Indhold
Dette afsnit handler om, hvilke dokumenter selskabet skal sende til SKAT i forbindelse med en fusion. Desuden gennemgås reglerne for at sende dokumenter til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Afsnittet indeholder:
- Resumé
- Regel
- Meddelelse til SKAT om ændring af sambeskatning
- Indsendelse af selskabsretlige dokumenter til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Resumé
Selskabet skal ikke længere sende selskabsretlige dokumenter til SKAT i forbindelse med en fusion mv. Kravet om at sende selskabsretlige dokumenter til SKAT er ophævet med virkning for fusioner, spaltninger og tilførsel af aktiver med fusionsdato, spaltningsdato eller tilførselsdato den 1. juli 2008 og senere. Der skal dog stadig gives meddelelse om ændring af sambeskatning.
Selskabet skal - som hidtil - sende de selskabsretlige dokumenter til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. SKAT vil selv rekvirere dokumenterne herfra, hvis SKAT efter gennemførelsen af en skattefri omstrukturering ønsker at foretage en kontrol af, om den pågældende fusion, spaltning eller tilførsel af aktiver opfylder betingelserne i fusionsskatteloven. Der er dog fortsat mulighed for, at skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for, hvilke oplysninger der skal meddeles til SKAT. Se FUL § 6, stk. 1 -5.
Regel
FUL § 6 blev oprindelig indført for at sikre, at SKAT får tilstrækkelig information om de omstruktureringer der, med og uden tilladelse, gennemføres efter fusionsskatteloven. Bestemmelsen er p.t. uden virkning, idet skatteministeren ikke har fastsat regler om dokumentindsendelse efter FUL § 6, stk. 1 og 2.
FUL § 6, stk. 1 - 5 handler om følgende:
- FUL § 6, stk. 1. Ifølge bestemmelsen fastsætter skatteministeren nærmere regler for, hvilke oplysninger der skal meddeles om fusionen når fusionen sker ved et moderselskabs overtagelse af et datterselskabs aktiver og gæld som helhed. Skatteministeren har ikke fastsat regler i henhold til stk. 1, hvorfor der ikke efter denne bestemmelse skal meddeles nogen oplysninger til SKAT.
- FUL § 6, stk. 2. Ifølge bestemmelsen er skatteministeren, efter indstilling fra Skatterådet, bemyndiget til at fastsætte regler om, hvilke yderligere oplysninger der i tilfælde af fusion skal tilvejebringes af det modtagende selskab til brug for de lignende myndigheder. Skatteministeren har ikke fastsat regler i henhold til stk. 2, hvorfor der ikke efter denne bestemmelse skal meddeles nogen oplysninger til SKAT.
- FUL § 6, stk. 3. Ifølge bestemmelsen er det en betingelse for at anvende fusionsskattelovens regler, at de dokumenter og oplysninger, der er nævnt i FUL § 6, stk. 1 og 2, indsendes senest 1 måned efter den dag, hvor fusionen er vedtaget i alle de fusionerende selskaber. Da der ikke er fastsat regler om dokumentindsendelse i henhold til stk. 1 og 2, har bestemmelsen p.t. ingen virkning.
- FUL § 6, stk. 4. Ifølge bestemmelsen skal de dokumenter og oplysninger, der er nævnt i FUL § 6, stk. 1 og 2,ved fusion af banker, sparekasser, andelskasser og sammenslutninger af andelskasser efter §§ 89-96 i lov om finansiel virksomhed sendes til SKAT senest 1 måned efter datoen for økonomiministerens godkendelse af fusionen i henhold til § 204 i lov om finansiel virksomhed. Da der ikke er fastsat regler om dokumentindsendelse i henhold til stk. 1 og 2, har bestemmelsen p.t. ingen virkning.
- FUL § 6, stk. 5. Ifølge bestemmelsen kan der ses bort fra overskridelse af fristerne i FUL § 6, stk. 3 og 4. Kompetencen hertil ligger hos SKAT. Da der ikke er fastsat regler om dokumentindsendelse i henhold til stk. 1 og 2, er der selvfølgelig ingen frister, der kan overskrides. Bestemmelsen har derfor p.t. ikke nogen virkning.
