Vejledningen handler om indberetning af finansielle konti, som ejes af personer (fysiske personer og enheder), der er skattepligtige til USA.
Vejledningen gælder for finansielle institutter, der er indberetningspligtige efter skatteindberetningsloven (lovbekendtgørelse nr. 15 af 08. januar 2024) § 22 og § 53 a og FATCA-bekendtgørelsen nr. 724 af 22. april 2021.
Skattestyrelsens indberetningsløsning følger de amerikanske skattemyndigheders FATCA XML Schema v2.0 User Guide (FATCA XML User Guide). Indberetninger til Skattestyrelsens FATCA-system, skal derfor følge både denne vejledning og FATCA XML User Guiden.
Der er ingen ændringer til strukturen for FATCA-indberetning i forhold til sidste år.
Der er foretaget ændringer af afsnittene i afsnit 4.3, således at afsnittene har samme nummerering, som i indberetningsvejledningen til CRS 2024.
Der er under afsnit 4 Dannelse af data til indberetning tilføjet uddybning af felterne til AccountReport (kontooplysninger). Det er fx beskrevet hvilke beløb, der skal angives i de enkelte felter alt efter hvilken type konti, der er ført af instituttet.
For selskaber under afvikling, er der i TastSelv Erhverv åbnet op for, at der kan foretages 0-indberetninger for indeværende kalenderår.
I 2010 vedtog den amerikanske Kongres lovgivningen omkring Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA). Denne lovgivning pålægger finansielle institutter uden for USA at indberette oplysninger til det amerikanske skattevæsen, Internal Revenue Service (IRS), om deres amerikanske kunders konti og depoter.
FACTA-aftalen model 1 er indgået mellem den danske og den amerikanske regering og skal ses i lyset af den amerikanske lovgivning. Som en konsekvens af aftalen undgår danske finansielle institutter at skulle indberette direkte til IRS. I stedet indberettes oplysningerne til Skattestyrelsen, hvorefter Skattestyrelsen sender oplysningerne til USA. Aftalen er gensidig således, at Danmark også modtager oplysninger fra USA. Al udveksling af oplysninger foregår elektronisk og har karakter af automatisk udveksling af oplysninger.
Aftalen indeholder de forpligtelser, som Danmark og USA har påtaget sig overfor hinanden, herunder de forpligtelser, som Danmark har påtaget sig at pålægge de danske indberettende finansielle institutter. Forpligtelserne er gengivet i FATCA-Bekendtgørelsen om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til USA.
Efter FATCA-bekendtgørelsen er de finansielle institutter ansvarlige for identifikation af og indberetning om finansielle konti, der tilhører specificerede amerikanske personer og enheder.
Reglerne for identifikation "due diligence procedure" er beskrevet i Skattestyrelsens Vejledning om implementering af FATCA i Danmark. Se afsnit 1.1.
Indberetningsvejledningen beskriver den praktiske håndtering af indberetning af FATCA til opfyldelse af den lovpligtige indberetningspligt. Vejledningen beskriver de danske afvigelser, restriktioner og valideringer, som ikke kan læses af de amerikanske skattemyndigheders (IRS) officielle vejledninger.
Hvis vejledningen ikke er i overensstemmelse med lovgivningen eller Skatteforvaltningens opfattelse af gældende praksis i Den juridiske vejledning, skal indberetningspligtige følge lovgivningen.
Se afsnit 0.4, hvis der er spørgsmål vedrørende indberetning til FATCA. Husk at krypter mails, der indeholder personfølsomme oplysninger.
Abonnér på nyt om eKapital
Vi anbefaler, at I abonnerer på nyheder om eKapitals løsninger og driftsmeddelelser ved at tilmelde jer vores RSS-feeds. Ved at abonnere, vil I altid være opdateret om driftsproblemer, systemmæssige opdateringer og relevant information om vejledninger, webmøder mv.
►eKapitals fælles driftslog på skat.dk/eKapital har individuelle driftslog. Det betyder, at I kan vælge den information, der er relevant for jer. I kan finde de enkelte driftslogs under skat.dk/eKapital - Se alle driftslogs for eKapital.
Meddelelser og nyheder om FATCA fremgår af Driftslog for CRS og FATCA. Tilmeld jer på den enkelte driftslog og se evt. hvordan I gør på info.skat.dk under Nyt på Skat info og vælg Sådan abonnerer du på et RSS-feed.
Markering af nyt stof
Nyt stof og væsentlige ændringer i forhold til seneste udgave af vejledningen er markeret på denne måde: ►Ny tekst◄
Det fremgår samtidig af indholdsfortegnelsen, hvilke afsnit der indeholder stof, der er markeret som nyt eller en væsentlig ændring.◄
Hjælp til søgning i vejledningen
For at søge efter relevante ord eller sætninger i vejledningen, kan I bruge luppen i højre side.
Der er ingen ændringer i XML-strukturen i forbindelse med indberetningen for 2024.
Fra 1. januar 2025 er der åbnet op for test af data i testmiljøet og indberetning til produktionsmiljøet for kalenderåret 2024.
Skattestyrelsen er i juni 2024 af de amerikanske skattemyndigheder gjort opmærksomme på, at de udmeldte US-TIN-koder for 2022, 2023 og 2024 i Notice 2023-11 (irs.gov) ikke kan forventes videreført efter 2024.
I tillæg til Notice 2023-11 har Skattestyrelsen modtaget en ny Notice 2024-78. Meddelelsen forlænger den midlertidige lempelse af kravene, der er fastsat i meddelelse 2023-11, med forbehold for at procedurerne og kravene i meddelelsen overholdes. Overholdes de procedurer, der er beskrevet i meddelelsen, vil den amerikanske kompetente myndighed ikke fastslå, at der er væsentlig manglende overholdelse alene som følge af dens manglende indberetning af amerikanske TIN'er, der er forbundet med dens allerede eksisterende konti for kalenderårene 2025, 2026 og 2027.
Opmærksomheden skal dog henledes på, at I som indberettende finansielt institut bør indhente US-TIN i de tilfælde, hvor I tidligere har benyttet jer af de udmeldte statistikkoder i US-TIN ved indberetning til FATCA, da det må forventes, at IRS , både nu og senere, når TIN-koderne ikke længere må anvendes, vil analysere og evaluere indberetningerne for at vurdere, om der er grundlag for at tage skridt mod at statuere betydelig uefterrettelighed overfor de enkelte indberetningspligtige, når indberetningen ikke opfylder kravene.
Under afsnit 4.3.1.2.1 AccountClosed er det nu præciseret, at der skal indberettes Accountclosed i det år, hvor en konto ophører. Dette gælder også, når beløbet overføres til en anden konto i samme institut.
Indberetningsløsning
Skattestyrelsens indberetningsløsning er opbygget, så den følger de amerikanske skattemyndigheders FATCA XML Schema v2.0 user guide. Læs mere under afsnit 4.
Denne vejledning er et supplement til FATCA XML Schema v2.0 User Guide. Vejledningen beskriver de elementer af FATCA XML-strukturen, hvor den danske FATCA-struktur afviger fra beskrivelsen i FATCA XML Schema v2.0 User Guide, samt en uddybning til flere af de andre felter.
Indberetninger til Skattestyrelsens FATCA-system, skal derfor følge både nærværende vejledning og FATCA XML Schema v2.0 User guiden. Se afsnit 1.1.
Fødselsdato
Udfyldelsen af feltet Fødselsdato under Individual udfyldes, hvis CPR-nr. forefindes. Læs mere i afsnit 4.3.1.3.1 AccountHolder - Individual.
Nul-indberetning
Du kan foretage nul-indberetning fra den 1. januar efter kalenderåret.
►Ved virksomhedens ophør fx ved likvidation eller konkurs kan der 0-indberettes i indeværende kalenderår umiddelbart før lukningen. Læs mere under afsnit 1.9.◄
Brugen af de nye amerikanske TIN
Ved manglende amerikansk TIN skal der være fokus på korrekt brug af de nye koder, som passer til den enkelte indberetning ud fra de tilhørende kriterier. Se mere under afsnit 4.3.1.3.1 AccountHolder - Individual (person) og afsnit 4.3.1.3.2 AccountHolder - Organisation (juridisk enhed).
Indberetning med 000000000, vil derfor være første skridt mod en non-compliance sag med de amerikanske skattemyndigheder.
Konti som lukkes i løbet af året
Hvis en konto bliver lukket inden udløbet af året, skal kontoen markeres som AccountClosed. Samtidig skal der oplyses den saldo eller værdi, der var på kontoen umiddelbart før lukningen. Hensigten er at fange de beløb, der hæves fra kontoen i forbindelse med lukningsprocessen, da der er en forventning om, at saldo eller værdien vil blive hævet før den endelige dag for lukning. Dette afviger i forhold til CRS-indberetningen. Se mere under afsnit 4.3.1.2.1.
Indberetninger med danske adresser
Skattestyrelsen kan konstatere, at der tidligere er foretaget mange indberetninger med danske adresser. Vær opmærksom på, at når en person returnerer til Danmark efter ophold i USA, skal det sikres, at der ikke foretages udveksling til FATCA, hvis personen ikke længere er hjemmehørende i USA.
Indberetning af et "Dødsbo / Boet efter"
Konti ejet af et dødsbo skal indberettes, medmindre der foreligger dokumentation i form af enten afdødes testamente eller en dødsattest/skifteretsattest.
Har I spørgsmål til indberetningen, kan I kontakte os via TastSelv Erhverv. Her kan I sende fortrolige eller følsomme oplysninger til os, da forbindelsen er krypteret. Husk at oplyse navn på kontaktperson.
I kan også kontakte os på mail til ekapital@sktst.dk eller på telefon 72 38 02 10. Bemærk, at en sådan mail ikke er krypteret og bør derfor ikke indeholde fortrolige eller følsomme oplysninger. Husk altid at oplyse jeres CVR-nummer og kontaktoplysninger.
I afsnit 1 har vi beskrevet vigtige regler og pligter, I bør kende som indberetningspligtig.
Vejledningen gælder for indberetningspligtige, der skal indberette om Finansielle oplysninger til udlandet (FATCA) efter skatteindberetningslovens § 22 og § 53 a og FATCA-bekendtgørelse nr. 724 af 22.april 2021.
Den danske FATCA-aftale
Bekendtgørelse af samarbejdsaftale mellem Skatteforvaltningen og IRS
(BKI nr. 5 af 30/03/2016 - Bekendtgørelse af aftale af 2.november 2015 mellem de kompetente myndigheder i Amerikas Forenede Stater og Kongeriget Danmark)
Bekendtgørelse af aftale (IGA)
(BKI nr. 8 af 04/03/2013 - Bekendtgørelse af aftale af 15.november 2012 mellem Danmark og Amerikas Forenede Stater til forbedring af efterrettelighed vedrørende international beskatning og til gennemførelse af lovgivning om efterrettelighed vedrørende beskatning af konti i udlandet)
Vejledninger
Vejledning om implementering af FATCA i Danmark
(Due diligence reglerne)
IRS’ XML Schema
FATCA XML Schema v2.0 User Guide (FATCA XML User Guide) er en vejledning, der bruges til udfyldelse af FATCA XML v2.0. Både FATCA XML Schema v2.0 User Guide og FATCA XML v2.0 findes på FATCA XML Schemas and Business Rules for Form 8966.
