Parter
H1 A/S
(advokat Lars Nicolai Thorsted (prøve)
mod
Skatteministeriet
(Kammeradvokaten v/advokat Bodil Marie Søes Petersen)
Afsagt af landsdommerne
Nils Erik Jensen, Talevski og Tuk Bagger (kst.)
Sagen angår spørgsmål om dokumentation for udgifter, som et selskab har fratrukket opgørelsen af den skattepligtige indkomst for indkomståret 1998 vedrørende en rejse til Canada for selskabets forhandlere m.v.
Påstande
Under denne sag, der er anlagt den 11. februar 2004, har sagsøgeren, H1 A/S (i det følgende kaldet selskabet), endeligt påstået sagsøgte, Skatteministeriet, tilpligtet at anerkende, at selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 1998 nedsættes med 100.000 kr. Selskabet har subsidiært nedlagt påstand om hjemvisning.
Sagsøgte har påstået frifindelse, subsidiært hjemvisning.
Den påklagede afgørelse
Landsskatteretten har den 11. november 2003 afsagt sålydende kendelse:
"...
Landsskatteretten afgørelse
Skattemyndigheden har foretaget en skønsmæssig forhøjelse på 100.000 kr. af selskabets indkomst vedrørende rejseudgifter til Canada.
Landsskatteretten stadfæster skattemyndighedens afgørelse.
...
Landsskatterettens bemærkninger og begrundelse
Udgifter til rejser, reklame og lignende formål, der er afholdt i forbindelse med en skattepligtigs erhverv med det formål at opnå salg af varer og tjenesteydelser i det pågældende og senere indkomstår, er fradragsberettigede, jf. ligningslovens § 8, stk. 1. For så vidt der er tale om udgifter til repræsentation, kan dog kun 25% af udgiften fradrages, jf. ligningslovens § 8, stk. 4. Efter praksis anses udgifter til rejser for danske forretningsforbindelser - uanset rejsens formål - for en repræsentationsudgift. Der er dog fuld fradragsret for udgiften til rejser for medarbejdere.
Det er herefter Landsskatterettens opfattelse, at selskabets udgifter i forbindelse med medarbejdernes deltagelse i rejsen til Canada i deres helhed er fradragsberettigede, medens der alene er fradrag for 25% af udgifter afholdt over for dets forhandlere og kunder.
Selskabet har fremlagt dokumentation for, at dets kunder og forretningsforbindelser har haft en vis egenbetaling i relation til selve rejsen. Selskabet har imidlertid ikke nærmere redegjort for endsige dokumenteret, hvem der har afholdt udgifterne til forplejning og sightseeing i forbindelse med opholdet. Selskabets udgifter i forbindelse med rejsen til Canada kan dermed fortsat ikke opgøres.
Henset hertil må det lægges til grund, at selskabet har afholdt udgifterne til forplejning og sightseeing m.v., og at selskabet har foretaget fradrag herfor med det fulde beløb. Henset endvidere til det deltagende antal kunder og forretningsforbindelser samt rejsens varighed og indhold er der efter Landsskatterettens opfattelse herefter ikke grundlag for at tilsidesætte det af skattemyndigheden udøvede skøn.
..."
Sagens omstændigheder
Selskabet, der driver virksomhed med salg og servicering af landbrugsmaskiner, arrangerede en rejse til Canada for forhandlere og deres kunder i 1998. Rejsen varede fra den 24. maj til den 1. juni 1998 og havde følgende program:
"...
..."
I rejsen deltog 29 forhandlere og ægtefæller samt tre ansatte fra selskabet.
Selskabet har betalt 343.575 kr. til Carlson Wagonlit Travel for perioden 27. maj til 31. maj 1998. Beløbet omfatter
"...
..."
Selskabet har endvidere betalt 50.341 kr. til Holiday Inn, Winnipeg vedrørende hotelophold i perioden 24. - 27. maj 1998.
