Dato for udgivelse
28 okt 2025 12:30
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
28 maj 2025 11:19
SKM-nummer
SKM2025.596.LSR
Myndighed
Landsskatteretten
Ansvarlig styrelse
Motorstyrelsen
Sagsnummer
22-0053910
Dokument type
Afgørelse
Overordnede emner
Afgift
Overemner-emner
Motor - Registrerings- og vejbenyttelsesafgift
Emneord
Registreringsafgift, genopbygget køretøj, totalskade, afgiftspligtig værdi, import
Resumé

Motorstyrelsen havde foretaget en værdifastsættelse af klagerens genopbyggede køretøj og beregnet registreringsafgiften til 159.136 kr. Landsskatteretten nedsatte registreringsafgiften til 80.000 kr.

Reference(r)

Registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1 og 3, § 4, § 7, stk. 1, og § 10, stk. 1 og 2
Registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 26, § 28, § 29 og § 31

Henvisning

-

Registreringsafgift for sagens køretøj

Motorstyrelsens
afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens
afgørelse

Nypris

98.000 kr.

Handelspris

98.000 kr.

Maksimalt 90.000 kr.

80.000 kr.

Afgiftspligtig værdi

0 kr.

-79.136 kr.

Registreringsafgift

159.136 kr.

Nedsættelse

80.000 kr.

Motorstyrelsen har foretaget en værdifastsættelse af klagerens genopbyggede køretøj og beregnet registreringsafgiften til 159.136 kr.

Landsskatteretten ændrer Motorstyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Art:

Personbil

Mærke/model:

BMW 320i 2,0 Cabriolet 2d                     

Første registrering:

3. marts 1995

Motor:

1991 ccm, 110 kW/150 hk benzinmotor, 9,9 km/l

Kilometerstand:

260.000 km

Udstyr:

ABS, 2 selealarmer, 2 airbags, radio BMW Business CD, læderrat, sportssæder, tågelygter, M Sports affjedring, metallak

Køretøjsregisteret indeholder oplysninger om køretøjet, herunder køretøjets udstyr.

Det fremgår endvidere, at køretøjet blev afmeldt fra Køretøjsregisteret den 13. september 2021, i hvilken forbindelse der blev oprettet en totalskadeblokering.

Køretøjet blev efterfølgende synet den 8. juni 2022, og klageren anmeldte samme dag køretøjet til afgiftsberigtigelse med en kilometerstand på 260.000 km og en vedligeholdelsesstand til under middel.

Motorstyrelsen traf den 21. juni 2022 afgørelse om køretøjets registreringsafgift og angav i den forbindelse en betalingsfrist på tre måneder, hvorefter afgørelsen ville bortfalde. Registreringsafgiften blev ikke betalt.

Om synet den 8. juni 2022 fremgår følgende af www.fstyr.dk:

  • Kilometerstanden blev aflæst til 260.000 km.
  • Synsresultat var "betinget godkendt"
  • Bemærkninger til synet:
    • "4,5,1,B,M - Lygter, tågelygter for og bag, Tilstand og virkemåde, Lettere defekt glas (det udsendte lys påvirkes ikke). venstre, Mindre fejl"

Det fremgår desuden, at køretøjet blev synet den 2. september 2019 med en kilometerstand på 241.000 km, og den 6. september 2017 med en kilometerstand på 221.000 km.

På de.wikipedia.org ses ved søgning på "BMW E36" bl.a. følgende oplysninger:

  • Modellen 318i med benzinmotorvarianten 1796 ccm (85 kW/115 hk) blev produceret i perioden august 1993 - maj 1999.
  • Modellen 320i med benzinmotorvarianten 1991 ccm (110 kW/150 hk) blev produceret i perioden september 1994 - maj 1999.
  • Modellen 328i med benzinmotorvarianten 2793 ccm (142 kW/193 hk) blev produceret i perioden januar 1995 - maj 1999.

På baggrund af det registrerede brændstofforbrug kan det samlede Co2-udslip beregnes til 293,6 g/km.

