Dato for udgivelse
13 nov 2025 10:07
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
28 okt 2025 09:41
SKM-nummer
SKM2025.639.SR
Myndighed
Skatterådet
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
25-2971650
Dokument type
Bindende svar
Overordnede emner
Afgift
Overemner-emner
Miljøafgifter
Emneord
Passagerafgifter af flyrejser, kommercielle flyvninger
Resumé

Spørger ønskede bekræftet, at kommercielle flyvninger for militæret og politiet med soldater, politi og deporterede passagerer, ikke var omfattet af passagerafgift på flyrejser. Skatterådet fandt, at kommercielle flyvninger for militæret og politiet, var omfattet af afgiftspligten efter lov om passagerafgift af flyrejser § 2, når der var tale om et luftfartøj, der var godkendt til mere end ti passagersæder, eller som havde største tilladte startvægt på mere end 5.700 kg.

Hjemmel

Lov nr. 620 af 11. juni 2024 - Lov om passagerafgift på flyrejser

Reference(r)

Lov om passagerafgift på flyrejser § 1

Lov om passagerafgift på flyrejser § 2

Henvisning

Den juridiske vejledning, afsnit E.A.11.3

Spørgsmål

1.     Kan Skatterådet bekræfte, at kommercielle flyvninger for militæret og politiet ikke er omfattet af passagerafgift på flyrejser?

Svar

1.     Nej

Beskrivelse af de faktiske forhold

Spørger er et charterflyselselskab fra Y1-land, som foretager flyvninger bl.a. fra danske lufthavne for militæret og politiet. Flyvningerne er kommercielle, men for militæret og politiet, med soldater, politiet og deporterede passagerer ombord. Spørger har ikke direkte kontakt til militæret eller politiet, denne kontakt foretages af en mægler.

Spørgers opfattelse og begrundelse

Spørger har ikke tilkendegivet sin opfattelse af, hvorvidt kommercielle flyvninger for militæret og politiet ikke er omfattet af passagerafgift på flyrejser.

Skattestyrelsens indstilling og begrundelse

Spørgsmål 1

Det ønskes bekræftet, at kommercielle flyvninger for militæret og politiet ikke er omfattet af passagerafgift på flyrejser.

Begrundelse

Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. 184 af 30. april 2024, at:

" [Aftalepartierne] blev med Aftale om Grøn luftfart i Danmark af den 15. december 2023 enige om en grøn omstilling af indenrigsluftfarten i Danmark og om at understøtte den teknologiske udvikling af en mere bæredygtig luftfart.

Med det formål er aftalepartierne enige om at indføre en passagerafgift på flyrejser, som skal bidrage til at finansiere den grønne omstilling af indenrigsluftfarten, fremme udviklingen af grønne teknologier på området samt forhøje ældrechecken for de pensionister, der har mindst."

Endvidere fremgår det af de almindelige bemærkninger, at: "Det foreslås, at afgiften skal svares for hver passager, der rejser med et luftfartøj, som afgår fra Danmark."

Endelig fremgår det (med Skattestyrelsens understregning), at: "Ved en kommerciel flyrejse forstås rute- og charterflyvninger og enhver anden flytransport af passagerer, som udføres mod betaling. Lovforslaget omfatter således ikke transport af passagerer i f.eks. militærfly, statsfly, ambulancefly, eftersøgnings- og redningsfly, humanitære fly og politifly eller privatfly."

Det er oplyst, at der foretages kommercielle flyvninger for militæret og politiet.

Det fremgår af lov om passagerafgift på flyrejser § 1, at der skal betales afgift for hver passager, der rejser med et luftfartøj, som afgår fra Danmark. Af § 2 fremgår bl.a., at der alene skal betales afgift for en passagers kommercielle flyrejse.

Af bemærkningerne i lovforslaget til § 1 fremgår, at bl.a. militære flyvninger falder uden for lovens anvendelsesområde dog med henvisning til bemærkningerne til § 2, hvoraf det bl.a. fremgår (med Skattestyrelsens understregning), at: "Med en kommerciel flyvning forstås rute- og charterflyvninger og enhver anden flytransport af passagerer, som udføres mod betaling. Lovforslaget omfatter således ikke transport af passagerer i militærfly, statsfly, ambulancefly, eftersøgnings- og redningsfly, humanitære fly og politifly eller privatfly."

På baggrund af bemærkningerne i lovforslaget til § 2, er det Skattestyrelsens vurdering, at bestemmelsen er tilsigtet et bredt anvendelsesområde. Der lægges vægt på, at bestemmelsen omfatter enhver anden flytransport af passagerer, som udføres mod betaling.

I bemærkningerne til lovforslaget anvendes både udtrykkene "militære flyvninger", "militærfly" og "politifly". I Den juridiske vejledning, afsnit E.A.11.3 anvendes udtrykkene "militære flyvninger" og "politiflyvninger". Som nævnt henvises der i bemærkningerne til lovforslagets § 1 til § 2 for en nærmere gennemgang af lovens anvendelsesområde. I bemærkningerne til § 2 nævnes det specifikt, at transport af passagerer i militærfly, statsfly, ambulancefly eftersøgnings- og redningsfly, humanitære fly og politifly eller privatfly ikke er omfattet af lovforslaget.  

