Dato for udgivelse
09 Dec 2025 09:50
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
20 Nov 2025 09:01
SKM-nummer
SKM2025.697.SR
Myndighed
Skatterådet
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
25-4262184
Dokument type
Bindende svar
Overordnede emner
Afgift
Overemner-emner
Energi og kuldioxid
Emneord
Elvarmesats, El-afgift, elektricitet, energiafgifter, elopvarmet helårsbolig
Resumé

Spørger var en netvirksomhed som opkrævede elafgiften hos el-leverandører. El-leverandører kunne via datahubben for dens kunde anmode elvarmesatsen efter elafgiftslovens § 6, stk. 1, 1 pkt. El-leverandøren viderefakturede så herefter elafgiften til dens kunde.

Spørgsmålet i sagen var fra hvilken dato elvarmesatsen for boliger med elopvarmning som hovedvarmekilde efter elafgiftslovens § 6, stk. 1, 1. pkt. skulle gælde fra.

Spørger ønskede bekræftet, at elvarmesatsen efter elafgiftslovens § 6, stk. 1, 1. pkt. først skulle finde anvendelse fra det tidspunkt, hvor opvarmningsmidlet var blevet registreret i BBR som elopvarmet helårsbolig.

Skatterådet fandt, at ud fra ordlyden af elafgiftslovens § 6, stk. 3, nr. 1, bemærkninger til bestemmelsen i lovforslaget dertil og skatteministerens besvarelse af spørgsmål i udvalgsbehandling af lovforslaget, samt formuleringen i Den juridiske vejledning 2025-2, afsnit E.A.4.3.10.7 kunne elvarmesatsen efter elafgiftslovens § 6, stk. 1, 1. pkt., tidligst indmeldes i datahubben med virkning fra datoen/tidspunktet for registreringen i BBR af elektricitet som opvarmningsmiddel.

Hjemmel

Lovbekendtgørelse nr. 1284 af 3. november 2023 - om afgift af elektricitet (Elafgiftsloven)

Reference(r)

Elafgiftslovens § 6, stk. 1 og 3

Henvisning

Den juridiske vejledning 2025-2, afsnit E.A.4.3.6.2 

Henvisning

Den juridiske vejledning 2025-2, afsnit E.A.4.3.10.7

Spørgsmål

  1. Kan Skatterådet bekræfte, at elvarmesatsen på 0,8 øre/kWh efter elafgiftslovens § 6, stk. 1, 1. pkt. af den del af forbruget, der overstiger 4.000 kWh årligt, først finder anvendelse fra det tidspunkt, hvor boligenheden er blevet registreret i BBR som elopvarmet helårsbolig?

Svar

  1. Ja

Beskrivelse af de faktiske forhold

Spørger er en netvirksomhed og opkræver bl.a. elafgift overfor el-leverandører på vegne af Skatteforvaltningen i henhold til elafgiftsloven.

El-leverandøren viderefakturerer typisk elafgiften over for dets kunder krone-for-krone.

En el-leverandør har via Datahubben anmodet om reduceret elafgift for el-leverandørens kunde med henvisning til elafgiftslovens § 6, stk. 1. WEB-form er modtaget den X- dato 2025.

En kunde har installeret et jordvarmeanlæg i sin bolig. Boligen er tilsluttet Spørgers net. Ifølge kunden blev jordvarmeanlægget taget i brug den X-dato 2024.

Det fremgår af BBR-registret vedrørende kundens bolig, at boligen er registreret med elektricitet som opvarmningsmiddel, og at bygningens varmeinstallation er en varmepumpe. Under overskriften "Bemærkninger om bygning" er der anført "Jordvarmeanlæg idriftsat X-dato-2024". 

Vurderingsstyrelsen har i forbindelse med behandlingen af anmodningen om bindende svar oplyst følgende:

"Overskriften "Bemærkninger om bygningen" på BBR-meddelelsen er et fritekstfelt, hvori kommunen kan gøre relevante notater.

