§ 9, stk. 2, 1. pkt. Før virksomheden udleverer varer til forbrug her i landet, skal varerne være tappet på beholdere, der skal være forsynet med en banderole og en etiket. Om etiketter, se i B.1.7.

Bifirmatilladelse Told- og skatteregionen kan tillade, at virksomheden, foruden egne etiketter og banderoler til spiritusbeholdere, også bruger etiketter, som er påtrykt en anden virksomheds navn, respektive banderoler med denne virksomheds kodenummer, fx i tilfælde, hvor en virksomhed overtager en igangværende virksomhed.

§ 9, stk. 3 Undtaget fra kravet om banderolering er varer, der er indført på flaske, og som ubeskattet overføres til en anden registreret virksomhed, og varer, der overføres til en virksomhed, der har tilladelse fra Told?Skat til ubeskattet køb af varer.

Told- og Skatteregionen kan endvidere efter ansøgning tillade en registreret virksomhed at få overført varer, der er fremstillet/aftappet her i landet, ubanderoleret, såfremt varerne alene er bestemt for udførsel til udlandet.

Handelsprøver, der udleveres fra en registreret virksomhed, er også undtaget fra kravet om banderolering. Det er en betingelse, at prøveflaskerne er under 5 cl, og at flaskerne fremtræder som handelsprøver.

Det er ikke tilladt at udlevere prøver til en forhandler til videregivelse til dennes kunder. Prøverne kan ikke fritages for afgift og skal opbevares samlet i virksomheden, som skal kunne gøre rede for, hvad der er udleveret.

§ 9, stk. 2, 3. pkt. Told- og Skattestyrelsen kan tillade, at varerne i stedet for med banderole forsynes med andet lukke påtrykt tilsvarende oplysninger.

§ 27 a Det er forbudt enhver, som forhandler, udskænker eller udleverer spiritus, og som ikke er registeret efter spiritusafgiftsloven, at modtage eller udlevere spiritus i flasker eller andre beholdere, der ikke er banderoleret.

Banderoletyper
Papirbanderolerne til spiritus, som Told?Skat fremstiller, er selvklæbende og findes i 4 aflange størrelser:
BanderoleFlaskeFormat
Storover 60 cl105 x 13 mm
Mellem15-155 cl85 x 13 mm
Lilleunder 15 cl62 x 10 mm
Miniunder 15 cl42 x 10 mm

Til beholdere med et cl-indhold mellem 60 og 155 kan virksomheden således vælge mellem at bruge stor eller mellem banderole. Oblatbanderoler må kun bruges til vin og frugtvin.

Regionen kan i øvrigt i særlige tilfælde tillade, at banderolerne bruges til andre flaskestørrelser end dem, de er bestemt til.

Påtryk
§ 9, stk. 2, 2. pkt.
Banderolerne leveres med følgende påtryk:
  • Vareart i form af betegnelsen spiritus.
  • Beholderstørrelse angivet i brøk (1/1, 3/4, 3/8 osv).
  • Kodenummer for den virksomhed, der har banderoleret varerne. Som kodenummer bruges SE-nr.
Virksomheder, der har bifirmaer med selvstændigt SE-nr., dvs. virksomheder, som er selvstændigt registreret efter momsloven, skal for varer, der banderoleres i bifirmaets navn, bruge dette firmas SE-nr. Hvis bifirmaet ikke har selvstændigt SE-nr., skal hovedvirksomhedens SE-nr. bruges.

Bestilling og levering Banderolerne bestilles hos told- og skatteregionen på en bestillingsseddel 22.015.

Leveringstiden for banderoler er normalt 12-14 arbejdsdage. Banderolerne må derfor bestilles i god tid, før de skal bruges. Der kan kun bestilles banderoler til virksomhedens normale forbrug i højst 6 måneder.

Når virksomheden har modtaget banderolerne, skal de tilskrives virksomhedens regnskab.

Banderoler må ikke afhændes, og de kan ikke byttes. Beskadigede banderoler skal afleveres til regionen. Større differencer i banderolebeholdningen skal anmeldes til regionen, så snart differencen er konstateret. Der gives ingen godtgørelse ved makulering af banderoler. Der skal betales afgift af mistede/forsvundne banderoler, medmindre det godtgøres, at banderolerne ikke vil kunne bringes i omsætning.

