åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "A.A.10.3.2 Sagens parter" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.
åben Vis oversigt med domme, kendelser og afgørelser, som Skatteforvaltningen har valgt ikke at indarbejde i vejledningens tekst. Vi gør opmærksom på, at materialet i denne oversigt ikke nødvendigvis er udtryk for gældende ret.

Indhold

Dette afsnit handler om partsprincippet i civile søgsmål.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Partsprincippet
  • Hvornår er henholdsvis Skatteministeriet eller SKAT part
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, Skat-meddelelser m.v.

Regel

  • En sag skal anlægges ved indgivelse af en stævning til den kompetente ret. Der er formkrav til stævningens indhold. Se RPL § 348.
  • Hvis stævningen ikke opfylder formkravene kan retten afvise sagen. Se RPL § 349.
  • Stævningen skal indgives af en person, som er mødeberettiget. Mødeberettiget er bl.a. parten selv eller en advokat på vegne af parten. Se RPL § 260.

Partsprincippet

Til forskel fra en forvaltningsafgørelse, hvor myndigheden har pligt til at søge alle relevante fakta klarlagt, inden der træffes en afgørelse, så har parterne i en retssag fuld råderet over sagens forberedelse. Det foregår igennem udveksling af processkrifter, hvor den der har anlagt sagen kaldes sagsøger og den indstævnte kaldes sagsøgte.

Sagens parter skal selv tage stilling til, hvilke oplysninger der er relevante for den afgørelse, som retten skal træffe. Det betyder, at parterne selv skal komme med alle oplysninger, men det betyder også, at retten er bundet af de påstande og anbringender, som parterne formulerer.

Domstolene kan prøve såvel sagens formalitet som dens materielle indhold. Hvis den afgørelse, myndigheden har truffet, og som er indbragt for retten er ugyldig, er det et formelt spørgsmål, som alene kan afgøre sagen. Der vil altid kunne ske en prøvelse af, om uskrevne retsgrundsætninger, f.eks. lighedsgrundsætningen, er tilsidesat ved myndighedernes sagsbehandling.

Syn og skøn kan anvendes som bevismiddel ved efterprøvelse af et værdiskøn. Da det er muligt at udmelde syn og skøn både ved skatteankenævnenes og Landsskatterettens behandling af klagesagen, vil det kun undtagelsesvis være nødvendigt under en retssag.

Hvornår er henholdsvis Skatteministeriet eller SKAT part

Skatteministeriet er procespart i civile sager bortset fra

  • sager af opkrævningsmæssig karakter
  • sager om boafgiftsberegning
  • sager om efterbetaling og erstatning,

hvor SKAT er procespart.

Se også

Afsnit A.A.11 "Syn og skøn"

 

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse

samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Højesteretsdomme

SKM2011.24.HR◄  ►Domstolsprøvelse af administrative afgørelser i skattesager, som har været indbragt for Landsskatteretten, skal ske ved sagsanlæg mod Skatteministeriet, også hvor overspringsreglen i SFL § 48, stk. 2, har været brugt. Søgsmålet mod Landsskatteretten blev derfor afvist.◄   

Landsretsdomme

SKM2010.721.ØLR

Afvisning af sagen. Stævning var underskrevet af cand.polit., og det var ikke godtgjort, at vedkommende var ansat i det sagsøgende firma

Manglende rettergangsfuldmagt, RPL § 260

Byretsdomme

SKM2010.336.BR

Afvisning af sagen, da stævning var underskrevet af sagsøgers revisor

 Revisor har ikke rettergangsfuldmagt, RPL § 260