Særligt fradrag indrømmes søfarende, der er skattepligtige efter KSL § 1, og som

  1. erhverver lønindtægt ved tjeneste om bord på et dansk skib i udenrigsfart eller nærfart
  2. erhverver lønindtægt ved tjeneste om bord på et udenlandsk skib i udenrigsfart
  3. erhverver lønindtægt ved tjeneste om bord på fartøjer og installationer, der anvendes i tilknytning til efterforskning og indvinding af kulbrinter uden for dansk søterritorium og dansk kontinentalsokkelområde.

PartrederePersoner, der oppebærer lønindtægt ved tjeneste om bord på et af Lov om særlige fradrag til sømænd m.v. omfattet skib, i hvilket de som partredere eller interessenter ejer en andel på højst 10 pct., er ligeledes berettiget til fradrag.   

Er ejerandelen over 10 pct., anses de pågældende i det hele for at drive selvstændig erhvervsvirksomhed, idet såvel hyren som overskud eller underskud vedrørende skibet er afkast af denne virksomhed, og de pågældende er derfor ikke berettiget til det særlige fradrag.

LønindtægtFradraget gives i lønindtægt erhvervet ved tjeneste om bord herunder tjeneste i den tid, skibet ligger ved land under bygning, reparation eller midlertidig oplægning. Lønindtægt er enhver skattepligtig indtægt i penge eller i penges værdi, herunder hyre, lønning eller andet arbejdsvederlag, provision, drikkepenge og lignende, som en sømand erhverver i forbindelse med sit arbejde eller tjeneste ombord. Hertil henregnes også beløb, der udbetales sømanden under midlertidige ophold i land, samt dagpenge, som rederen udbetaler efter lovgivningen om dagpenge ved sygdom eller fødsel, og bjærgeløn.

Løn til søfolk på kursus i land i mere end 3 måneder inden for en 12 måneders periode anses ikke for optjent om bord, hvorfor der ikke kan indrømmes særligt fradrag jf. §§ 2 og 3 i Lov om særlige fradrag til sømænd m.v. eller udbetales lempelsesberettiget DIS-indkomst jf. LL § 33 C. SKM2002.505.TSS

Ligningsrådet har præciseret følgende vedrørende lønindtægt optjent om bord. For at opnå lempelse efter LL § 33 C og/eller fradrag efter Lov om særlige fradrag til sømænd m.v. er det en forudsætning, at personen er ansat til tjeneste om bord, og at lønindtægten er optjent ved arbejde udført ombord. Rejsedage i forbindelse med udmønstring anses tillige for arbejde udført ombord.

Forskellige kategorier af søfarende kan opnå lempelse efter LL § 33 C og/eller fradrag efter Lov om særlige fradrag til sømænd m.v. af deres lønindtægt ved tjeneste ombord.

  1. Den "traditionelle søfarende" er ansat til tjeneste om bord, indgår i den normale driftsbesætning og udfører udelukkende arbejdsopgaver, der vedrører skibets almindelige drift i bred forstand, herunder nødvendig rapportering på rederiets kontor før og efter de aktuelle udmønstringer. Sådan rapportering anses ligeledes for "tjeneste om bord". For lønindtægt, der udbetales under kursus- og skoleophold i land, hvis varighed ikke overstiger 3 måneder, kan den "traditionelle søfarende" opnå lempelse efter LL § 33 C og/eller fradrag efter Lov om særlige fradrag til sømænd m.v., forudsat at den søfarende under kursus- eller skoleopholdet fortsat er i rederiets tjeneste. Dette gælder også i tilfælde hvor den "traditionelle søfarende" under kursus- eller skoleopholdet afspadserer fridage, overtid eller afvikler ferie med løn. For så vidt angår lempelse og/eller fradrag i lønindtægt, der optjenes ved tjeneste ombord i den tid, skibet ligger ved land under bygning, reparation eller midlertidig oplægning, fortsætter praksis uændret.
  2. Personer og arbejdshold, der kun midlertidigt arbejder om bord på enkelte skibe i kortere perioder for at udføre særlige vedligeholdelses- eller reparationsarbejder, kan, såfremt de udelukkende er ansat til tjeneste om bord, opnå lempelse efter LL§ 33 C og/eller fradrag efter Lov om særlige fradrag til sømænd m.v. Der vil typisk være tale om arbejde, der tidligere blev udført af påmønstrede "traditionelle søfarende". Det forudsættes, at arbejdet udføres, mens skibet er i almindelig drift, det vil sige under skibets sejlads, at personerne indgår eller kunne indgå som en del af skibets sikkerhedsbesætning, samt at arbejdet ikke umiddelbart kunne udføres af landbaseret personale. Dog kan efter omstændighederne en mindre del af arbejdet udføres under ophold i udenlandske havne. For disse personer vil der kunne accepteres 1 dag forud for hver udmønstring under fortsat lempelse efter LL § 33 C og/eller fradrag efter Lov om særlige fradrag til sømænd m.v., såfremt der er tale om arbejde, der er nødvendigt for og står i direkte forbindelse med udmønstringen. Såfremt en udmønstring består af flere på- og afmønstringer, kan under samme betingelser desuden accepteres 1 dag efter udmønstringen. Der kan dog højst blive tale om 14 sådanne dage årligt.
  3. Personer, der påmønstrer og medsejler skibe for at udføre opgaver i forbindelse med skibets særlige tilrigning, last, arbejdsopgaver eller sejlads, vil, såfremt disse personer indgår som en del af driftsbesætningen, kunne opnå lempelse efter LL § 33 C og/eller fradrag efter Lov om særlige fradrag til sømænd m.v. For disse personer vil der kunne accepteres 1 dag forud for hver udmønstring under fortsat lempelse efter LL § 33 C og/eller fradrag efter Lov om særlige fradrag til sømænd m.v., såfremt der er tale om arbejde, der er nødvendigt for og står i direkte forbindelse med udmønstringen. Såfremt en udmønstring består af flere på- og afmønstringer, kan under samme betingelser desuden accepteres 1 dag efter udmønstringen. Der kan dog højst blive tale om 14 sådanne dage årligt.