Banderolerne leveres i ruller à 500, 1.000, 4.000 eller 6.000 stk. Store banderoler (105 x 13 mm) kan dog ikke leveres i ruller à 6.000 stk.

bek. § 4
Banderoler koster ►(januar 2001) 81,35 kr.◄ plus moms pr. 1000 stk. for alle banderolestørrelser.

Rullerne er forsynet med en papkerne med en indvendig diameter på 40 mm. Hver rulle leveres indsvejset i en plastpose. På den står antallet af banderoler i rullen og produktionsdatoen. På rullen sidder en banderole uden mærke. Af hensyn til banderoleoptælling er der på bagsiden af basispapiret for hver 50 banderoler et påtryk, der angiver, hvor mange banderoler der er tilbage i rullen.

Banderolerne må ikke udsættes for større temperaturudsving. Leverandøren af selvklæbende banderoler garanterer, at klæbeevnen for ikke-anvendte banderoler, der opbevares ved normal stuetemperatur, holder i mindst 2 år. Det betyder, at banderoler, der er mere end 2 år gamle, ikke må bruges. Når banderolen er sat på, er klæbeevnen ubegrænset.

Påsætning Banderolerne skal anbringes over flaskelukket på en sådan måde, at flasken ikke kan åbnes, uden at banderolen ødelægges, dvs. med mærket på selve lukkeanordningen (kapsel, prop mv.) og ned ad flaskehalsens ene side. Banderoler til pure-pak kartoner kan anbringes på emballagens sideflade i umiddelbar tilknytning til - men uden at dække - emballagens etiket eller påtryk.

Beskadigede banderoler må ikke bruges. Beskadiges banderolen efter påsætningen, skal varen afbanderoleres.

Afbanderolering Ønskes en vare afbanderoleret, skal virksomheden udfylde en afbanderoleringsliste 22.044 i 2 eksemplarer med en specifikation af de varer, der ønskes afbanderoleret. Eksemplar II skal indsendes til told- og skatteregionen forud for afbanderoleringen, se B.1.6.2.

I stedet for fysisk at fjerne banderolen kan virksomheden påsætte en label (sort) over banderolen. Den pågældende label skal dække hele banderolen og må ikke kunne fjernes uden, at banderolen samtidig ødelægges.

Banderolering mv. hos andre
Told- og skatteregionen kan tillade, at spiritus banderoleres på produktionsstedet i udlandet eller aftappes/banderoleres på en aftapningscentral her i landet. Betingelserne for en sådan tilladelse er:

Minimumsmængde Varepartiet (samme vare) er på mindst 400 liter.

Skriftlig aftale For hver enkelt virksomhed, der træffes aftale med, skal der foreligge en skriftlig bekræftelse fra aftapnings-/banderoleringsvirksomheden om, at denne forpligter sig til ved udgangen af hvert kvartal at foretage en optælling af banderolebeholdningen og meddele indehaveren af tilladelsen resultatet af optællingen.

En kopi af aftalen skal indsendes til regionen, idet den skal være bilag til tilladelsen.

Overførsel af spiritus/banderoler Ved overførsel af spiritus/banderoler, der sker ved virksomhedens egen foranstaltning, skal der udfærdiges en proformafaktura/følgeseddel i 2 eksemplarer. Det ene eksemplar forbliver i virksomheden, og det andet følger varen.

Fakturaen/følgesedlen skal indeholde oplysning om:
  • afsenderens og modtagerens navn og hjemsted
  • spiritus: Art, ethanolstyrke, mængde i liter, liter 100 pct. og konto
  • banderoler: Antal, flaskestørrelse, ethanolstyrke, mængde i liter og liter 100 pct.

De overførte banderoler bogføres særskilt i regnskabet, se B.1.6.1.

Spiritus, der sendes til andre EU-lande, skal være ledsaget af et administrativt ledsagedokument (A 125), se A.15.5, medens spiritus til tredjelande udføres efter de sædvanlige udførselsbestemmelser, idet varen angives til toldfri genindførsel under henvisning til denne tilladelse.

Spiritus, der sendes til aftapningscentraler, skal inden afsendelsen være tilskrevet virksomhedens afgiftsregnskab og må ikke fraskrives som følge af, at varerne midlertidigt er fraført til aftapning.

