til brug for klagebehandlingen. Se SFL § 36, stk. 3, § 38, stk. 3 og § 39a, stk. 3.

Klage til Vurderingsankenævn og Motorankenævn indsendes til SKAT, som oversender klagen sammen med en udtalelse til ankenævnet. Klage til skatteankenævn indsendes til skatteankenævnet, og her er det sekretariatet, der informerer SKAT om klagen og anmoder om en udtalelse til den. Udtalelsen skal afgives inden 14 dage, medmindre en anmodning om længere frist er imødekommet. Se SFL § 36, stk. 3, § 38, stk. 3 og § 39a, stk. 3.

Se også

Afsnit A.A.10.2.2.5.

Afsnit A.A.10.1.2.

Sagsforberedelse - sagsfremstilling

Sekretariatet skal udarbejde en sagsfremstilling til brug for klagens afgørelse. I den forbindelse kan Sekretariatet tage kontakt til klageren. Kravene til sagsfremstillingens indhold afhænger af, om der er grundlag for at give klageren medhold. Se BEK nr. 1058 af 10. november 2009 § 18.

Minimumskrav til sagsfremstillingen er:

  • Identifikation
  • Talmæssig sammenhæng mellem ansættelse og påstand
  • Klagens indhold med specifikation af klagepunkterne

Se BEK nr. 1058 af 10. november 2009 § 18, stk. 2.

Hvis ikke klageren får fuldt medhold stilles der yderligere krav til oplysning af sagen:

  • Fyldestgørende redegørelse for sagens faktiske omstændigheder
  • Relevante lovregler
  • Relevant teori og praksis

Se BEK nr. 1058 af 10. november 2009 § 18, stk. 3.

Bemærk fristoverskridelse

Hvis klagefristen er overskredet, og der ikke umiddelbart ser ud til at være grundlag for at anse den påklagede ansættelse/vurdering for forkert, så kan oplysningerne begrænses til at vedrøre fristoverskridelsen. Se BEK nr. 1058 af 10. november 2009 § 18, stk. 5.

Syn og skøn

Der kan kræves syn og skøn udmeldt, når en klage er indbragt for et skatteankenævn eller Landsskatteretten. Syn og skøn kan ikke kræves udmeldt, når en klage er indbragt for motor- eller vurderingsankenævnet, men motor- og vurderingsankenævnet kan til gengæld foretage fornøden besigtigelse af henholdsvis et køretøj og en ejendom. Se SFL § 38, stk. 9, § 39a, stk. 8 og § 47, stk. 1.

Se også

Afsnit A.A.11 "Syn og skøn".

Besigtigelse af fast ejendom

Vurderingsankenævnet kan besigtige en ejendom, hvis det er nødvendigt for sagens behandling. Ejeren skal have meddelelse om besigtigelsen. Besigtigelse på grunden må kun finde sted med ejerens tilladelse og besigtigelse i bygninger må kun finde sted med ejerens eller en repræsentants medvirken. Fotografering af ejendommen forudsætter ejerens accept. Se SFL § 38, stk. 9 og BEK nr. 1058 af 10. november 2009 § 22.

Ankenævnet kan bemyndige sekretariatet til at foretage en konkret besigtigelse af en ejendom. Se SFL § 38, stk. 9 og BEK nr. 1058 af 10. november 2009 § 22.

Besigtigelse af et køretøj

Motorankenævnet kan besigtige et køretøj, hvis det er nødvendigt for sagens behandling. Se SFL § 39a, stk. 8 og BEK nr. 1058 af 10. november 2009 § 23.

Sekretariatet kan, efter generelle retningslinjer fastsat af Motorankenævnet, indkalde køretøjer til besigtigelse. Se BEK nr. 1058 af 10. november 2009 § 23.

Sagsforberedelse - indstilling

Sekretariatet skal på det foreliggende grundlag udarbejde en begrundet indstilling til afgørelse af klagen. Når ankenævnet har behandlet sagen, sendes sagsfremstilling med et forslag til afgørelse til udtalelse hos klageren med en svarfrist på mindst 15 dage. Hvis ankenævnet kan give klageren fuldt medhold, behøver klageren ikke at få sagsfremstilling og forslag til udtalelse. Se BEK nr. 1058 af 10. november 2009 § 18, stk. 6 og 7.

