Dato for udgivelse
05 nov 2025 10:53
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
28 okt 2025 13:41
SKM-nummer
SKM2025.621.SR
Myndighed
Skatterådet
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
25-0133426
Dokument type
Afgørelse
Overordnede emner
Skat
Overemner-emner
Aktier og andre værdipapirer samt immaterielle rettigheder
Emneord
Skattefri overdragelse af aktier, fonde, almenvelgørende og almennyttig
Resumé

Sagen omhandlede, om der i henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, kunne gives tilladelse til et påtænkt holdingselskabs vederlagsfrie overdragelse af alle anparterne i et selskab til en påtænkt nystiftet fond uden at ansøgeren udbyttebeskattes.

Skatterådet fandt på baggrund af en konkret vurdering, at overdragelsen skete i ansøgerens ideelle interesse og ikke i ansøgerens personlige eller økonomiske interesse, hvormed Skatterådet kunne give tilladelse til, at holdingselskabets indskud af kapitalandele til den påtænkte nystiftede fond ikke skulle anses for en skattepligtig udlodning efter ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5, til ansøgeren, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.

Der blev henset til, at den påtænkte fonds formål måtte anses for almennyttigt/almenvelgørende, idet det fremgik af udkastet til fondens fundats, at fondens formål var at fremme børn i 0-6 års alderen samt deres familiers trivsel, dannelse og bæredygtige udvikling i Danmark og internationalt. Formålet blev varetaget gennem indsatser af undervisningsmæssig, forskningsmæssig, social, sundhedsfremmende og miljømæssig karakter. Formålet fremmedes ved at skabe, støtte og bidrage til udvikling, dokumentation og formidling af viden og metoder, som blev gjort tilgængelige for en videre offentlighed, herunder fagprofessionelle, forældre, uddannelses- og forskningsinstitutioner. Fondens midler kunne alene anvendes til formål, der var af almennyttig eller almenvelgørende karakter. Det fremgik således af udkastet til vedtægt, at støtten i alle tilfælde skulle være almennyttig og/eller almenvelgørende. Det betød fx, at forskning og viden, som blev opnået i egne institutioner, skulle gøres tilgængelige for andre.

Der blev endvidere henset til, at der efter fondens udkast til vedtægt hverken var tillagt ansøgeren eller ansøgeren familie og ægtefælle særlige rettigheder eller fordele i forbindelse med stiftelsen, og at fondens midler ikke på noget tidspunkt kunne gå tilbage til stifteren.

Hjemmel

Ligningsloven

Reference(r)

Ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5

Ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4

Henvisning

Den juridiske vejledning 2025-2, C.D.9.9.1.3

Henvisning

Den juridiske vejledning 2025-2, C.B.3.1

Anmodning om tilladelse i henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.

Reference

Ansøgningen er modtaget den 20. januar 2025 og det seneste udkast til vedtægt er indsendt den 16. september 2025.

Ansøgning

Vi skal på vegne af Ansøger anmode om tilladelse til efter ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, vederlagsfrit at overdrage kapitalandelene i H2 fra det påtænkte nystiftede holdingselskab H1 til en nystiftet erhvervsdrivende fond; "Fonden", uden at der sker udbyttebeskatning af Ansøger, der på det tidspunkt vil være eneanpartshaver i H1. Vi skal i det følgende redegøre for de påtænke dispositioner samt vores opfattelse og begrundelse.

Afgørelse

Skattestyrelsen indstiller til Skatterådet, at der gives tilladelse til det ansøgte.

Beskrivelse af de faktiske forhold

Baggrunden for nærværende anmodning er, at Ansøger som led i et generationsskifte, ønsker at foretage en vederlagsfri overdragelse af samtlige anparter i H2 til Fonden. Overdragelsen til fonden vil ske med henblik på at fremtidssikre, at H2, herunder driften af de institutioner selskabet aktuelt driver, kan fortsætte som hidtil og med de samme værdier og den samme mission som oprindelig grundlagt af Ansøger.

Ansøger opstartede institutionsdriften i 2002. Overdragelsen til fonden har således til formål at sikre, at driften af H2 fortsat er med børn og børns udvikling i fokus på baggrund af de grundfæstede værdier. Derudover har den vederlagsfrie overdragelse til hensigt at sikre, at H2 får det bedst mulige økonomiske fundament for den fremtidige drift.

Fonden stiftes umiddelbart efter at nærværende anmodning om tilladelse til vederlagsfri overdragelse af kapitalandelene i H2 imødekommes. Fonden stiftes som en erhvervsdrivende fond med en grundkapital der udgør DKK 300.000 og indbetales kontant.