Love og bekendtgørelser
Skatteindberetningslovens § 22 og § 53 a indeholder hjemler for skatteministeren til, at fastsætte regler om indberetning af oplysninger og procedurer for at identificere de indberetningspligtige konti, som er nødvendige for at sikre dansk overholdelse af FATCA-aftalen. Bemyndigelsen er udnyttet ved udstedelse af FATCA-bekendtgørelsen.
Skatteindberetningslovens § 22 og 53 a
LBK nr. 15 af 08/01/2024 - Lovbekendtgørelse om Skatteindberetning
Hvidvaskloven
►Lovbekendtgørelse 2024-06-21 nr. 807 om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven)◄
Bekendtgørelse om FATCA (FATCA-Bekendtgørelsen)
(BEK nr. 724 af 22/04/2021 - Bekendtgørelse om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til USA)
Juridisk vejledning
Danske dobbeltbeskatningsoverenskomster og internationale aftaler (C.F.9.2) herunder gennemgang af dobbeltbeskatningsaftalerne samt deres baggrund, formål og historik.
Indberetningspligten er pålagt danske finansielle institutter, der er hjemmehørende i Danmark, med undtagelse af filialer af sådanne institutter, der er beliggende udenfor Danmark. Indberetningspligten er endvidere pålagt filialer beliggende i Danmark af finansielle institutter, der ikke er hjemmehørende i Danmark. Ved finansielle institutter forstås
Visse danske finansielle institutter er fritaget for indberetningspligten.
Den dansk-amerikanske aftale om FATCA (IGA, bilag II) skelner mellem to typer undtagelser:
Fritagne retmæssige ejere
Danske finansielle institutter skal ikke indberette om konti, der tilhører fritagne retmæssige ejere.
Fritagne retmæssige ejere er:
Se nærmere beskrivelse i IGA, bilag II.
Skønnet efterrettelige finansielle institutter
Skønnet efterrettelige finansielle institutter er som udgangspunkt ikke indberetningspligtige i Danmark og heller ikke forpligtet til at registrere sig hos det amerikanske skattevæsen.
Der gælder dog undtagelser, som fremgår af kriterierne for de enkelte typer af "skønnet efterrettelige finansielle institutter".
Skønnet efterrettelige finansielle institutter er:
Vigtige undtagelser (medfører indberetningspligt)
Små finansielle institutter og kollektive investeringsinstrumenter skal desuden sætte sig ind i de detaljerede krav og definitioner i den dansk-amerikanske aftale (IGA).
Eksempel:
Konstaterer et lille finansielt institut med et lokalt kundegrundlag, at det rent faktisk fører en konto for en indberetningspligtig person, fx en amerikansk statsborger, skal kontoen enten indberettes efter denne vejledning eller lukkes. Se § 9 stk. 1, nr. 7 i FATCA-bekendtgørelsen.
De amerikanske FATCA-regler indeholder endvidere regler, der kvalificerer visse typer af finansielle institutter som skønnet efterrettelige eller som registreret skønnet efterrettelige. Her gælder særlige betingelser.
Eksempel:
Udstedere af kreditkort, der opfylder visse betingelser, er registreret skønnet efterrettelig og skal registrere sig, men normalt ikke indberette noget.
Opfylder de betingelserne i § 8, nr. 17 i FATCA-bekendtgørelsen, er de kun forpligtet til at registrere sig i det amerikanske GIIN-register. Registreret skønnet efterrettelige finansielle institutter er ikke beskrevet i den dansk-amerikanske aftale (IGA). Se afsnit 1.3 om registrering.
Værdipapircentral
Værdipapirer registreret i en dansk værdipapircentral, som defineret i værdipapirhandelslovens kapitel 21, som ejes af eller gennem et eller flere andre finansielle institutter, skal de relevante finansielle konti behandles som ejet af sådanne andre finansielle institutter, og sådanne andre finansielle institutter vil være ansvarlige for enhver indberetning, der er påkrævet med hensyn til sådanne finansielle konti. Dette hindrer dog ikke, at den pågældende værdipapircentral kan indberette på vegne af sådanne andre finansielle institutter. Se § 8 stk. 1, nr. 18 i FATCA-bekendtgørelsen.
En indberetningspligtig konto er efter § 19 i FATCA-bekendtgørelsen en konto, som føres af et indberetningspligtigt finansielt institut og ejes af en af følgende:
Følgende 5 typer af konti skal der indberettes om:
Efter § 20 i FATCA-bekendtgørelsen er følgende konti undtaget for indberetningspligt:
Hvis der ikke er konti at indberette om, skal der foretages en Nul-indberetning jf. § 29, stk. 8 i FATCA-bekendtgørelsen.
Lav nul-indberetning i TastSelv Erhverv under FATCA.
Du kan foretage nul-indberetning fra den 1. januar efter kalenderåret.
Fristen er den 1. maj året efter kalenderåret eller den efterfølgende mandag, hvis den 1. maj er en lørdag eller søndag. I kan læse mere i afsnit 3.1.3 eller afsnit 3.2.2
Som indberetningspligtig til FATCA skal det indberetningspligtige finansielle institut registrere sig hos både de danske og de amerikanske myndigheder.
Registrering hos de amerikanske myndigheder (IRS)
De danske finansielle institutter, der er omfattet af FATCA-aftalen, skal efter amerikanske regler tilmelde sig et register hos de amerikanske myndigheder (IRS) og bliver i den forbindelse tildelt et amerikansk identitetsnummer (GIIN-nr.).
IRS anvisning vedr. registrering af finansielt institut (GIIN)
Se IRS-listen over GIIN-nr.
Ved en sponsor forstås en administrator for et finansielt institut, som typisk ikke har nogen ansatte - typisk en investeringsenhed. Hvis et finansielt institut har en sponsor, er det finansielle institut en såkaldt sponsoreret enhed i forhold til FATCA-indberetningen.
En sponsor skal også have tildelt et GIIN-nr. og skal registrere de enheder, den er sponsor for.
Sponsor-rollen udløser ikke registreringspligt hos Erhvervsstyrelsen. Registreringen af FATCA-pligten påhviler den sponserede. Indberetningerne fra Sponsor kommer dermed teknisk set "på vegne af" den sponserede.
I et enkelt tilfælde vil en enhed skulle registrere sig med mere end et GIIN-nr., nemlig i den situation, hvor enheden udover selv at være et finansielt institut, også fungerer som sponsor for andre enheder. Enheden skal dermed registrere sig med et GIIN-nr. for hver af disse roller.
Sponsorbegrebet findes kun i FATCA-aftalen, og er et amerikansk begreb.
Registrering hos Erhvervsstyrelsen
Senest 8 dage efter indberetningspligtens indtræden, skal I registrere jer hos Erhvervsstyrelsen som indberetningspligtig. Det står i § 29, stk.1 i FATCA-bekendtgørelsen. Se hvordan under afsnit 1.3.1.
Virksomheden skal være registreret for pligten, før indberetning foretages.
Kontroller om jeres virksomhed er korrekt registreret på virk.dk eller TastSelv Erhverv under Profil- og kontaktoplysninger → Se registrerings- og ophørsbevis.
Er virksomheden ny, skal den først have tildelt et CVR-nr. på virk.dk/start virksomhed.
Er virksomheden i forvejen tildelt et CVR-nr., skal den nye indberetningspligt føjes til. Se afsnit 1.3.1.
Spørgsmål om indberetningspligt kan sendes til Skattestyrelsen, eKapital. Husk at oplyse om virksomhedens art og formål. Se kontaktoplysninger i afsnit 0.4.
Tilmeld virksomheden for indberetningspligt her:
I får herefter et registreringsbevis, som I kan se i meddelelsesarkivet på skat.dk/tastselverhverv under Profil- og kontaktoplysninger. Der kan gå nogle dage før I modtager beviset.
Ændring af jeres registrering af indberetningspligter, eller rettelser af fejl i registreringsbeviset, skal I meddele til Erhvervsstyrelsen inden 8 dage efter, at ændringen er sket, eller fejlen er konstateret.
Ophører virksomhedens indberetningspligt, skal I afmelde pligten. Læs mere i afsnit 1.9.
Efter ændring eller rettelse bliver der dannet et nyt registreringsbevis.
Find det i TastSelv Erhverv under Profil- og kontaktoplysninger.
Hvis kontohaver er en fysisk person eller en enhed med kontrollerende personer, så skal der for den fysiske person eller de kontrollerende personer oplyses følgende til den indberetningspligtige: navn, adresse, dansk CPR-, CVR- eller SE-nummer og amerikansk skatteydernummer samt fødselsdato og fødested.
Hvis kontohaver er en enhed, skal følgende oplyses til den indberetningspligtige: navn, adresse, dansk CPR-, CVR- eller SE-nummer og amerikansk skatteydernummer for enheden.
►Vær opmærksom på, at når en kontohaver er en enhed og angiver sig som værende et finansielt institut ved egenerklæringen, må tilmelding hos de amerikanske skattemyndigheder og tildeling af GIIN-nummer ikke stå alene som dokumentation herfor. ◄
For selskaber, fonde, foreninger, dødsboer og lignende, der hverken har CPR-nummer, CVR-nummer, SE-nummer eller et amerikansk skatteydernummer, afgives identifikationsoplysningerne om formanden eller en anden person, der er berettiget til at handle på vegne af den, hvorom indberetning skal foretages.
Kan det ved åbningen af en finansiel konto ikke afklares, hvem der skal indberettes om, skal I indberette identifikationsoplysninger om den, som I har etableret retsforholdet med. Når det er afklaret, hvem indberetningen skal foretages om, afgives identifikationsoplysningerne om denne. Se § 65 i FATCA bekendtgørelsen.
Informationsside på skat.dk
På skat.dk kan I finde en informationsside, som henvender sig til kunder, der har en konto, depot eller pensionsordning i et finansielt institut. På denne side kan kunden blandt andet læse om de forpligtelser, et finansielt institut har til at indhente identifikationsoplysninger, til brug for indberetning til Skattestyrelsen. Det er hovedsageligt personer, som bor i udlandet, eller som er skattepligtig til et andet land og har en konto, depot eller pensionsordning i Danmark, informationssiden henvender sig til. I er velkommen til at linke til denne side på jeres hjemmeside.
Krav til kundens legitimation ved afgivelse af identifikationsoplysninger følger reglerne i hvidvaskloven (Lovbekendtgørelse nr. 316 af 11. marts 2022). Dette gælder uanset om oplysningerne bruges til den nationale eller internationale indberetning.
Vi anbefaler, at der ved afgivelse af identifikationsoplysninger forevises billedlegitimation, fx pas eller nationalt ID-kort. Billedlegitimationen bør kontrolleres mod en anden type legitimation, fx sundhedskort.
Er der ikke billedlegitimation, kan I bruge fx dansk sundhedskort, dåbs- eller navneattest, vielsesattest, årsopgørelse fra Skattestyrelsen eller andet, som bærer CPR-nr.
Oplysning om udenlandsk identifikationsnummer, og hvor det ikke findes, skal oplysning om fødselsdato, fødselssted og fødselsland gives via en Egenerklæring.
Der er ingen formkrav til en Egenerklæring, og der er ikke krav om, at der samtidig skal vises dokumentation for oplysningernes rigtighed.
