Indhold
Modregning kan være udelukket, uanset at alle generelle modregningsbetingelser er opfyldte. I dette afsnit beskrives en række eksempler på begrænsninger i modregningsadgangen.
Afsnittet indeholder:
- Tilgodehavendets karakter
- Fordringens specielle formål
- Justitsministeriets cirkulære om begrænsning af statens modregningsret
- Udlægsforbud afleder modregningsforbud
- Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser m.v.
Tilgodehavendets karakter
Hvis tilgodehavendet efter sin karakter er bestemt til dækning af nødvendige leveomkostninger, er modregning almindeligvis udelukket. I praksis vil det ofte dreje sig om tilgodehavender i form af løn, underholdsbidrag, sociale ydelser eller lignende.
Fordringens specielle formål
Modregning kan også være udelukket, hvor en fordring på staten har et specielt formål.
Den daværende Told- og Skattestyrelse har afgjort, at modregning er udelukket i arbejdslegater, igangsætningsstipendier, præmieringer, kunsthonorarer og livsvarige ydelser fra Statens Kunstfond.
Det samme gælder løntilskud, der kan bevilges arbejdsgivere, som ansætter ledige personer. Løntilskud har vist sig at have en stor beskæftigelsesfremmende effekt. Det er derfor blevet besluttet, at sådanne løntilskud ikke må gøres til genstand for hverken udlæg eller modregning. Se SKM2006.302.SKAT.
Justitsministeriets cirkulære om begrænsning af statens modregningsret
Hvor der er tale om, at modregning for statslige krav søges foretaget i skyldnerens formueretlige krav på staten, er modregning udelukket. Dette er fastslået i Justitsministeriets cirkulære nr. 186 af 22. november 1983 om begrænsning af statens modregningsret.
Statslige krav i form af fx skatter, moms, bøder, renter og sagsomkostninger kan derfor ikke modregnes i skyldnerens krav mod staten i form af fx vederlag for leverancer, byggearbejder, arbejdsydelser, tjenesteydelser m.v. Der må heller ikke aftales modregning mellem sådanne krav.
Regreskrav vedrørende indfriede eksportkreditkautioner og statsgaranterede lån samt andre krav inden for formuerettens område berøres ikke af Justitsministeriets cirkulære. Sådanne krav vil derfor fortsat kunne bringes i modregning såvel i formueretlige krav mod staten som i krav mod staten uden for formuerettens område, fx i krav på tilbagebetaling af overskydende skat eller moms. Se i den forbindelse UfR 1982.315 HD. Dommen fastslog, at Eksportkreditrådet uanset sin uafhængige stilling var en statsinstitution. Rådets krav var derfor ikke af privatretlig karakter.
Justitsministeriets cirkulære er heller ikke til hinder for, at der kan ske modregning af statslige krav i erstatningskrav, som er opstået i forbindelse med myndighedsudøvelse. Se SKM2011.458.VLR
Bemærk
Justitsministeriets cirkulære gælder kun statslige krav. Begrænsningen af modregningsadgangen gælder derfor ikke kommunale krav.
Udlægsforbud afleder modregningsforbud
Man antager, at udlægsforbud afleder modregningsforbud. Se
- Førtidspensionsloven § 46, stk. 1. Disponering forhindres reelt af udlægsforbuddet i § 46, stk. 1.
- Pensionsloven §§ 32, 32d, stk. 2 og 47, stk. 1. For meget udbetalt
- folkepension og boligstøtte kan fratrækkes pensionen
- førtidspension og boligstøtte kan fratrækkes pensionen
- Yderligere disponering forhindres reelt af udlægsforbuddet i § 47, stk. 1.
Derimod antager man, at modregning - modsat udlæg - må gennemføres trods en eksisterende sikkerhedsstillelse efter skatte- og afgiftslovgivningen, hvis de almindelige betingelser for tvungen modregning i øvrigt er til stede. Se SKM2006.365.SKAT
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT- meddelelser m.v.
Skemaet viser relevante afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser m.v. på området:
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT- meddelelse |
Afgørelsen i stikord |
Yderligere kommentarer |
Højesteretsdomme |
|
|
UfR 1982.315 HD |
Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt der var den fornødne gensidighed mellem Eksportkreditrådets krav mod et konkursbo og et krav, som boet havde mod skattevæsnet på overskydende skat.
Dommen fastslog, at Eksportkreditrådet var en statsinstitution.
Der måtte derfor ske modregning mellem kravene, da den fornødne gensidighed var til stede. |
|
Landsretsdomme |
|
|
SKM2011.458.VLR |
Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt SKAT måtte modregne momsgæld i en erstatning, som politiet havde tilkendt en borger for et aktiv, som bortkom, mens aktivet befandt sig i politiets varetægt.
Landsretten fastslog, at erstatningskravet opstod i forbindelse med politiets myndighedsudøvelse og derfor måtte anses for et krav af offentligretlig karakter.
Da erstatningskravet således ikke var et krav af formueretlig karakter, var Justitsministeriets cirkulære nr. 186 af 22. november 1983 om begrænsning af statens modregningsret ikke til hinder for modregning. Det forhold, at kravet hvilede på almindelige erstatningsretlige regler, bevirkede ikke i sig selv, at kravet kunne anses for et formueretligt krav.
Der måtte derfor ske modregning. |
|
SKAT |
|
|
SKM2006.302.SKAT |
Løntilskud, der udbetales efter beskæftigelsesindsatsloven, må ikke gøres til genstand for udlæg og modregning. |
|
SKM2006.365.SKAT |
Det må antages, at en modregning - modsat udlæg - må gennemføres trods en eksisterende sikkerhedsstillelse efter skatte- og afgiftslovgivningen, hvis de almindelige betingelser for tvungen modregning i øvrigt er til stede. |
|