Det er kommunerne, der fører BBR, jf. BBR-lovens § 1, stk. 1, 2. pkt. og ejer har ikke mulighed for selv at ændre i denne tekst."

Derudover fremgår det af BBR-registret vedrørende kundens bolig - under "Dokumentation for elektricitet som opvarmningsmiddel i boliger" - at registreringen af "Elektricitet", som boligens opvarmningsmiddel først er registreret i BBR den X-dato 2025.

Det er oplyst, at kunden ikke har fremlagt dokumentation over for Spørger i forhold til, at kunden har anmodet sin kommune om en ændring af BBR på et tidligere tidspunkt end den X-dato 2025.

Spørger har på denne baggrund meddelt kunden, at boligen først pr. X-dato 2025 kan anses for omfattet af elvarmesatsen efter elafgiftslovens § 6, stk. 1, 1. pkt. 

Kunden har meddelt Spørger, at man er uenig heri og fastholder, at boligen er omfattet af elafgiftslovens § 6, stk. 1, 1. pkt. fra den X-dato 2024 og fremefter.

Spørgers opfattelse og begrundelse

Det er Spørgers opfattelse, at spørgsmålet skal besvares med et "Ja".

Elafgiftslovens § 6 har følgende indhold.

§ 6

Stk. 1 Af forbrug af elektricitet i ferielejligheder til eget brug, sommerhuse og helårsboliger, der opvarmes ved elektricitet, betales en afgift på 0,8 øre pr. kWh af den del af forbruget, der overstiger 4.000 kWh årligt. Af andet forbrug af elektricitet betales en afgift på 0,8 øre pr. kWh fra og med den 1. januar 2023 til og med den 30. juni 2023, 65,5 øre pr. kWh (2015-niveau) fra og med den 1. juli 2023 til og med den 31. december 2023, 66,7 øre pr. kWh (2015-niveau) fra og med den 1. januar 2024 til og med den 31. december 2024, 60,9 øre pr. kWh (2015-niveau) fra og med den 1. januar 2025 til og med den 31. december 2029 og 59,9 øre pr. kWh (2015-niveau) fra og med den 1. januar 2030.

Stk. 2. Satserne i stk. 1, 2. pkt., med undtagelse af 4,6 øre pr. kWh reguleres efter § 32 a i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m. v.

Stk. 3. Det er en forudsætning for anvendelsen af stk. 1, 1. pkt., at følgende betingelser er opfyldt:

1)       Boligenheden er opført i Bygnings- og Boligregistret som elopvarmet ferielejlighed til eget brug, sommerhus eller helårsbolig.

2)      2) Elektriciteten er udleveret til et aftagenummer, som kun vedrører boligenheden, der opfylder betinge/sen nævnt i nr. 1, eller til et varmeproducerende fælles anlæg, der udelukkende forsyner boligenheder, der er opført i Bygnings- og Boligregistret som elopvarmede ferielejligheder til eget brug, elopvarmede sommerhuse eller elopvarmede helårsboliger.

Stk. 4. Når den, der er omfattet af et aftagenummer, skifter elhandelsvirksomhed inden for 1 år, fordeles de 4.000 kWh årligt nævnt i stk. 1, 1. pkt., forholdsmæssigt mellem delperioderne før og efter et skift afhængigt af delperiodernes længde. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse ved skift, som forekommer, når en elhandelsvirksomhed overtager det forretningsmæssige forhold til den, som er omfattet af et aftagenummer, fra en registreret virksomhed.

Betingelsen i elafgiftslovens § 6, stk. 3, nr. 1, må forstås således, at den periode, hvori beregning af elafgift for så vidt angår boligen skal ske i henhold til elafgiftslovens § 6, stk. 1, tidligst starter på det tidspunkt, hvor boligen er registreret som el-opvarmet i BBR, dvs. den X-dato 2025, medmindre den pågældende kommune kan bekræfte, at man har modtaget en anmodning om registrering i BBR på et tidligere tidspunkt. Sidstnævnte er - efter det for Spørger oplyste - ikke tilfældet i nærværende sag.

