Opstår en uoverensstemmelse om den skattemæssige behandling af en grænseoverskridende kontrolleret transaktion mellem foretagender i to EU-lande, kan der i stedet for den gensidige aftaleprocedure, jf. afsnit S.I.2.13.1 , henvises til EF-voldgiftskonventionen. I modsætning til den gensidige aftaleprocedure er der ved anvendelsen af voldgiftskonventionen sikkerhed for, at en dobbeltbeskatningssituation ophæves, idet landene i følge konventionen er forpligtet til at nå en forhandlingsløsning i løbet af 2 år.

Anvendelsesområdet for konventionenEF-voldgiftskonventionen omhandler foretagender samt faste driftssteder, hvorefter de fleste i praksis forekommende situationer vil være omfattet. Konventionen omhandler dog ikke fysiske personer, ►som ikke driver selvstændig erhvervsvirksomhed. Det betyder derfor, at ◄ selvom en dansk hovedaktionærs udlån til et selskab i udlandet vil være omfattet af reglerne i SKL § 3 B, vil forholdet ikke kunne anses for omfattet af reglerne i EF-voldgiftskonventionen (med mindre udlånet eksempelvis foretages i forbindelse med selvstændig erhvervsvirksomhed i Danmark).

Sager om tynd kapitalisering kan efter styrelsens opfattelse behandles efter EF-voldgiftskonventionens regler. En betingelse for, at en sag om tynd kapitalisering kan behandles efter EF-voldgiftskonventionen er, at den anden stats kompetente skattemyndighed er af den samme opfattelse. Det må afklares fra sag til sag. Se SKM2005.106.TSS.

AdfærdskodeksMed henblik på at effektivere anvendelsen af EF-Voldgiftskonventionen har Rådet for Den Europæiske Union vedtaget en fælles adfærdskodeks om den praktiske anvendelse af konventionen, jf. SKM2005.2.TSS.

Indbringelse af sagSpørgsmålet om, hvorvidt armslængdeprincippet er blevet overholdt i forbindelse med en skattemæssig korrektion, skal indbringes for den kompetente myndighed i den stat, hvor foretagendet er hjemmehørende. Told- og Skattestyrelsen, Kontoret for International Selskabsbeskatning, er den kompetente myndighed i Danmark, ►jf. sagsudlægningsbekendtgørelsen § 14, stk. 2.◄

Sagen skal være indbragt senest 3 år efter, at foretagendet har fået første underretning om transfer pricing reguleringen, jf. artikel 6 i EF-voldgiftkonventionen. I Danmark regnes kendelsen som den første underretning. I tilfælde af at der ikke udsendes en kendelse, fordi agterskrivelsen bliver endelig, løber fristen fra udløbet af indsigelsesfristen til agterskrivelsen. Sker den primære regulering i udlandet, kan man i tvivlstilfælde tage udgangspunkt i, hvornår den udenlandske part har fået besked, og derefter gå ud fra denne dato med tillæg af eksempelvis en uge. 

►Når sagen blevet "forelagt" rettidigt for den kompetente myndighed, har de to landes kompetente myndigheder herefter 2 år til at indgå en aftale om ophævelse af dobbeltbeskatning. I følge Adfærdskodeksen begynder to-års fristen først at løbe, når den skattepligtige har fremlagt følgende materiale (minimumsinformationen):◄