Hvis den indberetningspligtige ligger inde med tidligere fremsendte identifikationsoplysninger, som ikke stemmer overens med modtaget Egenerklæringen, har man pligt til at foretage yderligere undersøgelser.
US-TIN formatet er beskrevet i afsnit 4.3.1.3.1.
Både EU og OECD har websteder, hvor TIN nummer kan undersøges.
TIN ON EUROPA - kontrol af om det er en gyldig TIN nummer struktur.
OECDs Automatic Exchange Portal.
De finansielle institutters underretningsforpligtelse fremgår af Skatteindberetningslovens § 53 a.
Der er efter denne bestemmelse kun pligt til at give kunden en generel underretning om, at kontoen er omfattet af indberetningsordningen, hvilket kan ske én gang for alle, fx som led i de generelle kontooprettelsesvilkår.
For eksisterende konti kan det finansielle institut, når det er afklaret om kontoen skal udveksles til USA, underrette kontohaveren herom. Underretningen kan ske i forbindelse med indgivelse af Egenerklæringen.
Der er ikke efterfølgende pligt til årligt at underrette kunden om, hvad der er indberettet.
Skattestyrelsen udstiller ikke oplysninger, der er indberettet til FATCA.
I har pligt til at genindberette afviste indberetninger ifølge skatteindberetningslovens § 54, stk. 6.
Skattestyrelsen har fastsat fristen for genindberetning af afviste data til senest 14 dage efter, at I har modtaget kvittering (behandlingsrapport) for indberetningen fra Skattestyrelsen. Det gælder også for enkeltindberetning, der er indberettet med fejl.
Ved filindberetning via filoverførsel på TastSelv Erhverv eller FTPs Gateway betyder blot én fejl, at hele filen bliver afvist.
Afvisningen af filen sker i forbindelse med en "indgangstest" (prøvelse af data). Det betyder, at filen skal rettes og indsendes igen inden for 14 dage for, at I opfylder indberetningspligten.
I skal kontrollere, de svar I modtager fra Skattestyrelsen. I svaret vil det fremgå om der er afviste indberetninger.
Læs mere om princip for rettelse i afsnit 7.
Liste med fejlnumre i FATCA kan hentes på FATCA-hjemmesiden www.skat.dk/fatca under Vejledning og hjælp.
Grundlaget for indberetning skal opbevares i 5 år regnet fra udløbet af indberetningsfristen efter reglerne i skatteindberetningslovens § 56, stk. 1.
Det omfatter indberetningsfiler og al andet regnskabsmateriale, der danner grundlag for indberetningen, herunder oplysninger til brug for afgørelsen af om en oplysning er indberetningspligtig.
Opbevaringen skal ske efter bogføringslovens regler om opbevaring af regnskabsmaterialer.
Efter § 4 i bogføringsloven (Lov nr. 700 af 24. maj 2022) anses følgende som regnskabsmateriale:
1) Registreringer, herunder transaktionssporet.
2) Beskrivelse af virksomhedens bogføringsprocedurer, jf. § 6.
3) Bilag.
4) Oplysninger i øvrigt, som er nødvendige for kontrolsporet.
5) Dokumentation for oplysninger i noterne og ledelsesberetningen i årsrapporten og for skøn og vurderinger foretaget i forbindelse med udarbejdelse af virksomhedens årsrapport.
6) Regnskaber, opgørelser og opstillinger, som kræves udarbejdet i henhold til lovgivning, og frivilligt udarbejdede regnskaber, der er aflagt efter årsregnskabsloven, og som ikke udelukkende anvendes til virksomhedens eget brug.
7) Eventuelle revisionsprotokoller eller anden tilsvarende rapportering.
Materialet skal opbevares på en måde, så Skattestyrelsen har mulighed for at foretage kontrol og søgning af oplysningerne.
Vi forventer, at bilag struktureres systematisk og opbevares elektronisk for styrket behandling af informationer og data.
Se også afsnit 1.8 om den indberetningspligtiges ansvar.
Datasikkerhed
Der er en række generelle og grundlæggende krav til, hvordan offentlige myndigheder og private dataansvarlige håndterer data.
Det betyder fx, at overførsel af data til Skattestyrelsen altid skal ske på en måde, så udenforstående ikke kan få adgang til data. Det er jeres ansvar at opfylde kravene til sikker datahåndtering.
Den indberetningspligtiges ansvar
Den indberetningspligtige, der skal indberette jf. skatteindberetningsloven og FATCA-Bekendtgørelsen, kan ved overtrædelse af lovens indberetningsregler ifalde et strafansvar.
Det gælder eksempelvis, såfremt den indberetningspligtige forsætligt eller groft uagtsomt:
Der kan også være andre eksempler på, at en indberetningspligtig kan ifalde et strafansvar.
Den indberetningspligtige har ansvaret for, at indberetningen er korrekt, uanset om indberetningen foretages af ansatte i virksomheden, eller virksomheden har købt en ydelse fra andre for at opfylde sin indberetningspligt.
Hvis der ikke bliver indberettet korrekt og rettidigt, eller hvis der ikke bliver genindberettet inden den fastsatte frist, risikerer den indberetningspligtige en bøde.
Der tages udgangspunkt i det samlede antal indberetninger, som den indberetningspligtige skal indgive. Der anvendes samme bødeinterval for disse indberetninger, dvs. fra 5.000 kr. til 80.000 kr. som følger:
Bødestørrelse |
Antal indberetninger |
5.000 kr. |
Fra 1 til 1.000 indberetninger. |
10.000 kr. |
Over 1.000 til 10.000 indberetninger. |
20.000 kr. |
Over 10.000 til 100.000 indberetninger. |
40.000 kr. |
Over 100.000 til 1.000.000 indberetninger. |
80.000 kr. |
Over 1.000.000 indberetninger. |
Straffebestemmelserne fremgår af skatteindberetningslovens kapitel 9, kapital 12 i FATCA-bekendtgørelsen, samt afsnit A.C.3.2.1.2.5 (Forskellige oplysningspligter) i Den juridiske vejledning.
Bødesager om for sene eller mangelfulde indberetninger eller genindberetninger, vil blive behandlet efter straffebestemmelserne i skatteindberetningsloven og FATCA-bekendtgørelsen.
Daglige tvangsbøder
Den indberetningspligtige efter skatteindberetningsloven kan ved overtrædelse af lovens indberetningsregler ifalde daglige tvangsbøder.
Det gælder fx., hvis den indberetningspligtige:
Listen er ikke nødvendigvis udtømmende, men de daglige tvangsbøder kan anvendes samtidig med, at den indberetningspligtige modtager en bøde som nævnt i afsnittet om den indberetningspligtiges ansvar.
Bødeniveauet afhænger af den indberetningspligtiges økonomiske formåen. Efter gældende praksis vil en bøde som minimum udgør 1.000 kr. dagligt. De daglige tvangsbøder kan forhøjes med skriftligt varsel, hvis den fastsatte bøde ikke har givet resultat.
Bestemmelserne om daglige tvangsbøder fremgår af skatteindberetningslovens kapitel 8 og kapitel 11 i FATCA-Bekendtgørelsen, samt afsnit A.B.1.3.10 (Sanktioner ved manglende opfyldelse af indberetningspligt) i Den juridiske vejledning.
Pligt til at afstemme indberetning og regnskab
Er jeres virksomhed bogføringspligtig, skal regnskabet tilrettelægges sådan, at oplysninger som indgår i regnskabet og som indberettes, skal kunne afstemmes med regnskabsføringen. Det står i skatteindberetningslovens § 56, stk. 1.
Hvis I konstaterer, at der er indberettet oplysninger til udveksling på forkert CPR-nr./CVR-nr., så skal I straks orientere Skattestyrelsen herom. Vi vil herefter vurdere, om der er sket brud på GDPR. Orientering skal ske til:
Skattestyrelsen, eKapital. Se kontaktoplysninger i afsnit 0.4.
Skattestyrelsen skal have en beskrivelse af, hvori I mener der er opstået et potentielt brud på GDPR og bruddets omfang.
Ophører virksomhedens pligt til at indberette, skal I give Skattestyrelsen besked senest 8 dage efter pligtens ophør. I kan undlade at afmelde virksomheden for indberetningspligten ved midlertidigt ophør, mod at I som indberetningspligtige for de pågældende perioder indberetter til skatteforvaltningen om, at der ikke er oplysninger at indberette jf. § 29 stk. 8 i FATCA-bekendtgørelsen.
Afmeld virksomheden for indberetningspligt følger denne proces:
Når anmodningen om at blive afmeldt er færdigbehandlet, bliver der dannet et nyt registreringsbevis. Find det i TastSelv Erhverv under Profil- og kontaktoplysninger.
Ophører hele virksomheden ved almindelig afmeldelse eller fx konkurs mv., skal I give Skattestyrelsen besked senest 8 dage efter ophør. Afmeld virksomheden på virk.dk/Lukvirksomhed.
Indberetning ved virksomhedsophør
Ophører hele virksomheden ved almindelig afmeldelse eller fx ved fusion, likvidation, konkurs mv., skal der foretages indberetning frem til virksomhedens ophør eller hvis der er tale om konkurs, så frem til dato hvor der er afsagt konkursdekret af skifteretten. Indberetningen for ophørsåret skal ske senest den 1. maj i året efter det kalenderår, ophøret vedrører.
►For selskaber under afvikling er der i TastSelv Erhverv åbnet op for, at der kan foretages 0-indberetninger for indeværende kalenderår. Det er ikke muligt at foretage kontoindberetninger før åbning for ordinær indberetning, se afsnit 2. Er der behov for indberetning af konti før den officielle åbning, så skal I kontakte Skattestyrelsen, se afsnit 0.4. ◄
Bestilling af TastSelv-kode, hvis virksomheden er afmeldt
Vær opmærksom på, at det ikke er muligt at anvende MitID, når virksomheden er afmeldt. Bestil derfor en TastSelv-kode på telefon 72 22 18 18. Koden bliver sendt med posten. Der kan være op til 6 dages ekspeditionstid. Der skal være en postkasse på adressen med virksomhedens navn, ellers bliver posten (koden) ikke afleveret.
Når en virksomhed ophører, er der stadig pligt til at korrigere tidligere indberetninger, hvis der konstateres fejl eller mangler. Det kan I gøre ved brug af en TastSelv-kode.
Bestil en TastSelv-kode før I afmelder virksomheden på skat.dk
►Log på TastSelv Erhverv > Bestil TastSelv-kode. Koden bliver sendt med posten. Der kan være op til 6 dages ekspeditionstid. Når virksomheden er afmeldt, er det ikke muligt at anvende jeres certifikat.◄
I skal ved ophør sikre, at Skattestyrelsen fortsat kan komme i kontakt med virksomheden eller dennes repræsentant, hvis der er spørgsmål til indberetningerne. Navn, telefonnummer og mailadresse på kontaktperson skal I sende til Skattestyrelsen, se eKapitals kontaktoplysninger i afsnit 0.4.
Afregistrering hos de amerikanske myndigheder (IRS)
Vejledning til eventuel afregistrering af amerikansk GIIN findes hos de amerikanske skattemyndigheder (IRS).
IRS anvisning vedr. afregistrering af finansielt institut (GIIN) - se afsnit 5.6.3.
