Indhold

Dette afsnit handler om den skattemæssige behandling af omkostningsgodtgørelse.

Afsnittet indeholder:

  • Skattemæssig behandling for personer m.fl.
  • Skattemæssig behandling for selskaber m.fl.
  • Skattemæssig behandling af renter
  • Skattemæssig behandling i forbindelse med evt. overskud
  • Hvem har retlig interesse i sagen

Skattemæssig behandling for personer m.fl.

Omkostningsgodtgørelse efter SFL § 52 skal ikke medregnes til den skattepligtige indkomst. Se ligningslovens§ 7 Q, stk. 1, nr. 1.

►For selvstændigt erhvervsdrivende gælder det, at◄ udgifter til sagkyndig bistand m.v. som er fratrukket i regnskabet skal tilbageføres i den skattepligtige indkomst, når der tillige modtages omkostningsgodtgørelse for udgifterne. ►Godtgørelsesberettigede udgifter kan ikke fradrages i den skattepligtige indkomst.◄

Skattemæssig behandling for selskaber m.fl.

Ikke godtgørelsesberettigede selskaber m.v. kan fradrage udgifter til sagkyndig bistand i skatteansættelsessager og skattesager ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i det omfang, der ikke kan ydes godtgørelse efter skatteforvaltningslovens kapitel 19. Se ligningslovens § 7 Q, stk. 3.

Bestemmelsen har virkning for udgifter vedrørende sager, der er indbragt eller anlagt efter den 14. juni 2009.

Skattemæssig behandling af renter

Renter, der udbetales efter SFL § 57, stk. 2 og stk. 5, skal ikke medregnes i indkomstopgørelsen. Se ligningslovens § 7 Q, stk. 1, nr. 1. Herved behandles disse renter skattemæssigt på samme måde som selve godtgørelsesbeløbet.

Skattemæssig behandling af eventuelt overskud 

Beløbet kan kun holdes uden for indkomstopgørelsen hos modtageren, hvis beløbet ikke overstiger den godtgørelsesberettigedes samlede udgifter til sagkyndig bistand mv., med tillæg af den udbetalte omkostningsgodtgørelse og andre godtgjorte udgifter (tilkendte sagsomkostninger og offentlig retshjælp).

Dækkes der mere end nettoudgiften til sagkyndig bistand (bruttoudgiften fratrukket eventuelt andre godtgjorte udgifter), er overskuddet skattepligtigt som andre tilskud/gaver fra tredjemand. Se afsnittet A.A.13.15 indberetning af tredjemandstilskud.

Hvem har retlig interesse i sagen

Det en betingelse for skattefriheden, at tilskuddet er ydet som følge af en retlig interesse i at sagen føres.

Denne retlige interesse vil som udgangspunkt være dokumenteret ved, at der ydes et tilskud på trods af, at der ikke er fradragsret hos yderen af tilskuddet.

Bestemmelsen bygger på den antagelse, at en person, der vil yde et skattefrit ikke-fradragsberettiget tilskud til dækning af en skatte- eller afgiftspligtiges udgifter til sagkyndig bistand i en sag, højst sandsynligt vil have en retlig interesse i, at sagen føres.

Tilskuddet må derimod ikke være ydet som følge af et generelt interessesammenfald, således at tilskuddet reelt dækker over noget andet end ønsket om at støtte den skatte- eller afgiftspligtiges sag.

Der kan foreligge et generelt interessesammenfald i fx familieforhold, hovedaktionærforhold eller koncernforhold. Navnlig i tilfælde, hvor der foreligger et generelt interessesammenfald mellem yder og modtager, må det i forbindelse med ligningen påses, at tilskuddet ydes som følge af en konkret, retlig interesse i sagen.