Konvertering af lønindeholdelser pr. 1. juni 2008

SKAT foretog pr. 1. juni 2008 konvertering af samtlige, aktive såvel som bookede, lønindeholdelser på grundlag af trækkort udstedt med virkning forud for den 1. juni 2008, jf. inddrivelsesbekendtgørelsens § 43.

 

Der er i inddrivelsesbekendtgørelsens § 43 fastsat følgende bestemmelse om konvertering af lønindeholdelserne:

Stk. 1. Lønindeholdelser på grundlag af trækkort udstedt med virkning forud for den 1. juni 2008, skal konverteres til lønindeholdelse ved indregning af lønindeholdelsesprocenten i indeholdelsesprocenten efter kildeskattelovens § 48, stk. 4 eller 6, 4. pkt.

Stk. 2. Restanceinddrivelsesmyndigheden forestår konverteringsberegningen, hvor det tilstræbes, at seneste beløbsmæssige niveau for lønindeholdelse videreføres. Beregningen sker ud fra aktuelle skattekortdata og lønindeholdelsesafregninger for op til 3 afsluttede måneder. Hvis den beregnede lønindeholdelsesprocent ikke er et helt tal, nedrundes den til nærmeste hele procent. § 8, stk. 3, 4. pkt. finder tilsvarende anvendelse. Er restanceinddrivelsesmyndigheden uden afregninger, der kan indgå i konverteringen, kan denne foretages efter restanceinddrivelsesmyndighedens skøn.

Stk. 3. Lønindeholdelse ved konvertering efter stk. 1 og 2 kan uanset § 8, stk. 4, iværksættes uden varsel af skyldneren.

Stk. 4. Restanceinddrivelsesmyndigheden underretter straks skyldneren om afgørelsen. Underretningen skal være skriftlig og skal indeholde følgende oplysninger:

1) Angivelse af den oprindelige restance.

2) Angivelse af den hidtidige lønindeholdelsesprocent og tidspunktet for registreringen af den hidtidige lønindeholdelse.

3) Angivelse af lønindeholdelsesprocenten efter konverteringen.

4) Oplysning om, at restanceinddrivelsesmyndigheden kan ændre lønindeholdelsesprocenten efter stk. 5 eller efter reglerne om ændring af lønindeholdelsesprocenten efter § 8.

5) Oplysning om skyldnerens mulighed for at anmode om ny fastsættelse af lønindeholdelsesprocenten efter stk. 5.

Stk. 5. Hvis skyldneren forud for eller efter afgørelse om konverteringen anmoder herom, skal restanceinddrivelsesmyndigheden fastsætte lønindeholdelsesprocenten efter reglerne i § 8 og kapitel 6. Reglerne i stk. 2-4 gælder ikke, hvis anmodning efter 1. pkt. modtages forud for restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelse om konvertering.

Stk. 6. Restanceinddrivelsesmyndigheden kan fastsætte lønindeholdelsesprocenten efter § 8 og kapitel 6 i tilfælde, hvor restanceinddrivelsesmyndigheden vurderer, at en lønindeholdelsesprocent fastsat efter stk. 2 vil føre til en lønindeholdelsesprocent, som afviger væsentligt fra den lønindeholdelsesprocent, som ville blive fastsat efter reglerne i § 8 og kapitel 6. Reglerne i stk. 2-4 gælder ikke i disse tilfælde.

Tilsvarende gælder, hvis restanceinddrivelsesmyndigheden efter konverteringen konstaterer, at en lønindeholdelsesprocent efter stk. 2 væsentligt afviger fra den lønindeholdelsesprocent, der ville blive fastsat efter reglerne i § 8 og kapitel 6. 

 

Konverteringen af lønindeholdelser på grundlag af trækkort udstedt med virkning forud for den 1. juni 2008, til lønindeholdelse ved indregning af lønindeholdelsesprocenten i indeholdelsesprocenten efter kildeskattelovens § 48, stk. 4 eller 6, 4. pkt. skete på følgende måde:

  • SKAT tilbagekaldte samtlige lønindeholdelser på grundlag af trækkort, der var udstedt forud for den 1. juni 2008.
  • For hovedparten af lønindeholdelserne skete der en automatisk konvertering, jf. inddrivelsesbekendtgørelsens § 43, der førte til at SKAT traf afgørelse om konverteringen og skriftligt underrettede skyldner herom. 
  • For de lønindeholdelser, hvor der ikke skete automatisk konvertering, skete der er en manuel visitering, der enten førte til at SKAT traf afgørelse om lønindeholdelse i henhold til inddrivelsesbekendtgørelsens regler pr. 1. juni 2008, jf. inddrivelsesbekendtgørelsens § 43 stk. 6, eller at SKAT meddelte skyldner at der ikke længere var mulighed for at foretage lønindeholdelse.  

Aktive lønindeholdelser

Det kan lægges til grund, at der løber en ny forældelsesfrist fra den 31. maj 2008 for de aktive lønindeholdelser, der pr. 1. juni 2008 eller senere blev konverteret til lønindeholdelse ved indregning af lønindeholdelsesprocent i indeholdelsesprocenten i eSkattekortet.

Dette er begrundet i, at det følger af forældelseslovens dagældende § 19, stk. 6, hvoraf det fremgik, at var forældelse afbrudt ved pålæg om lønindeholdelse skulle den nye forældelsesfrist regnes fra det tidspunkt, da lønindeholdelsen i henhold til pålægget ophørte.