Aktivitet | Tidsfrist |
Test-indberetning | Testmiljøet er tilgængeligt hele året og opdateret til årets indberetning ►fra 1. januar 2025◄. |
Ordinær indberetning | Indberetning kan foretages ►fra 1. januar 2025◄. |
Indberetningsfrist* | Indberetningsfristen er 1. maj 2025. Det fremgår af § 69 i FATCA-bekendtgørelsen. |
Genindberetning | Genindberetning af afviste skal foretages senest 14 dage efter modtagelse af statusbesked fra Skattestyrelsen. |
Rettelse af fejl | Rettelse af fejl skal foretages straks efter fejlen er konstateret. |
Ved ophør* | Senest 1. maj i kalenderåret efter virksomhedens ophørs året. Se afsnit 1.9. |
*Er 1. maj en lørdag eller søndag, er fristen senest den følgende mandag.
Test
Vi anbefaler, at I tester jeres filformat inden indberetning foretages. Læs mere om test i afsnit 5.
Forbered indberetningen i god tid før indberetningsfristen med følgende:
Der er to typer rettigheder:
Rettigheden se indberetning Giver adgang til at se tidligere indberetninger på den valgte indberetningstype. | Rettigheden indberet Giver adgang til både at indberette og se tidligere indberetninger på den valgte indberetningstype. |
FATCA - se indberetning | FATCA - indberet |
Der er følgende muligheder for indberetning:
Indberetningskanal | Indberetningsmetode |
TastSelv Erhverv, Enkeltindberetning | Manuel enkeltvis indtastning i web-løsning. |
TastSelv Erhverv, | Manuel filoverførsel (XML-format). |
TastSelv Erhverv, | Manuel registrering af, at den indberetningspligtige ikke har konti at indberette om for den aktuelle periode (Nul-indberetning). |
FTPs Gateway | Maskinel filoverførsel (XML-format) - både indberetningsfil og nul-indberetning |
Få indberetninger
Manuel enkeltvis indtastning via TastSelv Erhverv
Brug TastSelv Erhverv Enkeltindberetning til manuel enkeltvis indtastning direkte i Skattestyrelsens systemer.
Indberetningen valideres i indberetningsfasen, så fejllister forekommer ikke.
Fejl kan dog forekomme, hvis der vælges kalenderår, hvor indberetningspligten ikke er gældende, samt ved forkert indtastet GIIN-nummer.
Indberetning via TastSelv Erhverv giver mulighed for efterfølgende at fremsøge tidligere indberetninger.
Læs mere om brug af TastSelv Erhverv Enkeltindberetning i afsnit 3.1.1.
Nul-indberetning via TastSelv Erhverv
Brug funktionen "nul-indberetning" i TastSelv Erhverv, når der ikke er konti at indberette om for det aktuelle år. Læs mere om brug af TastSelv Erhverv Nul-indberet i afsnit 3.1.3
Mange indberetninger og større datamængder
Indsendelse af fil via TastSelv Erhverv
Brug TastSelv Erhverv Filoverførsel til overførsel af filer.
Filen skal være i XML-format og følge datastrukturen.
Læs mere om brug af TastSelv Erhverv Filoverførsel i afsnit 3.1.2.
Filoverførsel via krypteret FTPs Gateway forbindelse
FTPs Gateway er en indberetningskanal, hvor filer kan overføres med krypteret SSL-forbindelse via FTP. Filen skal være i XML-format og følge datastrukturen. Nul-indberetning kan også indsendes via FTPs Gateway, hvis der ikke aktuelt er oplysninger til udveksling.
Valideringssvar kommer via FTPs Gateway efter filen er overført og behandlet.
Brug af FTPs Gateway kræver teknisk support.
Læs mere om brug af FTPs Gateway i afsnit 3.2.1.
Indberetning via TastSelv Erhverv og FTPs Gateway giver mulighed for efterfølgende at fremsøge tidligere indberetninger frem i TastSelv Erhverv.
Inden der kan foretages indberetning, er der en række generelle tekniske krav til registrering af roller, rettigheder og certifikater, som skal opfyldes. Se afsnit 3.
Indberetning af FATCA-oplysninger kan ske via TastSelv Erhverv under Indberet Enkeltvis, hvor den enkelte indberetning manuelt indtastes i og sendes ved hjælp af en elektronisk formular med hjælpetekster.
Validering sker undervejs i forbindelse med indtastningen.
Begrænsninger
Det er ikke muligt at foretage rettelser via Enkeltindberetning.
TastSelv Erhverv understøtter ikke enkeltindberetning, i de tilfælde hvor finansielle institutter benytter sponsorer eller intermediary. Det betyder, at hverken det finansielle institut eller sponsoren kan indberette via enkeltindberetning.
I disse situationer skal indberetning ske via filoverførsel.
Enkeltindberetning via TastSelv Erhverv trin for trin:
1. | Gå til skat.dk. |
2. | Log på TastSelv Erhverv med tastselvkode eller MitID. |
3. | Vælg Øvrige indberetninger og klik på Finansielle oplysninger til FATCA. |
4. | Klik på Indberet enkeltvis. |
5. | Indtast nu data - følg formularen. |
6. | Afslut indberetningen ved at klikke på Send. Indberetningsforløbet ender med en kvittering, hvor du kan se om indberetningen er godkendt eller afvist. |
Inden der kan foretages indberetning, er der en række generelle tekniske krav til registrering af roller, rettigheder og certifikater, som skal opfyldes. Se afsnit 3.
Indberetning af FATCA-oplysninger kan ske via TastSelv Erhverv under Indberet via Filoverførsel. Funktionen giver mulighed for at overføre filer i XML-format indeholdende en eller flere konti.
Validering sker efterfølgende i en "indgangstest" (prøvelse af data).
Opbygning af fil i XML-format
Indberetningen skal følge formatet FATCA XML 2.0 som er offentliggjort af de amerikanske skattemyndigheder (IRS). Se afsnit 4.
Nul-indberetning via fil i XML-format
Ved filoverførsel skal en nul-indberetning bestå af følgende FATCA-XML: Se eksempel på en Nul-indberetning på FATCA-hjemmesiden www.skat.dk/fatca under Vejledning og hjælp.
Bemærk, hvis I senere konstaterer, at der alligevel skal indberettes, skal en ny indberetning foretages.
Filoverførsel via TastSelv Erhverv trin for trin:
1. |
Gå til skat.dk. |
2. |
Log på TastSelv Erhverv med tastselvkode eller MitID. |
3. |
Vælg fanen Øvrige indberetninger og klik på Finansielle oplysninger til FATCA. |
4. |
Klik på Indberet via filoverførsel. |
5. |
Klik på Vælg fil. |
6. |
Afslut indberetningen ved at klikke på Indberet. Du får vist beskeden Kvittering for filoverførsel til FATCA. Under Status på kvitteringen fremgår det om filoverførslen er godkendt eller afvist. |
Inden der kan foretages indberetning, er der en række generelle tekniske krav til registrering af roller, rettigheder og certifikater, som skal opfyldes. Se afsnit 3.
Funktionen Nul-indberet i TastSelv Erhverv skal bruges, når der ikke er konti at indberette om for den aktuelle periode.
På den måde kan vi se, at indberetningspligten er opfyldt, selv om der ikke aktuelt er oplysninger til udveksling.
Du kan foretage nul-indberetning fra den 1. januar efter kalenderåret, der indberettes om. ►Ved ophør, likvidation, konkurs mv. se under afsnit 1.9.◄
Nulindberetning trin for trin:
1. |
Gå til skat.dk. |
2. |
Log på TastSelv Erhverv med tastselvkode eller MitID. |
3. |
Vælg fanen Øvrige indberetninger og klik på Finansielle oplysninger til FATCA. |
4. |
Klik på Lav Nul-indberetning. |
5. |
Marker Virksomheden har intet at indberette for året. |
6. |
Afslut indberetningen ved at klikke Indberet. Du får vist beskeden Kvittering for nul-indberetning til FATCA. Du kan i kvitteringen se om den er godkendt eller afvist. |
Inden der kan foretages indberetning, er der en række generelle tekniske krav til registrering af roller, rettigheder og certifikater, som skal opfyldes. Se afsnit 3.
Før indberetning via Gatewayen skal I installere en FTPs klient (hjælpeprogram) på jeres computer/server. Se FTPS-Gateway Client User Guide: Techical notes - New FTPS Gateway.
eKapitals FTPs Gateway overfører filer med krypteret SSL-forbindelse via FTP.
På eKapitals FTPs Gatewayen findes mappen "FATCA", som knytter sig til indberetning af FATCA-oplysninger.
Kvittering og valideringssvar (statusfiler) leveres via gatewayens Outfolder.
Opbygning af fil i XML-format
Indberetningen skal følge formatet FATCA XML v2.0, som er offentliggjort af de amerikanske skattemyndigheder (IRS). Se afsnit 4.
Eksempler på Nul-indberetning, ordinær indberetning, rettelse og sletning i FATCA XML-format findes på FATCA-hjemmesiden www.skat.dk/fatca under Vejledning og hjælp.
Inden der kan foretages indberetning, er der en række generelle tekniske krav til registrering af roller, rettigheder og certifikater, som skal opfyldes. Se afsnit 3.
Den indberetningspligtige skal foretage en nul-indberetning, når der ikke er konti at indberette om for den aktuelle periode.
På den måde kan vi se, at indberetningspligten er opfyldt, selv om der ikke aktuelt er oplysninger til udveksling.
Du kan foretage nul-indberetning fra den 1. januar efter kalenderåret, der indberettes om. ►Ved ophør, likvidation, konkurs mv. se under afsnit 1.9.◄
Eksempler på Nul-indberetning, ordinær indberetning, rettelse og sletning i FATCA XML-format findes på FATCA-hjemmesiden www.skat.dk/fatca under Vejledning og hjælp.
Indberetningsstrukturen til FATCA skal følge FATCA XML Schema v2.0 User Guide (FATCA XML User Guide). Formatet er dokumenteret i zip-filen FATCA XML v2.0. Både FATCA XML Schema v2.0 User Guide og FATCA XML v2.0 findes på FATCA XML Schemas and Business Rules for Form 8966.
Denne vejledning er et supplement til FATCA XML Schema v2.0 User Guide. Denne vejledning beskriver de elementer af FATCA XML-strukturen, hvor den danske FATCA-struktur afviger fra beskrivelsen i FATCA XML Schema v2.0 User Guide, samt er en uddybning til flere af de andre felter. Uddybning af datafelterne er markeret med rød cirkel om datafeltet i skemaoversigterne.
For at sikre en høj datakvalitet udfører vi en række valideringer, som sikrer, at forretnings- og tekniske krav overholdes. Læs mere om validering i afsnit 5.
Overordnede forretningsmæssige krav til filopbygning:
Overordnede tekniske krav til filopbygning:
Den overordnede datastruktur for FATCA XML
Eksempler på Nul-indberetning, ordinær indberetning, rettelse og sletning i FATCA XML-format findes på FATCA-hjemmesiden www.skat.dk/fatca under Vejledning og hjælp.
XML-headeren MessageSpec indeholder oplysninger, som identificerer indberetningsfilen, indberetteren, perioden mv.
MessageSpec har følgende afvigelser:
ReportingFI indeholder oplysninger om det indberetningspligtige finansielle institut.
