Indhold
Dette afsnit handler om de godtgørelsesberettigede sagstyper. Se SFL § 55.
Afsnittet indeholder
- Klagesager til skatteankenævnet eller til Landsskatteretten
- Sager som Skatteministeren indbringer for Landskatteretten
- Genoptagelse af skatteankenævnet eller Landskatterettens afgørelse
- Sager for EU-Domstolen
- Sager omfattet af EU-Voldgiftskonventionen
- Sager, hvor der ikke gives omkostningsgodtgørelse
- Domstolssager
- Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Klagesager til skatteankenævn eller Landsskatteretten
Der gives godtgørelse ved klage til skatteankenævn eller Landsskatteretten.
Eksempel
Her er et eksempel på, at der ikke gives omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand i forbindelse med en sags behandling ved første instans.
Landsskatteretten præciserede, at de udgifter et selskab har afholdt til sagkyndig bistand efter, at klagen for Landsskatteretten var tilbagekaldt, kan der ikke gives omkostningsgodtgørelse til. Se SKM2006.116.LSR.
Remonstrationssager
En klage, over en årsopgørelse skal indgives til SKAT, hvis klageren ikke tidligere har modtaget særskilt underretning om ansættelsen og klagen omfatter forhold heri. Se SFL§ 5, stk. 4. Selvom klagen indgives til SKAT, er der tale om en klage til skatteankenævnet eller Landsskatteretten. Derfor gives der omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand mv. i remonstrationssager.
Klage over skattetillæg
Der gives omkostningsgodtgørelse for klage over afslag på fritagelse for skattetillæg for overskridelse af selvangivelsesfristen.
Eksempel
Eksemplet viser, at klager fik omkostningsgodtgørelse for udgift i forbindelse med klage over afslag på fritagelse for skattetillæg.
Landsskatteretten fandt, at klageren var berettiget til omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand mv. ved påklage af SKATs afgørelse om afslag på fritagelse for skattetillæg for overskridelse af selvangivelsesfristen. Undtagelserne for omkostningsgodtgørelse, jf. SFL § 55, stk. 2 omfatter ikke skattetillæg. Se SKM2008.77.LSR.
►Klagesag om henstand◄
►Der ydes omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand m.v. i forbindelse med klager over afgørelser om henstand.◄
►Eksempel◄
►Ved forlig, som fremgår af Østre Landsrets Retsbog ved nr. B-3172-10, tog skatteministeriet bekræftende til genmæle over for sagsøgers påstand om, at sagsøger var berettiget til omkostningsgodtgørelse af udgifterne i en sag om henstand med betaling af registreringsafgift, da sagen ikke drejede sig om registreringsafgift men om skatteforvaltningslovens § 51 om henstand, herunder sikkerhedsstillelse.◄
Sager som Skatteministeren indbringer for Landsskatteretten
Skatteministeren kan indbringe en afgørelse truffet af Skatterådet, som indeholder stillingtagen til et EU-retligt spørgsmål, for Landsskatteretten til prøvelse. Udgifter til sagkyndig bistand m.v. i forbindelse med en sådan prøvelse ved Landsskatteretten er godtgørelsesberettiget. Da afgørelsen indbringes af skatteministeren, gives der 100 % omkostningsgodtgørelse. Se SFL § 52, stk. 2.
Genoptagelse af skatteankenævnets eller Landsskatterettens afgørelse
Der gives omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand m.v. i forbindelse med en anmodning til skatteankenævnet eller Landsskatteretten om genoptagelse af vedkommende myndigheds egen tidligere afgørelse. Se SFL § 37 og § 46.
Genoptagelse i forbindelse med høring
Der gives omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand m.v. når SKAT i forbindelse med en klagesag for skatteankenævnet, ved høringen fra skatteankenævnet vælger at genoptage og give medhold i klagen på det foreliggende grundlag. Dette skyldes, at genoptagelsessagen er opstået i kraft af klagen for skatteankenævnet.
