Navn:Tue Gejl Christensen
Virksomhed:Sønderborg Kraftvarmeværk
Adresse:Nørekobbel 54
Postnr.:6400
By:Sønderborg
Email:tgc@sfjv.dk
Høringssvar:Skattestyrelsen har udsendt udkast til styresignal: ”Genoptagelse – praksisændring som følge af SKM2018.5.VLR – ”fyrer i kombination” – affaldsvarme-, tillægs- og CO2-afgift ved forbrænding af affald samt energi- og CO2-afgifter ved forbrænding af andre brændsler – udkast til styresignal”.
Sønderborg Kraftvarmeværk I/S har følgende bemærkninger hertil:
I udkastet under pkt. 1 ”Sammenfatning” skriver Skattestyrelsen bl.a. følgende:
”Ændringen af praksis vedrører situationer, som svarer til situationen i SKM2018.5.VLR, hvor et kraftvarmeværk førte damp fra flere forbrændingsenheder til en fælles dampturbine/generator, som producerede både el og varme. Praksisændringen betyder, at det samlede forbrug af brændsler i forbrændingsenheder i disse situationer afgiftsmæssigt skal anses for at være fyret i kombination i et og samme anlæg efter reglerne i kulafgiftsloven, gasafgiftsloven, mineralolieafgiftsloven og CO2-afgiftsloven.
Praksisændringen indebærer fremadrettet for nogle virksomheder en skærpelse og for andre virksomheder en lempelse ift. den samlede tilbagebetaling af afgifter. For tilfælde med skærpelse har styresignalet virkning 6 måneder efter offentliggørelsen af styresignalet. For tilfælde med lempelse har styresignalet virkning fra offentliggørelse.
For anlæg, der efter SKM2018.5.VLR må anses for at fyre med en kombination af afgiftspligtigt affald og andre brændsler, således der er tale om et anlæg, hvor anlægget er omfattet af kulafgiftslovens § 5, stk. 3 og 10 og CO2-afgiftslovens § 5, stk. 3, gælder der andre betingelser. Virksomheden kan i disse tilfælde opgøre afgiften isoleret efter disse bestemmelser. Dette gælder, når det er til gunst for virksomheden og indtil 6 måneder efter offentliggørelsen af styresignalet. Derefter skal opgøres efter reglerne i kulafgiftsloven, gasafgiftsloven, mineralolieafgiftsloven og CO2-afgiftsloven”.
En virksomhed med et anlæg, der efter SKM2018.5.VLR anses for at fyre med en kombination af afgiftspligtigt affald og gas, således at der er tale om et anlæg, hvor anlægget er omfattet af kulafgiftslovens § 5, stk. 3 og 10 og CO2-afgiftslovens § 5, stk. 3, kan dermed efter vores forståelse af udkastet til styresignal anmode om genoptagelse af affaldsvarme- og tillægsafgift, uden at der som konsekvens heraf vil kunne kræves genoptagelse af gasafgift.
Vi vil gerne høre, om Skattestyrelsen er enig i denne forståelse.
Navn:DI
Adresse:Rådhuspladsen
Postnr.:2100
By:København K
Email:di@di.dk
Høringssvar:Se bilag.
Navn:FSR - Danske Revisorer
Adresse:Kronprinsessegade 8
Postnr.:1306
By:København K
Email:fsr@fsr.dk
Høringssvar:Se bilag.
Navn:FSR - Danske Revisorer
Adresse:Kronprinsessegade 8
Postnr.:1306
By:KØbenhavn k
Email:fsr@fsr.dk
Høringssvar:Se bilag.
Navn:Dansk Byggeri
Adresse:Nørre Voldgade 106
Postnr.:1358
By:København K
Email:bsa@danskbyggeri.dk
Høringssvar:Se bilag.
Navn:DI
Adresse:Rådhuspladsen
Postnr.:2100
By:København K
Email:di@di.dk
Høringssvar:Se bilag.
Navn:FSR - Danske Revisorer
Adresse:Kronprinsessegade 8
Postnr.:1386
By:København K
Email:fsr@fsr.dk
Høringssvar:Se bilag.