Bookede lønindeholdelser

Det kan lægges til grund, at der ikke løber en ny forældelsesfrist fra den 31. maj 2008 for de bookede lønindeholdelser, der pr. 1. juni 2008 eller senere blev konverteret til lønindeholdelse ved indregning af lønindeholdelsesprocent i indeholdelsesprocenten i eSkattekortet.

Dette er begrundet i, at der ikke skete afbrydelse af forældelsen i henhold til den dagældende § 18, stk. 4 i forældelsesloven, idet der alene skete booking af kravet. Da det følger af forældelseslovens dagældende § 19, stk. 6, at det var en forudsætning for beregning af en ny forældelsesfrist, at forældelse var afbrudt ved pålæg om lønindeholdelse, løber der ikke en ny forældelsesfrist fra den 31. maj 2008 for de på daværende tidspunkt bookede lønindeholdelser.

Det kan ligeledes lægges til grund, at der ikke skete afbrydelse af forældelsen ved konverteringen af lønindeholdelse pr. 1. juni 2008 for de bookede lønindeholdelser. Dette gælder uanset om konverteringen af lønindeholdelsen skete automatisk eller manuelt.

Dette er begrundet i, at afbrydelse i henhold til forældelseslovens dagældende § 18, stk. 4, alene kunne ske ved pålæg til arbejdsgiveren. Konverteringen pr. 1. juni 2008, herunder underretningen af skyldner om konverteringsafgørelsen, har således ingen forældelsesafbrydende virkning for de bookede lønindeholdelser.

Hvorvidt der er sket afbrydelse af forældelsen for krav omfattet af bookede lønindeholdelser og fastlæggelse af begyndelsestidspunktet for en eventuel ny forældelsesfrist, skal derfor for disse bookede krav afgøres og fastlægges efter forældelseslovens øvrige bestemmelser om afbrydelse af forældelse.

Ændringen af forældelsesloven pr. 1. januar 2009

Det fremgår af ikrattrædelsesbestemmelsen i L 21 (konsekvensændringer som følge af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige), at ændringerne af forældelseslovens § 18, stk. 4 og § 19, stk. 6, 2. pkt. alene finder anvendelse på afgørelser om lønindeholdelse, der træffes efter lovens ikrafttrædelse.

Dette medfører, at alle afgørelser om lønindeholdelser, der er meddeles skyldner for uforældede fordringer fra og med den 1. januar 2009 bliver forældelsesafbrydende, under forudsætning af, at betingelserne for foretagelse af lønindeholdelse er opfyldt, jf. SKM2008.495.SKAT. Dette gælder uanset om lønindeholdelsen bliver aktiv eller booket i Det fælles Lønindeholdelsessystem.

 

Eksempel 1:

Skyldner har betalingsevne efter reglerne om tabeltræk og modtager A-indkomst, der kan foretages lønindeholdelse i, samt har et eSkattekort. SKAT har i forbindelse med konverteringen af lønindeholdelser pr. 1. juni 2008 den 5. juni 2008 truffet afgørelse om konvertering af lønindeholdelsen og underrettet skyldner herom, jf. inddrivelsesbekendtgørelsens § 43. Den konverterede lønindeholdelse, der vedrører et kategori 3-krav bliver booket, idet der hos skyldner foretages lønindeholdelse for et kategori 1-krav. Der begynder ikke at løbe en ny forældelsesfrist for kategori 3-kravet den 5. juni 2009. Forældelseslovens § 19, stk. 6, 2. pkt. finder således ikke anvendelse, da underretningen om afgørelse om lønindeholdelse er sket før den 1. januar 2009. Forældelsesfristen for det bookede krav løber derimod fra det tidspunkt, hvor der skete afbrydelse af forældelsen i henhold til forældelseslovens øvrige bestemmelser om afbrydelse af forældelsen. SKAT skal derfor først foretage forældelsesafbrydende skridt vedr. det bookede krav, på det tidspunkt hvor kravet er forældelsestruet. SKAT kan afbryde den forældelsesfristen ved at træffe en ny afgørelse om lønindeholdelse og underrette skyldneren herom, jf. forældelseslovens § 18, stk. 4. Skyldner skal dog opfylde de under pkt. 2.3 anførte betingelser for foretagelse af lønindeholdelse.

 

Eksempel 2:

Skyldner har betalingsevne efter reglerne om tabeltræk og modtager A-indkomst, der kan foretages lønindeholdelse i, samt har et eSkattekort. SKAT har i forbindelse med konverteringen af lønindeholdelser pr. 1. juni 2008 den 5. juni 2008 truffet afgørelse om konvertering af lønindeholdelsen og underrettet skyldner herom, jf. inddrivelsesbekendtgørelsens § 43. Den konverterede lønindeholdelse er aktiv. Der er ikke sket afbrydelse af forældelsen ved konverteringsafgørelsen den 5. juni 2009. Forældelseslovens § 18, stk. 4 finder således ikke anvendelse, da underretningen om afgørelse om lønindeholdelse er sket før den 1. januar 2009. Forældelsesfristen for dette aktive krav løber derimod fra det tidspunkt, hvor SKAT i forbindelse med konvertering af lønindeholdelser til foretagelse over eSkattekortet tilbagekaldte pålægget om lønindeholdelse hos arbejdsgiveren. SKAT kan afbryde den forældelsesfristen ved at træffe en ny afgørelse om lønindeholdelse og underrette skyldneren herom, jf. forældelseslovens § 18, stk. 4. Skyldner skal dog opfylde de under pkt. 2.3 anførte betingelser for foretagelse af lønindeholdelse.