A-skat

Uanset om den ansatte er fuldt skattepligtig, jf. KSL § 1 eller begrænset skattepligtig, jf. KSL § 2, stk. 1, nr. 1, til Danmark, vil lønudbetalingen være A-indkomst, jf. KSL § 43, stk.1 og arbejdsgiverens skal indeholde A-skat, jf. KSL § 46. For så vidt angår den begrænset skattepligtige person skal vedkommende dog arbejde for en arbejdsgiver med hjemting eller fast driftssted her i landet, jf. KSL § 2, stk. 8.

Se om indeholdelse af A-skat, AM-bidrag og SP-bidrag ved arbejde i Danmark i skemaet nedenfor afsnit C.1.1.3.

AM-bidrag, SP-bidrag

Det er en forudsætning for betaling af AM-bidrag, at der er bidragspligt og bidragsgrundlag efter AMBL, jf. lovbek. nr. 1018 af 10. oktober 2006. SP-bidraget følger stort set AM-bidraget, dog gælder der bl.a. aldersmæssige begrænsninger for betaling af SP-bidrag, se afsnit A.3.

For så vidt angår AM-bidraget, vil betingelserne for bidragspligt, jf. AMBL § 7, stk. 1, litra a, være opfyldt, hvis der er tale om beskæftigelse udført her i landet, hvis den pågældende lønmodtager også er fuld eller begrænset skattepligtig til Danmark.

Beskæftigelse her i landet kan ske for et dansk indregistreret selskab m.v., en dansk arbejdsgiver med hjemsted her i landet eller for et fast driftssted som en udenlandsk arbejdsgiver har i Danmark. Se om fast driftssted ovenfor.

EF-forordning 1408/71 om social sikring og mellemfolkelige aftaler, som Danmark har indgået, kan føre til, at bidragspligtige personer kan fritages for betaling af AM-bidrag og SP-bidrag, se afsnit C.5.3. Der er kun bidragspligt, hvis arbejdstageren efter forordningen er undergivet dansk lovgivning om social sikring jf. AMBL § 7, stk. 3 og ATP-lovens § 17 f, stk. 1, jf. LBK nr. 848 af 21. juli 2006. For så vidt angår de mellemfolkelige aftaler, bortfalder bidragspligten, hvor dette for en eller flere af de sociale sikringsydelser efter AMBL § 1 følger af den pågældende mellemfolkelige aftale, jf. AMBL § 7, stk. 4 og ATP-lovens § 17 f, stk. 1. Se også SKM2001.188 TSS, hvor Told- og Skattestyrelsen udtaler sig vejledende om udenlandske sæsonarbejdere i Danmark. Told- og skatteforvaltningen træffer afgørelse om eventuel fritagelse for AM-bidrag og SP-bidrag pga. af sociale sikringsforhold. Den Sociale Sikringsstyrelse skal altid høres i disse sager.

Se afsnit C.5 om social sikring.

Ansatte hos virksomheder med hjemting her i landet

Ved ansættelse hos en arbejdsgiver med hjemting her i landet, skal arbejdsgiveren indeholde A-skat ved udbetaling af A-indkomst, jf. KSL § 46. Det gælder uanset om lønmodtageren er fuldt eller begrænset skattepligtig til Danmark. Der skal desuden som udgangspunkt indeholdes AM-bidrag og SP-bidrag, jf. AMBL § 11, fordi personer, der har lønindkomst fra beskæftigelse udført her i landet, og som er fuldt skattepligtige efter KSL § 1, eller begrænset skattepligtige efter § 2, stk. 1, nr. 1 eller 3, eller stk. 2 også er bidragspligtige, jf. AMBL § 7, stk. 1, litra a, og pligtige at betale SP-bidrag, jf. ATP-lovens § 17 f, stk. 1.

Se om indeholdelse af A-skat, AM-bidrag og SP-bidrag ved arbejde i Danmark i skemaet nedenfor afsnit C.1.1.3.

Lønmodtageren vil dog eventuelt som nævnt ovenfor have mulighed for fritagelse for bidragspligten efter AMBL § 7, stk. 3 eller 4, i medfør af EF-forordning 1408/71 eller en indgået mellemfolkelig aftale, jf. afsnit C.5.

