En arbejdsgiver - både privat og offentlig - kan som led i et ansættelsesforhold foretage indbetalinger til såvel danske som udenlandske forsikringer og pensionsordninger for den ansatte.
►Arbejdsgiveren kan indbetale i henhold til en kollektiv eller individuel pensionsordning for medarbejdere, der er oprettet som led i en overenskomst.
Arbejdsgiveren kan også indbetale til en individuel pensionsordning for medarbejderen, hvis der er indgået en skriftlig aftale herom mellem arbejdsgiveren, arbejdstageren, og pensionsinstituttet. I disse situationer skal arbejdsgiveren indgå som part i aftalen, og skal have underskrevet pensionsaftalen.
En arbejdsgiver kan ikke med bortseelsesret efter PBL § 19 indbetale til medarbejderens privattegnede pensionsordning.
Arbejdsgiveren skal derfor sikre sig, at der foreligger en underskrevet aftale om en arbejdsgiveradministreret pensionsordning for medarbejderen, hvor der er bortseelsesret for indbetalingerne, inden han eller hun foretager indbetalinger til medarbejderens pensionsordningen uden at trække A-skat og AM-bidrag af indbetalingen. ◄
Arbejdsgiverens betaling af præmie/bidrag skal i visse tilfælde straks medregnes i den ansattes skattepligtige indkomst enten som A-indkomst, eller hvor der ikke foreligger noget egentligt ansættelsesforhold som B-indkomst. I andre tilfælde udskydes beskatningstidspunktet til tidspunktet for udbetaling af ydelser fra forsikrings- eller pensionsordningen. Herved udskydes tidspunktet for opgørelsen af A-indkomsten, men ikke tidspunktet for opgørelsen og opkrævningen af AM-bidraget.