Det er således en nødvendighed, at netvirksomhederne kan støtte sig på objektivt konstaterbare forhold, når disse udfører deres kontrol af dokumentationsgrundlaget for, at et aftagenummer er omfattet af elafgiftslovens § 6, stk. 1, 1. pkt.

Resultatet i nærværende sag må derfor blive, at den periode, hvori beregning af elafgift for så vidt angår boligen skal ske i henhold til elafgiftslovens § 6, stk. 1, 1. pkt., først starter den X-dato 2025.

Skattestyrelsens indstilling og begrundelse

Spørgsmål

Det ønskes bekræftet, at elvarmesatsen på 0,8 øre/kWh efter elafgiftslovens § 6, stk. 1, 1. pkt. af den del af forbruget, der overstiger elvarmesatsen 4.000 kWh årligt, først finder anvendelse fra det tidspunkt, hvor boligenheden er blevet registreret i BBR som elopvarmet helårsbolig.

Begrundelse

Det fremgår af BBR-registret vedrørende den bolig som anmodningen vedrører, at den er registreret med elektricitet som opvarmningsmiddel.

Under overskriften "Bemærkninger om bygning" er der anført "Jordvarmeanlæg idriftsat X-dato-2024". Vurderingsstyrelsen har overfor Skattestyrelsen oplyst, at feltet i BBR-meddelelsen "Bemærkninger om bygningen" er fritekstfelt, hvori kommunen kan gøre relevante noter.

Det fremgår videre, af BBR-registret vedrørende boligen under "Dokumentation for elektricitet som opvarmningsmiddel i boliger" - under "Varmeforsyning" at registreringen af "Elektricitet", som boligens opvarmningsmiddel er registreret i BBR den X-dato 2025.

Af elafgiftslovens § 6, stk. 1, 1. pkt., fremgår, at der af forbrug af elektricitet i ferielejligheder til eget brug, sommerhuse og helårsboliger, der opvarmes ved elektricitet, betales en afgift på 0,8 øre pr. kWh af den del af forbruget, der overstiger 4.000 kWh årligt.

Efter elafgiftslovens § 6, stk. 3, er det en forudsætning for, at § 6, stk. 1 finder anvendelse, at følgende betingelser er opfyldt:

1)      Boligenheden er opført i BBR som elopvarmet ferielejlighed til eget brug, sommerhus eller helårsbolig.

2)      Elektriciteten er udleveret til et aftagenummer, som kun vedrører boligenheden, der opfylder betingelsen nævnt i nr. 1, eller til et varmeproducerende fælles anlæg, der udelukkende forsyner boligenheder, der er opført i BBR som elopvarmede ferielejligheder til eget brug, elopvarmede sommerhuse eller elopvarmede helårsboliger.

Elafgiftslovens § 6, stk. 3 blev indsat ved § 1, nr. 5 i lov nr. 578 af 4. maj 2015. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget - lovforslag nr. 144 af 25. februar 2015 om forslag om ændring af lov om afgift af elektricitet og momsloven - at:

"[…]

Med det foreslåede stk. 3, nr. 1, indsættes det som betingelse for, at elvarmesatsen kan finde anvendelse for el til helårsboliger, at boligenheden er registreret i BBR som elopvarmet helårsbolig. Det svarer til de gældende regler, der er omtalt foran, og som dermed indholdsmæssigt fortsætter uden ændringer under engrosmodellen. Det tilsigtes, så vidt det er muligt, at praksis på området generelt videreføres uændret under engrosmodellen. Der vil dog kunne forekomme enkelte ændringer i forhold til den nuværende praksis. F.eks. vil der normalt ikke kunne opnås elvarmesats med tilbagevirkende kraft. Elvarmesatsen kan først anvendes fra det tidspunkt, hvor det særlige afgiftsforhold er registreret i datahubben - bortset fra eventuelle særtilfælde i forbindelse med overgangen til engrosmodellen. […]"