Bemærk
Der gælder særlige regler i relation til de dokumenter, som kooperative virksomheder mv. skal indsende. Se FUL § 13 og afsnit C.D.5.3.1.2.
Meddelelse til SKAT om ændring af sambeskatning
Hvis der i forbindelse med en skattefri omstrukturering sker etablering eller ophør af koncernforbindelse, skal administrationsselskabet hurtigst muligt give besked til administrationsselskabets lokale skattecenter. Se § 2, stk. 5 og § 5 i bekendtgørelse nr. 996 af 26. sep. 2006 om sambeskatning af selskaber m.v.
Administrationsselskabet skal også give besked om, hvilke indkomstperioder for det indtrædende/udtrædende selskab der skal medregnes i sambeskatningsindkomsten. Dette skal ske senest i forbindelse med rettidig selvangivelse. (Blanket nr. 05.031). Se § 2, stk. 1 og 2 og § 5 i bekendtgørelse nr. 996 af 26. sep. 2006 om sambeskatning af selskaber m.v.
Indsendelse af selskabsretlige dokumenter til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
Nedenfor er der en oversigt over dokumenter, der ifølge selskabsloven skal udarbejdes i forbindelse med en fusion. Oversigten er kun vejledende. Kontakt Erhvervs- og Selskabsstyrelsen for at få mere information. Se også en artikel/vejledning på Erhvervs- og Selskabsstyrelsens hjemmeside, www.eogs.dk.
- Fusions/spaltningsplan. Fusionsplanen skal være underskrevet senest ved udløbet af det regnskabsår, hvori tidspunktet for fusionens regnskabsmæssige virkning indgår. Har begge selskaber kalenderåret som regnskabsår, og tidspunktet for fusionens regnskabsmæssige virkning er den 1. januar, skal fusionsplanen i begge selskaber være underskrevet senest den 31. dec. Hvis de deltagende selskaber har forskelligt regnskabsår, er det afgørende regnskabsår i forhold til underskrivelsen det regnskabsår, der slutter først.
Fusionsplanen skal inden fire uger efter underskrivelsen være modtaget hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Hvis planen er underskrevet af ledelsen for blot et af selskaberne efter udløbet af det pågældende selskabs regnskabsår, kan Erhvervs- og Selskabsstyrelsens modtagelse af planen ikke offentliggøres. Hvis der er tale om en fusion, hvor der alene deltager anpartsselskaber, kan anpartshaverne i enighed beslutte, at der ikke skal udarbejdes en fusionsplan. Se selskabsloven § 237, der indeholder reglerne om fusionsplan. Der henvises endvidere til selskabslovens § 248, stk. 2 og 3 vedrørende den situation, hvor fusionsplanen er fravalgt af anpartsselskaber.
- Fusionsredegørelse. I bestående selskaber udarbejdes der en skriftlig redegørelse, i hvilken fusionsplanen forklares og begrundes. Redegørelsen skal omtale fastsættelsen af vederlaget for aktierne, herunder særlige vanskeligheder forbundet med fastsættelsen. I såvel aktieselskaber som anpartsselskaber kan kapitalejerne i enighed beslutte, at der ikke skal udarbejdes en fusionsredegørelse. Se selskabsloven § 238.
- Mellembalance. Hvis fusionsplanen er underskrevet mere end seks måneder efter udløbet af det regnskabsår, som selskabernes seneste årsrapport vedrører, skal der for det pågældende fusionerende selskab udarbejdes en mellembalance. Mellembalancen må ikke have en opgørelsesdato, der ligger mere end tre måneder forud for underskrivelsen af planen. Der skal kun udarbejdes mellembalance for det eller de selskaber, der overskrider seks måneders fristen. Mellembalancen skal revideres for selskaber, der er underlagt revisionspligt. I både aktie- og anpartsselskaber kan kapitalejerne i enighed beslutte, at der ikke skal udarbejdes en revideret mellembalance. Se selskabsloven § 239.