Landsskatteretten fandt, at lønnen til en elektrotekniker, hvis arbejde bestod i betjeningen af navigationssystemerne på skibe udrustet til seismiske undersøgelser, blev anset for optjent om bord, idet de udførte arbejdsopgaver var en bestanddel af og indgik som led i skibets almindelige drift.   

Uanset, at den pågældende ikke var ansat af rederiet, berettigede den optjente løn til fradrag efter Lov om særlige fradrag til sømænd m.v., jf. TfS 1996, 33 LSR.   

Fradraget gives i lønindtægt før fradrag af beregnet arbejdsmarkedsbidrag, SP-bidrag, ATP og indbetalinger efter PBL § 19 (arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger), jf. TfS 1996, 873 LSR og TfS 2000, 383 TSS. Se reglerne for ordinær og ekstraordinær genoptagelse i procesvejledningen.

Fri kost/kostpengeKostpenge, der udbetales i stedet for fri kost ombord skal medregnes til lønindtægten ombord med det faktisk udbetalte beløb.  

Dansk skibDefinitionen på dansk skib fremgår af Lov om særlige fradrag til sømænd m.v. § 2. Herefter forstås ved dansk skib et skib, som er registreret med hjemsted her i landet med en bruttoregistertonnage på 100 tons/en bruttotonnage på 100 tons eller derover, som udelukkende anvendes til erhvervsmæssig befordring af personer eller gods eller som bjærgningsfartøj. Ved TfS 1997, 142 ØLD er søfolk ombord på Fiskeriministeriets redningsskibe ikke anset omfattet af Lov om særlige fradrag til sømænd m.v., idet skibets anvendelse til fiskerikontrol og bjærgningsopgaver, ikke opfylder betingelserne i § 2 om udelukkende erhvervsmæsig anvendelse.

Landsskatteretten godkendte ikke sømandsfradrag for en ansat på et skib, der anvendtes til lejrskoletogter og chartersejlads, idet skibet ikke ansås for udelukkende anvendt til befordring af personer eller gods eller som bjærgningsfartøj. SKM2001.243.LSR.

►Ved landsskatteretskendelse SKM2003.498.LSR blev et skib, der anvendtes til tur- og chartersejlads, anset for omfattet af definitionen på et dansk skib, jf. § 2 i lov om særlige fradrag til sømænd m.v., og de ansatte om bord på skibet var således berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 C. Kendelsen er indbragt for domstolene.◄

Et skib, der er registreret med hjemsted på Færøerne, i Grønland eller i udlandet, sidestilles med et skib, der er registreret med hjemsted her i landet, såfremt det uden besætning overtages til befragtning af dansk rederi (bareboat charter). Et skib, der er registreret med hjemsted her i landet, men som uden besætning overtages til befragtning af et udenlandsk rederi, anses ikke for et dansk skib.

Definitionen af "dansk skib" som angivet i Lov om særlige fradrag for sømænd m.v. har betydning for lempelse efter LL § 33 C, derfor anvendes lovens § 2 også på skibe, som ikke nødvendigvis er omfattet af loven i sin helhed. Dette gælder f.eks. visse skibe i begrænset fart.