Skatteministeren har i sit svar på spørgsmål 1 under udvalgsbehandlingen af ovennævnte lovforslag anført følgende:

"[…] Hvis det var muligt for en elhandelsvirksomhed at indmelde et særligt afgiftsforhold med tilbagevirkende kraft i datahubben, ville der være perioder i fortiden, som ikke omfattes af den verifikation, som Energinet.dk foretager. Det ville ikke være hensigtsmæssigt, og dette forhold er baggrunden for, at der ikke kan indmeldes et særligt afgiftsforhold med tilbagevirkende kraft i data-hubben. Under engrosmodellen vil der eventuelt kunne fremkomme tilfælde, hvor et særligt afgiftsforhold for en kunde ikke indmeldes rettidigt i datahubben. […] Det kan skyldes en fejl hos elhandelsvirksomheden eller kundens egen passivitet. Den manglende indmelding i datahubben betyder, at en kunde med et særligt afgiftsforhold betaler den høje afgift i stedet for den reducerede afgift vedrørende det særlige afgiftsforhold.

Netvirksomheden har dog mulighed for at gå tilbage i tid for at afhjælpe dette. Kommer det til netvirksomhedens kendskab, at afgiften er for høj, regulerer/reducerer netvirksomheden således afgiften af kundens forbrug overfor elhandelsvirksomheden svarende til netvirksomhedens regulering af afgiftstilsvaret til SKAT. Netvirksomhedens regulering af afgiftstilsvaret til SKAT sker efter den samme fremgangsmåde som i dag. Det vil sige, at reguleringen følger reglerne i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2. […]"

Det fremgår videre af Den juridiske vejledning, afsnit E.A.4.3.10.7 Ændring af særlige afgiftsforhold tilbage i tid, at "Dette indebærer, at elafgiften for en elvarmekunde, der bliver opmærksom på, at vedkommendes bolig i fx. et år har været registreret i BBR med elektricitet som hovedopvarmningskilde, men ikke har fået indmeldt det særlige afgiftsforhold (elvarme) hos elhandelsvirksomheden/netselskabet, kan reguleres i henhold til skatteforvaltningslovens § 31. Der kan kun ske regulering af elafgift tilbage til datoen for registreringen i BBR af, at boligenheden har elektricitet som hovedopvarmningskilde i BBR".

Det er ud fra ordlyden af elafgiftslovens § 6, stk. 3, nr. 1, bemærkninger til bestemmelsen i lovforslaget dertil og skatteministerens besvarelse af spørgsmål i udvalgsbehandling af lovforslaget, samt formuleringen i Den juridiske vejledning 2025-2, afsnit E.A.4.3.10.7, Skattestyrelsens vurdering, at bestemmelsens betingelse om "[…] opført i Bygnings- og Boligregistret som elopvarmet […] helårsbolig.", skal forstås som tidspunktet for registrering i BBR som elektricitet som opvarmningsmiddel under "Varmeforsyning". Det betyder, at denne dato/tidspunkt fx ikke kan være oplysning om datoen for ibrugtagning af varmeinstallationen under "Bemærkninger om bygning", da denne dato/tidspunkt ikke siger noget om, hvornår boligen er blevet registreret i BBR med elektricitet som opvarmningsmiddel.

Derudover er feltet i BBR-meddelelsen "Bemærkninger om bygningen" et fritekstfelt, og det er Skattestyrelsens vurdering, at en oplysning om, hvornår et jordvarmeanlæg er idriftsat, ikke kan anses for en registrering af boligen er registreret i BBR med elektricitet som opvarmningsmiddel. Derfor kan oplysningen om datoen for, hvornår jordvarmeanlægget er idriftsat ikke, tillægges betydning ved vurderingen af, om og hvornår betingelsen om registrering i BBR som elopvarmet i elafgiftslovens § 6, stk. 3, nr. 2, er opfyldt.