Se også

Afsnit A.A.7 "Sagsbehandling". 

Sekretariatets deltagelse i nævnets møder

Sekretariatet har adgang til at deltage i nævnets møder og forhandlinger, men har ikke stemmeret. Se BEK nr. 1058 af 10. november 2009 § 9, stk. 2.

Sekretariatets bistand omfatter bl.a. :

  • Protokol over nævnets møder, der skal indeholde:
  • Oplysning om mødedeltagere
  • Talmæssig opstilling
  • Eventuel tilbagekaldelse af klage
  • Oplysning om eventuel inhabilitet hos et medlem eller sekretariatsmedarbejder
  • Oplysning til nævnet, hvis det er ved at træffe en åbenbart ulovlig afgørelse eller en afgørelse, der er i strid med nævnets tidligere praksis.

Se BEK nr. 1058 af 10. november 2009 § 9 og § 12.

Afledte ændringer

Uanset klagens formulering har ankenævnene ret til at foretage afledte ændringer. Afledte ændringer kan være til klagerens gunst, såvel som til hans ugunst. Men det er en betingelse, at der er en direkte forbindelse mellem det påklagede forhold og det forhold, ankenævnet ønsker at ændre i ansættelsen. Se SFL § 36, stk.7, § 38, stk. 6 og § 39a, stk.6.

Eksempel

Et vurderingsankenævn ændrede råjordsværdien i forbindelse med behandling af en klage over nedslag i grundværdien for udgifter til ekstrafundering. Landsskatteretten annullerede de ændrede råjordsværdier, da ankenævnets godkendelse af nedslag i grundværdien ikke kan begrunde en ændring af råjordsværdien, da det ikke ses at være en følge af klagen. Det var rettens opfattelse, at SFL § 38, stk. 6 skal fortolkes indskrænkende. En afledt ændring kan karakteriseres som forhøjelser/nedsættelser, der udspringer af de samme faktiske omstændigheder, der har ligget til grund for det påklagede forhold. Se SKM2010.781.LSR.

Klageinstanserne er ikke bundet af fristerne for ansættelsesændringer i SFL, når der foretages afledte ændringer.

Så længe sagen ikke er afsluttet af klageinstansen, kan klageren trække sin klage tilbage, hvorefter klageinstansen ikke kan gennemføre ændringer.

Se også

Afsnit A.A.9. "Forældelse af skattekrav".

Eksempel

En skatteyder havde trukket sin klage tilbage fra skatteankenævnet, efter han havde modtaget sagsfremstilling og forslag til afgørelse. Ankenævnet fortsatte sagsbehandlingen og traf afgørelse som foreslået. Landsskatteretten gav klageren medhold i, at ankenævnet ikke havde kompetence til at fortsætte sagsbehandlingen efter tilbagekaldelse af klagen. Se TfS 1995,641 LSR

Klagers møde med ankenævn

En klager har ret til at udtale sig mundtligt over for ankenævnet på et nævnsmøde. Se SFL § 36, stk. 6, § 38, stk. 5 og § 39a, stk. 5.

Møde med ankenævnet er en garantiforeskrift, og nægtelse heraf medfører som udgangspunkt, at ankenævnets afgørelse er ugyldig, medmindre det ikke har haft betydning for sagens afgørelse. Se SKM2012.224.LSR. og SKM2012.438.LSR.

Ankenævnene kan også indkalde en klager til møde, hvis nævnet anser det for hensigtsmæssigt. Se BEK nr. 1058 af 10. november 2009 § 19, stk. 1.

Klageren må ikke være til stede under nævnets drøftelser og afstemning. Se BEK nr. 1058 af 10. november 2009 § 19, stk. 3.

Ankenævnenes afgørelser

  • Ankenævnets beslutningsdygtighed
  • Ankenævnsmedlem uenig i en afgørelse
  • Krav til en ankenævnsafgørelse

Se også

Afsnit A.A.1.7.

Ankenævnets beslutningsdygtighed

Hovedregel

Ankenævnet træffer afgørelser på et ikke offentligt møde. For at et ankenævn kan træffe en afgørelse skal mindst halvdelen af dets medlemmer eller suppleanter, og herunder også formanden eller en næstformand deltage i afgørelsen. Hvis ankenævnet har opdelt sig i besluttende led, skal mindst 3 medlemmer eller deres suppleanter deltage i afgørelsen. Ethvert medlem af et ankenævn kan kræve en sag forelagt for det samlede nævn. Se SFL § 10, stk. 2 og 3 og BEK nr. 1058 af 10. november 2009 § 10, § 11 og § 24.

