Det fremgår af ændringen af § 19, stk. 6, 2. pkt. i lov nr. 522 af 6. juni 2007 om forældelse af fordringer med senere ændringer(forældelsesloven), at er forældelsen afbrudt ved underretning om afgørelse om lønindeholdelse, jf. § 18, stk. 4, regnes den nye forældelsesfrist fra det tidspunkt, da der træffes afgørelse om lønindeholdelsen ophører, eller senest fra det tidspunkt, da lønindeholdelsen har været stillet i bero i 1 år.
Ændringen træder i kraft pr. 1. januar 2009.
Der opstår en ny forældelsesfrist på et krav, som regnes fra
A. det tidspunkt, da der træffes afgørelse om lønindeholdelsens ophør, eller
B. senest fra det tidspunkt, da lønindeholdelsen har været stillet i bero i 1 år.
Se forældelseslovens § 19, stk. 6, 2. pkt.
Vedr. A: Afgørelse om lønindeholdelsens ophør
Selvom RIM som udgangspunkt ikke træffer afgørelser om ophør af en lønindeholdelse, vil RIM dog i 2 situationer sædvanligvis træffe en formel afgørelse om ophør:
- Hvis skyldners økonomiske forhold ændrer sig, og RIM herefter, jf. inddrivelsesbekendtgørelsens § 8, stk. 9, ændrer lønindeholdelsesprocenten til 0, således at lønindeholdelsen bortfalder, foreligger der en afgørelse om ophør efter forældelseslovens § 19, stk. 6, 2. pkt., 1. led.
- Hvis RIM efter inddrivelsesbekendtgørelsens § 8, stk. 10, foretager en betalingsevnevurdering og på baggrund af denne konstaterer, at skyldner ikke har en betalingsevne, og at lønindeholdelse dermed skal ophøre, foreligger der en afgørelse om ophør efter forældelseslovens § 19, stk. 6, 2. pkt., 1. led.
Se også
Afsnit 8.2 i SKM2008.495.SKAT, hvor retningslinjerne for tilbagekaldelser af lønindeholdelser fremgår.
Som følge af forældelseslovens § 19, stk. 6, 2. pkt., skal RIM dog først tilbagekalde lønindeholdelser, når der er gået mindst 365 dage efter at der ikke længere modtages afregninger.
Vedr. B: Lønindeholdelsen har været stillet i bero i 1 år
Den status, de enkelte fordringer har i Det fælles lønindeholdelsesregister (DFLS) (primært aktiv, booket, bero), må ikke forveksles med de begreber, der anføres i forældelsesloven.
I relation til forældelse af krav, der er omfattet af en afgørelse om lønindeholdelse, defineres:
Aktiv = Krav omfattet af en afgørelse om lønindeholdelse, hvor kravet nedbringes med indbetalinger fra lønindeholdelsen.
Bero = Krav omfattet af en afgørelse om lønindeholdelse, men kravet nedbringes ikke, idet betalingen tilgår et andet krav eller der lønindeholdes ikke.
Forældelseslovens begreb "bero" svarer i DFLS til
- aktiv, men ikke-afregnede lønindeholdelser
- en booket lønindeholdelse
- et krav omfattet af samme afgørelse, hvor afregningen sker til et andet krav i afgørelse, fx. skat for et ældre indkomstår.
Begrebet bero kan således omfatte både dårligere prioriterede krav i en afgørelse, krav i en afgørelse, hvor der ikke lønindeholdes samt bookede krav.
Hvis RIM træffer afgørelse om, at lønindeholdelsen skal ophøre, efter at lønindeholdelsen har været i bero i mere end 1 år, vil det ikke medføre at begyndelsestidspunktet for den nye forældelsesfrist udskydes. Det afgørende tidspunkt for beregning af begyndelsestidspunktet for den nye forældelsesfrist vil således stadig være udløbet af bero-perioden på 1 år.
Regnes forældelsesfristen på afgørelsesniveau eller fordringsniveau
Ved en afgørelse om lønindeholdelse afbrydes forældelsen på alle krav, der er omfattet af afgørelsen, forudsat at afgørelsen er kommet frem til skyldner.
Som ovenfor nævnt defineres bero = Krav omfattet af en afgørelse om lønindeholdelse, men kravet nedbringes ikke, idet betalingen tilgår et andet krav eller der lønindeholdes ikke.
Forældelsesfristen skal derfor regnes på fordringsniveau (følger det enkelte krav, herunder den enkelte rate) - ikke på afgørelsesniveau.
eksempel
Den 1/1 2010 træffes en afgørelse om lønindeholdelse på følgende krav:
a. Tre krav, fx. restskat 2005, 2006 og 2007 (kategori 1)
b. Et krav, fx. underholdsbidrag (kategori 2)
c. To krav, fx. tilbagebetalingspligtig kontanthjælp og SU (kategori 3)
- Lønindeholdelsen vil således først gå til nedbringelse af kategori 1-kravet, restskat 2005 - dette er således aktivt, alle tre kategori 1 krav vil i DFLS stå som aktive, uanset at kun et krav nedbringes.
- De øvrige tre krav (kategori 2 og 3) vil ikke blive nedbragt, da lønindeholdelsen alene dækker det 1. krav - disse er således bookede i DFLS.
Forældelsen er afbrudt for alle seks krav den 2/1 2010 (er afgørelsen sendt som A-post, anses den for "kommet frem" dagen efter afsendelse)
Vedr. a. løber der ingen ny forældelsesfrist, idet lønindeholdelsen er aktiv, men indkomstårene 2006 og 2007 vil være i "bero", idet betalingen ikke tilgår dem, og efter 1 år vil der starte en ny 3-årig forældelsesfrist.
Vedr. b og c. løber der en ny forældelsesfrist, når lønindeholdelsen har været stillet i bero uafbrudt i 1 år. Den 2/1 2011 starter der derfor en ny forældelsesfrist på typisk 3 år for de tre krav.
Særligt vedrørende renter
Afgørelse om lønindeholdelse træffes efter bestemmelsen i inddrivelsesbekendtgørelsens § 8. Indeholdelsen omfatter foruden den misligholdte gæld renter, omkostninger, gebyrer og udlagte retsafgifter, jf. inddrivelsesbekendtgørelsens § 8, stk. 1.
Det er Koncerncentrets opfattelse, at løbende renter på en fordring, der er omfattet af en afgørelse om lønindeholdelse, også er omfattet af selve afgørelsen om lønindeholdelse, men ikke af de særlige forældelsesregler vedrørende lønindeholdelse. Dette medfører således, at renter påløbet efter afgørelsens dato kan dækkes forud for hovedkravet.
Bemærk at forældelsesfristen for renter altid er 3 år, uanset om forældelsesfristen for hovedstolen er på 10 år, jf. forældelseslovens § 5, stk. 2.