DocSpec_Type har følgende afvigelser:
Under ReportingGroup ligger flere væsentlige afvigelser.
Se beskrivelse af afvigelser til Sponsor i afsnit 4.3.0 og til AccountReport i afsnit 4.3.1.
En eventuel sponsorenhed (altid en enhed) indgår ikke som en del af IGA, men IRS har tilkendegivet, at man gerne vil have oplysningen.
Sponsorbegrebet findes kun i FATCA-aftalen, og er et amerikansk begreb.
En sponsor er en såkaldt administrator for et finansielt institut, som typisk ikke har nogen ansatte - typisk en investeringsenhed.
Hvis et finansielt institut har en sponsor, er det finansielle institut en såkaldt sponsoreret enhed i forhold til FATCA-indberetningen.
En sponsor skal også have tildelt et GIIN-nr. og skal registrere de enheder, de er sponsor for.
Enheder som både er et indberetningspligtigt finansielt institut og fungerer som sponsor for andre enheder, skal registrere sig med et GIIN-nr. for hver af disse roller.
►Hvis enheden alene er sponsor, skal den ikke registreres med en indberetningspligt efter skatteindberetningslovens § 22 for FATCA, men alene hos de amerikanske skattemyndigheder.◄
Sponsor har følgende afvigelse:
Indberetning til FATCA skal ske på kontoniveau.
Det vil sige, at hver enkelt konto og depot skal indberettes for sig, herunder for den eller de kunder, som hører til kontoen.
Har en kunde flere konti og/eller depoter i samme institut, fx indskudskonti, skal der ske indberetning for kunden af hver enkelt konto for sig.
Se beskrivelse af afvigelserne under AccountReport i afsnittene 4.3.2.1 - 4.3.2.8.
►Hvis der ikke findes et decideret kontonummer, skal den unikke identifikation, som bruges til at identificere kontoen i jeres bogholderi, anvendes.
For forvaltningsinstitutter kan et kontonummer fx være:
Kundenummer eller andet identifikationsnummer, som forvaltningsinstituttet benytter til at identificere kontoen.
For indskudsinstitutter kan et kontonummer fx være:
IBAN-nummer, Forretningskonto, Lønkonto, Budgetkonto, Opsparingskonto, Aftalekonto, et Depotnummer eller lignende.
For investeringsenheder kan et kontonummer fx være:
Anparts- eller Aktionærnummer, Investornummer, Liste- eller serienummer eller andet identifikationsnummer, som investeringsenheden benytter til at identificere investorerne.
For specificerede forsikringsselskaber kan et kontonummer fx være:
Policenummer◄
Der er særlige regler, hvis kontoen lukker i løbet af året.
Hvis kontoen lukker inden udløbet af året, skal der ud over markering i AccountClosed samtidig oplyses den saldo eller værdi, der var på kontoen umiddelbart før lukningen under AccountBalance. Hensigten er at fange de beløb, der hæves fra kontoen i forbindelse med lukningsprocessen, da der er en forventning om, at saldo eller værdien vil blive hævet før den endelige dag for lukning. Dette afviger fra CRS-indberetningen.
Saldo før lukning skal være beløbet før saldoen rammer 0 (nul).
AccountClosed angiver, at kontoen blev lukket eller overført til et andet institut i løbet af kalenderåret.
►Hvis en kontohaver lukker en konto (eller en type konto) og overfører beløbet til en anden konto (eller en anden type konto) i det samme finansielle institut i kalenderåret, skal den lukkede konto rapporteres som "Accountclosed".◄
Finansielle institutter, der indberetter, at en konto er lukket eller overført i sin helhed, skal indberette AccountClosed.
Kontohaver (fysisk person eller enhed) som defineret i § 21 i FATCA-bekendtgørelsen.
Konti tilhørende Fysiske personer indberettes som AccountHolder - Individual.
Alle øvrige kunder, fx juridiske personer herunder I/S og K/S eller et juridisk arrangement, såsom en trusts indberettes som Accountholder - Organisation.
Vær opmærksom på, at en enkeltmandsvirksomhed er ikke en "enhedskunde", og skal indberettes som AccountHolder - Individual, idet en enkeltmandsvirksomhed ikke er en juridisk person.
Vær særlig opmærksom på, at en person (fysiske person eller enhed), som ejer en Finansiel konto til fordel for eller for regning af en anden person som befuldmægtiget, depositar, forvalter, underskriftsberettiget, investeringsrådgiver eller mellemmand, betragtes ikke som indehaver af kontoen, men den anden person betragtes som indehaver af kontoen.
Ved indberetning om selskaber, fonde, foreninger, dødsboer og lignende, der hverken har cpr-nummer, cvr-nummer, SE-nummer, afgives, jf. § 65 stk. 2 i FATCA-bekendtgørelsen, identifikationsoplysningerne om formanden eller en anden person, der er berettiget til at handle på vegne af den, hvorom indberetningen skal foretages.
Individuals er kontohaver, som er fysiske personer eller enkeltmandsvirksomheder. En enkeltmandsvirksomhed betragtes ikke som en juridisk person og er dermed ikke en Enhed.
Er kontoejer skattemæssig hjemmehørende til flere lande end USA, skal alle øvrige indberetninger foretages i en indberetning til CRS. Se Indbetningsvejledning til CRS hvordan.
Vedrørende amerikansk føderalt skatteyder identifikationsnummer - TIN-nr.
For amerikanske personer kan TIN-nummer have følgende format indeholdende 9 betydende cifre:
Bemærk, at amerikanske statsborgere kan have et eller flere delstatslige TIN-numre. Men det er det amerikanske føderale skatteyderidentifikationsnummer, der anvendes til FATCA indberetningen. Se nærmere herom i vejledning om implementering af FATCA i Danmark afsnit 2.15.
Enhver specificeret amerikansk person, hvorom der skal indberettes, er forpligtet til på forespørgsel fra det indberetningspligtige finansielle institut at meddele sit amerikanske TIN-nummer. Se afsnit 1.4. Det amerikanske TIN-nummer oplyses i det omfang, kontohaver har et.
Specielt omkring indberetning ved manglende amerikansk TIN
IRS udstedte i januar 2023 Notice 2023-11 (irs.gov). Her blev der givet mulighed for at anvende en række nye og eksisterende koder i situationer, hvor et gyldigt US-TIN ikke er indhentet.
►I tillæg til Notice 2023-11 har Skattestyrelsen modtaget en ny Notice 2024-78. Notice 2024-78 forlænger perioden til kravene for indberetning af et US-TIN på eksisterende konti, hvor US-TIN ikke er oplyst, men med forbehold for, at procedurerne og kravene i Notice 2024-78 overholdes. Overholdes de procedurer, der er beskrevet i meddelelsen, vil den amerikanske kompetente myndighed ikke fastslå, at der er væsentlig manglende overholdelse alene som følge af manglende indberetning af amerikanske TIN, der er forbundet med allerede eksisterende konti for kalenderårene 2025, 2026 og 2027.
Vær opmærksom på, at Notice 2024-78 er begrænset til rapportering om allerede eksisterende konti. Den finder ikke anvendelse på amerikanske indberetningspligtige konti, der er åbnet efter den fastlæggelsesdato, der er angivet i den gældende model 1 IGA, herunder nye konti, der indehaves af kontohavere af allerede eksisterende konti.
Krav til de indberetningspligtige
For at opnå forlængelse af perioden for anvendelse af statistiske US-TIN-koder i henhold til Notice 2024-78 for kalenderårene 2025, 2026 og 2027 for hver amerikansk indberetningspligtig konto (herunder nye konti) med et manglende påkrævet amerikansk TIN, skal den indberetningspligtige gøre følgende:
(1) indhente og indberette fødselsdatoen for hver kontohaver, der er en person og kontrollerende person, hvis amerikanske TIN ikke er indberettet;
(2) årligt anmode hver kontoindehaver om manglende påkrævet amerikansk TIN, som beskrevet nærmere i afsnit 3.03 i Notice 2024-78;
(3) årligt søge i elektronisk søgbare data, der vedligeholdes af den indberetningspligtige, for eventuelle manglende påkrævede amerikanske TIN
(4) rapportere en nøjagtig TIN-kode for hver konto, der mangler et påkrævet amerikansk TIN;
(5) hvis FFI's elektronisk søgbare kontooplysninger indeholder et udenlandsk skatteidentifikationsnummer (eller funktionelt ækvivalent), der er tildelt en skatteyder af dets bopælsland (FTIN), skal du indberette et FTIN for hver specificeret amerikansk person, der mangler et påkrævet amerikansk TIN; og
(6) ved hjælp af AddressFix-elementet, som beskrevet yderligere nedenfor, skal du rapportere byen og bopælslandet for hver angivet amerikansk person med et manglende påkrævet amerikansk tin.
AddressFix-elementet er beregnet til at blive brugt generelt til al adresserapportering. For at sikre overensstemmelse med dataindberetningen og IRS's evne til at behandle indberettede data bør rapporterende model 1 FFI'er i videst muligt omfang anvende AddressFix til alle adresseoplysninger og kan bruge AddressFree som et supplerende element. For at opfylde krav (6) i dette afsnit er det eneste krav, at byen og bopælsland for den angivne amerikanske person skal inkluderes i AddressFix.
Krav til årlig anmodning om manglende påkrævede amerikanske TIN
Den indberetningspligtige skal også fremsætte årlige anmodninger om manglende påkrævede amerikanske TIN-oplysninger.
For at opfylde kravet om at fremsætte en årlig anmodning fra hver kontohaver om manglende påkrævede amerikanske TIN skal den indberetningspligtige anvende den kommunikationsmetode, der efter den indberetningspligtiges rimelige skøn har størst sandsynlighed for at nå frem til kontohaveren. Desuden skal meddelelsen indeholde en af følgende:
Finansielle finansvirksomheder, der søger at opnå lempelse i henhold til denne meddelelse for kalenderårene 2025, 2026 og 2027, skal opbevare optegnelser over de politikker og procedurer, der er vedtaget for at opfylde dette krav og dokumentation for, at disse politikker og procedurer blev fulgt for at fastslå, at de var i overensstemmelse med kravene i dette afsnit indtil udgangen af kalenderåret 2031. For at opnå den fritagelse, der er beskrevet i denne meddelelse, skal den indberetningspligtige også indtil 2031 opbevare alle optegnelser eller dokumentation, der er vedtaget i tidligere år med henblik på at opnå fritagelse i henhold til meddelelse 2023-11 i det omfang, det er relevant.
Det betyder, at hvis US-TIN koderne bliver anvendt, og betingelserne for koderne bliver overholdt, vil IRS undlade at statuere betydelig uefterrettelighed i situationer, hvor manglende US-TIN er eneste fejl.◄
De US-TIN koder, som må anvendes i FATCA-indberetningen, findes i FAQ’en på IRS’ hjemmeside under afsnittet Reporting under Q6 (irs.gov).
Ved indberetning i forbindelse med ukendt amerikansk TIN-nummer udfyldes US-TIN med én af de efterfølgende variationer sammen med fødselsdato.
Kode: 000222111
Allerede eksisterende indskudskonto, hvor eneste amerikanske indicie er et amerikansk fødested. Derudover skal det finansielle institut fastslå, at kontohaveren er hjemmehørende i den jurisdiktion, hvor kontoen føres til AML- og skatteformål.