Selskabet har faktureret forhandlerne for i alt 369.750 kr. vedrørende rejsen. Det fremgår af selskabets brev af 18. februar 1998 til forhandlerne om rejsen, at prisen
"...
indeholder alle fornødenheder, udflugter, transport, drikkevarer til måltiderne, afbestillingsforsikring i forbindelse med sygdom og rejseforsikring
..."
I selskabets årsregnskab for 1998 er oplyst, at udgifterne til distribution, salg og reklame udgjorde 16.868.000 kr. I et bilag til selskabets selvangivelse for 1998 er oplyst,
"...
..."
I en specifikation vedrørende udgifterne til distribution, salg og reklame på 16.868.000 kr. er udgifterne til repræsentation angivet til 141.000 kr., og i en specifikation af repræsentationsudgifterne for 1998 er oplyst, at dette beløb blandt andet omfatter restaurationsudgifter på 79.175 kr. på selskabets konto 5630-01.
Skatteforvaltningen har den 15. september 2000 blandt andet anmodet selskabet om at oplyse om og dokumentere størrelsen af rejseudgiften vedrørende rejsen 24. maj - 1. juni 1998. Selskabet fremsendte imidlertid ingen dokumentation, hvorfor selskabets skattepligtige indkomst efter en rykkerskrivelse og en agterskrivelse ved skrivelse af 26. juni 2002 blev forhøjet med 100.000 kr. som "Skønsmæssig forhøjelse vedrørende rejseudgifter til USA/Canada ..." .
Da Landsskatteretten traf sin afgørelse, forelå Carlson Wagonlit Travels nævnte rejsebeskrivelse vedrørende perioden 27. maj til 31. maj 1998, rejseprogrammet vedrørende perioden 24. maj til 1. juni 1998 samt udgiftsopgørelsen med fakturaer fra Carlson Wagonlit Travel og Holiday Inn.
Selskabet har for landsretten fremlagt kopier af regnskabsbilag vedrørende betaling af 3.004,15 kr. til middag den 25. maj 1998, betaling af 7.109,65 til middag og drikkelse samt 3.968,80 kr. til frokost den 26. maj 1998 og vedrørende betaling af diverse drikkelse, drikkepenge, transport fra hospital og en jakke i perioden 27. -31. maj 1998 samt forsikring. Endvidere er for landsretten fremlagt blandt andet brevet fra selskabet til forhandlerne med rejseprogrammet, specifikation vedrørende udgifterne i 1998 til distribution, salg og reklame samt uddrag af årsregnskab og skatteregnskab for 1998 med specifikation af repræsentationsudgifterne.
Selskabet har i stævningen og replikken anført, at selskabet ikke har afholdt repræsentationsudgifter i forbindelse med rejsen, idet samtlige selskabets udgifter til rejsen har vedrørt de tre medarbejderes deltagelse. I selskabets processkrift I er det oplyst, at der i forbindelse med rejsen blev afholdt repræsentationsudgifter med kr. 30.350,89, og i selskabets processkrift II er det yderligere gjort gældende, at dette beløb er behandlet som repræsentationsudgifter.
