Formål og baggrund
Skattestyrelsen anmoder om tilladelse til, at der hos et pengeinstitut indhentes oplysninger om udbetalte kompensationer, som pengeinstituttet har foretaget til fysiske personer i 2021 og 2022.
Pengeinstituttet har ikke pligt til at indberette oplysninger om kompensationer til Skattestyrelsen. Skattestyrelsen kan derfor ikke identificere hvilke personer, der har modtaget kompensationen. Det er borgerne selv, der skal sørge for at oplyse om kompensationerne på deres årsopgørelse i det år, hvor udbetalingen er sket.
Det er relevant for Skattestyrelsen at få afdækket i hvilket omfang de modtagne kompensationer oplyses af modtageren, med henblik på at få et overblik over efterretteligheden på området. De omhandlede oplysninger, som Skattestyrelsen ønsker, kan ikke indhentes på andre måder, og det er derfor afgørende for kontrollen, at Skattestyrelsen modtager oplysningerne.
Hvem pålægges oplysningspligt
Et pengeinstitut.
Hvilke oplysninger indhentes
Der anmodes om en liste over unavngivne fysiske personer der er/har været kunder hos pengeinstituttet, og som i årene 2021 og 2022 har fået udbetalt kompensation. Der er tale om følgende oplysninger:
- Identifikationsoplysninger, dvs. navn, adresse og cpr-nr.
- Samlet udbetaling af kompensation til den enkelte person med angivelse af beløb fordelt på det enkelte år.
For hvilken periode indhentes oplysninger
Perioden 1. januar 2021 - 31. december 2022.
Indstilling
Det indstilles, at Skatterådet i medfør af skattekontrollovens § 62, stk. 1, jf. § 59 giver Skattestyrelsen tilladelse til at indhente oplysninger om pengeinstituttets udbetaling af kompensationer til brug for kontrol af ikke-individuelt bestemte fysiske personers skatteansættelse.
Skatterådets beslutning
Skatterådet tiltrådte Skattestyrelsens indstilling og meddelte således tilladelse til, at Skattestyrelsen efter skattekontrollovens § 62 indhenter oplysninger, som er angivet i indstillingen.