Navn:Ole Kirkelund
Virksomhed:De Danske Bilimportører
Adresse:Rådhuspladsen 16
Postnr.:1550
By:København V
Email:oki@bilimp.dk
Øvrige kontaktoplysninger:Tlf.: 23 23 25 20 (direkte)
Høringssvar:De Danske Bilimportører kan tilslutte sig udkastet til styresignalet med præciseringen af praksis for indretning af lastbiler afgiftsfritaget efter registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 8, litra a. Vi er enige med SKAT i, at den afgørende betingelse for afgiftsfritagelsen er, om bilerne utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport, og at indretning af førerkabinen med ekstra sæder eller sovebriks bag førersædet ikke påvirker vurderingen heraf. Vi finder det relevant, at styresignalet præciserer dette, idet den juridiske vejledning 2016-2, afsnit E.A.8.1.3.5., er formuleret som et generelt forbud mod indretning af sæder eller lignende af nogen art bag førersædet eventuelt i et udvidet førerrum. Vi er ligeledes enige med SKAT i, at der ikke findes grundlag for denne formulering i registreringsafgiftsloven, og at det afgørende alene er, hvorvidt last-/varerummet utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport. SKAT peger i udkastet til styresignal desuden på Færdselsstyrelsens vejledning om syn af køretøjer af november 2015, hvor det fremgår; ”at Lastbil (N2) med en tilladt totalvægt mellem 3,5 tons og 12 tons, kan indrettes med sovebriks, og ved tilladt totalvægt over 8 tons kan lastbil (N2) kan forsynes med ekstra sæderække bag førersædet. Lastbil (N2) beregnet til transport af havarerede biler kan indrettes med ekstra sæder uanset totalvægt”. Vi gør opmærksom på, at der i Færdselsstyrelsens aktuelle vejledning om syn af køretøjer af januar 2017 står følgende i afsnit 1.03 (side 44): ”Lastbil N2 med en tilladt totalvægt over 6.000 kg. kan bag førersædet være forsynet med sovebriks. Lastbil N2 med tilladt totalvægt på over 8.000 kg kan være forsynet med et ekstra sæde / sæderække bag førersædet. Lastbil N2 med tilladt totalvægt over 4.000 kg. beregnet til transport af havarerede biler, kan dog være forsynet med ekstra sæde / sæderække bag førersædet”. Vi opfordrer SKAT til i forbindelse med præciseringen / styresignalet (om fornødent) at koordinere med Færdselsstyrelsen vedrørende de nævnte vægtgrænser. Med mindre der findes tekniske eller sikkerhedsmæssige begrundelser for disse, ser vi ingen hindringer i registreringsafgiftsloven for, at SKATs præcisering af mulighederne for at indrette førerkabinen med ekstra sæder eller sovebriks bag førersædet omfatter alle biler i kategorien N2. Vi antager, at præciseringerne i styresignalet ingen betydning har for reglerne vedrørende mandskabsvogne jf. registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 9 eller den juridiske vejledning afsnit E.A:8.1.3.6 om mandskabsvogne.