Navn:Karoline H. Thomsen
Virksomhed:Bilbranchen
Adresse:H.C.Andersens Boulevard 18
Postnr.:1553
By:København V
Email:kart@di.dk
Angiv email igen::kart@di.dk
Høringssvar:Bilbranchen har modtaget udkast til styresignal - Fastlæggelse af praksis for værdifastsættelse af brugte køretøjer for så vidt angår regulering for kilometerstand i høring og hertil har vi følgende bemærkninger: Indledningsvis undrer vi os over, at der udsendes et styresignal i høring, baseret på en ophævelse af en del af registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 29, før denne ophævelsen er gennemført og trådt i kraft. Høringsfristen for ophævelsen af bestemmelsen var end ikke udløbet, før styresignalet blev udsendt i høring. Bilbranchen har forud for høring over styresignalet modtaget høring over ændring af registreringsafgiftsbekendtgørelsen fra Skatteministeriet. Bilbranchen har brugt tid på at afgive høringssvar, men kan nu konstatere, at dette synes at være uden betydning, eftersom det allerede med udkast til styresignal - uanset de modtagne høringssvar – synes besluttet, at bekendtgørelsens § 29, stk. 3 skal ophæves. Bilbranchen skal til styresignalet gentage vores bemærkninger til høringen over ændringen af hjemmelsgrundlaget. Bilbranchen kan ikke støtte ophævelsen af bekendtgørelsens § 29. Begrundelsen for ophævelsen forekommer ikke fyldestgørende og det undrer Bilbranchen, hvorfra ønsket om at fjerne bestemmelsen kommer. Bilbranchen har ikke fra foreningens medlemmer modtaget henvendelser om bestemmelsen uhensigtsmæssighed eller ønsker om ophævelse heraf. Bilbranchen ønsker derfor præciseret – gerne med eksempler – hvad der er den nærmere baggrund for forslaget om ophævelse af bestemmelsen. Branchen har et stort ønske om at værdifastsættelse af brugte biler sker på samme grundlag hos selvanmelderne som hos Motorstyrelsen. Motorstyrelsen har netop taget det semiautomatiske værdifastsættelsessystem i brug – Estimatic – ud fra et ønske om at principper og grundlaget for værdifastsættelsen sker på et så gennemsigtigt grundlag som muligt og på så ensartet en måde, det kan lade sig gøre, når der fortsat skal ske et skøn efter REGAL § 10. Ophævelsen af bestemmelsen ses således at være et skridt tilbage i forhold til formålet med Estimatic. Det hedder således i Motorstyrelsens årsrapport for 2020: ”Med henblik på at forkorte sagsbehandlingstiden og nedbringe ressourcebehovet ved værdifastsættelsesopgaven har Motorstyrelsen i 2020 fortsat arbejdet med at udvikle en semiautomatisk værdifastsætter, der skal automatisere dele af processen i forbindelse med værdifastsættelse af køretøjer.” Bilbranchen bemærker også, at bekendtgørelsens §§ 26 og 28 sætter de overordnede rammer for et afgiftsgrundlag, der er retvisende i forhold til, hvad en bruger her i landet under hensyn til det pågældende køretøjs stand mv. må antages at ville betale for et tilsvarende køretøj. Såvel anmelder/ejer som Motorstyrelsen kan under henvisning til §§ 26 og 28 fravige § 29, hvis standarden ikke er retvisende for den almindelige pris ved salg til bruger. Endelig bemærker Bilbranchen at der faktisk i modsætning til forslaget om at ophæve bestemmelsen består et behov for at supplere bestemmelsen i § 29, stk. 3 med en eller flere bestemmelser om køretøjer med alternative drivmidler som eksempelvis el og brint.