Endvidere overdrages hele anpartskapitalen i H2. Fondens formål vil ifølge af fundatsens § 2 være;

" § 2 FORMÅL

Stk. 1. Fondens formål er at fremme børn i 0-6 års alderen samt deres familiers trivsel, dannelse og bæredygtige udvikling i Danmark og internationalt. Formålet varetages gennem indsatser af undervisningsmæssig, forskningsmæssig, social, sundhedsfremmende og miljømæssig karakter.

Stk. 2. Formålet fremmes ved at skabe, støtte og bidrage til udvikling, dokumentation og formidling af viden og metoder, som gøres tilgængelige for en videre offentlighed, herunder fagprofessionelle, forældre, uddannelses- og forskningsinstitutioner.

Stk. 3. Til opfyldelse af formålet kan fonden eje og drive erhvervsvirksomhed gennem datterselskaber. En sådan drift skal udelukkende tjene til at skabe erfaring og rammer for fondens virke og kan ikke udgøre fondens hovedformål.

Stk. 4. Fondens midler kan ikke - hverken direkte eller indirekte - tilfalde stifteren, dennes familie eller andre nærtstående.

Stk. 5. Fondens midler kan alene anvendes til formål, der er af almennyttig eller

almenvelgørende karakter."         

Det er samtidigt med anmodningen om tilladelse efter ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, anmodet om tilladelse til at gennemføre en skattefri anpartsombytning af anparterne i H2 til anparter i et nyt holdingselskab; H1. Det påtænkes herefter, og i umiddelbar forlængelse af anpartsombytningen, at overdrage samtlige anparter i H2 til den erhvervsdrivende fond; Fonden efter reglerne i ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.

Af udkast til vedtægt indsendt den 16. september 2025 fremgår bl.a. følgende:

"Vedtægt for Fonden

§ 1 STIFTER

Fondens navn er Fonden.

Fonden er stiftet af Ansøger, indehaver af H2.

H2 overdrages i sin helhed til fonden.

Der er ikke tillagt stifteren eller dennes familie særlige rettigheder eller fordele i forbindelse med stiftelsen.

Fondens midler kan ikke på noget tidspunkt gå tilbage til stifteren. 

§ 2 FORMÅL

Stk. 1. Fondens formål er at fremme børn i 0-6 års alderen samt deres familiers trivsel, dannelse og bæredygtige udvikling i Danmark og internationalt. Formålet varetages gennem indsatser af undervisningsmæssig, forskningsmæssig, social, sundhedsfremmende og miljømæssig karakter.

Stk. 2. Formålet fremmes ved at skabe, støtte og bidrage til udvikling, dokumentation og formidling af viden og metoder, som gøres tilgængelige for en videre offentlighed, herunder fagprofessionelle, forældre, uddannelses- og forskningsinstitutioner.

Stk. 3. Til opfyldelse af formålet kan fonden eje og drive erhvervsvirksomhed gennem datterselskaber. En sådan drift skal udelukkende tjene til at skabe erfaring og rammer for fondens virke og kan ikke udgøre fondens hovedformål.

Stk. 4. Fondens midler kan ikke - hverken direkte eller indirekte - tilfalde stifteren, dennes familie eller andre nærtstående.

Stk. 5. Fondens midler kan alene anvendes til formål, der er af almennyttig eller almenvelgørende karakter. 

§ 3 GRUNDKAPITAL

Fondens grundkapital udgør kr. x, som er indbetalt kontant.

Fonden overtager endvidere alle ejerandele af H2 som datterselskab. 

§ 4 FONDSBESTYRELSENS SAMMENSÆTNING

Stk. 1 Fonden ledes af en bestyrelse bestående af 4 medlemmer og sammensættes af 3 eksterne medlemmer udpeget jf. § 5, stk. 1, samt 1 medlem valgt af og blandt de fastansatte medarbejdere i Fonden eller fondens datterselskaber.

Stk. 2 Et medlem af bestyrelsen kan til enhver tid udtræde af bestyrelsen.

Et medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem udtræder af bestyrelsen, ved ophør af ansættelsen med øjeblikkelig virkning fra det tidspunkt, hvor den pågældende har afleveret eller har modtaget sin opsigelse

Et medlem af bestyrelsen skal udtræde af bestyrelsen, hvis den pågældende er under konkurs, gør sig skyldig i en handling, som gør den pågældende uværdig til fortsat at være medlem af bestyrelsen.

Et medlem af bestyrelsen, som på grund af længerevarende sygdom eller anden svækkelse har vist sig ude af stand til at beklæde hvervet som medlem af bestyrelsen, eller som har vist sig uegnet, skal udtræde af bestyrelsen. 

§ 5 VALG TIL FONDSBESTYRELSEN.

Stk. 1 Udpegning af eksterne medlemmer til bestyrelsen

Bestyrelsen skal til enhver tid bestå af et eller flere uafhængige, eksterne medlemmer, så fonden har en i forhold til stifter uafhængig ledelse.