Modtagelse af banderolerede varer Ved modtagelsen af de banderolerede varer tilskrives disse i regnskabet, se nedenfor. For egne varer, der modtages retur, sker tilskrivningen på grundlag af afsenderens lønforarbejdningsfaktura (proformafaktura) eller følgeseddel, og for varer, der er købt, på grundlag af købsfakturaen. For varer fra andre EU-lande skal der tillige foreligge ledsagedokument, se A.15.5, og for varer fra tredjelande skal der foreligge et enhedsdokument.

Egne varer, der kommer retur fra tredjelande, angives som returvarer med henvisning til udførselsdokumentationen og denne tilladelse. Andre varer angives som banderoleret i udlandet og med henvisning til denne tilladelse.

Regnskab Virksomheden skal i særlige blade i regnskabet over ubanderolerede varer 22.053 anlægge en konto for hver aftalevirksomhed.

Kontoen skal indeholde oplysninger om overførte og modtagne varer samt overførte og returnerede banderoler.

Varer
Under overførte varer anføres for hver overførsel: kontobetegnelse, dato for afsendelse, vareart, ethanolstyrke og mængde i liter og liter 100 pct. For samtidig overførte banderoler, se nedenfor om Banderoler.

Under modtagne banderolerede varer, der opdeles i egne varer og købte varer, anføres oplysning om: kontobetegnelse, dato for modtagelsen, vareart, antal banderolerede flasker og størrelse, ethanolstyrke samt mængde i liter og liter 100 pct.

Banderoler
Under overførte banderoler anføres for hver overførsel: kontobetegnelse, dato for overførsel, antal afsendte banderoler og flaskestørrelse, ethanolstyrke samt mængden i liter og liter 100% svarende hertil. Evt. returnerede ubenyttede/beskadigede banderoler bogføres her som en minuspostering.

Under modtagne benyttede banderoler (banderolerede varer) anføres for hver modtagelse: kontobetegnelse, dato for modtagelsen, antal forbrugte banderoler og flaskestørrelse, ethanolstyrke samt mængden i liter og liter 100 pct. svarende hertil.

Kvartalsafslutning Varer
Mængden af modtagne banderolerede varer sammentælles. Den samlede mængde for egne varer fraskrives Lagerbeholdningsoversigt, 22.059, under Literbevægelser, og tilskrives Afgiftsregnskab, 22.051. Mængden af købte varer tilskrives 22.051.

Banderoler
Antallet af overførte banderoler og antallet af benyttede banderoler (banderolerede varer) sammentælles og beholdningen optælles. Afslutningen foretages herefter således:

Den banderolerende virksomheds:

Begyndelsesbeholdning, stk./flaskestørrelse, mængde i liter og liter 100 pct.
+ overførte banderoler, stk./flaskestørrelse, mængde i liter og liter 100 pct.
- forbrugte banderoler (band. varer), stk./flaskestørrelse, mængde i liter og liter 100 pct.
= Regnskabsmæssig beholdning, stk./flaskestørrelse, mængde i liter og liter 100 pct.
- optalt beholdning, stk./ flaskestørrelse, mængde i liter, liter 100 pct. udfindes ved gennemsnitsberegning
Difference + - stk./flaskestørrelse, mængde i liter og liter 100 pct.

Gennemsnitsprocenten, der skal bruges ved beregning af antal liter 100 pct., svarende til kvartalets slutbeholdning af banderoler, udfindes således:

Regnskabsmæssigbeholdning i liter 100 pct. x 100 = pct. vol.
Regnskabsmæssig beholdning i liter

Difference i liter 100 pct. medtages i afgiftsangivelsen til beskatning eller evt. godtgørelse for den sidste måned i kvartalet.

Forbrugte banderoler medtages i Banderolebeholdningsoversigt, 22.041. Evt. returnerede beskadigede banderoler fraskrives i oversigten, Banderoletilskrivning som en minuspostering. Den optalte beholdning af banderoler overføres som ny begyndelsesbeholdning.

Såfremt virksomheden fører sit øvrige regnskab over spiritus i sit almindelige regnskab, kan ovenstående regnskab også føres der, såfremt samtlige bevægelser kan indgå.

Andre bestemmelser Tilladelsen, der ikke kan overføres til andre, er gyldig indtil videre, dog ikke ud over 5 år efter udgangen af den måned, hvor regionen har givet tilladelsen.

Ændring af de anmeldte forhold skal straks meddeles til den lokale told- og skatteregion. Overtrædelse eller tilsidesættelse af tilladelsens betingelser kan - foruden straf - medføre, at tilladelsen inddrages med øjeblikkelig virkning.