Som reference har "indskudskonto" den betydning, der er defineret i den gældende mellemstatslige aftale Model 1 IGA (restinformation.dk). Denne kode har forrang, hvis en anden kode også kan anvendes.
Se eksempel under situation 2 nedenfor.
Kode: 999999999
Enhver konto, for hvilken FFI ikke kan opnå et TIN, og ingen af de andre TIN-koder kan anvendes. Brugen af denne kode angiver, at en FFI har afsluttet sin gennemgang af konti uden amerikanske TIN og i god tro har anvendt TIN-koder på poster, når det er relevant.
Beskrivelserne til alle eksisterende US-TIN koder er opdateret, dog med undtagelse af beskrivelsen til kode 333333333.
Kode: 222222222
Allerede eksisterende person konto, hvor eneste amerikanske indicie er et amerikansk fødested - bortset fra en konto, der er rapporteret under kode 000222111. Den eksisterende kode 222222222 har forrang, hvis en anden kode også kan finde anvendelse, dog med undtagelse af kode 000222111.
Se eksempel under situation 1 nedenfor.
Kode: 333333333
Nye personkonti, der:
Kode: 444444444
Allerede eksisterende person- eller enhedskonti, som:
Kode: 555555555
Ny person- eller enhedskonto der:
Kode: 666666666
Allerede eksisterende enhedskonto, der indehaves af en passiv NFE med én eller flere kontrollerende personer, for hvilke der ikke er indhentet egenerklæring, og for hvilke der ikke er identificeret amerikanske indicier i forhold til nogle af de kontrollerende personer.
Kode: 777777777
Hvilende konti
For allerede eksisterende konti, hvor der ikke er noget tilgængeligt TIN, og kontoen har været hvilende eller inaktiv, men forbliver over rapporteringsgrænsen, også kendt som en "hvilende konto".
En hvilende konto er en, konto der ikke har haft nogen finansiel aktivitet i tre år, bortset fra bogføring af renter, samt ingen kommunikation mellem kunde og det finansielle institut i 6 år. Hvis en konto kan klassificeres i flere TIN-koder, har den anden kode forrang.
Se eksempler situation 1 og 2 nedenfor.
Eksempler på anvendelse af de nye koder:
Situation 1
En eksisterende person ikke indskudskonto, hvor eneste indicie er amerikansk fødested og hvor der ikke har været finansiel aktivitet eller kommunikation til/fra kunde de seneste tre år.
Der er tale om en hvilende konto, hvor koden 9*7 umiddelbart burde anvendes. Men fordi kontoen kun har amerikansk fødested som indicie og TIN-kode 9*2 har forrang for TIN-kode 9*7, skal TIN-kode 9*2 anvendes i stedet.
Situation 2
En eksisterende person indskudskonto, hvor eneste indicie er amerikansk fødested og hvor der ikke har været finansiel aktivitet eller kommunikation til/fra kunde de seneste tre år.
Der er tale om en hvilende konto, hvor koden 9*7 umiddelbart burde anvendes. Men fordi kontoen er en indskudskonto og kun har amerikansk fødested som indicie og TIN-kode 000222111 har forrang for både TIN-kode 9*2 og TIN-kode 9*7, skal TIN-kode 000222111 anvendes i stedet.
Situation 3
En eksisterende konto (både person og enhed) som både har amerikansk fødested og andre indicier. Der er ingen ændring i omstændigheder eller overskridelse af tærskelværdi.
Da der hverken er ændring i omstændigheder eller overskridelse af tærskelværdi kan TIN-kode 9*4 ikke anvendes. TIN-kode 9*2 kan heller ikke anvendes, da der findes andre indicier end amerikansk fødested.
Hvis betingelserne om, at FI’et har processer for at anvende alle TIN-koderne, hvor det er relevant, og FI’et har afsluttet sin gennemgang af kundeforholdet, så kan 9*9 anvendes.
Hvis ikke begge disse betingelser er opfyldt må TIN-kode 9*9 ikke anvendes.
Tidligere kode: 000000000
I tilfælde hvor US-TIN ikke er indhentet og ingen TIN-koder kan anvendes, kan TIN indberettes med 9*0.
9*0 er ikke en værdi, som det amerikanske skattevæsen accepterer og kan IKKE anses som en tilladt TIN-kode. Muligheden for at anvende 9*0 findes alene fordi indberetningssystemet til FATCA kræver, at der indberettes en værdi i TIN.
9*0 anvendes derfor som en teknisk mulighed for at få en indberetning igennem, i situationer hvor indhentning af TIN er fejlet, og ingen TIN-koder kan anvendes.
Ved anvendes af 9*0 anses indberetningen fortsat som værende uden gyldigt US-TIN og indberetningen opfylder ikke de danske indberetningsregler.
Indberettes der med [000000000], vil det ikke overholde de gældende regler for korrekt kunderegistrering og indberetningen vil blive udvekslet med de amerikanske skattemyndigheder.
Organisations vælges, når kontohaver er en juridisk enhed, fx selskaber, passive NFE’er med kontrollerende personer eller andre juridiske enheder, herunder I/S og K/S eller et juridisk arrangement, såsom en trust.
Vedrørende amerikansk TIN-nummer
Amerikanske enheder (selskaber, trusts) har typisk et Employer Identification Number (EIN). TIN-nummeret har normalt følgende format: XX-XXXXXXX
Specielt omkring indberetning ved manglende amerikansk TIN på amerikanske enheder
IRS udstedte i januar 2023 Notice 2023-11 (irs.gov). Her blev der givet mulighed for at anvende en række nye og eksisterende koder i situationer, hvor et gyldigt US-TIN ikke er indhentet.
►I tillæg til Notice 2023-11 har Skattestyrelsen modtaget en ny Notice 2024-78. Notice 2024-78 forlænger perioden til kravene for indberetning af et US-TIN på eksisterende konti, hvor US-TIN ikke er oplyst, men med forbehold for, at procedurerne og kravene i Notice 2024-78 overholdes. Overholdes de procedurer, der er beskrevet i meddelelsen, vil den amerikanske kompetente myndighed ikke fastslå, at der er væsentlig manglende overholdelse alene som følge af dens manglende indberetning af amerikanske TIN, der er forbundet med dens allerede eksisterende konti for kalenderårene 2025, 2026 og 2027.
Vær opmærksom på, at Notice 2024-78 er begrænset til rapportering om allerede eksisterende konti. Den finder ikke anvendelse på amerikanske indberetningspligtige konti, der er åbnet efter den fastlæggelsesdato, der er angivet i den gældende model 1 IGA, herunder nye konti, der indehaves af kontohavere af allerede eksisterende konti.
Krav til de indberetningspligtige
For at opnå forlængelse af perioden om anvendelse af statiske US-TIN-koder i henhold til Notice 2024-78 for kalenderårene 2025, 2026 og 2027 for hver amerikansk indberetningspligtig konto (herunder nye konti) med et manglende påkrævet amerikansk TIN, skal den indberetningspligtige gøre følgende:
(1) indhente og indberette fødselsdatoen for hver kontohaver, der er en person og kontrollerende person, hvis amerikanske TIN ikke er indberettet;
(2) årligt anmode hver kontoindehaver om manglende påkrævet amerikansk TIN, som beskrevet nærmere i afsnit 3.03 i Notice 2024-78;
(3) årligt søge i elektronisk søgbare data, der vedligeholdes af den indberetningspligtige, for eventuelle manglende påkrævede amerikanske TIN
(4) rapportere en nøjagtig TIN-kode for hver konto, der mangler et påkrævet amerikansk TIN;
(5) hvis FFI's elektronisk søgbare kontooplysninger indeholder et udenlandsk skatteidentifikationsnummer (eller funktionelt ækvivalent), der er tildelt en skatteyder af dets bopælsland (FTIN), skal du indberette et FTIN for hver specificeret amerikansk person, der mangler et påkrævet amerikansk TIN; og
(6) ved hjælp af AddressFix-elementet, som beskrevet yderligere nedenfor, skal du rapportere byen og bopælslandet for hver angivet amerikansk person med et manglende påkrævet amerikansk tin.
AddressFix-elementet er beregnet til at blive brugt generelt til al adresserapportering. For at sikre overensstemmelse med dataindberetningen og IRS's evne til at behandle indberettede data bør rapporterende model 1 FFI'er i videst muligt omfang anvende AddressFix til alle adresseoplysninger og kan bruge AddressFree som et supplerende element. For at opfylde krav (6) i dette afsnit er det eneste krav, at byen og bopælsland for den angivne amerikanske person skal inkluderes i AddressFix.
Krav til årlig anmodning om manglende påkrævede amerikanske TIN
Den indberetningspligtige skal også fremsætte årlige anmodninger om manglende påkrævede amerikanske TIN-oplysninger.
For at opfylde kravet om at fremsætte en årlig anmodning fra hver kontohaver om manglende påkrævede amerikanske TIN skal den indberetningspligtige anvende den kommunikationsmetode, der efter den indberetningspligtiges rimelige skøn har størst sandsynlighed for at nå frem til kontohaveren. Desuden skal meddelelsen indeholde en af følgende:
Finansielle finansvirksomheder, der søger at opnå lempelse i henhold til denne meddelelse for kalenderårene 2025, 2026 og 2027, skal opbevare optegnelser over de politikker og procedurer, der er vedtaget for at opfylde dette krav og dokumentation for, at disse politikker og procedurer blev fulgt for at fastslå, at de var i overensstemmelse med kravene i dette afsnit indtil udgangen af kalenderåret 2031. For at opnå den fritagelse, der er beskrevet i denne meddelelse, skal den indberetningspligtige også indtil 2031 opbevare alle optegnelser eller dokumentation, der er vedtaget i tidligere år med henblik på at opnå fritagelse i henhold til meddelelse 2023-11 i det omfang, det er relevant.◄
Det betyder, at hvis US-TIN koderne bliver anvendt, og betingelserne for koderne bliver overholdt, vil IRS undlade at statuere betydelig uefterrettelighed i situationer, hvor manglende US-TIN er eneste fejl.
De US-TIN koder, som må anvendes i FATCA-indberetningen, findes i FAQ’en på IRS’ hjemmeside under afsnittet Reporting under Q6 (irs.gov).
Der er tilføjet to nye koder, 000222111 og 999999999. Koderne kan anvendes i indberetninger, som foretages i 2023 og senere. For indberetninger for 2023 skal koderne anvendes.
Ved indberetning i forbindelse med ukendt amerikansk TIN-nummer udfyldes US-TIN med én af de efterfølgende variationer:
Kode: 444444444
Allerede eksisterende person- eller enhedskonti, som:
Kode: 555555555
Ny person- eller enhedskonto der:
Kode: 666666666
Allerede eksisterende enhedskonto, der indehaves af en passiv NFE med én eller flere kontrollerende personer, for hvilke der ikke er indhentet egenerklæring, og for hvilke der ikke er identificeret amerikanske indicier i forhold til nogle af de kontrollerende personer.
Kode: 777777777
Hvilende konti
For allerede eksisterende konti, hvor der ikke er noget tilgængeligt TIN, og kontoen har været hvilende eller inaktiv, men forbliver over rapporteringsgrænsen, også kendt som en "hvilende konto".