Forklaringer
DL har forklaret, at han har HD i regnskab og arbejdede som revisor i 10 år, indtil, han blev økonomidirektør og commercial controller i selskabet. Vidnet udarbejder selskabets regnskaber. Det var forhandlerne selv, der foreslog rejsen. Det er selskabets politik at holde den slags udgifter på et nulpunkt, så der alene afholdes udgifter til det personale, der deltager i rejserne. Vidnet godkender samtlige virksomhedens bilag og har derfor også gennemgået underbilagene fra personalet vedrørende rejsen. Gennemgangen er foretaget delvis eller stikprøvevis, og vidnet har ikke modtaget andre bilag vedrørende rejsen end dem, der nu er fremlagt. Udgifterne til transport i dagene 24. - til 27. maj 1998 må være med i bilagene - ellers ved vidnet ikke, hvor bilagene hertil er. Det er vidnet; der har bestemt, at udgifterne skulle bogføres som repræsentation. Det er ikke normalt at betale andet end en eventuel ekstern guide ved besøg på kvægbrug, og det er ikke normalt at betale for besøg i søsterselskaber. Selskabet handler ikke direkte med kunder, idet handlerne sker gennem et forhandlernet, som for egen regning promoverer varerne og får betaling af selskabet herfor gennem rabatter. De 300.213 kr., der er angivet som repræsentationsudgifter i bilaget til selskabets skatteregnskab for 1998, indeholder også udgifter til rejsen til Canada i 1998. Det er vidnet, der har indbragt og ført sagen for Landsskatteretten. Vidnet har ikke gjort gældende, at der ikke blev afholdt repræsentationsudgifter i forbindelse med rejsen. Udgiftene til reklame og promotion på 6.353.000 kr. i selskabets specifikationen vedrørende Distribution, sales and advertisements costs for 1998 vedrører selskabets reklameomkostninger i forbindelse med annoncering i diverse landbrugsblade. Udgiften er afholdt af selskabet, idet selskabet har en interesse i at promovere sig selv som virksomhed. Forhandlerne promoverer sig i lokalområdet for egen regning. De eksterne udgifter på 228.000 kr. anført i samme specifikation vedrører vedligeholdelse af biler, kontormaskiner etc. Andre professionelle ydelser på 22.000 kr. vedrører eksterne ydelser som for eksempel advokatbistand, mens Communications på 158.000 kr. primært vedrører telefonudgifter, og Other Services på 66.000 kr. vedrører service leveret til selskabet uden direkte kontrakt. Rejsen til Las Vegas er selvstændigt angivet i specifikationen af repræsentationsomkostninger for 1998 med 144.550 kr. Deltagelse i rejsen blev optjent af forhandlerne som rabat i det foregående regnskabsår og var derfor hensat i regnskabet for 1997. Det er grunden til, at denne rejse figurerer som en selvstændig post i regnskabet for 1998.
Parternes anbringender
Sagsøger har procederet i overensstemmelse med sit påstandsdokument af 15. april 2005 og har gjort følgende anbringender gældende:
"Til støtte for den nedlagte principielle påstand gøres det gældende,
Til støtte for den subsidiært nedlagte påstand om hjemvisning gøres det gældende,
..."
Sagsøgte har procederet i overensstemmelse med sit påstandsdokument af 15. april 2005 og har gjort følgende anbringender gældende:
"Sagsøgerens regnskab for 1998 ... indeholder en samlet post vedrørende distributions-, salgs- og reklameomkostninger på 16.668.000,-, mens det ingen steder fremgår, hvilken del heraf der har vedrørt forhandlerrejsen til Canada.
Ved skrivelse af 15. september 2000 fra kommunen til sagsøgeren ... anmodede Kommunen sagsøgeren om bl.a. at indsende en specifikation af årsregnskabernes hovedposter samt oplysning og dokumentation for størrelsen af udgifterne til Canada-rejsen.
Ved skrivelse af 29. december 2000 fra kommunen til sagsøgeren erindrede kommunen sagsøgeren om anmodningen om at indsende disse oplysninger til brug for skatteansættelsen.
Den 30. april 2002 fremsendte kommunen en agterskrivelse, og den 26. juni 2002 traf Kommunen afgørelse i sagen ..., i hvilken forbindelse kommunen forhøjede sagsøgerens skattepligtige indkomst skønsmæssigt med kr. 100.000,- vedrørende rejseudgifter til USA/Canada under henvisning til skattekontrollovens § 6, stk. 6, jf. § 5, stk. 3, idet selskabet ikke havde efterkommet skatteforvaltningens anmodning om indsendelse af regnskabsmateriale med bilag.
Den skønsmæssige forhøjelse er således foretaget, fordi det sagsøgende selskab ikke har efterkommet de gentagne anmodninger om at indsende det materiale, der skulle gøre selskabsligningen i stand til at foretage en nøjagtig skatteansættelse.
Sagsøgeren bærer bevisbyrden for, at denne skønsmæssige forhøjelse er foretaget på et fejlagtigt grundlag, eller har medført et åbenbart urimeligt resultat, og denne bevisbyrde har sagsøgeren ikke løftet.