Sager for EU- domstolen
Der gives omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand mv. i sager vedrørende skat, told og afgifter for EU-domstolen, hvor den godtgørelsesberettigede er part. Der kan være tale om udgifter, der er afholdt i forbindelse med følgende:
- Præjudiciel forelæggelse for EU-domstolen
det sker fx, hvor dansk ret ved en konkret tvist mellem skatte- og afgiftsmyndighederne og en skatte- eller afgiftspligtig vælger at spørge EU-domstolen om, hvordan en eller flere EU- bestemmelser af betydning for sagens afgørelse skal forstås.
det sker fx, hvor en virksomhed finder, at en retsakt (beslutning/forordning) er ugyldig, fordi den er formuleret så snævert, at den i realiteten har karakter af en beslutning overfor den pågældende virksomhed, fx vedrørende anti-dumpingtold.
det sker fx, hvor en skatte- eller afgiftspligtig indbringer en klage til EU-domstolen over, at en EU-institution, fx Kommissionen, i strid med traktaten har undladt at træffe afgørelse i forhold til den godtgørelsesberettigede efter at være blevet opfordret hertil. Se EF-traktaten artikel 232.
det sker fx, hvis en godtgørelsesberettiget ikke ønsker at anlægge et annullationsspørgsmål eller et sagsanlæg ved de nationale domstole i en sag om skatter, told eller afgifter, herunder begære præjudiciel forelæggelse for EU- domstolen, men ønsker at anlægge et erstatningssøgsmål mod den EU-institution, der har udstedt den pågældende omtvistede retsakt. Se EF-traktaten artikel 235.
Sager omfattet af EU-Voldgiftskonventionen
Der gives omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand m.v. i en sag om ophævelse af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders overskud (EU-voldgiftskonventionen), hvor den godtgørelsesberettigede er part. Med EU-voldgiftskonventionen er det muligt at undgå en økonomisk dobbeltbeskatning, der opstår når et foretagende får forhøjet sin skattepligtige indkomst ved en armslængdejustering uden, at der tilsvarende gennemføres en korresponderende regulering af indkomsten for det nærtstående foretagende i et andet land.
Hvornår opnås der omkostningsgodtgørelse?
Omkostningsgodtgørelsen gives fra det tidspunkt et dansk foretagende bliver involveret i konventionssagen, enten fordi det selv indbringer en sag for den kompetente danske myndighed eller som følge af, at det forbundne foretagende i det andet involverede land indbringer sagen for det pågældende lands kompetente myndigheder, med henblik på at få ophævet en dobbeltbeskatningsoverenskomst. Se SKM2008.951.SKAT.
Hvilke udgifter?
Det er kun det danske selskabs egne udgifter, der er godtgørelsesberettigede. I det tilfælde det koncerninternt er aftalt, at det danske moderselskab skal afholde udgifterne til det udenlandske selskabs sag, kan det danske moderselskab ikke få omkostningsgodtgørelse for de udgifter der er knyttet til det udenlandske selskab for de udgifter, der er knyttet op på det udenlandske selskab er involveret i en EU- voldgiftskonventionssag.
Klagesager indbragt efter 14. juni 2009
I klagesager der er indbragt efter den 14. juni 2009, er udgifterne kun godtgørelsesberettigede, hvis sagen der er omfattet af EU-voldgiftskonventionen, er opstået som følge af, at de danske skattemyndigheder har forhøjet et dansk foretagendes skattepligtige indkomst.
Sager hvor der ikke gives omkostningsgodtgørelse
Der gives ikke omkostningsgodtgørelse for udgifter til visse klager efter SFL § 55 stk. 1, nr. 1 til Landsskatteretten. Se SFL§ 55, stk. 2.
Klager til Landsskatteretten vedrørende
- told
- afgifter
- arbejdsgiverkontrol, bortset fra hæftelsessager og
- sager om registrering af køretøjer
er ikke godtgørelsesberettigede, når retspræsidenten efter SFL § 13, stk. 3, 1. pkt. bestemmer, at sagen afgøres uden deltagelse af læge retsmedlemmer. Se bekendtgørelse nr. 1262 af 24. oktober 2007 med senere ændringer om afgørelse af visse klager i Landsskatteretten uden medvirken af ordinære retsmedlemmer.