Bestyrelsens eksterne medlemmer udpeges af et udpegningsudvalg bestående af de 2 senest afgåede eksterne bestyrelsesmedlemmer samt den siddende bestyrelsesformand. Medarbejdervalgte repræsentant deltager ikke i udpegningsudvalget.

Forefindes der ikke 2 afgåede bestyrelsesmedlemmer suppleres udpegningsudvalget med næstformanden og det 3. eksterne medlem fra den siddende bestyrelse i nævnte rækkefølge.

Stk. 2 Udpegning af medarbejdervalgte medlemmer til bestyrelsen

Valgbare er alle fastansatte (månedslønnede) medarbejdere. Valgte tillidsrepræsentanter eller arbejdsmiljørepræsentanter er dog ikke valgbare, idet opgaven som bestyrelsesmedlem anses for en ledelsesopgave, som kan være i strid med disse 2 medarbejdervalgte tillidshverv.

Medarbejderne vælger et medlem til bestyrelsen hvert 3. år på et møde for alle fastansatte (månedslønnede) medarbejdere.

Udpegning af medarbejdervalgte medlemmer til bestyrelsen sker ved simpelt stemmeflertal blandt de fremmødte på vælgermødet dvs. valgt er personen med flest stemmer. I tilfælde af stemmelighed, hvorved der ikke kan træffes afgørelse om, hvem der er valgt til bestyrelsen, finder der omvalg sted mellem de kandidater, der har fået lige mange stemmer. Opnås der igen stemmelighed, foretages der lodtrækning.

Stk 3. Udpegningsperiode

Medlemmer af bestyrelsen er udpeget for en periode på 3 år. Genudpegning kan finde sted. Dog maximalt 3 gange. Udpegningsperioden udløber umiddelbart efter årsregnskabsmødet.

I tilfælde af, at et medlem udtræder før udløbet af udpegningsperioden, finde ny-udpegning straks sted som beskrevet i § 5 stk. 1 hhv. stk. 2. og det nye medlem sidder i den resterende periode.

I umiddelbar forlængelse af årsregnskabsmødet afholder den nye bestyrelse et møde, hvor medlemmerne blandt de eksterne medlemmer vælger en formand og næstformand for bestyrelsen. Ved stemmelighed afgøres valget ved lodtrækning. 

[…]

§ 8 BESTYRELSENS VIRKSOMHED

Stk. 1 Mødeaktivitet

Bestyrelsen træffer beslutning under afholdelse af møde. Bestyrelsen holder møder så ofte, et medlem, revisor eller direktøren ønsker dette, dog mindst 4 gange årligt.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 medlemmer er til stede. Beslutning må dog ikke tages, uden at så vidt muligt samtlige bestyrelsesmedlemmer har haft adgang til at deltage i sagens behandling.

Beslutninger i bestyrelsen træffes ved simpelt flertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens - og i dennes fravær næstformandens - stemme afgørende.

Over forhandlingerne i bestyrelsen skal der føres forhandlingsprotokol. 

Forhandlingsprotokollen skal godkendes af samtlige bestyrelsesmedlemmer, hvad enten de er til stede på bestyrelsesmødet eller ej. Et bestyrelsesmedlem eller en direktør, der ikke er enig i bestyrelsens beslutning eller forhandlingsprotokollens formuleringer, har ret til at få sin mening tilført forhandlingsprotokollen.

Bestyrelsen udarbejder en forretningsorden, som nærmere fastsætter udførelse af bestyrelsens opgaver. 

Stk. 2 Godtgørelse

Fondsbestyrelsens medlemmer modtager honorar.

Honorarernes størrelse fastsættes på årsregnskabsmødet.

Vederlag til bestyrelsesmedlemmerne må ikke overstige, hvad der anses for sædvanligt efter hvervets art og arbejdets omfang. Udtræder et bestyrelsesmedlem i løbet af året ydes et forholdsmæssigt honorar.

Den medarbejder valgte repræsentant har ikke krav på løn ud over honoraret for arbejdstimer leveret i forbindelse med bestyrelsesarbejdet. 

§ 9 DIREKTØR

Bestyrelsen ansætter en direktør, der skal varetage den daglige ledelse af fonden. Direktøren skal følge de retningslinjer og anvisninger, som bestyrelsen fastsætter.

Direktøren har ret til at være til stede og udtale sig ved bestyrelsesmøderne, men har ikke stemmeret på bestyrelsesmøderne. Bestyrelsen kan i konkrete tilfælde træffe anden bestemmelse om direktørens deltagelse i bestyrelsesmøder. 

§ 10 VEDTÆGTSÆNDRINGER ELLER OPLØSNING

Til beslutning om ændring af vedtægten eller opløsning kræves tiltræden af mindst 3 af bestyrelsens medlemmer.