Undtagelse

Ankenævnets formand eller den næstformand, der har deltaget i en sag kan afgøre følgende typer sager uden yderligere ankenævnsbehandling, hvis

  • klager har accepteret det fremsendte forslag til afgørelse
  • klager ikke har reageret på det fremsendte forslag til afgørelse
  • klager har reageret med et ønske om at udtale sig skriftligt eller mundtligt til nævnet, men klager har ikke udtalt sig inden for sekretariatets frist for udtalelse.

Se BEK nr. 1058 af 10. november 2009 § 24, stk. 5.

Ankenævnsmedlem uenig i en afgørelse

Et medlem, der er uenig i nævnets afgørelse, kan kræve sine indvendinger ført til protokols og en kopi heraf indsendt til Skatterådet. Se SFL § 10, stk. 4.

Skatterådet kan ændre ankenævnets afgørelse, hvis den er åbenbart ulovlig. Se SFL § 2, stk. 3.

Se også

SKM2011.390.SKAT  Procedure for behandling af indbragte ankenævnsafgørelser, der ønskes forelagt for Skatterådet efter skatteforvaltningslovens § 2, stk. 3

Afsnit A.A.1.4.2.

Krav til ankenævnets afgørelse

Ankenævnets afgørelse skal opfylde følgende:

  • Dateres og underskrives af formanden eller efter formandens bestemmelse af den næstformand, der har deltaget i afgørelsen. Afgørelser kan underskrives med elektroniske underskrifter, hvis underskriveren ønsker det.
  • Begrundes, medmindre der gives fuldt medhold.
  • Vedlægges sagsfremstilling, medmindre der gives fuldt medhold.
  • Vejledning om klage og omkostningsgodtgørelse, medmindre der gives fuldt medhold.
  • Det skal fremgå af afgørelsen, hvis der er foretaget afledte ændringer.

Se BEK nr. 1058 af 10. november 2009 § 24.

Bemærk

Ankenævnenes afgørelser kan indbringes for Landsskatteretten. Se SFL § 11.

Se også

Afsnit A.A.10.1.1 "Klagestruktur og særlige klageregler".

Afsnit A.A.7.4.9 "Klagevejledning".

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse samt tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Landsskatteretskendelser

SKM2012.438.LSR Klagers repræsentant fik ikke møde med ankenævnet, og sagen var derfor ugyldig. Landsskatteretten fandt efter en konkret væsentlighedsvurdering af sagens omstændigheder, herunder særligt at repræsentanten klart havde anmodet om møde med ankenævnet og havde fastholdt anmodningen efter at have modtaget ankenævnets forslag, at ankenævnets kendelse led af en væsentlig, retlig mangel.  
SKM2012.224.LSR Uanset klager ikke fik møde med ankenævnet, fandt Landsskatteretten, at sagen efter en konkret vurdering var gyldig. Landsskatteretten lagde vægt på, at afgørelsen materielt set er korrekt, og at repræsentanten faktisk blev partshørt om skatteankenævnets forslag til afgørelse, og at såvel klageren som klagerens repræsentant efterfølgende har forklaret sig mundtligt over for Landsskatterettens medlemmer på et retsmøde.  
SKM2010.781.LSR Et vurderingsankenævn ændrede råjordsværdien i forbindelse med behandling af en klage over nedslag i grundværdien for udgifter til ekstrafundering. Landsskatteretten annullerede de ændrede råjordsværdier, da ankenævnets godkendelse af nedslag i grundværdien ikke kan begrunde en ændring af råjordsværdien, da det ikke ses at være en følge af klagen. Det var rettens opfattelse, at SFL § 38, stk. 6 skal fortolkes indskrænkende. En afledt ændring kan karakteriseres som forhøjelser/nedsættelser, der udspringer af de samme faktiske omstændigheder, der har ligget til grund for det påklagede forhold.  

TfS 1995,641LSR

Landsskatteretten tog stilling til, om et skattankenævn havde kompetence til at fortsætte klagebehandlingen efter klageren havde tilbagekaldt sin klage. Klageren fik medhold.