Told, afgifter og sager om registrering af køretøjer
Der gives ikke omkostningsgodtgørelse til sagkyndig bistand m.v. i klager til Landsskatteretten i sager vedrørende told, afgifter og sager om registrering af køretøjer, hvor sagen afgøres uden at, der deltager læge retsmedlemmer. Det forekommer i sager, der ikke vedrører selve told- eller afgiftsgrundlaget og, som tidligere ikke kunne påklages til Landsskatteretten men til Told- og Skattestyrelsen. Der er tale om sager om registrering, regnskab, betaling, kontrol og lignende, dvs. sager, der først og fremmest har karakter af at vedrøre en praktisk gennemførelsesforanstaltning.
Eksempel
Eksemplet viser, at udgiften til sagkyndig bistand ikke kunne godtgøres, når der i klagesagen vedrørende afgifter ikke havde deltaget læge retsmedlemmer
Landsskatteretten fandt, at da den ikke tidligere havde været klagemyndighed for afgørelser om afregning af afgifter, herunder om en afgiftspligtig var berettiget til rentegodtgørelse af afgifter, der skulle godtgøres efter rentecirkulæret, at forholdet er omhandlet af SFL § 55, stk. 2. Derfor gives der ikke omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand mv. Se SKM2008.667.LSR.
Eksempel
►En klage over en motorankenævnsafgørelse vedr. registreringsafgiftslovens § 10 er omfattet af hovedreglen om omkostningsgodtgørelse i skatteforvaltningslovens § 55, stk. 1, nr. 1 og er således godtgørelsesberettiget, idet skatteforvaltningslovens § 13, stk. 3, 1. pkt. kun gælder for afgørelser truffet af told- og skatteforvaltningen. Se SKM2011.325.LSR.◄
A-skat og arbejdsgiverkontrol
Der gives ikke omkostningsgodtgørelse til sagkyndig bistand mv. i klager til Landskatteretten i sager vedrørende arbejdsgiverkontrol, bortset fra hæftelsessager.
Klager vedrørende arbejdsgiverkontrol, dvs. registrering, regnskab, betaling, kontrol og lignende, har først og fremmest karakter af at vedrøre praktiske gennemførelsesforanstaltninger. Sådanne sager afgøres uden deltagelse af læge retsmedlemmer.
Opkrævning og inddrivelse
Der gives ikke omkostningsgodtgørelse til sagkyndigbistand m.v. i klager til Landsskatteretten over afgørelser efter Lov om inddrivelse af gæld til det offentlige. Se SFL § 52, stk. 4.
Det er en følge af kommunalreformen, at al restanceinddrivelse vedrørende offentlige fordringer er overført og samlet hos en statslig myndighed, Restanceinddrivelsesmyndigheden, under Skatteministeriet.
Klager over Restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser om inddrivelse af fordringer m.v. kan indbringes for Landsskatteretten. Lovgiver har i forbindelse med ændring af klagestrukturen på skatteområdet og samlingen af restanceinddrivelsen ikke ønsket at ændre ved, hvilke sagstyper der er godtgørelsesberettigede.
Klager over Restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser er derfor ikke omfattet af reglerne om omkostningsgodtgørelse.
Aktindsigt
Der gives ikke omkostningsgodtgørelse i sager om aktindsigt.
Eksempel
Eksemplet viser, at klager ikke fik omkostningsgodtgørelse for udgift til aktindsigt.
Landsskatteretten fandt ikke, at udgifter til sagkyndig bistand ved klage til Landsskatteretten over afgørelse om aktindsigt er godtgørelsesberettiget efter reglerne om omkostningsgodtgørelse. Se SKM2009.814.LSR.
Afvisning af klage
Der gives ikke omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand m.v. vedrørende en klage eller en stævning, hvis klagen eller stævningen afvises på grund af manglende kompetence til at afgøre sagen eller klagen. Afvises en klage som følge af fx overskridelse af klagefristen eller hvis klagen ikke er begrundet, gives der ligeledes ikke omkostningsgodtgørelse.
Eksempel
►Der ydes ikke omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand i en sag, der afvises med den begrundelse, at tillægsafgiften for anke ikke blev betalt. Se SKM2011.324.LSR.◄
Eksempel
Landsskatteretten fandt ikke, at der kan gives omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand mv. i en sag, som blev afvist, da klagen var for sent indgivet. Se SKM2005.534.LSR
Der gives omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand m.v. i forbindelse med en klage over en afvisning.