Vedtægtsændringer - bortset fra kapitalforhøjelse - skal godkendes af Erhvervsstyrelsen. 

[…]

§ 13 ANVENDELSE AF OVERSKUD

Fondens eventuelle overskud opgjort i henhold til årsregnskabsloven med tillæg af frie reserver og efter fradrag af henlæggelser i henhold til årsregnskabsloven og efter rimelig konsolidering af fonden skal anvendes i overensstemmelse med fondens formål, som anført i § 2. 

§ 14 OPHØR

Beslutning om opløsning af fonden kræver at mindst 3 af bestyrelsens medlemmer stemmer for. Ved beslutning om opløsning skal bestyrelsen til fondsmyndigheden indstille en likvidator til at forestå likvidationen af fonden.

En opløsning af fonden kræver fondsmyndighedens tilladelse og samtykke fra Civilstyrelsen.

I tilfælde af fondens ophør anvendes fondens midler i overensstemmelse med bestemmelsen om anvendelse af overskud. Hvis dette ikke er muligt, skal midlerne anvendes til støtte af aktiviteter, hvor børn mellem 0 og 6 år udvikler og opnår livsglæde og livsduelighed til at være i og bidrage til fællesskaber i fremtidens bæredygtige, demokratiske velfærdssamfund.

Ingen del af fondens formue kan nogensinde gå tilbage til stifteren eller til et med stifteren nærtstående familiemedlem, herunder samlevende ægtefælle eller til stifterens mindreårige eller myndige børn."

Ansøgers opfattelse og begrundelse

Det følger af ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5, at værdien af en gave ved helt eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier m.v. i et selskab beskattes som udbytte, når gaven ydes i aktionærens ideelle interesse.

I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, skal værdien af en gave ved en helt eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier m.v. i et selskab, der som udgangspunkt beskattes som udbytte i henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5, dog ikke beskattes, hvis der inden overdragelsen er opnået tilladelse hertil fra Skatterådet. Det er en betingelse for tilladelsen, at aktierne påtænkes overdraget til en fond m.v. med et almennyttigt eller almenvelgørende formål.

For at der i disse situationer ikke sker udlodningsbeskatning af aktionæren, er det en betingelse, at aktierne bliver givet til en fond, der er almennyttig eller almenvelgørende, således at den interesse, der bliver tilgodeset, er aktionærens ideelle interesse i modsætning til vedkommendes personlige eller økonomiske interesse.

Fonden skal hovedsageligt have et almennyttigt eller almenvelgørende formål, og der må ikke være tale om, at aktionærens personlige eller økonomiske interesse tilgodeses. Fonden kan herudover godt have erhvervsmæssige aktiviteter. Erhvervsmæssige aktiviteter udelukker således ikke i sig selv, at der kan opnås en godkendelse fra Skatterådet. Det beror på en konkret vurdering, hvorvidt en fond lever op til de angivne betingelser i ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.

De betingelser, der skal opfyldes, når der er tale om overdragelse til en dansk fond, er følgende:

  1. Der skal være tale om hel eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier (kapitalandele) i et selskab til fonden
  2. Fonden skal have et almennyttigt eller almenvelgørende formål
  3. Gaven fra selskabet skal ydes i aktionærens ideelle interesse, ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5.

Ad 1 - Der skal være tale om hel eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier (kapitalandele) i et selskab til fonden

Ifølge ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, skal der være tale om "helt eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier m.v."

Konkret er det hensigten, at H1 vil foretage en fuldstændig vederlagsfri overdragelse af samtlige kapitalandele i H2 til Fonden. Hverken den ultimative kapitalejer eller det overdragende selskab vil således modtage vederlæggelse for kapitalandelene.

Det er derfor vores opfattelse, at betingelse nr. 1 er opfyldt.

Ad 2 - Fonden skal have et almennyttigt eller almenvelgørende formål

Afgrænsningen af begreberne "almennyttig" og "almenvelgørende" sker efter vores opfattelse bedst med udgangspunkt i cirkulære til selskabsskatteloven (1988-11-07 nr. 136) punkt 55.

I cirkulæret anføres blandt andet:

»For at et formål kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt kræves, at den kreds af personer eller institutioner, der kan komme i betragtning ved uddelingerne, er afgrænset efter retningslinjer med et objektivt præg. Formålet må således komme en vis videre kreds til gode.

For at et formål kan anses for almenvelgørende, er det en forudsætning, at støtten ydes personer inden for en videre kreds, der er i økonomisk trang.

Almennyttige formål foreligger, såfremt støtten kommer en vis videre kreds til gode, og såfremt formålet ud fra en almindelig fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, - herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende - humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale formål. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige.

Derimod vil organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige.

