| Indledning ►Begrebet transfer pricing anvendes om prisfastsættelsen af koncerninterne transaktioner.◄ Reglerne om ►de koncerninterne transaktioner ◄findes i LL § 2, SKL § 3 B og SSL §§ 34 og 35. Reglernes formål er at øge skattemyndighedernes muligheder for at sikre korrekt prisfastsættelse og dermed korrekt opgørelse af den skattepligtige indkomst ved koncerninterne transaktioner.
Skattepligtige, der er forbundne med selskaber, personer m.v. , skal som en del af selvangivelsen oplyse om disse relationer og om art og omfang af eventuelle handelsmæssige eller økonomiske transaktioner med disse forbundne parter (de såkaldte kontrollerede transaktioner). Endvidere skal der udarbejdes dokumentation for, hvorledes priser og vilkår er fastsat for de kontrollerede transaktioner. Den skriftlige dokumentation skal være af en sådan art, at den kan danne grundlag for en vurdering af, om priser og vilkår er fastsat i overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået, hvis transaktionerne var afsluttet mellem uafhængige parter (armslængdeprincippet).
Fristen for skattemyndighedernes korrektioner vedrørende de kontrollerede transaktioner er forlænget med 2 år, og der er ingen tidsbegrænsning for en genoptagelse af skatteansættelsen som følge af en udenlandsk skattemyndigheds afgørelse.
►Reglerne om transfer pricing er blevet ændret ved lov nr. 408 af 1. juni 2005 om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (L 120, Forslag til Lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven, ligningsloven og tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings- og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing), fremsat den 2. marts 2005.◄
►L 120 var med enkelte ændringer en genfremsættelse af L 140 - Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, skattestyrelsesloven og ligningsloven (Ændring af oplysnings- og dokumentationspligten vedrørende transfer pricing), folketingssamlingen 2004-05 (1. samling). L 140 blev fremsat den 8. december 2004, men bortfaldt som følge af udskrivningen af folketingsvalg. ◄
►
►Lov nr. 408 af 1. juni 2005 har f.s.v.a. ændringerne af SKL § 3 B virkning for indkomståret, der påbegyndes den 1. januar 2005 eller senere. Hvis den skattepligtiges indkomstår følger kalenderåret vil ændringerne derfor få virkning fra og med indkomståret 2005. Tilsvarende gælder for skattepligtige med fremadforskudt indkomstår. For skattepligtige med bagudforskudt indkomstår - dvs. hvor indkomståret 2005 er påbegyndt før 1. januar 2005 - vil ændringerne få virkning fra og med indkomståret 2006 (se nærmere lovens § 5).◄
►Ved lov nr. 408 af 1. juni 2005 er der i hovedtræk sket følgende ændringer: ◄
- ►oplysnings- og dokumentationspligten er udvidet, således at både grænseoverskridende og indenlandske koncerninterne transaktioner er omfattet, se afsnit S.I.2.5,◄
- ►der er indført bøder for manglende eller mangelfuld dokumentation, se afsnit S.I.2.6,◄
- ►Told- og skatteforvaltningen skal fastsætte regler for udarbejdelse af den lovpligtige dokumentation. Reglerne skal godkendes af Ligningsrådet,◄
- ►det er ikke længere muligt at få dækket omkostningerne til udarbejdelse af dokumentation efter reglerne om omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig erklæringer og andet bevismateriale, se afsnit S.I.2.5.◄
►◄
►◄ .
|