Sagsøgeren kan ikke i henhold til lovgivningen henvise skattemyndighederne til at foretage kontrol af sagsøgerens bogføringsmateriale, hvorimod sagsøgeren efter lovgivningen har pligt til at indsende den af skattemyndighederne udbedte dokumentation for forhold af betydning for skatteansættelsen.
Det er sagsøgeren, der skal godtgøre, at han har haft fradragsberettigede driftsomkostninger, hvilket gør sig gældende for så vidt angår hele regnskabsposten på kr. 16.668.000,-, vedrørende distributions-, salgs- og reklameomkostninger. Denne godtgørelsesforpligtelse har sagsøgeren ikke opfyldt.
Skattemyndighederne er fuldt ud berettiget til at nægte fradragsret for udokumenterede udgifter eller - som det mindre i det mere - skønsmæssigt at fastsætte størrelsen af fradraget
I nærværende sag har skattemyndighederne skønsmæssigt forhøjet den skattepligtige indkomst med kr. 100.000,-, hvilket svarer til, at myndighederne har omkvalificeret et beløb på kr. 133.000,- fra at være fuldt fradragsberettiget til alene at være begrænset fradragsberettiget (med 25%) henset til, at et beløb af denne størrelse er skønnet afholdt af selskabet på Canada-rejsen til repræsentationsmæssige formål.
Som dokumentation for udgifter til forplejning og sightseeing i forbindelse med rejsen til Canada, har sagsøgeren som udgangspunkt henvist til det ... fremlagte tilbud fra Carlson Wagonlit. Rejsearrangementet hos dette selskab vedrører kun dagene fra den 27. maj til den 31. maj 1998. Rejsen varede imidlertid fra den 24. maj til den 1. juni 1998, og sagsøgeren har således ... alene dokumenteret, at forhandlernes egenbetaling har dækket visse udgifter til sightseeing og forplejning i dagene fra den 27. maj til den 31. maj 1998.
For så vidt angår dagene fra den 25. maj til den 27. maj 1998 har sagsøgerne alene fremlagt en hotelafregning .... Af ... brev af 18. februar 1998 fra sagsøgeren til forhandlerne fremgår det imidlertid, at deltagernes betaling for rejsen omfatter alle fornødenheder, udflugter og transport, drikkevarer til måltiderne, afbestillingsforsikring og rejseforsikring, og tilsvarende fremgår også, at det ... fremlagte program omfattede alle dage fra den 24. maj til den 1. juni 1998. Heraf kan det udledes, at det ikke er de deltagende gæster, der har afholdt udgifterne til forplejning og sightseeing i dagene, fra den 25. maj til den 27. maj 1998, hvilke udgifter derfor må være afholdt af det sagsøgende selskab.
I stævningen og replikken er det af sagsøgeren anført, at selskabet ikke har afholdt repræsentationsudgifter i forbindelse med Canada-rejsen. Her er det således - som for Landsskatteretten - oplyst, at samtlige selskabets udgifter til rejsen har vedrørt de tre medarbejderes deltagelse. I processkrift I er det imidlertid oplyst, at der i forbindelse med rejsen blev afholdt repræsentationsudgifter med kr. 30.350,89. I processkrift II er det yderligere gjort gældende, at dette beløb i selskabet er behandlet som repræsentationsudgifter, og dermed alene fratrukket med 25 %. Dette bestrides, og det bemærkes i den forbindelse, at de med processkrift III fremlagte bilag ... ikke udgør dokumentation herfor.