Det almenvelgørende eller almennyttige formål skal være angivet i vedtægterne.«

I betænkning om fonde afgivet af det af Justitsministeriet i 1978 nedsatte udvalg fremgår følgende vedrørende praksis omkring ligningslovens § 8 A i relation til begrebet "en vis større kreds":

»Det må kræves, at den virksomhed vedkommende forening m.v. udøver, ikke blot omfatter personer inden for et lokalt eller på anden måde stærkt begrænset område, men er til fordel for en videre kreds af personer, f.eks. i hele landet eller større dele af dette. I praksis lægges der vægt på befolkningstallet i vedkommende område.«

Det følger derudover af praksis, at et almennyttigt formål anses at foreligge, når formålet ud fra en almindeligt fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende, humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale øjemed. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige.

Som nævnt ovenfor følger det af Fondens formålsbestemmelse, jf. fundatsens § 2, at Fondens formål er at skabe tilbud til børn, hvor børnene udvikler og opnår livsglæde og livsduelighed til at være i og bidrage til fællesskaber i fremtidens bæredygtige, demokratiske velfærdssamfund. Fondens formål er således ikke blot at tilgodese H2, men derimod en væsentlig videre kreds. Ikke alene er daginstitutionstilbuddene tilgængelige for alle børn i den relevante alder i de relevante kommuner, men Fondens formål er ikke begrænset til alene at støtte H2, men derimod ethvert formål uden geografisk begrænsning, der skaber tilbud til børn, hvor børnene udvikler og opnår livsglæde og livsduelighed til at være i og bidrage til fællesskaber i fremtidens bæredygtige, demokratiske velfærdssamfund.

Derudover er Fondens formål at bidrage med viden og erfaring til udvikling af fremtidens bæredygtige velfærdssamfund gennem vidensdeling, uddannelse, rådgivning og tilsvarende aktiviteter - dette ligeledes uden geografiske begrænsninger.

Det er på baggrund heraf, vores opfattelse, at betingelse nr. 2 er opfyldt.

Ad 3 - Gaven fra selskabet skal ydes i aktionærens ideelle interesse, ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5

I forhold til betingelse nr. 3 er det afgørende, at den interesse, der tilgodeses ved holdingselskabets overdragelse af kapitalandelene, er aktionærens ideelle interesse i modsætning til aktionærens personlige eller økonomiske interesse.

Hvis det er aktionærens ideelle interesse, der tilgodeses, skal der gives tilladelse til, at der ikke skal ske udlodningsbeskatning ved en gennemførelse af den påtænkte fondsstiftelse ved overdragelse af kapitalandele, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.

Betingelsen skal ses i lyset af Højesterets dom i SKM2009.29.HR, hvor et selskab gav en kontantgave til en almennyttig forening, der var godkendt efter ligningslovens § 8A. Højesteret fandt ikke, at der forelå maskeret udlodning selvom anpartshaverens hustru var medlem af foreningen og indtog en særlig rolle i foreningens arbejde. Højesteret fandt det ikke godtgjort, at den gave, som A som eneanpartshaver lod sit selskab yde foreningen, blev givet i strid med de selskabsretlige regler, eller at gaven blev ydet for direkte eller indirekte at tilgodese andre interesser end hans egen ideelle interesse i at fremme foreningens almennyttige formål. Dette gælder, selvom hans hustru var medlem af foreningen og virkede som såkaldt "præceptor" til fremme af foreningens aktiviteter.

Højesteret fandt det på denne baggrund ikke godtgjort, at A havde en sådan direkte eller indirekte økonomisk eller personlig interesse i at begunstige foreningen, at gaven kunne anses for ydet af ham personligt med den virkning, at der forelå en maskeret udlodning, som er skattepligtig efter ligningslovens § 16 A. Højesteret tog derfor hans påstand til følge.

I nærværende sag vil den påtænkte overdragelse af kapitalandelene i H2 til Fonden utvivlsomt ske ud fra Ansøgers ideelle interesser, dette allerede fordi overdragelsen sker vederlagsfrit. Hverken H1 eller Ansøger vil således modtage vederlag i forbindelse med overdragelsen

Vi skal i forlængelse heraf ligeledes henlede opmærksomheden på fundatsens § 1, hvoraf det følger, at der ikke er tillagt stifteren eller dennes familie særlige rettigheder eller fordele. Ingen af fondens midler kan nogensinde, ej heller ved fondens ophør, vederlagsfrit udbetales til stifterens familie, men skal anvendes til opnåelse af fondens formål. På samme måde må ej heller foretages udlån af fondens midler til stifters familie.

Det følger af fundatsens § 4, at Fonden skal ledes af en bestyrelse bestående af 3 eksterne medlemmer samt en repræsentant valgt af og blandt de fastansatte i fonden eller fondens datterselskaber.