Ansøgning om omkostningsgodtgørelse
Der gives ikke omkostningsgodtgørelse for udgifter afholdt til indgivelse og behandling af anmodning om omkostningsgodtgørelse i første instans ved SKAT.
Klage til Landsskatteretten over SKAT afgørelse om omkostningsgodtgørelse gives der omkostningsgodtgørelse til.
Eksempel
Landsskatteretten fandt ikke, at der kan gives omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand m.v. til ansøgning om omkostningsgodtgørelse, idet det anses for bistand i forbindelse med en sags behandling ved første instans. Se SKM2005.526.LSR.
Domstolssager
Der gives omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand mv. ved domstolsprøvelse af sager der er godtgørelsesberettigede efter SFL § 55 stk. 1, nr. 1- 3 og ved domstolsprøvelse af afgørelser i sager som nævnet i SFL § 55 stk. 2. Se SFL § 55 stk. 3.
Domstolssager vedrørende told, afgifter, arbejdsgiverkontrol eller sager om registrering af køretøjer
Udgifter til påklage til domstolene i sager vedrørende told, afgifter, arbejdsgiverkontrol eller sager om registrering af køretøjer er således godtgørelsesberettigede.
Efter den tidligere gældende skattestyrelseslov § 33 D, stk. 3, blev der givet omkostningsgodtgørelse ved domstolsprøvelse af afgørelser i sager, der var godtgørelsesberettiget efter skattestyrelseslovens § 33 D stk. 1, nr. 1- 3 og, stk. 2. Udgifter til påklage til domstolene af Told- og Skattestyrelsens afgørelser i sager vedrørende told, afgifter og arbejdsgiverkontrol var således ikke godtgørelsesberettiget, idet klager til Told- og Skattestyrelsen ikke var godtgørelsesberettiget efter stk. 2.
Eksempel
Eksemplet viser, at der ikke gives omkostningsgodtgørelse, fordi sagstypen ikke er berettiget til godtgørelse.
Landsskatteretten fandt ikke, at der er hjemmel til at give omkostningsgodtgørelse ved domstolsprøvelse af afgørelser truffet af Told- og Skattestyrelsen i sager omfattet af den dagældende skattestyrelseslovs § 33 D, stk. 2, hvor domstolssagen verserede den 1. november 2005.
Skatteministeriet har tidligere i SKM2006.48.DEP meddelt, at der gives omkostningsgodtgørelse i domstolssager om told, afgifter og arbejdsgiverkontrol, dog under forudsætning af, at domstolssagen var verserende den 1. november 2005 eller senere. Se SKM2008.254.LSR.
Eksempel
Eksemplet viser, at der ikke gives omkostningsgodtgørelse, fordi sagstypen ikke er berettiget til godtgørelse.
Landsskatteretten fandt ikke, at der er hjemmel til omkostningsgodtgørelse ved domstolsprøvelse af en afgørelse truffet af Momsnævnet. Momsnævnet var klageinstans og klager kunne ikke på daværende tidspunkt påklage sagen til Landsskatteretten. Sagen var derfor ikke godtgørelsesberettiget. Landsskatteretten fandt heller ikke, at klager kunne støtte ret på SKM2006.48.DEP allerede fordi, den omhandlede sag ikke verserede ved domstolene den 1. november 2005. Se SKM2009.579.LSR. Landsskatteretskendelsen er anket til byretten. Byretten afviste sagen, da underskriver af stævningen ikke var mødeberettiget. Se SKM2010.566.BR. Landsretten stadfæstede senere byrettens dom. Se SKM2010.721.ØLR.
Eksempel
Eksemplet viser, at der ikke gives omkostningsgodtgørelse, fordi sagstypen ikke er berettiget til godtgørelse.
Landsskatteretten fandt ikke, at klager var berettiget til omkostningsgodtgørelse i en landsretssag, idet der ikke var tale om godtgørelsesberettiget sagstype. Klageren blev pålagt at tilbagebetale udbetalt a contogodtgørelse, da SKAT havde taget forbehold i forbindelse med udbetalingen. Klager kunne derfor ikke gøre krav på forventning om omkostningsgodtgørelse. Se SKM2009.457.LSR.
