I konkursloven er der mulighed for, at fristdagen kan opretholdes, selv om grundlaget for den oprindelige fristdag er bortfaldet. Betingelserne herfor findes i KL § 1, stk. 2-5.

Dagen for den oprindelige anmeldelse eller for indsendelse af den første begæring til skifteretten regnes således for fristdag i de 4 nedennævnte tilfælde:

  1. Betalingsstandsningen er ophørt, og skifteretten inden for 3 uger efter har modtaget en begæring om konkurs, akkordforhandling eller gældssanering, jf. KL § 1, stk. 2
  2. Begæring om akkordforhandling er ophørt, tilbagekaldt eller forkastet, og skifteretten inden for 3 uger efter har modtaget begæring om konkurs eller gældssanering, jf. KL § 1, stk. 3
  3. Begæring om gældssanering er afslået eller tilbagekaldt, og skifteretten inden for 3 uger efter har modtaget en konkursbegæring eller akkordforhandling, jf. KL § 1, stk. 4
  4. Konkursbegæringen er tilbagekaldt eller afslået, og skifteretten inden for 3 uger efter har modtaget en ny begæring om konkurs, akkordforhandling, gældssanering eller anmeldelse om betalingsstandsning (KL § 1, stk. 5).

Der regnes kun med hele dage, hvorfor tidsrummet "inden tre uger" forstås således, at selve 3 ugers dagen ligger inden for perioden på de 3 uger jf. UfR 1976, 790.

Opremsningen i KL § 1, stk. 2-5 af tilfælde, hvor fristdagen kan opretholdes, er udtømmende. Fristdagen opretholdes på den måde ikke, selv om skifteretten modtager en ny anmeldelse om betalingsstandsning inden 3 uger efter, at den tidligere betalingsstandsning er ophørt.

Fx opretholdes fristdagen, hvis en betalingsstandsningsperiode er ophørt, uden der er fremkommet forslag til en kreditorordning, hvis konkursbegæring indgives inden 3 uger efter betalingsstandsningens udløb. Denne begæring kan også indgives på RIM´s foranledning, se afsnit H.3 om konkurs.

RIM skal i den forbindelse vurdere, om det vil være nødvendigt at fastholde fristdagen for til at sikre Skats krav.