De eksterne medlemmer udpeges af et udpegningsudvalg bestående af de 2 senest afgåede eksterne bestyrelsesmedlemmer samt den siddende bestyrelsesformand. I forbindelse med etableringen af Fonden udpeges alle eksterne bestyrelsesmedlemmerne af Ansøger.

NN bliver formand for bestyrelsen. NN har en baggrund bl.a. som vicekommunaldirektør i Y Kommune og har de seneste 6 år deltaget i H2s Advisory Board.

De eksterne bestyrelsesmedlemmer skal være personer, som har indsigt i arbejdet med børn. En person der kan forstå, hvordan man i H2 arbejder med dannelse for børn på anderledes måder, således at Fondens formål om netop at sikre, at børnene udvikler og opnår livsglæde og livsduelighed til at være i og bidrage til fællesskaber i fremtidens bæredygtige og demokratiske velfærdssamfund.

Bestyrelsen ansætter direktøren til at varetage den daglige ledelse af Fonden. Fonden forpligtes ved aftaler, som indgås på Fondens vegne af bestyrelsesformanden, af 2 bestyrelsesmedlemmer i forening eller af den samlede bestyrelse. Ansøger eller dennes familie har således ikke mulighed for at træffe beslutninger på vegne af eller forpligte Fonden.

Det følger af lov om erhvervsdrivende fonde § 40, stk. 1, at nærtstående ikke uden fondsmyndighedens samtykke kan udgøre bestyrelsens flertal. Bestyrelsen i fonden skal til enhver tid sikre, at fonden overholder de lovgivningsmæssige krav.

Kravet om bestyrelsens uafhængighed følger således af fondslovgivningen.

Det fremgår af § 10 i Fondens fundats, at

"Til beslutning om ændring af vedtægten eller opløsning kræves tiltræden af mindst 3 af bestyrelsens medlemmer.

Vedtægtsændringer - bortset fra kapitalforhøjelse - skal godkendes af Erhvervsstyrelsen."

Det følger af lov om erhvervsdrivende fonde § 89, stk. 2, at ændringer i vedtægterne, som omhandler en fonds formål eller uddelingspolitik, forudgående skal godkendes af Erhvervsstyrelsen (fondsmyndigheden) såvel som Civilstyrelsen. Desuden fremgår det af lov om erhvervsdrivende fonde § 89, stk. 1, at sådanne ændringer kun kan initieres på baggrund af en anbefaling fra bestyrelsen.

Allerede af den grund, at overdragelsen af kapitalandelene i H2 sker vederlagsfrit til en fond med et almennyttigt formål, er det vores opfattelse, at gaven til fonden er ydet i aktionærens ideelle interesse som foreskrevet i ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5.

Sammenfattende om betingelserne i ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.

Det er på baggrund af ovenstående vores opfattelse, at betingelserne i ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, er opfyldt, hvorfor Skatterådet kan give tilladelse til, at H1 kan gennemføre den påtænkte overdragelse af kapitalandelene i H2 til Fonden, uden at Ansøger skal beskattes af maskeret udbytte, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.

Den 5. september 2025 supplerede rådgiver med følgende:

Vi har nu haft lejlighed til at drøfte sagen med Ansøger og på den baggrund er fondens formålsbestemmelse blevet præciseret i vedtægten. Intentionen har hele tiden været den samme, men den er nu udtrykt mere enkelt og tydeligt i § 2, så det fremgår, at fonden alene kan støtte formål af almennyttig og/eller almenvelgørende karakter.

I forlængelse af vores anmodning af 17. januar 2025 om tilladelse efter ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, til vederlagsfri overdragelse af kapitalandelene i H2 til Fonden, fremsendes hermed den reviderede § 2 (formål).

Den nye bestemmelse præciserer, at:

  • Formålet er at fremme børns og familiers trivsel, dannelse og bæredygtige udvikling i de tidlige år gennem undervisnings- og forskningsmæssige aktiviteter samt sociale, sundhedsfremmende og miljømæssige indsatser.
  • Fonden både selv kan udvikle og formidle metoder og viden og samtidig støtte eksterne indsatser, når resultaterne gøres tilgængelige for en videre offentlighed, herunder fagprofessionelle, forældre samt uddannelses- og forskningsinstitutioner.
  • Fondens midler alene kan anvendes til formål af almennyttig eller almenvelgørende karakter og dermed ikke til støtte af kommercielle interesser.
  • Datterselskabsdrift kan ikke udgøre fondens hovedformål, men alene være et middel til at skabe rammer og erfaringer til fordel for fondens virke.