Fast driftssted. Pligt til at have en befuldmægtiget

Den udenlandske virksomhed, som har fast driftssted men ikke hjemting i Danmark, har pligt til at lade lønnen mv. udbetale gennem en befuldmægtiget, der har hjemting i Danmark, jf. KSL § 46, stk. 4. Den befuldmægtigede skal indeholde A-skatten i den foretagne udbetaling og skal ifølge AMBL bek. § 4, jf. AMBL § 21, stk. 2, indeholde AM-bidrag samt SP-bidrag, jf. ATP-lovens § 17 f, stk. 1. Se SKM2006.394.SKAT, der gennemgår reglerne i detaljer.

Se om indeholdelse af A-skat, AM-bidrag og SP-bidrag ved arbejde i Danmark i skemaet nedenfor afsnit C.1.1.3.

Lønmodtageren vil dog eventuelt som nævnt ovenfor have mulighed for fritagelse for bidragspligten efter AMBL § 7, stk. 3 eller 4, i medfør af EF-forordning 1408/71 eller en indgået mellemfolkelig aftale, jf. afsnit C.5.

Fast driftssted. Udenlandske virksomheders bygge-, anlægs-

eller monteringsar-

bejde

For udenlandske virksomheders bygge-, anlægs- eller monteringsarbejde i Danmark opstår der ifølge KSL § 2, stk.1, nr. 4 og SEL § 2, stk.1, litra a fast driftssted fra første dag.

For de bygge-/anlægsvirksomheder, der er hjemmehørende i et land, hvormed Danmark har indgået en DBO, kan beskatning af den udenlandske virksomhed dog ikke gennemføres, medmindre der foreligger fast driftssted i Danmark efter betingelserne i DBO'en. Det gælder i mange aftaler, at der først opstår et fast driftssted efter 12-måneders aktivitet i det pågældende land. I andre aftaler kan der være tale om 6 måneders eller helt op til 24 måneders aktivitet. Det er derfor nødvendigt, at se i de enkelte aftaler eller i Ligningsvejledningen, Dobbeltbeskatning, afsnit DD, artikel 5. Om beskatningen af de ansatte ifølge en DBO, se nedenfor.

Sammenhængen mellem beskatningsretten til virksomhedens og de ansattes indkomst er illustreret med et skema i afsnit C.1.1.2

Ansatte hos udenlandske virksomheder, der hverken har hjemting eller fast driftssted her i landet

Løn mv. til ansatte, der arbejder her i landet for udenlandske virksomheder, der hverken har hjemting eller fast driftssted her i landet, er som udgangspunkt ikke A-indkomst, jf. KSL § 44, litra b. Der vil dog være tale om A-indkomst, hvis lønnen mv. til disse ansatte bliver udbetalt gennem en såkaldt frivillig befuldmægtiget, der har hjemting i Danmark, jf. KSL § 46, stk. 5, og det påhviler i så fald den befuldmægtigede at foretage indeholdelse af A-skat.

Er lønmodtageren hjemmehørende i udlandet vil han ikke kunne beskattes efter reglerne for begrænset skattepligtig, jf. KSL § 2, stk. 1, nr. 1, sammenholdt med stk. 8.

Er lønmodtageren fuldt skattepligtig til Danmark berøres skattepligten ikke af arbejdet for en sådan udenlandsk arbejdsgiver.

Ved lov nr. 468 af 9. juni 2004 om ændring af arbejdsmarkedsfondsloven mv. er lønnen i et sådant ansættelsesforhold, gjort bidragspligtig, selv om den er B-indkomst, jf. AMBL. § 8, stk. 1, litra a. Loven har virkning for indkomst erhvervet fra og med den 1. juli 2004. For disse lønmodtagere opgøres bidragsgrundlaget og bidragets størrelse af SKAT, jf. AMBL. § 11, stk. 4.

Bliver lønnen udbetalt gennem en frivillig befuldmægtiget, der har hjemting i Danmark, er der i AMBL-bekendtgørelsen § 4 fastsat regler om, at den befuldmægtigede skal opgøre, beregne, indeholde, afregne og indberette arbejdsmarkedsbidraget, således som det er tilfælde for A-skattens vedkommende. Se endvidere afsnit D.5 om indeholdelse af skat gennem en befuldmægtiget.

Foretager den udenlandske arbejdsgiver indbetaling til en fradragsberettiget pensionsordning efter PBL § 19, for en person, der er bidragspligtig efter AMBL § 7, stk. 1, skal pensionsinstituttet indeholde AM-bidrag, jf. AMBL § 8, stk. 1, litra c og § 11, stk. 5 og 9. Se også afsnit B.1.10 og D.2.4.