Som dokumentation for de afholdte udgifter på kr. 30.350,89 har sagsøgeren alene fremlagt nogle interne rejsebilag, men derimod - uanset min opfordring hertil - ikke de underliggende originale bilag. Det er således ikke dokumenteret, at disse udgifter - som hævdet af sagsøgeren - har vedrørt frokost og middag den 25. maj, frokost og aftensmad den 26. maj samt amerikansk morgenmadsbuffet den 31. maj. Herudover bemærkes det, at den af sagsøgeren fremlagte dokumentation under alle omstændigheder ikke omfatter frokost og middag den 24. maj, udgifter til udflugt, sightseeing og transport den 25. maj og 26. maj, frokost den 28. maj og frokost den 30. maj. Endvidere er det udokumenteret, at morgenmad den 25., 26. og 27. maj har været omfattet af hoteludgiften til Holiday Inn. Herudover må der tages hensyn til, at der i sagens natur vil opstå en række yderligere udgifter på en sådan rejse, hvorved det bemærkes, at rejsen helt åbenbart har haft et repræsentationsmæssigt formål.
Det bemærkes endvidere, at sagsøgeren igennem hele forløbet har givet vekslende oplysninger om, hvilke beløb selskabet har afholdt i forbindelse med Canada-turen, til hvilket formål samt hvordan beløbene er behandlet skattemæssigt. På den baggrund kan sagsøgerens oplysning om, at de interne rejsebilag på samlet kr. 30.350,89 udgør fuld dokumentation for, hvilke beløb sagsøgeren har afholdt i forbindelse med turen, ikke lægges til grund.
Dokumentation herfor kan - særligt henset til de i løbet af sagen skiftende oplysninger - kun føres ved at fremlægge dokumentation for, hvad den samlede post på kr. 16.668.000,- vedrørende distributions-, salgs- og reklameomkostninger er afholdt til. Det er under sagen tilbudt, at bilagene til dokumentation heraf kunne fremsendes til mit kontor til gennemgang, men dette er ikke sket.
Konkluderende er det sagsøgtes anbringende, at sagsøgeren ikke har løftet bevisbyrde for, at det af skattemyndighederne udøvede skøn er foretaget på fejlagtigt grundlag eller har medført et åbenbart urimeligt resultat."
Parterne har uddybet deres anbringender under proceduren.
Landsrettens begrundelse og resultat
Landsretten finder, at kommunens skatteforvaltning med rette har foretaget skatteansættelsen skønsmæssigt, for så vidt angår H1 A/S' rejseudgifter til Canada i 1998, jf. skattekontrollovens § 6, stk. 1, sammenholdt med stk. 6, og § 5, stk. 3. Det materiale, som selskabet sendte til skatteforvaltningen, indeholdt således ikke nærmere oplysninger om og dokumentation for rejseudgifterne til Canada, og selskabet efterkom ikke skatteforvaltningens anmodning om at meddele nærmere oplysninger og dokumentation herfor.
Landsretten tiltræder, at selskabets udgifter i forbindelse med rejsen til Canada - som anført i Landsskatterettens kendelse - heller ikke kunne opgøres under Landsskatterettens behandling af sagen. Det materiale, som selskabet tilvejebragte til brug for Landsskatterettens behandling af sagen, giver efter landsrettens opfattelse ikke grundlag for at tilsidesætte det af skatteforvaltningen udøvede skøn.
Heller ikke efter bevisførelsen for landsretten, herunder DLs forklaring, har selskabet tilvejebragt et tilstrækkeligt grundlag for at tilsidesætte det af skatteforvaltningen udøvede skøn. Selskabet har således gennem hele forløbet, senest under skriftvekslingen for landsretten, givet vekslende oplysninger om, hvilke udgifter selskabet har afholdt i forbindelse med Canadarejsen i 1998 og om den skattemæssige behandling heraf i selskabets regnskaber. Der kan endvidere blandt andet henvises til, at de for landsretten fremlagte interne rejsebilag kun omfatter nogle af de måltider, der må antages at være indtaget under rejsens første del. Rejsebilagene omfatter eksempelvis ikke udgifter til transport og dansktalende guide, som efter programmet indgik i turen.
Herefter tages Skatteministeriets frifindelsespåstand til følge.
T h i k e n d e s f o r r e t
Sagsøgte, Skatteministeriet, frifindes.
Sagsøgeren, H1 A/S, skal inden 14 dage betale 10.000 kr. til sagsøgte i sagsomkostninger.