Baggrunden for ønsket om at etablere fonden er bl.a., at flere af de aktiviteter, som fonden skal varetage, forventes at kunne kvalificere sig til eksterne fondsmidler. Midler, der hidtil har været søgt via H2, men som fremover i højere grad vil kunne søges gennem fonden, netop fordi aktiviteterne rækker langt ud over, hvad der kan betegnes som "traditionel daginstitutionsdrift".

Det er på den baggrund vores vurdering, at fondens formål hovedsageligt er af almennyttig og/eller almenvelgørende karakter og dermed opfylder betingelsen i ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.

Skattestyrelsens indstilling og begrundelse

Begrundelse

Ansøgeren anmoder om tilladelse til, at der ikke sker udbyttebeskatning af Ansøgeren personligt, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5, hvisH1 vederlagsfrit overdrager alle anparterne i H2 til Fonden.

Ansøgeren ejer 100 % af anpartskapitalen i H2, men vil ombytte anparterne, så Ansøgeren kommer til at eje alle anparterne i H1, som vil overdrage anparterne i H2 til den påtænkte fond. 

I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5, skal værdien af en gave ved overdragelse af aktier i et selskab beskattes som udbytte, når gaven ydes i aktionærens ideelle interesse.

I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, skal en vederlagsfri overdragelse af gaver, der som udgangspunkt skal beskattes som udbytte i henhold til ligningslovens §16 A, stk. 2, nr. 5, dog ikke beskattes, hvis der inden overdragelsen er opnået tilladelse hertil fra Skatterådet. Det er en betingelse for tilladelse, at aktierne påtænkes overdraget til en fond m.v. med et almennyttigt eller almenvelgørende formål.

Den nuværende formulering af ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5 og stk. 4, nr. 4, er vedtaget den 8. december 2020 ved lov nr. 1836. Det fremgår af forarbejderne, jf. L 29 fremsat 7. oktober 2020 (folketingsåret 2020/2021), at vurderingen af, om der skal meddeles tilladelse, skal foretages i overensstemmelse med Skatterådets praksis efter de tidligere gældende regler ved anmodninger om bindende svar om de skattemæssige konsekvenser for hovedaktionæren af en overdragelse af et holdingselskabs aktier til en almennyttig fond.

For at der i disse situationer ikke skete udlodningsbeskatning af aktionæren, var det en betingelse, at aktierne blev givet til en fond, der var almennyttig eller almenvelgørende, således at den interesse, der blev tilgodeset, var aktionærens ideelle interesse i modsætning til vedkommendes personlige eller økonomiske interesse.

Fonden skal hovedsageligt have et almennyttigt eller almenvelgørende formål, og der må ikke være tale om, at aktionærens personlige eller økonomiske interesse tilgodeses. Fonden kan godt herudover have erhvervsmæssige aktiviteter. Dvs. at erhvervsmæssige aktiviteter ikke i sig selv udelukker, at der kan opnås en godkendelse fra Skatterådet. Det beror på en konkret vurdering, hvorvidt en fond lever op til de angivne betingelser. Det er således ikke muligt generelt at udtale sig om, hvilke formål der må anses for diskvalificerende. Det vil afhænge af de konkrete forhold i den enkelte sag.

Det fremgår af Den juridiske vejledning 2025-2, C.D.9.9.1.3 om uddelinger til almenvelgørende eller almennyttige formål, at:

"For at et formål kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt kræves det, at den kreds af personer eller institutioner, der kan komme i betragtning ved uddelingerne, er afgrænset efter retningslinjer af et objektivt præg. Formålet skal desuden komme en vis videre kreds til gode. […] For at et formål kan anses for almenvelgørende, er det en forudsætning, at støtten ydes til personer indenfor en videre kreds, der er i økonomisk trang. […] Almennyttige formål foreligger, når formålet ud fra en almindeligt fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende, humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale øjemed. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige. Derimod vil organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige."

I UfR1999.213.H var fondens formål ifølge fundatsens »at virke for almen velgørende og humane, kunstneriske, videnskabelige eller deslige formål, herunder uddannelse af unge«. Højesteret fandt det efter fundatsens § 2 utvivlsomt, at fondens midler skulle benyttes til »almenvelgørende eller andet almennyttigt formål«, jf. den nævnte bestemmelse.

SKM2009.29.HR gav et selskab en gave på kr. 100.000 til G1 Mission. Foreningen var godkendt efter ligningslovens § 8 A, stk. 2, til at modtage fradragsberettigede gaver, og Højesteret udtalte, at skattemyndighederne dermed havde anerkendt, at foreningens midler blev anvendt i almennyttigt øjemed til fordel for en større kreds af personer, hvorfor gaver, som blev givet til en sådan almennyttig forening, som udgangspunkt måtte forventes at blive ydet ud fra en ideel interesse i at fremme foreningens formål.