Det er Skattestyrelsens vurdering, at ved militære flyvninger og politiflyvninger, som falder uden for lovens anvendelsesområde, skal forstås transport af passagerer i de i bemærkningerne nævnte flytyper, fx militær- og politifly, og at den i sagen beskrevne flyvning i stedet falder under "enhver anden flytransport af passagerer, som udføres mod betaling".

Det fremgår af lovens forarbejder, at formålet med indførslen af passagerafgift af flyrejser bl.a. er, at afgiften skal bidrage til at finansiere den grønne omstilling af indenrigsluftfarten, fremme udviklingen af grønne teknologier på området.

Henset til lovens forarbejder og formål er det Skattestyrelsens vurdering, at selskabets kommercielle flyvninger for militæret og politi, med soldater, politi og deporterede passagerer, skal anses for værende omfattet af bestemmelsernes anvendelsesområde, og at formålet har været også at pålægge afgift for sådanne flyvninger.

Selskabets kommercielle flyvninger for militæret og politiet vil således være omfattet af afgiftspligten efter lov om passagerafgift af flyrejser § 2, når der er tale om et luftfartøj, der er godkendt til mere end ti passagersæder, eller som har største tilladte startvægt på mere end 5.700 kg.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Nej".

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.

Lovgrundlag, forarbejder og praksis

Spørgsmål 1

Lovgrundlag

Lov nr. 620 af 11. juni 2024 - lov om passagerafgift på flyrejser

§ 1. Der svares afgift til statskassen efter bestemmelserne i denne lov for hver passager, der rejser med et luftfartøj, som afgår fra Danmark.

§ 2. Der svares alene afgift for en passagers kommercielle flyrejse i et luftfartøj, der er godkendt til mere end ti passagersæder, eller som har største tilladte startvægt på mere end 5.700 kg, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Der svares ikke afgift for

1) transit- og transferpassagerer, hvis rejsen står i direkte forbindelse med en anden flyrejse inden for 24 timer med afgang fra Danmark,

2) luftfartsselskabets personale på tjenesterejse og

3) børn under 2 år. 

Forarbejder

Lovforslag nr. 184 af 30. april 2024

Almindelige bemærkninger

1.Indledning

Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten blev med Aftale om Grøn luftfart i Danmark af den 15. december 2023 enige om en grøn omstilling af indenrigsluftfarten i Danmark og om at understøtte den teknologiske udvikling af en mere bæredygtig luftfart.

Med det formål er aftalepartierne enige om at indføre en passagerafgift på flyrejser, som skal bidrage til at finansiere den grønne omstilling af indenrigsluftfarten, fremme udviklingen af grønne teknologier på området samt forhøje ældrechecken for de pensionister, der har mindst.

[...]

2. Indførsel af en passagerafgift på visse flyrejser

[...]

2.2.1. Afgiftsgrundlaget

Det foreslås, at afgiften skal svares for hver passager, der rejser med et luftfartøj, som afgår fra Danmark.

Ved en kommerciel flyrejse forstås rute- og charterflyvninger og enhver anden flytransport af passagerer, som udføres mod betaling. Lovforslaget omfatter således ikke transport af passagerer i f.eks. militærfly, statsfly, ambulancefly, eftersøgnings- og redningsfly, humanitære fly og politifly eller privatfly.

[...] 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

[...]

Uden for lovens anvendelsesområde falder dermed transport af gods og post, og det samme gælder privatfly, militære og medicinske flyvninger, rednings- og eftersøgningstjeneste m.v.

Der henvises til § 2 for en nærmere gennemgang af lovens anvendelsesområde.

[...]

Til § 2

[...]

Med en kommerciel flyvning forstås rute- og charterflyvninger og enhver anden flytransport af passagerer, som udføres mod betaling. Lovforslaget omfatter således ikke transport af passagerer i militærfly, statsfly, ambulancefly, eftersøgnings- og redningsfly, humanitære fly og politifly eller privatfly.

[...]

Skriftlig fremsættelse af 30. april 2024 til L 184

[...]

Afgiften vil blive pålagt hver passager, der rejser med et luftfartøj med afgang fra Danmark og omfatter kommercielle flyvninger og dermed ikke militære flyvninger, rednings-og eftersøgningstjeneste osv.

[...]

Praksis

Den juridiske vejledning afsnit 2025-2

Afsnit E.A.11.3 Flyrejser omfattet af reglerne

[...]

"Krav om kommercielle flyrejser"

Der skal alene betales afgift af passagerers kommercielle flyrejser. Se PASAL § 2, stk. 1.

Ved kommerciel flyrejse forstås rute- og charterflyvninger og enhver anden flytransport af passagerer, som udføres mod betaling.

Følgende flyrejser er således ikke omfattet:

  • Flyvninger, hvor der alene sker transport af gods og post
  • Privatflyvninger, der ikke sker mod betaling
  • Militære flyvninger
  • Ambulance og medicinske flyvninger
  • Rednings- og eftersøgningstjenestens flyvninger
  • Statsflyvninger
  • Humanitære flyvninger
  • Politiflyvninger.

[...]