En hvilende konto er en, konto der ikke har haft nogen finansiel aktivitet i tre år, bortset fra bogføring af renter, samt ingen kommunikation mellem kunde og det finansielle institut i 6 år. Hvis en konto kan klassificeres i flere TIN-koder, har den anden kode forrang.
Kode: 999999999
Enhver konto, for hvilken FFI ikke kan opnå et TIN, og ingen af de andre TIN-koder kan anvendes. Brugen af denne kode angiver, at en FFI har afsluttet sin gennemgang af konti uden amerikanske TIN og i god tro har anvendt TIN-koder på poster, når det er relevant.
Tidligere kode: 000000000
I tilfælde hvor US-TIN ikke er indhentet og ingen TIN-koder kan anvendes, kan TIN indberettes med 9*0.
9*0 er ikke en værdi, som det amerikanske skattevæsen accepterer og kan IKKE anses som en tilladt TIN-kode. Muligheden for at anvende 9*0 findes alene fordi indberetningssystemet til FATCA kræver, at der indberettes en værdi i TIN.
9*0 anvendes derfor som en teknisk mulighed for at få en indberetning igennem, i situationer hvor indhentning af TIN er fejlet, og ingen TIN-koder kan anvendes.
Ved anvendes af 9*0 anses indberetningen fortsat som værende uden gyldigt US-TIN og indberetningen opfylder ikke de danske indberetningsregler.
Indberettes der med [000000000], vil det ikke overholde de gældende regler for korrekt kunderegistrering og indberetningen vil blive udvekslet med de amerikanske skattemyndigheder.
Indberetning for ikke-amerikanske enheder
For ikke-amerikanske enheder med substantial owners (enheder som ikke har et amerikansk TIN-nummer) skal amerikansk TIN-nummer udfyldes med et mellemrum (<sfa:TIN issuedBy="US"> </sfa:TIN>).
Da mellemrum kan være en udfordring for forskellige xml-programmer, er det som alternativ til et mellemrum tilladt at undlade amerikansk TIN-nummer for ikke-amerikanske enheder med substantial owners.
Skattestyrelsen vil så indsætte et amerikansk TIN-nummer med et mellemrum i forbindelse med at data afsendes til de amerikanske skattemyndigheder (IRS).
Kontrollerende personer (altid en fysisk person) er defineret i § 26 i FATCA-bekendtgørelsen.
Der skal kun oplyses om kontrollerende personer, hvis enheden er en FATCA102 (passiv ikke-finansiel enhed).
En kontrollerende person (substantial owner) er en, der udøver kontrol over en enhed.
Begrebet skal forstås i overensstemmelse med begrebet reelle ejere i lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven).
Kontrollerende person betyder i forbindelse med trusts, stiftere, forvaltere, en eventuel protektor, de begunstigede eller klassen af begunstigede og enhver anden fysisk person, der udøver ultimativ effektiv kontrol over trusten.
For andre juridiske arrangementer end en trust, betyder udtrykket personer i tilsvarende eller lignende stilling.
Der skal oplyses kontoens saldo eller værdi ved årets udgang.
Det skal angives i hvilken valuta beløbet er opført. Den benyttede valutakode skal fremgå på ISO 4217-listen - Alpha 3 - standarden.
►Forvaltningsinstitutter
Værdien af de forvaltede værdipapirer af de enkelte depoter/konti oplyses.
Indskudsinstitutter
Værdien på den enkelte indskudskonto, som fx er en Forretningskonto, Lønkonto, Budgetkonto, Opsparingskonto, Aftalekonto, eller lignende oplyses.
Investeringsenheder
Investors andel af egenkapitalen oplyses.
Ved fastsættelse af værdien af værdipapirer på et ikke reguleret marked, kan kurstrappemodellen i SKM2019.395.SKTST anvendes. Det er den værdi, der meddeles til kunden, som skal anvendes ved Indberetningen.
Kurstrappemodellen i SKM2019.395.SKTST findes i den juridiske vejledning på skat.dk
Vær opmærksom på, at hvis der ikke foreligger et udarbejdet og godkendt årsregnskab for kalenderåret, og I derfor mangler oplysninger til brug for jeres indberetning mht. kursværdien på værdipapirer, skal I anvende den senest kendte værdi. Værdien kan fx ansættes ud fra de seneste måneds-/kvartalsregnskaber i kalenderåret, eller hvis der har været salg af værdipapiret, kan kursværdien ved salget benyttes ved beregningen af værdien.
Specificerede forsikringsselskaber
I udgangspunktet er alle typer af pensionsordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1 undtaget fra indberetningspligt.
Ved overløb på pensionsordninger, omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1, hvor der efter pensionsbeskatningsloven gælder beløbsgrænser for fradrags- og/eller bortseelsesret for indbetalingerne, mister ordningen konkret sin status som fritaget produkt, og bliver dermed omfattet af indberetningspligten. Ved overløb på sådanne ordninger indberettes hele ordningens samlede værdi i "Accountbalance" og således ikke alene overløbet. Hvis den for store indbetaling skyldes en fejl, og fejlen er korrigeret ved, at den overskydende indbetaling er tilbagebetalt eller overført til en anden fradragsberettiget pensionsordning, jf. pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 1-2, og § 22 A, inden årsindberetningen, vil kontoen dog bevare sin status som fritaget produkt.
Ved ordninger omfattet af Pensionsbeskatningslovens § 53 A skal ordningens samlede værdi angives i "Accountbalance". Værdien svarer til den værdi, som også skal indberettes til PensionDiverse.◄
►Der skal indberettes Payments for hvert enkelt kontonummer (konto, depot eller lignende - se afsnit 4.3.1.2, hvis der er foretaget betalinger til kontoen.◄
Det skal angives i hvilken valuta beløbet er opført. Den benyttede valutakode skal fremgå på ISO 4217-listen.
►Vær opmærksom på, at ved ordninger omfattet af Pensionsbeskatningslovens § 53 A skal afkastet angives som rente i "Payment" med FATCA502. Rentebeløbet svarer til den værdi, som også skal indberettes til PensionDiverse.◄
Vi anbefaler, at I tester validiteten af data og format, inden indlevering sendes.
Vi har åbnet et testmiljø TFE (Test for Erhvervslivet), hvor det hele året er muligt, at teste filformat og forretningsmæssige valideringer før indberetning via FTPs Gateway. Alle funktioner (features) findes i TFE testmiljøet.
Formålet med testsystemet er, at virksomheder, som laver system-til-system integration, kan afprøve deres system i TFE-miljøet via den indberetningskanal, som de vælger at bruge.
Bureauer, som indberetter på vegne af en indberetningspligtig, kan også bruge TFE-miljøet.
TFE-miljøet på FATCA er åbent for test via FTPs Gateway, men ikke for TastSelv løsningen.
Test skal altid ske med "testdata", da der af data- og retssikkerhedsmæssige hensyn ikke må bruges produktionsdata i testsystemet.
Validering af CPR-nr. og CVR-nr.
Der vil ikke blive testet på validiteten af hverken CPR-nr. eller CVR-nr. i testmiljøet.
TestCPR-nummer og TestCVR-nummer kan derfor frit opbygges, med de to følgende begrænsninger:
Rettigheder til indberetning
Der sker ikke validering af pligter og rettigheder i testmiljøet.
Hvis der indberettes på vegne af andre, skal man derfor være opmærksom på, at det ikke valideres i testmiljøet, om man har rettighed til at indberette på vegne af andre.
Læs mere om test i den Teknisk vejledning til rente afsnit 8.1.1 om oprettelse til test og afsnit 8.1.2 vedr. adgang til FTPs Gateway til testmiljøet.
Udvekslingen af data mellem indberetter og Skattestyrelsen sker efter et bestemt mønster, enten ved enkelt- eller masseindlevering. Vi kvitterer altid for modtagelse af data.
Uanset hvilken indberetningskanal der er brugt, kan kvitteringen hentes i TastSelv Erhverv under Øvrige indberetninger - Finansielle oplysninger til FATCA - Oversigt over tidligere indberetninger. Der bliver ikke udsendt fysiske kvitteringer.
Særligt omkring validering af indberetningen
Alle indberetninger til FATCA behandles efterfølgende i en maskinel "indgangstest", hvor data valideres i to flows - et i forhold til Skattestyrelsen, og et i forhold til IRS.
En indberetning (hele filen) afvises fuldt ud, hvis valideringen viser blot én fejl. Det betyder, at en afvist indberetning (hele filen) skal følges op ved genindberetning af samtlige data som ordinær indberetning. Ved genindberetning skal filnavne og MessageRefId ændres. DocRefId må genbruges (men det er ikke et krav). Dette princip afviger i forhold til den øvrige modernisering af eKapitals systemer.
Ved indberetning i TastSelv Erhverv - Indberet enkeltvis - valideres indberetningen samtidigt med, at indtastningen foretages. Der forekommer derfor ikke efterfølgende fejllister eller fejlmeddelelser. Fejl kan dog forekomme, hvis der vælges kalenderår, hvor indberetningspligten ikke er gældende, samt ved forkert indtastet GIIN-nummer.
Kvitteringen vil efterfølgende kunne søges frem i TastSelv Erhverv under Øvrige indberetninger - Finansielle oplysninger til FATCA - Oversigt over tidligere indberetninger.
Se eksempel på svarfil på FATCA-hjemmesiden www.skat.dk/fatca under Vejledning og hjælp.
Ved indberetning via Indberet via fil til TastSelv Erhverv kommer der straks en kvitteringsmeddelelse i TastSelv Erhverv. Den betyder alene, at filoverførslen er lykkedes og filen overholder XML-skema krav.
Efterfølgende behandler vi data i en maskinel "indgangstest", så umiddelbare fejl og mangler i de indberettede oplysninger konstateres, inden vi læser data endeligt ind i vores systemer.
Kvittering for indberetningens materielle indhold skal søges frem i TastSelv Erhverv under Øvrige indberetninger - Finansielle oplysninger til FATCA - Oversigt over tidligere indberetninger. Hér vil det fremgå af kvitteringen, om indberetningen er godkendt eller afvist.
En indberetning (hele filen) afvises fuldt ud, hvis valideringen viser blot én fejl. Det betyder, at en afvist indberetning (hele filen) skal følges op ved fuld genindberetning af samtlige data som ordinær indberetning. Ved genindberetning skal filnavne og MessageRefId ændres. DocRefId må genbruges (men det er ikke et krav). Dette princip afviger i forhold til den øvrige modernisering af eKapitals systemer.
Se eksempel på svarfil på FATCA-hjemmesiden www.skat.dk/fatca under Vejledning og hjælp.
Ved filoverførsel via FTPs Gateway behandler vi data i en maskinel indgangstest, så eventuelle fejl og mangler i de indberettede oplysninger konstateres, inden vi læser data endeligt ind i vores systemer.
En række aktiviteter på FTPs Gateway går i gang, når en fil overføres til FATCA-mappen. Aktiviteterne kan spores gennem statusfiler, som lægges i out-mappe. Der er fire statustyper:
Status 0 Dannes hvis der opstår en fejl, fx hvis I indsender filer med samme filnavn.
Status 1 Dannes når det bagvedliggende system har modtaget en notifikation
Status 2 Dannes når det bagvedliggende system har hentet filen.
Status 3 Dannes sammen med en svarfil.
Svarfil (Resultfile) Dannes samme med status 3.