Højesteret fandt det ikke godtgjort, at den gave, skatteyderen som eneanpartshaver lod sit selskab yde G1 Mission, blev givet i strid med de selskabsretlige regler, eller at gaven blev ydet for direkte eller indirekte at tilgodese andre interesser end hans ideelle interesse i at fremme foreningens almennyttige formål. Det gjaldt, selv om hans hustru var medlem af foreningen og virkede som såkaldt "præceptor" til fremme af foreningens aktiviteter.

Højesteret fandt det på denne baggrund ikke godtgjort, at der forelå skattepligtig maskeret udlodning, jf. ligningslovens § 16 A.

I SKM2018.79.SR bekræftede Skatterådet, at et holdingselskab kunne overdrage 70 pct. af sine aktier til en fond med et almennyttigt formål uden beskatning af maskeret udlodning for hovedanpartshaverne, avanceskat for holdingselskabet eller beskatning efter fondsbeskatningslovens § 3, stk. 6, i fonden. Derudover bekræftede Skatterådet, at holdingselskabet kunne sælge den resterende aktiepost til den erhvervsdrivende fond uden andre skattemæssige konsekvenser, end at et potentielt gaveelement ved aktieoverdragelsen tillægges aktiernes anskaffelsessum.

Af SKM2022.400.LSR fremgik bl.a., at drift af daginstitution ikke kan anses almennyttigt, jf. SKM2017.525.LSR, hvor Landsskatteretten tog stilling til, om en forenings salg af en ejendom medførte avancebeskatning. Landsskatteretten fandt, at ejendommen var tilknyttet foreningens erhvervsmæssige virksomhed i form af børnepasning.

Vurdering af nærværende sag

Ved vurderingen lægges det udkast til fondsvedtægt, som Skattestyrelsen har modtaget den 16. september 2025 til grund. 

Fondens formål

Det fremgår af § 2 at Fondens formål skal være følgende:

"§ 2 FORMÅL

Stk. 1. Fondens formål er at fremme børn i 0-6 års alderen samt deres familiers trivsel, dannelse og bæredygtige udvikling i Danmark og internationalt. Formålet varetages gennem indsatser af undervisningsmæssig, forskningsmæssig, social, sundhedsfremmende og miljømæssig karakter.

Stk. 2. Formålet fremmes ved at skabe, støtte og bidrage til udvikling, dokumentation og formidling af viden og metoder, som gøres tilgængelige for en videre offentlighed, herunder fagprofessionelle, forældre, uddannelses- og forskningsinstitutioner.

Stk. 3. Til opfyldelse af formålet kan fonden eje og drive erhvervsvirksomhed gennem datterselskaber. En sådan drift skal udelukkende tjene til at skabe erfaring og rammer for fondens virke og kan ikke udgøre fondens hovedformål.

Stk. 4. Fondens midler kan ikke - hverken direkte eller indirekte - tilfalde stifteren, dennes familie eller andre nærtstående.

Stk. 5. Fondens midler kan alene anvendes til formål, der er af almennyttig eller almenvelgørende karakter."

Skattestyrelsen skal gøre opmærksom på, at for at et formål kan anses for almenvelgørende, er det en forudsætning, at støtten ydes til personer indenfor en videre kreds, der er i økonomisk trang. Almennyttige formål foreligger, når formålet ud fra en almindeligt fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende, humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale øjemed. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige. Derimod vil organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige.

Det fremgår af udkastet til vedtægt, at støtten i alle tilfælde skal være almennyttig og/eller almenvelgørende. Det betyder fx, at forskning og viden, som opnås i egne institutioner, skal gøres tilgængelige for andre.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at formålsbestemmelsen i nærværende sag kan anses for at være almenvelgørende eller almennyttig, idet bemærkes, at drift af institutioner, herunder daginstitutioner, ikke er almenvelgørende eller almennyttigt, men erhvervsmæssigt, jf. SKM2022.400.LSR. Her er der ikke tale om, at fondens midler vil gå til drift af en daginstitution, men at overskuddet fra driften af en daginstitution vil gå til almennyttige formål.

Uafhængig bestyrelse

Det fremgår af udkastet til vedtægt § 5, at Ansøgeren ikke skal være medlem af fondsbestyrelsen.

Midler til Fondens stifter

Af § 1 i udkastet til vedtægt fremgår, at stifteren eller dennes familie ikke er tillagt særlige rettigheder eller fordele i forbindelse med stiftelsen, og at fondens midler ikke på noget tidspunkt kan gå tilbage til stifteren. Af § 14 i udkastet til vedtægt fremgår, at ingen del af fondens formue nogensinde kan gå tilbage til stifteren eller til et med stifteren nærtstående familiemedlem, herunder samlevende ægtefælle eller til stifterens mindreårige eller myndige børn.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, efter en samlet konkret vurdering, at den ønskede tilladelse gives.

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.