FormålUdtrykket autonome toldsuspensioner indebærer, at det er en lempelsesordning, hvis omfang ikke er afhængig af internationale aftaler m.v., men fastlægges alene ud fra EU`s egne behov.

Formålet med suspensionerne er at styrke konkurrenceevnen for virksomhederne i EU, idet de får mulighed for at anvende råvarer, halvfabrikata eller komponenter, der ikke er til rådighed i Fællesskabet, eller kun er til rådighed i begrænset omfang, uden betaling af told eller mod betaling af en nedsat told.

Ordningen kan i særlige tilfælde udvides til også at omfatte mere forædlede varer, herunder også færdigvarer. Det gælder fx sådanne varer, der i sig selv kan betragtes som færdigvarer, men som indgår som komponenter i det endelige produkt, når merværdien ved samleprocessen er tilstrækkelig høj.

Der kan også indrømmes toldsuspension for udstyr og materiale, der skal anvendes i produktionsprocessen, selv om udstyret generelt betragtes som færdigvarer (kapitalvarer). Det er dog en forudsætning, at udstyret er specifikt og nødvendigt til fremstilling af klart identificerede produkter, og at de ikke kan skade konkurrerende virksomhed i EU.

Ordningen er nærmere beskrevet i Kommissionens meddelelse vedrørende autonome toldsuspensioner og toldkontingenter (98/C 128/02), der er offentliggjort i EFT C nr. 128 af 25. april 1998.

Autonome toldkontingenter Hvis der er produktion i EU af konkrete råvarer m.v., men produktionen ikke er tilstrækkelig til at dække forarbejdningsindustriens behov, kan der i stedet for en generel autonom toldsuspension indrømmes et autonomt toldkontingent på "forskelsmængden" mellem det totale behov og den mængde varer, der produceres i EU, se afsnit A.10. Ansøgningsprocedurer m.v. er de samme som for autonome toldsuspensioner. ►Om det legale grundlag, se nedenfor◄►. For varer omfattet af et autonomt toldkontingent vil der i den trykte toldtarif være anført et "K" i bilagskolonnen. I satskolonnen vil der være anført den normale tarifmæssige toldsats. Kontingenttoldsatsen (normalt 0) kan findes i edb-tariffen eller i TARIC-databasen.◄

►◄Det legale grundlag EF-traktatens artikel 26 udgør det generelle legale grundlag for at give toldsuspension. Det fremgår af bestemmelsen, at Rådet med kvalificeret flertal fastsætter toldsatserne på grundlag af forslag fra Kommissionen (Fælles toldtarif).

I medfør af denne bestemmelse har Rådet udstedt forordning nr. 1255/96 (EFT L nr. 158 af 29. juni 1996) om midlertidig suspension af den fælles toldtarifs autonome toldsatser for industri-, landbrugs- og fiskeriprodukter. Forordningens bilag, der indeholder en fortegnelse over de enkelte suspensioner, justeres normalt hvert år med virkning fra 1. januar, således at der altid findes en ajourført fortegnelse over gældende toldsuspensioner. Forordningen revideres endvidere med virkning fra 1. juli.

På grund af den ekstraordinære arbejdsbelastning i Kommissionen som følge af de 10 nye medlemslandes tiltræden den 1. maj 2004 har det ikke været muligt at udarbejde en konsolideret liste for 2005. Den aktuelle fortegnelse over varer, hvor tolden er midlertidigt suspenderet, skal derfor findes i følgende forordninger:

 - Forordning nr. 2285/03 (EUT L nr. 341 af 30. december 2003). Forordningen indeholder to bilag. Bilag I omfatter suspensioner med virkning fra 1. januar 2004, og bilag II omfatter suspensioner med virkning fra 1. maj 2004, d.v.s. samtidig med de nye medlemslandes tiltræden.

- Forordning nr. 1241/04 (EUT L 238 af 5. juli 2004). En række nye toldsuspensioner gennemføres med virkning fra 1. juli 2004.  

- Forordning nr. 2271/04 (EUT L 396 af 31. december 2004). En række nye toldsuspensioner gennemføres med virkning fra 1. januar 2005.

◄Selv om toldsuspensionerne betegnes som midlertidige, er de i princippet gyldige, indtil de ophæves, fx fordi der indledes produktion af tilsvarende varer i EU.►

For så vidt angår autonome fællesskabstoldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter er det legale grundlag Rådets forordning nr. 2505/96 (EFT L 345 af 31. december 1996) om åbning og forvaltning af autonome fællesskabstoldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter. Forordningens bilag, der indeholder en fortegnelse over de enkelte autonome toldkontingenter, justeres hvert år med virkning fra 1. januar, således at der altid findes en ajourført fortegnelse over gældende autonome toldkontingenter. Forordningen revideres endvidere med virkning fra 1. juli. Fortegnelsen gældende for 2005 findes i forordning nr. 2243/2004 (EUT L nr. 381 af 28. december 2004).