Svarfilen vil være tilgængelig i 30 dage i out-mappen eller indtil I selv sletter filen.
Det er brugerens ansvar at kontrollere statusfilerne for at se om overførslen er gået godt.
Hvis I har modtaget status 1 og status 2, men ingen status 3 indenfor 2 dage, bør I kontakte Skattestyrelsen, eKapital.
Når indberetningen er valideret, vil I modtage 3. statusbesked sammen med en FATCA-svarfil (Resultfile). FATCA-svarfilen vil være navngivet med samme filnavn som den indberetningsfil, som svarfilen refererer til. Navnet vil starte med præ-fix [FATCA_].
Svarfil-formatet er identisk på CRS og FATCA. Se eksempel på svarfil på www.skat.dk/fatca under Vejledning og hjælp.
Valideringsresultat af indberetningen fremgår af FATCA_Filnavn (svarfilen) og vil altid have resultatet Accepted eller Rejected. Vær opmærksom på, at Status_FATCA_filnavn_3.xml, også indeholder en fejlkode når en indberetning er gået godt. Fejl 599 betyder, at den tekniske modtagelse er fejlfri. Det faglige valideringsresultat kan kun læses i FATCA_filnavn.
Nul-indberetning kan ske ved filoverførsel via TastSelv Erhverv eller FTPs Gateway, samt ved valg af Nul-indberetning i TastSelv Erhverv.
Uanset den valgte indberetningskanal kvitterer vi for indberetningen med en XML-svarfil, som kan søges frem i TastSelv Erhverv under FATCA - Oversigt over tidligere indberetninger.
Se eksempel på svarfil på FATCA-hjemmesiden www.skat.dk/fatca under Vejledning og hjælp.
FACTA-aftalen er indgået mellem den danske og den amerikanske regering. Aftalen betyder, at de danske skattemyndigheder har fået til opgave, at monitorer og arbejde for at sikre compliance blandt danske finansielle institutter.
Hvis de amerikanske skattemyndigheder har spørgsmål, konstaterer fejl eller stiller krav om rettelse af indberetninger, vil Skattestyrelsen vurdere sagens karakter og kontakte instituttet, i det omfang det har relevans.
Henvendelse fra skattestyrelsen, vil indeholde følgende:
Indberetninger til FATCA skal være uden fejl for at blive godkendt. Én fejl i indberetning medfører, at hele indberetningsfilen afvises.
Genindberetning (hele filen) skal ske senest 14 dage efter, at I har modtaget afvisningen af indberetningen fra Skattestyrelsen.
Liste med fejlnumre i FATCA kan hentes på FATCA-hjemmesiden www.skat.dk/fatca under Vejledning og hjælp. Listen er en fælles liste gældende for både CRS og FATCA.
Rettelse af allerede godkendte indberetninger
Alle indberetninger "identificeres" ved deres DocRefId'er. Det finansielle institut (ReportingFI) og kontoen (AccountReport) har hver sit DocRefId.
Når en tidligere godkendt indberetning skal rettes eller slettes skal man kende begge DocRefId'er, da DocRefId'erne anvendes til at danne et unikt link mellem det finansielle institut og kontoen.
I skal give eKapital besked før, at I sender et større antal rettelser til tidligere indberettede data. Dette for at sikre, at fejlopretningen kommer til at ske på den mest hensigtsmæssige måde.
Der kan ikke sættes et præcis tal på, hvornår der er tale om et større antal rettelser.
Vigtigt
En indberetning er først godkendt, når der er modtaget en kvittering fra Skattestyrelsen, med en godkendelse eller Accepted-meddelelse. Se afsnit 6 om kvittering og fejllister (Uddata). Hvis der indsendes rettelser til indberetninger der ikke er godkendt, vil hele filen med rettelsen i blive afvist.
Princippet for indberetning af rettelser er, at en rettelse skal invalidere og fuldt erstatte den tidligere indberetning. Det betyder at, man skal være særligt opmærksom på, at rettelser i oplysninger om konti, sker samlet for alle kontoens oplysninger. Hvis der skal rettes eller tilføjes en kontrollerende person, skal ALLE detaljer om kontoen (kontonr., saldo, renter, ejer, kontrollerende personer mv.) være indeholdt i den rettede indberetning.
Både initielle indberetninger, rettelser og sletninger har sine egne unikke DocRefId’er. Rettelser og sletninger skal indeholde en reference i CorrDocRefId til det DocRefId som ændres.
Principperne for rettelse er beskrevet i FATCA xml schema v2.0 user guide, afsnit 7.
Bemærk at en FATCA-indberetning først kan rettes eller slettes fra det tidspunkt, hvor der er modtaget en statusbesked 3 og en StatusMessage-fil (med valideringsresultat "Accepted").
Alle indberetninger, rettelser og sletninger skal følge ovenstående principper. Der findes ikke nogen situationer, hvor CorrMessageRefID kan eller må anvendes.
Når der er behov for at rette en tidligere godkendt indberetning, sker det ved at foretage en ny indberetning hvor:
Rettelser sker ud fra et erstatningsprincip, hvor den nye indberetning fuldt ud træder i stedet for den indberetning som rettelsen peger på. Det betyder som nævnt i afsnit 7, at den nye indberetning skal indeholde alle detaljer om kontoen.
TIN, navn og adresse for kontohaver og substantial owner kan ikke rettes. Fejl i disse oplysninger håndteres ved at slette og derefter lave en ny indberetning med de korrekte oplysninger. Se FATCA User Guidens afsnit 7.2.4 Special Cases to Amend and Correct Records.
FATCA4 anvendes til almindelige rettelser, hvor indberetter af egen drift har behov for at rette en allerede godkendt indberetning. FATCA4 anvendes også hvor der skal tilføjes oplysninger til en allerede godkendt indberetning.
FATCA2 anvendes til rettelser og tilføjelser på samme måde som FATCA4, men FATCA2 anvendes kun, hvor Skattestyrelsen specifikt har krævet, at FATCA2 koden anvendes.
I skal give eKapital besked før, at I sender et større antal rettelser til tidligere indberettede data. Dette for at sikre, at fejlopretningen kommer til at ske på den mest hensigtsmæssige måde.
Der kan ikke sættes et præcis tal på, hvornår der er tale om et større antal rettelser.
Se eksempel på rettelse af en tidligere godkendt indberetning og sammenlign eventuelt med eksemplet af dén indberetning, der skal rettes. Se begge eksempler på FATCA-hjemmesiden www.skat.dk/fatca under Vejledning og hjælp.
TastSelv Erhverv enkeltindberetning understøtter ikke rettelser. Rettelser kan foretages på TastSelv Erhverv via filoverførsel.
Når der er behov for at slette en tidligere godkendt indberetning, sker det ved at foretage en ny indberetning hvor DocTypeIndic sættes til FATCA3.
DocTypeIndic og CorrDocRefId skal være udfyldt korrekt, og derudover skal den slettende indberetning være indholdsmæssigt identisk med indberetningen som slettes.
Se eksempel på sletning af en tidligere godkendt indberetning og sammenlign eventuelt med eksemplet af dén indberetning, der skal slettes. Se begge eksempler på FATCA-hjemmesiden www.skat.dk/fatca under Vejledning og hjælp.
Der er mulighed for at slette tidligere godkendte indberetninger via TastSelv Erhverv. Sletning kan fortages via upload af fil (se afsnit 3.1.2) eller enkeltvis, som beskrevet herunder.
1. | Gå til skat.dk. |
2. | Log på TastSelv Erhverv med tastselvkode eller MitID Erhverv. |
3. | Vælg fanen Øvrige indberetninger og klik på Finansielle oplysninger til FATCA. |
4. | Klik på Oversigt over tidligere indberetninger. |
5. | Klik på Se godkendte indberetninger |
6. | Der vil nu fremgå en liste over alle godkendte konto-indberetninger for det indeværende kalenderår. Via Filter er det muligt at vælge et konkret år for indberetninger. Det er muligt at sortere, stigende eller faldende, på Indberetningsdato, Navn, Kontonummer eller Kontoens ID ved, at klikke på én af nævnte. Der er mulighed for at slette en enkelt indberetning, eller flere indberetninger. |
7. | Hvis den/de indberetninger fremgår som I vil slette, skal I klikke på slet. |
8. | Indberetningen er nu slettet, og vil fremgå som en overstreget linje. Der er mulighed for at sikre sig, at sletningen er blevet godkendt. Se under Øvrige indberetninger - Finansielle oplysninger til FATCA - Oversigt over tidligere indberetninger. |
Det valideres, at alle DocTypeIndic under AccountReport i en indberetningsfil har samme værdi.
Valideringen sikrer, at indberetning af nye oplysninger ikke blandes med rettelser og sletninger.
Oplysninger som indberettes til FATCA udstilles ikke i TastSelv Skatteoplysninger. Oplysninger der indberettes til den nationale indberetning fx Indlån, AKSA, UDBY mv. udstilles derimod altid i TastSelv Skatteoplysninger. Se afsnit 1.5.
Der bør være sammenfald med de oplysninger der indberettes til FATCA og de oplysninger der indberettes til den nationale indberetning.
Begreb | Beskrivelse |
Amerikansk person | Amerikansk statsborger eller fysisk person, som er hjemmehørende i USA, eller et interessentskab eller selskab, der er oprettet i USA. § 22 i FATCA-bekendtgørelsen. |
Amerikansk skatteydernummer (TIN-nummer) | Amerikansk føderalt skatteyder identifikationsnummer. § 28 i FATCA-bekendtgørelsen. |
Due diligence procedure. | Oversættes til passende omhu. Identifikation af indberetningspligtige finansielle konti. Se Skattestyrelsen vejledning om implementering af FATCA i Danmark. |
Enhed | Juridisk person eller et juridisk arrangement såsom en trust. § 23 og § 24 i FATCA-bekendtgørelsen. |
FATCA | Foreign Account Tax Compliance Act. |
Finansielt institut | Et forvaltningsinstitut, et indskuds-institut, en investeringsenhed eller et specificeret forsikringsselskab. |
GIIN-nr. | Global Intermediary Identification Number. |
IGA | Inter-Governmental Agreement. |
Ikke-amerikansk enhed | En enhed, som ikke er en amerikansk person. |
Indberetningskanal | Er en kanal, som anvendes til indberetning af oplysninger til Skattestyrelsen. |
Indberetningspligt | En lovmæssig pligt til at indberette efter en eller flere bestemmelser i skatteindberetningsloven. |
Indberetningspligtige | Den virksomhed, som er omfattet af en obligatorisk indberetningspligt efter en eller flere bestemmelser i skatteindberetningsloven, og derfor har ansvaret for, at data indberettes rettidigt og korrekt. |
IRS | Internal Revenue Service (De amerikanske skattemyndigheder) |
Kontohaver | Den som er registreret eller identificeret, som ejer af en finansiel konto. § 21 i FATCA-bekendtgørelsen. |
Kontrollerende personer | Fysiske personer, der udøver kontrol over en enhed. |
Kurstrappemodellen | Model til fastsættelse af kursværdi af værdipapirer. |
Sponsorenhed | En enhed som har aftalt med en investeringsenhed at optræde som sponsor (administrator) for denne. Den sponsorerende enhed skal opfylde betingelserne beskrevet i § 8, stk. 1, nr. 9, litra c i FATCA-Bekendtgørelsen. |