- Vurderingsmandsudtalelse. Skriftlig udtalelse udarbejdet af en eller flere uvildige sagkyndige vurderingsmænd. Udtalelsen skal bl.a. indeholde erklæring om, hvorvidt vederlaget for aktierne i det ophørende selskab (det indskydende selskab) er rimeligt og sagligt begrundet. Udtalelsen kan fravælges i både aktie- og anpartsselskaber. Se selskabsloven § 241.
- Kreditorerklæring. Vurderingsmanden skal endvidere udarbejde en erklæring om kreditorernes stilling. Se selskabsloven § 242. Kapitalejerne kan i enighed beslutte, at der ikke skal udarbejdes en sådan erklæring. Udarbejdes der ikke vurderingsmandsudtalelse om kreditorernes stilling, får kreditorerne mulighed for at anmelde deres krav inden for fire uger. Det gør de også, hvis der er udarbejdet erklæring om kreditorernes stilling, og denne udtaler, at kreditorerne ikke vil være tilstrækkeligt sikrede efter fusionen. Se selskabsloven § 243. Kreditorerklæring skyldes reglerne om universalsuccession, der gør, at kreditorerne er nødt til at følge med over i de modtagende selskaber.
- Vurderingsberetning. Sker der i forbindelse med fusionen en kapitalforhøjelse i det fortsættende aktieselskab, eller opstår der et nyt aktieselskab som led i fusionen, skal der som led i fusionen indhentes en beretning fra en vurderingsmand. Vurderingsberetningen kan undlades, hvis der i stedet udarbejdes en vurderingsmandsudtalelse om fusionsplanen, (se punkt 4) eller en vurderingsmandserklæring om kreditorernes stilling (se punkt 5). Er det fortsættende selskab et anpartsselskab, er der ikke krav om vurderingsberetning. Se om vurderingsberetning selskabsloven § 240.
Anmeldelse til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen af den endelige vedtagelse af fusionen
I det indskydende selskab træffer generalforsamlingen den endelige beslutning om fusion. Beslutning om fusion træffes i det modtagende kapitalselskab af det centrale ledelsesorgan, medmindre der af generalforsamlingen skal foretages vedtægtsændringer, bortset fra optagelse af et ophørende kapitalselskabs navn eller binavn som binavn for det fortsættende kapitalselskab. Da en skattefri fusion kræver (delvist) vederlag i aktier, vil der ofte være tale om en vedtægtsændring, da vederlaget ofte erlægges i nyudstedte aktier. I så fald skal beslutningen træffes af generalforsamlingen i det modtagende selskab. Generalforsamlingen kan tidligst afholdes fire uger efter bekendtgørelsen af fusionsplanen og vurderingsmændenes kreditorerklæring.
Vedtages fusionen, skal vedtagelsen anmeldes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen inden to uger efter, at fusionen er besluttet i alle de fusionerende selskaber. Se selskabslovens § 251. Den endelige vedtagelse af fusionen skal være modtaget i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen senest ved udløbet af indsendelsesfristen for den enkelte selskabsårsrapport for den periode, hvori fusionen indgår, dog senest et år efter styrelsens bekendtgørelse af modtagelse af planen.
Har de fusionerede selskaber kalenderårsregnskab, og ønskes fusionen gennemført med virkning fra den 1. januar 2010, skal fusionsplanen altså underskrives senest den 31. december 2010, og fusionen skal være vedtaget, således at en anmeldelse heraf er modtaget af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen senest den 31. maj 2011. (Medmindre en tidligere anmeldelse er påkrævet som følge af, at anmeldelse skal ske senest et år efter styrelsens bekendtgørelse af modtagelse af fusionsplanen, jf. ovenfor). Fusionen kan altså gennemføres med en tilbagevirkende kraft på op til 17 måneder, både selskabsretligt og skatteretligt. Den skatteretlige tilbagevirkende kraft kan dog være begrænset som følge af sambeskatningsreglerne. Se FUL § 5, stk. 3.
Bemærk
Hvis en fusion ikke vedtages af generalforsamlingen eller bestyrelsen i det modtagende selskab i overensstemmelse med den bekendtgjorte fusionsplan, anses forslaget om fusion for bortfaldet uden skattemæssige konsekvenser.