Sager uden bemyndigelse fra skatteministeren
Der gives ikke omkostningsgodtgørelse for udgifter til visse klager efter bestemmelser, der ikke indeholder en bemyndigelse til skatteministeren til at træffe afgørelse.
Efter den tidligere skattestyrelseslov § 33 D, stk. 1, nr. 2 blev der givet omkostningsgodtgørelse ved klage til en told- og skatteregion, Told- og Skattestyrelsen eller Ligningsrådet over afgørelser, som var truffet efter bemyndigelse fra ministeren. Udgifter til påklage af afgørelser, som skatteministeren ikke havde bemyndigelse til at træffe, var således ikke godtgørelsesberettiget.
Eksempel
Eksemplet viser, at der ikke blev ydet omkostningsgodtgørelse, fordi den påklagede afgørelse ikke var truffet efter bestemmelser, der indeholdt bemyndigelse til skatteministeren.
Skattemyndighedernes afgørelse vedr. modregning havde hjemmel i kildeskattelovens § 62, stk. 3 og § 72, stk. 1. Da disse bestemmelser ikke indeholdt en bemyndigelse til skatteministeren til at træffe afgørelse, fandt byretten ikke, at betingelsen for at opnå omkostningsgodtgørelse i medfør af den dagældende skattestyrelseslovs § 33 D, stk. 1, nr. 2 var opfyldt, idet bestemmelsen forudsætter, at ministeren har delegeret sin kompetence til at træffe afgørelse i 1. instans. Se SKM2010.360.BR.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse |
Afgørelsen i stikord |
Yderligere kommentarer |
Landsretsdomme |
►Østre Landsret◄
►15. afd. B-3172-10◄ |
►Ved forlig tog skatteministeriet bekræftende til genmæle over for sagsøgers påstand om, at sagsøger var berettiget til omkostningsgodtgørelse af udgifterne i en sag om henstand med betaling af registreringsafgift, da sagen ikke drejede sig om registreringsafgift men om skatteforvaltningslovens § 51 om henstand, herunder sikkerhedsstillelse.◄
►Godtgørelsesberettiget sagstype◄ |
►Godtgørelse af udgifter◄ |
Byretsdomme |
SKM2010.360.BR |
Skattemyndighedernes afgørelse vedr. modregning havde hjemmel i kildeskattelovens § 62, stk. 3 og § 72, stk. 1. Da disse bestemmelser ikke indeholdt en bemyndigelse til skatteministeren til at træffe afgørelse, fandt byretten ikke, at betingelsen for at opnå omkostningsgodtgørelse i medfør af den dagældende skattestyrelseslovs § 33 D, stk. 1, nr. 2 var opfyldt, idet bestemmelsen forudsætter, at ministeren har delegeret sin kompetence til at træffe afgørelse i 1. instans. |
Ikke godtgørelse af udgifter |
Landsskatteretskendelser |
►SKM2011.325.LSR◄ |
►En klage over en motorankenævnsafgørelse vedr. registreringsafgiftslovens § 10 er omfattet af hovedreglen om omkostningsgodtgørelse i skatteforvaltningslovens § 55, stk. 1, nr. 1 og er således godtgørelsesberettiget, idet skatteforvaltningslovens § 13, stk. 3, 1. pkt. kun gælder for afgørelser truffet af told- og skatteforvaltningen.◄
►Godtgørelsesberettiget sagstype◄ |
►Godtgørelse af udgifter◄ |
►SKM2011.324.LSR◄ |
►Der ydes ikke omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand i en sag, der afvises med den begrundelse, at tillægsafgiften for anke ikke blev betalt.◄
►Klagesag blev afvist◄ |
►Ikke godtgørelse af udgifter◄ |
SKM2009.814.LSR |
Landsskatteretten fandt ikke, at udgifter til sagkyndig bistand ved klage til Landsskatteretten over afgørelse om aktindsigt er godtgørelsesberettiget efter reglerne om omkostningsgodtgørelse.