Det er herefter Skattestyrelsens vurdering, at elvarmesatsen efter elafgiftslovens § 6, stk. 1, 1. pkt., tidligst kan indmeldes i datahubben med virkning fra datoen/tidspunktet for registreringen i BBR af elektricitet som opvarmningsmiddel og ikke fra fx datoen/tidspunktet for ibrugtagning af varmeinstallationen.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmålet besvares med "Ja".

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.

Lovgrundlag, forarbejder og praksis

Lovgrundlag

Elafgiftsloven (LBK nr. 1284 af 03/11/2023)

§ 6, stk. 1, 1. pkt.

Af forbrug af elektricitet i ferielejligheder til eget brug, sommerhuse og helårsboliger, der opvarmes ved elektricitet, betales en afgift på 0,8 øre pr. kWh af den del af forbruget, der overstiger 4.000 kWh årligt.

§ 6, stk. 3

Det er en forudsætning for anvendelsen af stk. 1, 1. pkt., at følgende betingelser er opfyldt:

1)      Boligenheden er opført i Bygnings- og Boligregistret som elopvarmet ferielejlighed til eget brug, sommerhus eller helårsbolig.

2)      Elektriciteten er udleveret til et aftagenummer, som kun vedrører boligenheden, der opfylder betingelsen nævnt i nr. 1, eller til et varmeproducerende fælles anlæg, der udelukkende forsyner boligenheder, der er opført i Bygnings- og Boligregistret som elopvarmede ferielejligheder til eget brug, elopvarmede sommerhuse eller elopvarmede helårsboliger.

Forarbejder

Lovforslag nr. 144 af 25. februar 2015 om forslag om ændring af lov om afgift af elektricitet og momsloven

Elafgiftslovens § 6, stk. 3 blev indsat i elafgiftsloven ved § 1, nr. 5 i lov nr. 578 af 4. maj 2015 om ændring af lov om afgift af elektricitet og momsloven (Tilpasninger til engrosmodellen m.v. og indførelse af omvendt betalingspligt på gas- og elmarkedet).

Der fremgår af lovforslagets bemærkninger § 1, nr. 5 følgende:

"Til nr. 5

[…]

Med det foreslåede nr. 5 indsættes som nye stykker, stk. 3 og 4, i § 6 i elafgiftsloven.

Med engrosmodellen er der et aftaleforhold om den registrerede virksomheds salg af netydelser mellem den registrerede virksomhed og elhandelsvirksomheden. Den registrerede virksomhed fakturerer elafgifter til elhandelsvirksomheden, herunder til elvarmesatsen. Datahubben fordeler det samlede afgiftsgrundlag pr. elhandelsvirksomhed, og Energinet.dk skal stille oplysningerne om dette grundlag til rådighed for de registrerede virksomheder. Dermed har de registrerede virksomheder et faktuelt grundlag for styringen af deres fakturering af elvarmesats. Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 8.

Med det foreslåede stk. 3, nr. 1, indsættes det som betingelse for, at elvarmesatsen kan finde anvendelse for el til helårsboliger, at boligenheden er registreret i BBR som elopvarmet helårsbolig. Det svarer til de gældende regler, der er omtalt foran, og som dermed indholdsmæssigt fortsætter uden ændringer under engrosmodellen.

Det tilsigtes, så vidt det er muligt, at praksis på området generelt videreføres uændret under engrosmodellen. Der vil dog kunne forekomme enkelte ændringer i forhold til den nuværende praksis. F.eks. vil der normalt ikke kunne opnås elvarmesats med tilbagevirkende kraft. Elvarmesatsen kan først anvendes fra det tidspunkt, hvor det særlige afgiftsforhold er registreret i datahubben - bortset fra eventuelle særtilfælde i forbindelse med overgangen til engrosmodellen.

