åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "A.A.10.3.5.1 Normal frist for sagsanlæg" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.

Indhold

Dette afsnit handler om fristreglerne ved et sagsanlæg.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Beregning af fristen
  • Mulighed for forlængelse af fristen
  • Retsvirkning af overskridelse af fristen
  • Retspraksis
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
  • Oversigt over udtalelser fra Folketingets Ombudsmand.

 

Regel

 

  • En borger/virksomhed, der ønsker domstolsprøvelse, skal indbringe sagen for retten senest tre måneder efter, at den endelige administrative instans enten har afgjort klagen eller afvist at behandle klagen. Se SFL § 48, stk. 3.
  • Skatteministeriet har ligeledes en frist på tre måneder fra kendelsens afsigelse. Se SFL § 49.

Bemærk

Søgsmålsfristen finder ikke anvendelse på isolerede aktindsigtsafgørelser, men gælder alene det materielle indhold af afgørelser på skatte-, afgifts- og toldområdet, herunder om sådanne afgørelser er ugyldige pga. formelle fejl. Se FOB 2002, 299 ff.

Beregning af fristen

Fristen regnes fra afgørelsens datering, og fristen udløber ved kontortids ophør i den kompetente ret. Det lægges til grund, at afgørelsen er modtaget dagen efter afgørelsens datering, med mindre sagsøger kan løfte bevisbyrden for, at afgørelsen af en eller anden grund ikke er nået frem. Afgørelsen er modtaget, hvis den er sendt til den skattepligtiges repræsentant.

Fristen forlænges ikke, selvom den udløber på en helligdag eller i en weekend. Fristen forlænges som udgangspunkt heller ikke, hvis rettidig stævning er sendt til det forkerte sted og derfor først når frem til den kompetente ret efter fristens udløb. Det er sagsøgers risiko, at sagen er anlagt rettidigt.

Mulighed for forlængelse af fristen

Borgerens/virksomhedens anmodning om fristforlængelse efter fristens udløb vil i ganske særlige tilfælde kunne imødekommes af Skatteministeriet. Der er tale om en meget restriktiv praksis, som er beskrevet i en meddelelse fra Departementet. Se TfS 1994, 645 DEP.

Der skal være en særdeles god begrundelse for, at borgeren/virksomheden ikke har haft kendskab til Landsskatterettens kendelse før fristens udløb. F.eks. udlandsophold eller alvorlig sygdom.

I et tilsagn om fristforlængelse fastsættes en ny frist, som skal overholdes.

Skatteministeriet giver ikke tilsagn om fristforlængelse, hvis en anmodning fremsættes inden fristens udløb. Dette er en skærpelse af hidtidig praksis, som er meddelt i SKM2008.988.DEP.

Retsvirkning af overskridelse af fristen

Domstolene træffer udelukkende afgørelse om afvisning af sagen, hvis en af parterne har nedlagt påstand om afvisning pga. overskridelse af fristen. Det følger af partsprincippet. Hvis fristen for sagsanlæg er overskredet, nedlægger Skatteministeriet konsekvent påstand om afvisning af sagen, og domstolene følger altid en sådan påstand.

Bemærk

Hvis en sag oprindeligt er anlagt rettidigt, men senere afvist af retten, f.eks. fordi sagsøger ikke har overholdt rettens frister, så gælder fristen for anlæggelse af ny sag stadig fra dateringen af den endelige afgørelse, der er udgangspunkt for sagsanlægget.

Skatteministeriet accepterer imidlertid at sagen kan genanlægges inden 14 dage efter kendelse om afvisning. Se SKM2002.104.DEP.

Retspraksis

Der er tale om en meget restriktiv praksis. Frister skal ganske enkelt overholdes. Se skema nedenfor over afgørelser.

Oversigt over afgørelser domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser om overskridelse af frister.

Afgørelse samt tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelse i stikord

Yderligere kommentarer

Højesteretsdomme

 SKM2009.713.HR Anket rettidigt, men afvisning inden domsforhandling pga. manglende afgivelse af behørigt udformet ekstrakt  

SKM2006.496.HR

Afvisning. Stævning indkom til rettens kontor 12 minutter efter sædvanlig kontortids ophør den dag, hvor 3-måneders fristen udløb.

 

Landsretsdomme

SKM2007.246.ØLR

Afvisning. Fristen udløb i weekenden, så stævningen skal være fremme inden kontortids ophør fredag før weekenden

Se også SKM2002.305.VLR

SKM2007.33.VLR

Afvisning. Det afgørende tidspunkt er landsrettens modtagelse af stævning, ikke datering af stævningen.

 

SKM2003.480.ØLR

Afvisning. Landsretten fastslog, at der var klar formodning for, at Landsskatterettens kendelse var fremsendt til sagsøger straks efter afsigelsen.

 

SKM2002.225.ØLR

Afvisning. Skatteyders repræsentant havde modtaget Landsskatterettens afgørelse, og fristen måtte regnes fra det tidspunkt.

 

SKM2001.102.VLR

Afvisning under sagens forberedelse. Ny sag skal anlægges inden den oprindelige frist for sagsanlæg udløber.

 

SKAT

SKM2008.988.DEP

Der gives ikke fristforlængelse ved anmodning inden fristens udløb

Se oså TfS 1994, 645 DEP

SKM2002.104.DEP

Genanlæggelse af sag inden 14 dage efter kendelse om afvisning accepteres.

 

Oversigt over udtalelser fra Folketingets Ombudsmand

Skemaet viser relevante udtalelser på området:

Udtalelse fra Ombudsmanden

Udtalelsen i stikord

Yderligere kommentarer

FOB 2002, 299 ff.

Der gælder i almindelighed ingen frist for indbringelse af afgørelser for domstolene. Adgangen til domstolsprøvelse følger direkte af grundlovens  § 63. Der kræves således positiv hjemmel i lov eller anordning for at der gælder en sådan frist.

Der skal således ske en indskrænkende fortolkning af , hvilke afgørelser der er omfattet af SFL § 48.