Spørgsmål
- Såfremt A ApS ejer under 50 % af Ltd., bliver A ApS løbende beskattet hvert år af et evt. afkast på sin forholdsmæssige ejerandel i Ltd., selvom dette afkast beholdes og geninvesteres i Ltd. (og således ikke udbetales/udloddes til A ApS)?
- Hvis nej, bliver A ApS løbende beskattet hvert år af et evt. afkast på sin forholdsmæssige ejerandel i Ltd., selvom dette afkast beholdes og geninvesteres i Ltd. (og således ikke udbetales/udloddes til A ApS), såfremt A ApS ejer over 50 % af Ltd. og har derved afgørende indflydelse på ledelse/drift af Ltd.?
- Nej.
- Ja.
Beskrivelse af de faktiske forhold
Spørger har oplyst følgende:
A ApS har dansk ledelse bosiddende i Danmark. A ApS har fået tilbudt at købe en lille ejerandel i et endnu ikke stiftet udenlandsk aktieselskab ("Ltd."), som påtænkes at blive placeret på British Virgin Islands. Direktion og bestyrelse i Ltd. består udelukkende af personer bosiddende udenfor Danmark. Selskabet på British Virgin Islands vil have fokus på at købe og sælge optioner. Samtlige indtægter i Ltd. vil komme fra handel med værdipapirer.
Spørgers eventuelle opfattelse ifølge anmodning og bemærkninger til sagsfremstilling
Vi antager, at A ApS ikke skal betale skat i Danmark af det løbende overskud i Ltd., så længe overskuddet forbliver i Ltd. Dette skyldes jfr. CFC-reglerne, at A ApS ikke har en majoritetsaktiebesiddelse i Ltd., ikke har afgørende indflydelse på Ltd.'s drift/ledelse og ej heller indgår i ledelsen/bestyrelsen i Ltd. Først når Ltd udbetaler udbytte til A ApS ifalder A ApS skat i Danmark. Ligeså ifalder A ApS skat i Danmark, såfremt A ApS afhænder sin ejerandel i Ltd. tidligere end 3 år efter købsdatoen for aktieposten i Ltd.
Ifølge CFC-beskatningsreglerne ifalder et dansk selskab ikke skat i Danmark af løbende overskud i det udenlandske selskab og som beholdes i det udenlandske selskab, når det danske selskab ikke har aktiemajoritet, bestemmende flertal og afgørende indflydelse på ledelse/drift af det udenlandske selskab på trods af, at dette får sin indtægt fra handel med værdipapirer.
SKATs indstilling og begrundelse
Ad 1) Selskabsskattelovens § 32 medfører, at danske moderselskaber (og fonde) bliver beskattet af indkomsten i kontrollerede finansselskaber, når datterselskabet overvejende har mobil indkomst.
CFC-beskatning kan ske, hvis betingelserne i selskabsskattelovens § 32, stk. 1. er opfyldt.
Hvis betingelserne for CFC-beskatning er opfyldt, skal moderselskabet medregne den del af datterselskabets indkomst, der svarer til den gennemsnitlige direkte eller indirekte andel af datterselskabets samlede aktiekapital, som moderselskabet har ejet i indkomstperioden. Der medregnes dog kun indkomst optjent af datterselskabet i den del af moderselskabets indkomstår, hvor koncernen har bestemmende indflydelse i datterselskabet, jf. selskabsskattelovens § 32, stk. 7.
Moderselskabet anses for at være moderselskab for datterselskabet, hvis moderselskabet selv direkte eller indirekte er aktionær i datterselskabet og koncernen (som moderselskabet er en del af) har bestemmende indflydelse i datterselskabet efter selskabsskattelovens § 31 C. Dette fremgår af selskabsskattelovens § 32, stk. 6.
Af selskabsskattelovens § 31 C, stk. 2, fremgår følgende:
Et selskab, en fond, en trust eller en forening m.v. er et moderselskab, hvis det
1) |
besidder flertallet af stemmerettighederne i et selskab (datterselskab), |
2) |
er selskabsdeltager og har ret til at udnævne eller afsætte et flertal af medlemmerne i et andet selskabs (datterselskabs) øverste ledelsesorgan, |
3) |
er selskabsdeltager og har ret til at udøve en bestemmende indflydelse over et andet selskabs (datterselskabs) driftsmæssige og finansielle ledelse på grundlag af vedtægter eller aftale med dette, |
4) |
er selskabsdeltager og på grundlag af aftale med andre deltagere råder over flertallet af stemmerettighederne i et andet selskab (datterselskab) eller |
5) |
besidder kapitalandele i et andet selskab (datterselskab) og udøver en bestemmende indflydelse over dettes driftsmæssige og finansielle ledelse. |
Det er forudsat, at A ApS ikke ejer mere end 50 % af stemmerettighederne i Ltd., ikke har en majoritetsaktiebesiddelse i Ltd., ikke har afgørende indflydelse på Ltd.'s drift/ledelse og ej heller indgår i ledelsen/bestyrelsen i Ltd.
A ApS opfylder således ikke betingelserne i selskabsskattelovens § 31 C, stk. 2, for at være et moderselskab til Ltd. Derfor finder selskabsskattelovens § 32 ikke anvendelse i denne situation, jf. selskabsskattelovens § 32, stk. 6, hvorfor A ApS ikke skal CFC-beskattes af Ltd´s indkomst. SKAT indstiller derfor, at spm. 1) besvares med "nej".
Ad 2) Da det forudsættes, at A ApS ejer mere end 50 % af stemmerettighederne i Ltd., kontrollerer A ApS Ltd., jf. selskabsskattelovens § 31 C, stk. 2, nr. 1). Betingelsen i selskabsskattelovens § 32, stk. 6, er således opfyldt.
A ApS er således CFC-skattepligtig, hvis nedenstående betingelser er opfyldt, jf. selskabsskattelovens § 32, stk. 1:
1) Datterselskabets CFC-indkomst skal udgøre mere end 1/2 af datterselskabets samlede skattepligtige indkomst i det pågældende indkomstår
2) CFC-beskatningen gennemføres kun, hvis datterselskabets finansielle aktiver gennemsnitligt i indkomståret udgør mere end 10 % af selskabets samlede aktiver
3) Moderselskabets aktier i datterselskabet må ikke være aktier eller investeringsforeningsbeviser m.v. i investeringsforeningsselskaber efter aktieavancebeskatningslovens regler.
4) Moderselskabets aktier i datterselskabet må ikke ejes gennem en juridisk person, der beskattes efter reglerne i § 13 F.
SKAT har lagt vægt på oplysningerne om, at Ltd. vil have fokus på at købe og sælge optioner og at samtlige indtægter i Ltd. vil komme fra handel med værdipapirer.
På denne baggrund finder SKAT, at ovenstående betingelser 1)-4) er opfyldt. Det er derfor SKATs opfattelse, at A ApS er CFC-skattepligtig af Ltd.'s indkomst, jf. selskabsskattelovens § 32.
SKAT indstiller derfor, at spm. 2) besvares med "ja".
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder indstilling og begrundelse fra SKAT.
Svaret er bindende for skattemyndighederne i følgende periode
I 5 år, der regnes fra modtagelsen af svaret jf. SFL § 25, stk. 1.