[…]."

Under udvalgsbehandlingen af lovforslaget fremgår der følgende af Skatteministerens svar til spørgsmål 1:

"[…]

Spørgsmålet om, hvornår et særligt afgiftsforhold berettiger en kunde til reduceret afgift af forbrug af elektricitet, er berørt under lovforslagets specielle bemærkning til § 1, nr. 5. Det fremgår af bemærkningen, at den reducerede sats for elopvarmede helårsboliger i BBR (et særligt afgiftshold) først kan anvendes fra det tidspunkt, hvor det særlige afgiftsforhold er indmeldt i datahubben.

Det samme vil gælde med hensyn til reduceret sats for fx registrerede virksomheder (et særligt afgiftsforhold).

Lovforslaget indebærer, at der ikke kan indmeldes et særligt afgiftsforhold med tilbagevirkende kraft i datahubben. Det vil sige, at et særligt afgiftsforhold kan anvendes i datahubben fra og med tidspunktet for indmeldingen, men ikke før dette tidspunkt. Under forudsætning af, at det er opfyldt, anvendes det indmeldte særlige afgiftsforhold i datahubben i overensstemmelse med elhandelsvirksomhedens aftale med kunden.

Energinet.dk skal foretage verifikation af indmeldte særlige afgiftsforhold i datahubben ved afstemning med uafhængige kilder. Denne verifikation giver et nutidigt øjebliksbillede af afgiftsforholdet, men den går ikke tilbage i tid. Hvis det var muligt for en elhandelsvirksomhed at indmelde et særligt afgiftsforhold med tilbagevirkende kraft i datahubben, ville der være perioder i fortiden, som ikke omfattes af den verifikation, som Energinet.dk foretager. Det ville ikke være hensigtsmæssigt, og dette forhold er baggrunden for, at der ikke kan indmeldes et særligt afgiftsforhold med tilbagevirkende kraft i datahubben.

Under engrosmodellen vil der eventuelt kunne fremkomme tilfælde, hvor et særligt afgiftsforhold for en kunde ikke indmeldes rettidigt i datahubben. Det kan skyldes en fejl hos elhandelsvirksomheden eller kundens egen passivitet. Den manglende indmelding i datahubben betyder, at en kunde med et særligt afgiftsforhold betaler den høje afgift i stedet for den reducerede afgift vedrørende det særlige afgiftsforhold.

Netvirksomheden har dog mulighed for at gå tilbage i tid for at afhjælpe dette. Kommer det til netvirksomhedens kendskab, at afgiften er for høj, regulerer/reducerer netvirksomheden således afgiften af kundens forbrug overfor elhandelsvirksomheden svarende til netvirksomhedens regulering af afgiftstilsvaret til SKAT. Netvirksomhedens regulering af afgiftstilsvaret til SKAT sker efter den samme fremgangsmåde som i dag. Det vil sige, at reguleringen følger reglerne i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2. Det fremgår af denne bestemmelse, at en netvirksomhed, som ønsker afgiftstilsvaret ændret, senest tre år efter angivelsesfristens udløb overfor SKAT skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Denne regulering vil fx kunne foretages overfor en registreret virksomhed (et særligt afgiftsforhold), hvis virksomhedens særlige afgiftsforhold er indmeldt senere end det tidspunkt for registreringen, der fremgår af virksomhedens registreringsbevis fra SKAT.

[…]."

Praksis

Den juridiske vejledning 2025-2

E.A.4.3.6.2 Regler for elektricitet til opvarmning af boligenheder (elvarmeafgift)

"[…]

Betingelser for elvarmeafgift

Det er en forudsætning for anvendelsen af elvarmesatsen, jf. ELAL § 6, stk. 1, 1. pkt., at:

·         Boligenheden er opført i BBR som elopvarmet ferielejlighed til eget brug, elopvarmet sommerhus eller elopvarmet helårsbolig.

