Indhold

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Regel

Det er en betingelse, at værdien af vederlaget efter LL § 7 P ikke overstiger 10 pct. af den ansattes årsløn på det tidspunkt, hvor aftalen indgås. Dog kan værdien udgøre op til 20 pct. af den ansattes årsløn, hvis adgangen til at erhverve samme type medarbejderaktier er åben for mindst 80 pct. af selskabets ansatte. Se LL § 7 P, stk. 2, nr. 2. For nye, mindre virksomheder kan værdien udgøre op til 50 pct. af den ansattes årsløn, se LL § 7 P, stk. 7 og LL § 7 P, stk. 2, nr. 2, 4. pkt. Se afsnit C.A.17.3.4 Nye, mindre virksomheder.

Årslønnen skal opgøres efter objektive kriterier, der sikrer en entydig opgørelse af lønnen. Udgangspunktet er den skattepligtige bruttoårsløn, der modtages fra arbejdsgiverselskabet og / eller et selskab, der er koncernforbundet hermed, jf. KGL § 4, stk. 2.

►Lønnen skal være repræsentativ for den forventede årsløn og skal være realistisk for medarbejderen, for at den kan lægges til grund for beregningen af årslønnen. Det er den fastsatte løn i den aktuelle ansættelse, som er relevant ved beregningen af årslønnen i relation til 10% grænsen. Se SKM2024.302.SR, hvor den faste løn, på tidspunktet for indgåelse aftalen om aktieløn, kunne opgøres på baggrund af årslønnen fra det danske ansættelsesforhold omregnet til helårsindkomst. Løn fra udstationering til x-land i indkomståret skulle ikke indgå. Variabel løn fra det danske ansættelsesforhold kunne indgå, forudsat at den variable løn udgjorde en væsentlig del af den samlede løn. ◄

Ved årslønnen forstås indkomstskattepligtig løn, herunder også indkomstskattepligtige aktier og købe- og tegningsretter, dog før AM-bidrag, tillagt værdien af eventuelle indkomstskattepligtige personalegoder opgjort til den værdi, der anvendes ved personalegodebeskatningen, og eventuelt pensionsbidrag, som indbetales af selskabet.

Den del af vederlaget der overstiger 10 pct.s-grænsen i LL § 7 P, og som dermed bliver skattepligtig indkomst efter LL § 16, skal ikke medregnes i grundlaget for årslønnen ved anvendelsen af LL § 7 P. Der ses på årslønnen på det tidspunkt, hvor den konkrete aftale indgås. Der skal således ikke tages højde for aftaler, løntillæg m.m., som ikke allerede er indgået på det tidspunkt, hvor aftalen om anvendelse af LL § 7 P indgås, jf. SKM2019.77.SR.

Se også SKM2021.526.SR, hvor Skatterådet fandt, at den faktiske årsløn for tildelingsåret ikke kunne anvendes ved opgørelse af 10 pct. beløbsgrænsen. Det var rådets opfattelse, at 10 pct. beløbsgrænsen skulle vurderes ud fra den ansattes årsløn på det tidspunkt, hvor aftalen om anvendelse af ligningslovens § 7 P var indgået. Rådet kunne derfor ikke bekræfte, at for så vidt angår tildelinger i ét år, omfattet af ligningslovens § 7 P, skulle den faktiske årsløn for tildelingsåret anvendes, uanset om retserhvervelsen skete i et eller flere år.

For sømænd, der er ansat på DIS-ordningen, udgøres årslønnen af DIS-indkomsten.

Se også

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse

Afgørelsen i stikord

Kommentarer

Skatterådet

SKM2024.302.SR

►Spørger ønskede, at Skatterådet bekræftede, at årslønnen fra hans danske ansættelsesforhold i det år, han indgik en aftale om aktieløn, kunne lægges til grund for beregningen af 10% beløbsgrænsen i ligningslovens § 7 P, stk. 2, nr. 2. Han havde i det relevante år (2023) været udstationeret i x-land og modtaget løn derfra og efterfølgende pr. 1. juli 2023 blevet ansat af en dansk arbejdsgiver i Danmark og modtaget løn derfra. På tidspunktet for indgåelse af aftalen om aktieløn, var han ansat af den danske arbejdsgiver i Danmark og fik både fast og variabel løn.

Det var bl.a. en betingelse for beskatning efter ligningslovens § 7 P, at værdien af vederlaget ikke oversteg 10 % af den ansattes årsløn på det tidspunkt, hvor aftalen om anvendelse af ligningslovens § 7 P indgås, jf. ligningslovens § 7 P, stk. 2, nr. 2.