Ansøgning om en ny toldsuspension Virksomheder, der ønsker at få toldsatsen suspenderet for en konkret råvare, et halvfabrikat eller en komponent, der ikke allerede er omfattet af en suspensionsordning, kan ansøge herom.

Ansøgningen sendes til Told- og Skattestyrelsen, Toldenheden, Østbanegade 123, 2100 København Ø, på en særlig blanket, se toldvejledningens bilag 141 og 142. Blanketten findes også som bilag til Kommissionens meddelelse vedrørende autonome toldsuspensioner og toldkontingenter (98/C 128/02), ligesom den også kan fås ved henvendelse til styrelsen.

Hvis en ansøgning bliver godkendt, gælder den ikke kun for ansøgeren, men for alle importører i EU af den samme vare.

Følgende hovedbetingelser skal være opfyldt:

  • det sparede toldbeløb skal overstige 20.000 euro (ca. 150.000 kr) om året. Virksomheder kan eventuelt gå sammen for at nå denne tærskel
  • der må ikke i EU være produktion - eller kun produktion i utilstrækkeligt omfang - af det pågældende produkt eller af en tilsvarende vare
  • varen skal undergå en tilstrækkelig forarbejdning i EU (råvarer, halvfabrikater eller komponenter) eller på anden måde indgå i produktionsprocessen (kapitalvarer). 

Ansøgninger om toldsuspensioner behandles i en særlig gruppe i Kommissionen, hvor Told- og Skattestyrelsen deltager på Danmarks vegne. Når der er opnået enighed om nye ansøgninger og om eventuel forlængelse af bestående toldsuspensioner, udarbejder Kommissionen et forslag, der vedtages af Rådet i form af en forordning gældende for det næste kalenderår. Forordningen revideres med virkning fra 1. juli.

Nye ansøgninger indkaldes, så de kan sendes fra Told- og Skattestyrelsen til Kommissionen senest henholdsvis den 15. marts og den 15. september. De ansøgninger, der sendes den 15. marts, får virkning fra den 1. januar det følgende år, medens de ansøgninger, der sendes den 15. september, får virkning fra 1. juli det følgende år.

Opmærksomheden henledes på, at der - som alternativ til toldsuspension - i visse tilfælde er mulighed for toldfritagelse eller -nedsættelse efter reglerne om forarbejdning under toldkontrol, se afsnit A.18.

Indsigelser Kommissionen sender genparter af nye ansøgninger til alle medlemslandene - i Danmark til Toldenheden i Told- og Skattestyrelsen - med henblik på at få undersøgt, om der produceres tilsvarende eller lignende varer i EU. Styrelsen sender ansøgningerne videre til henholdsvis Dansk Industri og HTS-Handel, Transport og Serviceerhvervene, så medlemmer af disse organisationer har mulighed for at gøre indsigelse mod en ønsket toldsuspension, hvis produktet fremstilles her i landet. Virksomhederne har naturligvis også mulighed for at gøre tilsvarende indsigelse mod bestående toldsuspensioner. Ønsker en virksomhed at støtte en ansøgning, er det også muligt. I visse tilfælde sendes ansøgningerne også til relevante ministerier.

Der kan rettes henvendelse til styrelsen, hvis man ønsker at gøre indsigelse eller afgive støtte til en ansøgning.

En indsigelse har den effekt, at den ansøgende virksomhed skal kontakte den virksomhed, der har gjort indsigelse, for at man kan vurdere, om EU-produktet har de samme egenskaber m.v., som det importerede produkt. Er det tilfældet, gives der ikke toldsuspension, men der kan eventuelt i stedet gives et toldkontingent, hvis produktionen i EU er utilstrækkelig til at dække efterspørgselen, se ovenstående.

Fortoldning Hvis en vare er omfattet af en autonom toldsuspension, skal den 10-cifrede varekode angives i rubrik 33 i enhedsdokumentet, og beregningsart 1112 anføres i rubrik 47. Hvis der ikke er anmodet om toldsuspension i forbindelse med tidligere indførsler, kan tolden eventuelt godtgøres i op til tre år efter angivelsen til fri omsætning, se afsnit A.21.