·         Elektriciteten er udleveret til et aftagenummer, som kun vedrører boligenheden, der opfylder betingelsen nævnt i nr. 1.

Se ELAL § 6, stk. 3.

Det er afgørende, at ferielejligheden til eget brug, sommerhuset eller helårsboligen (disse benævnes herefter samlet som boligenheder) er registreret i BBR som en boligenhed, der har elvarmeinstallationer som hovedvarmekilde. Ved en elvarmeinstallation forstås fx en el-radiator, en elvarmekedel eller en eldrevet varmepumpe.

Det er et krav, at elektriciteten skal være udleveret til et aftagenummer, som kun vedrører boligenheden. Boligenheden skal være opført i BBR som elopvarmet ferielejlighed til eget brug, elopvarmet sommerhus eller elopvarmet helårsbolig. Det betyder, at eksempelvis en boligejendom, som har nedlagt de individuelle aftagenumre i hver lejlighed, for at foretage kollektiv nettoafregning af et VE-anlæg, ikke opfylder betingelserne for elvarmesats i lejlighederne, jf. ELAL § 6, stk. 3, nr. 2.

Se bilaget i bekendtgørelse nr. 1083 af 7. september 2015 med senere ændringer om dokumentation af elafgiftsforhold og om registrerede virksomheders overførsel af oplysninger om elafgiftsforhold til Energinet.dk (nu Energinet).

[…]"

E.A.4.3.10.7 Ændring af særlige afgiftsforhold tilbage i tid

"Under engrosmodellen kan der eventuelt fremkomme tilfælde, hvor et særligt afgiftsforhold for en kunde ikke indmeldes rettidigt i datahubben.

Fx kan der være gået mere end 21 kalenderdage regnet for dagen for elhandelsvirksomhedens indmeldelse i datahubben for det særlige afgiftsforhold.

Det kan også skyldes en fejl hos elhandelsvirksomheden eller elkundens egen passivitet.

Den manglende indmelding i datahubben betyder, at en elkunde med et særligt afgiftsforhold betaler den høje afgift i stedet for den reducerede afgift vedrørende det særlige afgiftsforhold.

En registreret virksomhed har dog mulighed for at gå tilbage i tid for at afhjælpe dette.

Se § 11, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1083 af 7. september 2015 med senere ændringer.

Kommer det til den registrerede virksomheds kendskab, at afgiften er for høj, kan den registrerede virksomhed således regulere/reducere afgiften af kundens forbrug overfor elhandelsvirksomheden svarende til den registrerede virksomheds regulering af afgiftstilsvaret til Skattestyrelsen. Den registrerede virksomheds regulering af afgiftstilsvaret til Skattestyrelsen sker på grundlag af skatteforvaltningslovens bestemmelser om genoptagelse.

Dette indebærer, at elafgiften for en elvarmekunde, der bliver opmærksom på, at vedkommendes bolig i fx. et år har været registreret i BBR med elektricitet som hovedopvarmningskilde, men ikke har fået indmeldt det særlige afgiftsforhold (elvarme) hos elhandelsvirksomheden/netselskabet, kan reguleres i henhold til skatteforvaltningslovens § 31. Der kan kun ske regulering af elafgift tilbage til datoen for registreringen i BBR af, at boligenheden har elektricitet som hovedopvarmningskilde i BBR.

Sker der ophør af en elkundes særlige afgiftsforhold - eksempelvis at kundens bolig ikke længere er berettiget til at være opført som elopvarmet ferielejlighed til eget brug, sommerhus eller helårsbolig i BBR - skal det særlige afgiftsforhold afmeldes i datahubben med virkning fra det tidspunkt, hvor ændringen er indtrådt, uanset hvornår afmeldingen sker."