En opgørelse af årslønnen skulle efter praksis være baseret på en beregning opgjort efter objektive kriterier, der var repræsentativ for medarbejderens forventede årsløn og dermed realistisk ift. den løn, som medarbejderen fik.

Skatterådet bekræftede, at spørgers faste løn kunne opgøres på baggrund af hans årsløn fra det danske ansættelsesforhold omregnet til helårsindkomst. Spørgers variable løn fra det danske ansættelsesforhold kunne indgå med den faktiske løn modtaget for de 6 måneders ansættelse i 2023, omregnet til helårsindkomst, forudsat at den variable løn udgjorde en væsentlig del af spørgers samlede løn. ◄

 

SKM2021.526.SR

Skatterådet bekræftede, at spørger kunne indgå to aftaler om aktieløn for to forskellige aktietildelinger omfattet af ligningslovens § 7 P, når værdien af det samlede vederlag for begge aftaler ikke i samme år oversteg 10 pct. af den ansattes årsløn på de tidspunkter, hvor de to aftaler var indgået.

Skatterådet bekræftede, at beløbsgrænsen på 10 pct. skulle beregnes ud fra den ansattes årsløn på aftaletidspunktet. Rådet lagde til grund, at tildelingstidspunktet for de omhandlede Restricted Share Awards var identisk med aftaletidspunktet. Rådet var herefter enig i, at den omhandlede tildeling omfattedes af 10 pct. grænsen af den ansattes årsløn på aftale-/tildelingstidspunktet i 2020. Følgelig ville det år, hvor det omhandlede aktievederlag ikke måtte overstige 10 pct. grænsen, være aftale-/ tildelingsåret.

Skatterådet bekræftede videre, at den ansatte kunne fordele den samlede værdi af vederlaget på de år, hvori retserhvervelsen skete, se ligningslovens § 7 P, stk. 5, 3. pkt. Den samlede tildelingen af Restricted Share Awards i november 2020 kunne herefter periodiseres over en flerårig periode, når værdien af aktievederlaget oversteg 10 pct. af årslønnen på aftaletidspunktet, og når retserhvervelsen skete i to eller flere år. Vurderingen af, om 10 pct.s-grænsen var opfyldt for de indkomstår, hvori retserhvervelsen skete, skulle foretages ud fra årslønnen i aftaleåret. Rådet forudsatte, at vurderingen af vederlagets værdi blev foretaget på det tidspunkt, hvor (den faktiske udnyttelseskurs eller) den faktiske købskurs for aktierne forelå.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at for så vidt angår tildelinger i ét år omfattet af ligningslovens § 7 P, skulle den faktiske årsløn for tildelingsåret anvendes, uanset om retserhvervelsen skete i et eller flere år. Det var rådets opfattelse, at 10 pct. beløbsgrænsen skulle vurderes ud fra den ansattes årsløn på det tidspunkt, hvor aftalen om anvendelse af ligningslovens § 7 P var indgået. Følgelig kunne den faktiske årsløn for tildelingsåret ikke anvendes ved opgørelse af 10 pct. beløbsgrænsen.

 

SKM2019.77.SR

Spørger ønskede Skatterådets stillingtagen til, hvad der skulle forstås ved "årslønnen" i LL § 7 P.

Spørger var af den opfattelse, at der ved "årsløn" skulle forstås indkomstskattepligtig løn, herunder også indkomstskattepligtige aktier og købe- og tegningsretter, m.v., og at gratisaktier som overstiger 10 pct. af den ansattes årsløn, og som dermed bliver skattepligtig i henhold til LL § 16, vil skulle indgå i den årsløn, som danner grundlaget for beregningen af 10 pct.s-grænsen i henhold til LL § 7 P.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at den del der overstiger 10 pct.s-grænsen i LL § 7 P, og som dermed bliver skattepligtig indkomst efter LL § 16, skal medregnes i grundlaget for årslønnen, ved anvendelsen af  LL § 7 P. Der skal ses på årslønnen på det tidspunkt hvor den konkrete aftale indgås. Der skal således ikke tages højde for aftaler, om løntillæg m.m., som ikke allerede er indgået på det tidspunkt, hvor aftalen om anvendelse af LL § 7 P indgås.

Skatterådet kunne heller ikke bekræfte, at såfremt der i en aftale om anvendelse af LL § 7 P, som kan holdes indenfor 10 pct.s-grænsen, i samme aftale indgås et lønelement omfattet af LL § 16, vil sidstnævnte ikke skulle medregnes i grundlaget for årslønnen, ved anvendelsen af LL § 7 P.