KompetenceGodtgørelsesordningen administreres af de statslige told- og skattemyndigheder. Ansøgning om godtgørelse indgives til den regionale told- og skattemyndighed i det område, hvor den godtgørelsesberettigede bor. Er den pågældende flyttet til udlandet, indgives ansøgningen til den regionale told- og skattemyndighed i det område, hvor den pågældende boede frem til udrejsen.
Ansøgningen indgives på en blanket (02.008), der er udarbejdet af Told- og Skattestyrelsen. Blanketten kan fås ved henvendelse til den regionale told- og skattemyndighed og ligger også på internettet på adressen www.toldskat.dk
Godtgørelsen udbetales af den regionale told- og skattemyndighed til den godtgørelsesberettigede eller til den sagkyndige, som den godtgørelsesberettigede har overdraget kravet til. Godtgørelsen kan også udbetales til den, som den godtgørelsesberettigede har bemyndiget til at modtage betalingen på sine vegne. Den regionale told- og skattemyndighed kan før udbetalingen kræve en nærmere dokumentation for udgiften, herunder efterprøve en udgiftsfordeling.
Oplysninger til brug for opgørelse af godtgørelse efter SSL kapitel 3 A gives under strafansvar efter SSL § 33 I.
Der kan forekomme tilfælde, hvor den regionale told- og skattemyndighed både har truffet afgørelse i den materielle klagesag og også skal træffe afgørelse i sagen om omkostningsgodtgørelse til den pågældende sag. I sådanne tilfælde skal det tilstræbes, at et andet kontor behandler spørgsmålet om omkostningsgodtgørelse end det kontor, der har behandlet den materielle sag.
KlageDen regionale told- og skattemyndigheds afgørelse om omkostningsgodtgørelse kan indenfor en klagefrist på 3 måneder påklages til Told- og Skattestyrelsen, hvis afgørelse kan indbringes for domstolene, jf. afsnit H.6.
Stikprøvekontroller og sammenlignende undersøgelserDe ovenfor under afsnit 6 nævnte stikprøvekontroller og sammenlignende undersøgelser til afgørelse af, om et honorar er rimeligt, vil kunne indgå i den daglige administration af ordningen. Ved stikprøvekontroller vil det være muligt for myndighederne at danne sig et indtryk af, om den nye ordning medfører en væsentlig stigning i størrelsen af de fastsatte honorarer.
Myndighederne vil formentlig kunne opnå et tilsvarende indtryk ved at sammenligne honorarerne i de sager, i hvilke den skatte- eller afgiftspligtige får fuldt eller overvejende medhold og derfor er berettiget til en godtgørelse på 100 procent, med honorarerne i de sager, hvor den skatte- eller afgiftspligtige ikke opnår fuldt eller overvejende medhold, og derfor kun er berettiget til en godtgørelse på 50 procent. Tilsvarende vil niveauet for honorarforskellen mellem taber- og vindersagerne kunne sammenlignes med det tilsvarende niveau mellem disse sager under den tidligere gældende ordning. Ved sådanne sammenligninger vil man bl.a. kunne se, om niveauet for honorarerne i de sager, hvor den skatte- eller afgiftspligtige får fuldt eller overvejende medhold, og hvor der derfor skal ydes en godtgørelse på 100 procent, stiger set i forhold til niveauet for honorarerne i de tilsvarende sager under den tidligere gældende ordning, hvor der ydes 50 procent i godtgørelse.
Alt andet lige må det forventes, at honorarerne i de sager, hvori den skatte- eller afgiftspligtige ikke opnår fuldt eller overvejende medhold, er udtryk for den rigtige honorarstørrelse. Dog må der i sager, som den skatte- eller afgiftspligtige vinder fuldt ud eller overvejende grad, tages hensyn til, at det forhold, at sagen vindes af den skatte- eller afgiftspligtige, netop udgør en selvstændig parameter for advokaters salærfastsættelse. Endvidere må der tages hensyn til andre ikke-målige forhold kan influere på honorarstørrelsen, f.eks. sagens kompleksitet og karakter i øvrigt. Se nærmere under afsnit K.6.2.
Årlige redegørelserSkatteministeren skal årligt afgive en redegørelse til Folketinget om den udgiftsmæssige udvikling mv. i de sager, hvortil der kan ydes omkostningsgodtgørelse, jf. skattestyrelseslovens § 33 H.
Stikprøvekontroller og sammenlignende undersøgelser vil udover at kunne indgå i den daglige administration af ordningen, også kunne indgå i de årlige redegørelser til Folketinget om udgiftsudviklingen på godtgørelsesområdet.
Der skal desuden indhentes yderligere oplysninger, som giver mulighed for at følge de enkelte nye dele af ordningen og deres anvendelse. Der skal bl.a. indhentes oplysninger om antallet af forbehold om tilbagebetaling, antallet af forskudsvise udbetalinger, størrelsen af renter, som myndighederne må betale i disse situationer, størrelsen af efterreguleringsbeløb, antallet af henstandsgivninger og resultatet af vurderingen af medholdsgraden i den vejledende udtalelse sammenholdt med vurderingen af afgørelsen. Der skal endvidere indhentes oplysninger om antallet af honorarkrav forelagt for brancheforeningerne samt udfaldet heraf.
Redegørelsen for 2002 skal afgives i starten af 2003. Endvidere skal der afgives redegørelser for ordningen for årene 2003 og 2004 i starten af henholdsvis 2004 og 2005.
VideregivelseTil brug for den årlige redegørelse til Folketinget vil oplysninger vedrørende den skattepligtiges sag samt oplysninger vedrørende bistandsyder, som indgår i sagen, behandles i de regionale told- og skattemyndigheder samt behandles i Told- og skattestyrelsen. Oplysningerne indgår i statistik til brug for den årlige redegørelse.
|