Ved gennemførelsen af det indre marked blev det administrative samarbejde mellem EU- landene udbygget. Der er fastsat regler om administrativt samarbejde inden for området indirekte skatter, hvorefter der skal udveksles momsoplysninger vedrørende vareleverancer inden for EU-landene. Til brug herfor er det besluttet, at medlemslandene skal indsamle oplysninger hos de registrerede virksomheder i det pågældende land om salg til registrerede virksomheder i andre EU-lande.
For at sikre en effektiv udveksling af oplysninger er "Listesystemet" (VIES) etableret. Det indebærer, at oplysningerne indhentes hos virksomhederne og udveksles mellem medlemslandene via edb.
Listesystemet har følgende to hovedformål:
- virksomhederne får mulighed for at få kunders momsnummer bekræftet, og
- medlemslandene får mulighed for at føre kontrol med, at momsen betales i forbrugslandet.
De nærmere regler om de oplysninger, der skal afgives til listesystemet, findes i momsbekendtgørelsens §§ 72-73.
Registrerede virksomheder, der efter § 34, stk. 1, nr. 1, 3 og 4, leverer varer uden moms til registrerede virksomheder i andre EU-lande, skal udarbejde en liste over de i perioden foretagne leverancer. Listen skal indeholde følgende oplysninger:
- Virksomhedens eget SE-nummer, navn og adresse samt listeperiode.
- Køberens registreringsnummer for merværdiafgift (moms).
- Den samlede værdi af virksomhedens leverancer uden moms til hver enkelt køber i andre EU-lande.
- Den samlede værdi af virksomhedens leverancer uden moms til andre EU-lande.
Oplysningerne skal som hovedregel afgives hvert kvartal og afgives til Told•Skat senest 1 måned og 10 dage efter listeperiodens udløb. Hvordan disse oplysninger skal angives, se
N.4.3.