UdenrigsfartUdenrigsfart er dels fart, der overvejende finder sted mellem havne uden for et område, der i Nordsøen begrænses af meridianen 3 grader øst og breddeparallellen 61 grader nord og i Østersøen af breddeparallellen 58 grader nord, og dels fart, der overvejende finder sted mellem havne, der er beliggende inden for det nævnte område, og havne uden for området. Bjærgningsvirksomhed, der i det væsentligste udøves uden for det nævnte område anses også for udenrigsfart, jf. Lov om særlige fradrag til sømænd m.v. § 2, nr. 2.   

Indre vandveje, såsom indsøer, floder og kanaler henregnes til området, når indsejlingen er sket fra et sted på kystlinjen, der er beliggende inden for området.

En sømands sejlads med to katamaranfærger (uden passagerer) fra Australien til Danmark blev anset for erhvervsmæssig sejlads i udenrigsfart efter Lov om særlige fradrag til sømænd m.v., og berettigede til fradrag efter loven under transporten til Danmark. Færgerne var danske skibe, der var indrettet til person- og godstransport, og skulle sejle i indenrigsfart i Danmark, TfS 2000, 390 LSR.

NærfartSom nærfart anses fart eller bjærgningsvirksomhed inden for det ovenfor nævnte område, bortset fra fart med

  1. skibe og færger, der sejler i begrænsede fartområder           
  2. skibe, der væsentligst sejler på danske indsøer, åer og fjorde, og         
  3. skibe, der er i stationær virksomhed, herunder havnefart og lignende, eller som ikke har egne fremdrivningsmidler.

Begrænset fartRutetrafik, hvor sejldistancen fra havn til havn er mindre end 50 sømil, anses for sejlads i begrænset fart. Sejlads i begrænset fart giver ikke ret til fradrag efter Lov om særlige fradrag til sømænd m.v.

Hvornår er et skib i udenrigsfart/nærfartI § 1 i Skd. bekendtgørelse nr. 689 af 14. nov. 1988 om beskatning af sømænd mv. er det med hjemmel i Lov om særlige fradrag til sømænd m.v. § 6 bestemt, at et af loven omfattet skib skal anses for at være i udenrigsfart

  1. i den tid, det er uden for det område, der i Nordsøen begrænses af meridianen 3 grader øst og breddeparallellen 61 grader nord og i Østersøen af breddeparallellen 58 grader nord.           
  2. indtil udgangen af det døgn, hvor det efter at være kommet inden for området har tilendebragt udlosningen af gods eller afsætningen af passagerer fra steder uden for området, samt         
  3. fra begyndelsen af det døgn, hvor det inden for området har påbegyndt indladningen af gods eller optagelsen af passagerer til steder uden for området.

Alle andre af Lov om særlige fradrag til sømænd m.v. i sin helhed omfattede skibe anses for at være i nærfart. Sejlads med skibe i begrænset fart giver ikke ret til fradrag efter Lov om særlige fradrag til sømænd m.v.

Et af Lov om særlige fradrag til sømænd m.v. omfattet bjærgningsfartøj anses for at være i udenrigsfart

  1. i den tid, det uden for de områder, der i Nordsøen begrænses af meridianen 3 grader øst og breddeparallellen 61 grader nord, og i Østersøen af breddeparallellen 58 grader nord, enten udøver bjærgningsvirksomhed eller ligger klar til at afsejle til sådan virksomhed,     
  2. indtil udgangen af det døgn, hvori det fra bjærgningsvirksomhed uden for området og efter dennes ophør er kommet i havn inden for området, samt   
  3. fra begyndelsen af det døgn, hvori det på vej til bjærgningsvirksomhed uden for området forlader en havn inden for dette.

Alle andre af Lov om særlige fradrag til sømænd m.v. i sin helhed omfattede bjærgningsfartøjer anses for at være i nærfart. Sejlads med bjærgningsfartøjer i begrænset fart giver ikke ret til fradrag efter Lov om særlige fradrag til sømænd m.v.

Et skib eller et bjærgningsfartøj, der hidtil har været i nærfart, anses dog først for at være overgået til udenrigsfart, når det i mere end 15 på hinanden følgende døgn har været i udenrigsfart.

På tilsvarende måde anses et skib eller et bjærgningsfartøj, der hidtil har været i udenrigsfart, først for at være overgået i nærfart, når det har været i nærfart i mere end 15 på hinanden følgende døgn.

Udenlandsk skib mv.Ved udenlandsk skib forstås et skib, der ikke kan anses for et dansk skib, sådan som dansk skib er defineret, men som i øvrigt opfylder de samme betingelser med hensyn til tonnage og anvendelse som et dansk skib.  
Fuldt skattepligtige sømænd på udenlandske skibe er alene berettiget til fradrag, hvis det pågældende skib sejler i udenrigsfart.