Som nævnt i afsnit A.1.4.2.6.2, skal regionen meddele pålæg om sikkerhedsstillelse efter såvel OPKL § 11 som § 11 a ved rekommanderet brev. Brevet skal indeholde oplysning om, at undladelse af at stille den krævede sikkerhed inden udløbet af den fastsatte frist, dvs. senest 8 dage efter, at virksomheden har modtaget meddelelse herom, indebærer, at virksomheden ikke kan registreres, hvorefter det vil være strafbart at drive virksomhed efter OPKL § 17, stk. 3.

Stiller en virksomhed ikke sikkerheden rettidigt, skal TSR ved et rekommanderet brev meddele den pågældende, at registrering er nægtet. Det skal desuden gentages, at fortsættelse af virksomheden herefter er strafbar efter de ovenfor anførte bestemmelser.

Efter de gældende regler skal virksomheden tilmelde sig registrering som indeholdelsespligtig for A-skat og AM-bidrag senest 8 dage efter, at indeholdelsespligten er indtrådt.

Der kan således forekomme tilfælde, hvor en virksomhed, på trods af at den er nægtet registrering, i en kortere periode er såvel berettiget som forpligtet til at opkræve og afregne A-skat og AM-bidrag. Denne situation kan forekomme, hvor virksomheden med sine ansatte har indgået ansættelseskontrakter med længere opsigelsesvarsler, og der er derfor i opkrævningsbekendtgørelsens § 10 fastsat særlige regler for indbetaling mv.

Heraf fremgår, at virksomheden midlertidigt skal registreres som indeholdelsespligtig for A-skatter og AM-bidrag. I afviklingsperioden skal virksomheden redegøre og indbetale A-skat og AM-bidrag senest den 3. hverdag efter, at den enkelte afregningsperiode er udløbet. TSR fastsætter i hvert enkelt tilfælde længden af afregningsperioden.

Det følger af OPKL § 17, stk. 3, at sanktionerne for at drive registreringspligtig virksomhed, selv om registrering er nægtet, er bøde eller fængsel i indtil 2 år. For juridiske personer er bøde i sagens natur den eneste sanktion.

Hvis TSR finder, at virksomheden skal strafforfølges, fordi den fortsætter med at drive uregistreret virksomhed, skal den tage på kontrol i virksomheden og på den baggrund foretage en ansvarsvurdering på samme måde som i andre tilfælde, hvor der drives uregistreret virksomhed.

TSR kan efter OPKL § 17, stk. 3, forelægge ordensbøder for en virksomhed, der er nægtet registrering, fordi den fortsat undlader at stille den krævede sikkerhed, selv om den redegør/angiver samt indbetaler skatter og afgifter. Dettte kan forekomme, hvis virksomheden efter i en periode at have drevet uregistreret virksomhed stiller en mindre sikkerhed, end TSR har krævet.

Uafhængigt heraf bør TSR, hvis den konstaterer, at en virksomhed fortsætter sine aktiviteter som uregistreret, overveje at foranledige fogedforbud nedlagt mod virksomhedens fortsatte drift for på den måde at stoppe virksomhedens ulovligheder. Dette sker via TSS med Kammeradvokatens hjælp.

Registrering i "Træskoregistret"  Virksomheder, som er blevet nægtet registrering, fordi de ikke har kunnet stille den krævede sikkerhed, skal registreres i TSS´s såkaldte "Træskoregister", opkaldt efter sidste led i Trip, Trap, Træsko-modellen, som er omtalt ovenfor i afsnit 1.4.2.6.

Formålet med registret er at lette TSR´s administration af virksomheder og personer, der er nægtet registrering. Registret skal bl.a. sikre, at en virksomhed, som er nægtet registrering ved én TSR, og som forsøger at blive registreret ved en anden TSR, også bliver nægtet registrering ved denne TSR og så fremdeles.

Der skal i registret optages registreringsnægtelser, der er foretaget efter OPKL § 11 og 11 a samt ML § 62 a

Registret må kun indeholde oplysninger om personer, der er nægtet registrering, samt personer, der står bag aktie- og anpartsselskaber, som er nægtet registrering, dvs. optræder som stiftere, medlemmer af direktioner eller bestyrelser eller ejere af kapitalandele over 25 % eller som kontrollerer mere end 50 % af stemmeværdien. Registret må indeholde identifikationsoplysninger og administrative oplysninger.

Af identifikationsoplysninger må registret indeholde navne- og adresseoplysninger samt identifikationsnummer (CVR- og CPR-nr.) på juridiske og fysiske personer, der ejer enten en personlig virksomhed eller står bag et selskab, som nævnt i afsnittet umiddelbart ovenfor.

Af administrative oplysninger, der kan registreres, kan nævnes oplysninger om grundlaget for inddata til registret, såsom hvilken TSR, der har truffet afgørelse om registreringsnægtelsen med angivelse af TSR´s identifikationsoplysninger og journalnummer samt oplysning om dato for afgørelsens virkning.

Hvis registreringsnægtelsen knytter sig til en manglende sikkerhedsstillelse efter OPKL § 11 stk. 2, skal TSR i registret således indsætte oplysninger såvel om selve virksomheden som om den eller de personer, der har udløst kravet om sikkerhedsstillelse.

Ifølge persondatalovens §§ 28-30 skal TSR give sådanne fysiske personer oplysning om deres registrering i registret, formålet med registreringen, den dataansvarliges og dennes repræsentants identitet samt alle yderligere oplysninger, der i den konkrete sag er nødvendige for, at den registrerede kan varetage sine interesser.

Hvis virksomheden i forbindelse med registreringsanmodningen repræsenteres af den fysiske person, der udløser kravet om sikkerhedsstillelse, bør TSR i selve den afgørelse, hvori registreringsnægtelsen meddeles, samtidig gøre opmærksom på, at personen registreres i "Træskoregistret".

Oplysningerne skal slettes senest 5 år efter udløbet af det år, hvori afgørelsen om registreringsnægtelse har fået virkning.

Virksomheden skal dog straks slettes af registret i de tilfælde, hvor virksomheden

  • senere stiller den krævede sikkerhed
  • ved en senere anmeldelse til registrering hos TSR har en formue, der udgør 125.000 kr.
  • får medhold i en klage over kravet om sikkerhedsstillelse og derfor kan registreres uden sikkerhedsstillelse.