Navn:Morten Pernø
Virksomhed:Dansk Transport og Logistik (DTL) - Danske Vognmænd
Adresse:Grønningen 17, postboks 2250
Postnr.:1019
By:København K
Email:mpe@dtl.eu
Øvrige kontaktoplysninger:Mobiltlf.: 22768602
Høringssvar:DTL-Danske Vognmænd skal henvise til høringssvaret til denne høring, som SOS Dansk Autohjælp har afgivet, jf. vedhæftede bilag.

Navn:Ole Kirkelund
Virksomhed:De Danske Bilimportører
Adresse:Rådhuspladsen 16
Postnr.:1550
By:København V
Email:oki@bilimp.dk
Øvrige kontaktoplysninger:Telefon: 23 23 25 20
Høringssvar:Sagsnummer: 16-0215151 Høringssvar – De Danske bilimportører De Danske Bilimportører er tilfredse med, at der bliver udsendt et styresignal til brug for at løse de praktisk forekommende situationer ved værdiansættelse af vejhjælpsabonnementer, når der ikke sker betaling herfor mellem kunden (her køberen af bilen) og forsikringsgiver (her bilimportøren). Der er to praktisk forekommende situationer, som ikke er klart oplyst i styresignalet. 1: Den første situation er, hvor bilimportøren over for kunden har risikoen, og bilimportøren af-dækker sin vejhjælpsforpligtelse over for kunden ved at indkøbe en tilsvarende leverance (abonnement) hos en leverandør reelt en genforsikring. Bilimportørens betaling til leverandøren kan være fastsat på flere måder, herunder en fast pris pr. abonnement eller som en rabat af leverandørens listepris for, hvad den enkelte kunde kun-ne tegne abonnementet for hos leverandøren. En sådan rabat kan selvfølgelig også om fornø-dent beregnes ved faste priser ved at regne baglæns. I variation 1 i styresignalet er rabatten angivet i forhold den beregnede markedspris efter ind-hentelse af en række tilbud for kunden. Det er imidlertid ikke relevant, når der er en aftalt pris med en uafhængig tredjemand. De Danske Bilimportører læser variation 1 i eksemplet i udkast styresignal således, at afgiftsgrundlaget er den enkelte bilimportørs abonnementspris over for leverandøren (hvad enten den er aftalt som en fast pris eller som en rabat i forhold til leveran-dørens standardpris), idet dette er prisen, jf. lovens § 3, stk. 1, og henstiller at dette fremgår klart af eksemplet. 2: Den anden situation er, hvor bilimportøren over for kunden har risikoen, og bilimportøren leve-rer vejhjælpen ved, at bilimportøren har en aftale med en leverandør af vejhjælpen, hvor der er aftalt priser for den konkret ydede vejhjælp (f.eks. som ”pay per use”). Når der er behov for vejhjælp over for kunden, yder leverandøren vejhjælpen og afregner over for bilimportøren i henhold til de mellem leverandøren og bilimportøren aftalte priser. Bilimportøren kan ved afta-lens indgåelse med kunden statistisk beregne den forventede kostpris pr. bil. Denne kostpris er erfaringsmæssigt lavere end prisen for et tilsvarende abonnement tegnet af den enkelte kunde. Det er derfor relevant, at styresignalet også med sine eksempler tage stilling til denne situation. De Danske Bilimportører læser variation 2 i styresignalet som også omfattende denne situati-on. I variation 2 i styresignalet er det anført, at hvis kostprisen er højere end prisen for et til-svarende abonnement tegnet af kunden, så anvendes kostprisen plus et tillæg. De Danske Bilimportører er enig heri, da det er prisen for den leverede ydelse. I konsekvens heraf er De Danske Bilimportører af den opfattelse, at hvis kostprisen er lavere end prisen for et tilsvaren-de abonnement tegnet af kunden, så er afgiftsgrundlaget her kostprisen plus et tillæg, f.eks. den anførte ene procent. Altså i forhold til de i styresignalet givne eksempler – at hvis mar-kedsprisen er de anførte kr. 1.100, mens kostprisen er kr. 500, er afgiftsgrundlaget kr. 500 plus 1 %. Dette udtrykker den korrekte markedspris for salg af dette produkt mellem bilimpor-tøren og kunden. Jf. ovennævnte anbefaler De Danske Bilimportører, at de i styresignalet anvendte eksempler (Variation 1 og 2) tydeliggør følgende: Når vejhjælpsydelsen indkøbes hos en underleverandør (Variation 1): I disse tilfælde er indkøbsprisen under alle omstændigheder at ligestille med markedsprisen, når indkøbsprisen er fastsat på frie markedsvilkår mellem uafhængige parter. Dvs. afgifts-grundlaget er lig med indkøbsprisen. Når vejhjælpsydelsen ydes af den afgiftspligtige selv (Variation 2): Dette dækker både tilfælde, hvor bilimportøren i praksis køber vejhjælpen pr. gang (”pay per. use”) hos en uafhængig underleverandør, og hvor denne evt. selv udfører vejhjælpen (det sidste anser vi dog for sjældent). I begge tilfælde er afgiftsgrundlaget lig med. kostprisen + avance. Øvrige bemærkninger: Vi antager, at der i afsnit 4 i udkastet til syresignalet skal henvises til lovens § 3, stk. 2 – ikke § 2, stk. 2. Selvom det anerkendes, at det centrale hensyn i § 3, stk. 2 er at sikre en reel (markedsbaseret) prisfastsættelse af de afgiftspligtige ydelser, er der i praksis næppe sagligt grundlag for at regulere prisen for et abonnement op eller ned, når det kan dokumenteres, at den er baseret på en indkøbspris aftalt mellem uafhængige parter. Det samme gælder, hvor prisen er baseret på faktiske og dokumenterbare omkostninger. NB: Høringsvaret er også vedlagt som pdf-fil.

Navn:Bilbranchen
Adresse:-
Postnr.:0000
By:-
Email:kart@di.dk
Høringssvar:Se bilag
Vis bilag:Bilbranchen.pdf

Navn:Dansk Bilbrancheråd
Adresse:Kirkevej 1-3
Postnr.:2630
By:Tåstrup
Email:info@dbr.dk
Høringssvar:Se bilag.

Navn:Dansk Byggeri
Adresse:Nørre Voldgade 106
Postnr.:1358
By:København K
Email:bsa@danskbyggeri.dk
Høringssvar:Se bilag.

Navn:Dansk Erhverv
Adresse:Børsen
Postnr.:1217
By:København K
Email:info@danskeerhverv.dk
Høringssvar:Se bilag.

Navn:Finansrådet
Adresse:Amaliegade 7
Postnr.:1256
By:København K
Email:mail@finansraadet.dk
Høringssvar:Se bilag.

Navn:FSR - danske revisorer
Adresse:Kronprinsessegade 8
Postnr.:1306
By:København K
Email:fsr@fsr.dk
Høringssvar:Se bilag.
Vis bilag:FSR1.pdf

Navn:Forsikring og Pension
Adresse:Philip Heymans Alle 1
Postnr.:2900
By:Hellerup
Email:tsc@forsikringogpension.dk
Høringssvar:Se bilag.

Navn:SOS Dansk Autohjælp
Adresse:Torsøvej 2
Postnr.:8240
By:Risskov
Email:dah@dah.dk
Høringssvar:Se bilag.
Vis bilag:SOS.pdf