åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "B.1.1.5 Udlejning, bortforpagtning og administration af fast ejendom" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.

Lønsumsafgiftspligten påhviler virksomheder med udlejning, bortforpagtning og administration af fast ejendom, der er fritaget for moms efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 8.

Afgiftspligten omfatter dog ikke virksomheder, der har aktiviteter vedrørende udlejning eller bortforpagtning af fast ejendom, jf. lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 2, nr. 4. Se afsnit B.1.4.5.

Det er således kun virksomheder, der administrerer fast ejendom, der i realiteten er lønsumsafgiftspligtige. Administration af fast ejendom bygger på en aftale mellem udlejer og administrator om administration af den faste ejendom. Administrators vederlag er typisk aftalt som en procentdel af lejeindtægten eller - navnlig for ejendomme med et større antal lejemål - som et bestemt beløb pr. lejemål. For så vidt angår den nærmere afgrænsning af administrators opgaver henvises til Momsvejledningen, se MV D.11.8.

Almene boligorganisationerDet fremgår af TSS-cirkulære 2005-08 om præcisering af den moms- og lønsumsafgiftsmæssige behandling af almene boligorganisationer og deres afdelinger, at:

  • En boligorganisation og dens enkelte afdelinger skal hver især anses som selvstændige juridiske personer, der er adskilte fra hinanden i relation til såvel lønsumsafgiftsloven som momsloven.
  • En boligorganisation, der afsætter ydelser vedrørende administration af fast ejendom til dens afdelinger er fritaget for moms i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 8. Fritagelsesbestemmelsen i lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 2, nr. 4, undtager ikke administration af fast ejendom fra lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 1.
  • En boligorganisation leverer ikke ydelser vedrørende udlejning af fast ejendom i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, idet det er dens afdelinger der udlejer fast ejendom. En boligorganisation er derfor ikke omfattet af fritagelsesbestemmelsen i lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 2, nr. 4.

En boligorganisation er således omfattet af lønsumsafgiftspligten, jf. lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 1, når den afsætter administrationsydelser, der er fritaget for moms i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, til de enkelte afdelinger og omfattet af momspligten, jf. momslovens § 4, stk. 1, når den afsætter ydelser, der ikke er fritaget for moms i henhold til momslovens § 13, til de enkelte afdelinger.

I SKM2007.84.ØLR fandt Østre Landsret, at et boligselskab var omfattet af lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 1, da det mod vederlag udfører boligadministration for selskabets afdelinger.

Det følger endvidere af TSS-cirkulære 2005-08, at en boligorganisations aktiviteter i forbindelse med beboerdemokrati, herunder de i denne forbindelse leverede ydelser til de enkelte afdelinger, må anses som administration af fast ejendom, der er momsfritaget i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 8.

Aktiviteter i forbindelse med beboerdemokrati omfatter bl.a.:

  • Varetagelse af det løbende samarbejde med og bistand til de valgte afdelingsbestyrelser i boligorganisationens afdelinger.
  • Tilrettelæggelse af og indkaldelse til beboermøder efter aftale med afdelingsbestyrelserne samt deltagelse i disse møder.
  • Generel bistand til afdelingsbestyrelserne i deres arbejde.
  • Forelæggelse af budgetter og regnskaber for afdelingsbestyrelser og beboermødet.
  • Bistand til afdelingsbestyrelserne ved tilsyn af afdelingernes vedligeholdelse.

FlyttesynEn boligorganisations leverancer til de enkelte afdelinger bestående i at boligorganisationen varetager det overordnede tilsyn med flyttelejligheder og administrativ afvikling af flyttesager i øvrigt, må ligeledes anses som administration af fast ejendom, der er momsfritaget i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 8.

Landsskatteretten har i SKM2005.264.LSR truffet afgørelse om, at de af et boligkontor udførte synsopgaver, der vedrører udførelse af syn i forbindelse med fraflytning, herunder bestilling og koordinering af håndværkere samt udfyldelse af synsrapport, må anses som sekundære ydelser til boligkontorets hovedydelse, der består i ejendomsadministration, hvorfor disse må anses som en integreret del af den momsfrie og lønsumsafgiftspligtige hovedydelse.

Det fremgår af TSS-cirkulære 2005-22, at SKM2005.264.LSR ændrer pkt. 11 i TSS-cirkulære 2005-08 om, at en boligorganisations leverancer til de enkelte afdelinger bestående i, at boligorganisationen forestår selve synet af lejlighederne i forbindelse med fraflytning, herunder bestilling og koordinering af håndværkere samt udfyldelse af synsrapport, må anses som momspligtige viceværtydelser. Den ændrede praksis betyder, at leverancerne skal anses som administration af fast ejendom, der er momsfritaget i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, og omfattet af lønsumsafgiftspligten, jf. lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 1.

For så vidt angår den nærmere afgrænsning af administrationsydelser fritaget for moms i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, henvises til Momsvejledningen D.11.8.