Klagesag om aktindsigt |
Ikke godtgørelse af udgifter |
SKM2009.579.LSR |
Landsskatteretten fandt ikke, at der er hjemmel til omkostningsgodtgørelse ved domstolsprøvelse af en afgørelse truffet af Momsnævnet. Momsnævnet var klageinstans og klager kunne ikke på daværende tidspunkt påklage sagen til Landsskatteretten. Sagen var derfor ikke godtgørelsesberettiget. Landsskatteretten fandt heller ikke, at klager kunne støtte ret på SKM2006.48.DEP allerede fordi den omhandlede sag ikke verserede ved domstolene den 1. november 2005. Sagen blev indbragt for byretten men blev afvist. Se SKM2010.566.BR. Landsretten stadfæstede byrettens afgørelse. Se SKM2010.721.ØLR.
Ikke godtgørelsesberettiget sagstype |
Ikke godtgørelse af udgifter |
SKM2009.457.LSR |
Landsskatteretten fandt ikke, at klager var berettiget til omkostningsgodtgørelse i en Landsretssag, idet der ikke var tale om godtgørelsesberettiget sagstype. Klageren blev pålagt at tilbagebetale udbetalt a contogodtgørelse, da SKAT havde taget forbehold i forbindelse med udbetalingen. Klager kunne derfor ikke gøre krav på forventning om omkostningsgodtgørelse.
Ikke godtgørelsesberettiget sagstype |
Ikke godtgørelse af udgifter |
SKM2008.667.LSR |
Landsskatteretten fandt, at da den ikke tidligere havde været klagemyndighed for afgørelser om afregning af afgifter, herunder om en afgiftspligtig var berettiget til rentegodtgørelse af afgifter der skulle godtgøres efter rentecirkulæret, at forholdet er omhandlet af SFL § 55, stk. 2. Derfor gives der ikke omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand mv.
Ikke deltagelse af læge retsmedlemmer ved Landsskatteretten |
Ikke godtgørelse af udgifter |
SKM2008.254.LSR |
Landsskatteretten fandt ikke, at der er hjemmel til at give omkostningsgodtgørelse ved domstolsprøvelse af afgørelser truffet af Told- og Skattestyrelsen i sager omfattet af den dagældende skattestyrelseslovs § 33 D, stk. 2, hvor domstolssagen verserede den 1. november 2005.
Skatteministeriet har tidligere i SKM2006.48.DEP. meddelt, at der gives omkostningsgodtgørelse i domstolssager om told, afgifter og arbejdsgiverkontrol, dog under forudsætning af, at domstolssagen var verserende den 1. november 2005 eller senere.
Ikke godtgørelsesberettiget sagstype |
Ikke godtgørelse af udgifter |
SKM2008.77.LSR |
Landsskatteretten fandt, at klageren var berettiget til omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand mv. ved påklage af SKATs afgørelse om afslag på fritagelse for skattetillæg for overskridelse af selvangivelsesfristen. Undtagelserne for omkostningsgodtgørelse, jf. SFL § 55, stk. 2 omfatter ikke skattetillæg.
Klager over skattetillæg |
Godtgørelse af udgifter |
SKM2006.116.LSR |
Landsskatteretten præciserede, at de udgifter et selskab har afholdt til sagkyndig bistand efter at klagen for Landsskatteretten var tilbagekaldt, kan der ikke gives omkostningsgodtgørelse til.
Ikke en klagesag |
Ikke godtgørelse af udgifter |
SKM2005.534.LSR |
Landsskatteretten fandt ikke, at der kan gives omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand mv. i en sag, som blev afvist, da klagen var for sent indgivet.
Klagesager der bliver afvist |
Ikke godtgørelse af udgifter |
SKM2005.526.LSR |
Landsskatteretten fandt ikke, at der kan gives omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand m.v. til ansøgning om omkostningsgodtgørelse, idet det anses for bistand i forbindelse med en sags behandling ved første instans.
Ansøgninger om omkostningsgodtgørelse |
Ikke godtgørelse af udgifter |
SKAT |
SKM2008.951.SKAT |
Omkostningsgodtgørelsen gives fra det tidspunkt et dansk foretagende bliver involveret i konventionssagen, enten fordi det selv indbringer en sag for den kompetente danske myndighed eller som følge af, at det forbundne foretagende i det andet involverede land indbringer sagen for det pågældende lands kompetente myndigheder, med henblik på at få ophævet en dobbeltbeskatningsoverenskomst. |
Tidspunktet fra hvilket udgifterne godtgøres |