  1. ►identifikation (såsom navn, adresse, skatteidentifikation) af den virksomhed i den kontraherende stat, der indgiver sin anmodning, og af de øvrige parter i de relevante transaktioner ◄
  2. ►detaljerede oplysninger om relevante forhold og omstændigheder ved sagen (inkl. detaljerede oplysninger om forbindelserne mellem virksomheden og de øvrige parter i de relevante transaktioner)◄
  3. ►en fastlæggelse af de relevante beskatningsperioder ◄
  4. ►genparter af meddelelser om skatteansættelse, rapporter om skatterevision eller tilsvarende, som har ført til den påståede dobbeltbeskatning◄
  5. ►deltajlerede oplysninger om indbringelser og tvistemålssager, som virksomheden eller de øvrige parter i de relevante transaktioner har taget initiativ til, og alle domstolsafgørelser i sagen ◄
  6. ►en redegørelse fra virksomheden for, hvorfor den mener, at principperne i artikel 4 i voldgiftskonventionen ikke er overholdt ◄
  7. ►et tilsagn om, at virksomheden vil svare så komplet og hurtigt som muligt på alle rimelige og relevante anmodninger fra en kompetent myndighed og har dokumentation til rådighed for de kompetente myndigheder og ◄
  8. al yderligere særlig information, som den kompetente myndighed anmoder om inden for to måneder efter modtagelsen af den skattepligtiges anmodning.

►Starttidspunktet for den to årige periode er den seneste af følgende datoer:◄

  1. ►datoen for meddelelsen om skatteansættelsen, dvs. skatteadministrationens endelige afgørelse om den supplerende indkomst, eller tilsvarende ◄
  2. ►den dato, på hvilken den kompetente myndighed modtager anmodningen og minimumsinformationen.◄

►Såfremt den kompetente myndighed indenfor to måneder efter anmodningens modtagelse indkalder yderligere information, løber to års fristen først fra tidspunktet for modtagelsen af denne supplerende information. Det er Told-og Skattestyrelsens vurdering, som lægges til grund for, om det modtagne er tilstrækkeligt omfattende til, at sagen kan betragtes som værende "forelagt".◄

Rådgivende udvalgIfølge EF-voldgiftskonventionen er landene forpligtede til at forsøge at undgå via en gensidig aftaleprocedure. Såfremt landene ikke kan nå til en aftale om at ophæve dobbeltbeskatningen inden 2 år fra den dato, hvor en af de berørte parter forelagde sagen for en af de kompetente myndigheder, er myndighederne forpligtede til at nedsætte et rådgivende udvalg. Det rådgivende udvalg afgiver sin udtalelse om fordelingen af indtægter og udgifter senest 6 måneder fra den dag, hvor sagen blev forelagt udvalget. De involverede myndigheder har herefter 6 måneder til at træffe en afgørelse, som ophæver dobbeltbeskatningen. Såfremt der ikke inden for denne 6 måneders periode opnås enighed om fordelingen af indtægter og udgifter, bliver det rådgivende udvalgs udtalelse endelig.

Ikrafttræden

EF-Konventionen trådte i kraft den 1. januar 1995. Konventionen var i første omgang gældende for 5 år. Ved protokol af 25. maj 1999 blev EF-voldgiftskonventionen forlænget med yderligere 5 år med automatisk forlængelse herefter. Da de sidste lande først fik ratificeret forlængelsesprotokollen i sommeren 2004, trådte forlængelsen imidlertid først i kraft den 1. november 2004.   Danmark har gennemført forlængelsesprotokollen til voldgiftskonventionen ved § 1 i lov nr. 171 af 15. marts 2000, som trådte i kraft den 18. december 2004 med virkning fra den 1. november 2004, jf. bekendtgørelse nr. 1253 af 7. december 2004.

I protokollen fra 25. maj 1999 er det bestemt, at 3-årsfristen for indbringelse af en sag for EF-voldgiftskonventionen blev suspenderet, indtil forlængelsen trådte i kraft igen. ►Såfremt en sag er blevet indbragt for Told-og Skattestyrelsen efter EF-Voldgiftskonventionen i den såkaldte interimsperiode (1.1.2000 - 31.10.2004) vil den være blevet startet som en mutual agreement-sag. En sådan sag overgår til behandling efter EF-Voldgiftskonventionen pr. 1.11.2004. To-års fristen regnes fra sidstnævnte tidspunkt.◄