Vedrørende handelsprisen
Der er til brug for vurderingen af køretøjets handelspris foretaget en undersøgelse af annoncemateriale for BMW 318i, BMW 320i og BMW 328i som cabriolet med henblik på at udvælge det annoncemateriale, som bedst muligt kan beskrive den almindelige pris for sammenlignelige køretøjer.
Undersøgelsen inkluderer en udsøgning i historiske data fra Bilinfo, samt det af Motorstyrelsen fremlagte annoncemateriale.

Undersøgelsen har resulteret i udvælgelsen af følgende annoncemateriale, som inddrages i vurderingen af køretøjets handelspris:

1.

02/1995

146.000

BMW 328i 2,8 Cabriolet 2d
Rødmetal, 19" alufælge, sænket undervogn, sædevarme, 4x el-ruder, c.lås, højdejust. forsæder, cd/radio m.aux&usb, armlæn, læderkabine, læderrat, tågelygter, startspærre, servo, 2 airbag, sælges for kunde. synet april.2018
Annoncekilde: Bilinfo
Annonceret hos formidler (postnr. 7100).
Annonceringsperiode og -pris:
05.06.2019 - 23.06.2019 til 78.400 kr.
Salgspris: ikke oplyst

                                    

2.

12/1995

189.000

BMW 318i 1,8 Cabriolet 2d
Carbonsortmetal, abs-bremser, elruder, servo, alufælge, sædevarme, unikt eksemplar af den klassiske 3 serie!
E36 cabriolet 318i, manuel gear, elektrisk kaleche, sort hardtop, som er helt nybetrukket med org. Sort stof med skum på bagsiden og lyddæmpning på selve taget.
Jeg købte bilen for ca. 2 år siden med 172.xxx på tælleren og den har nu kun kørt 189.xxx, så alt hvad der nævnes her under, står som nyt! En bil der skal ses i virkeligheden! Importeret til DK i 2008.
Cosmos Schwartz metallic og sort læder, perfekt kombination!
Bære tydeligt præg af at have været passet på igennem årene.
Bemærk, facelift med helt nye forlygter med glasfront, nye blink hele vejen rundt, org. m-tech forkofanger tilhørende alle org.dele, som luftindtag, underlæbe, gitter og fog light deletes fra LTW modellen.
Fornyeligt fået proff. 2 trins polering samt ceramic coating med 4 års holdbarhed fra Nasoil. Alt tilbehør til at vaske i hånden medfølger. Kaleche er netop renset og imprægneret.
Org.BMW fælge, 17x8", nylakeret og coated, med næsten nye dæk. Gevindundervogn som både er TÜV, CE godkendt og skrevet ind ved sidste syn. Ny køler, indsugningsbælg, krumtapsudluftningsslange, torpedoplade, viskere, 1 år gammel standard bagpotte (dog med Schmiedmann rustfri adgang svejst på, udelukkende for looket). M-tech style diffuser på bagkofanger.
Nye højtalere i hele bilen JBL Stage3 og JBL Club, anlæg med Bluetooth, CD, USB.
Helt ny forrude, nyere rat (fra bil der havde kørt 72.000), ny gearknop, nye Schmiedmann måtter, ny plast rundt ved seler, nye pakninger rundt håndtag, nye styrestænger og bærekugler, lige sporet. Org. 17" BMW fælge med vinterdæk der har kørt 5000 km følger med, så med hardtop på, som har glasbagrude med varme, kan man køre både forår, efterår og enda vinter hvis man ønsker det. Alt står ikke på adressen, så kontakt mig i god tid inden, hvis du ønsker at se den.
Annoncekilde: Bilbasen
Annonceret hos privat (postnr. ikke oplyst).
Annonceringsdato og -pris:
Ukendt til 98.000 kr.
Salgspris: ikke oplyst

3.

07/1995

230.000

BMW 320i 2,0 Cabriolet 2d
Sortmetal, 2.0 6-cylinder - 150hk. Født sortmetal med sort læder. Bilen står helt originalt og er født med sportsæder m/varme, sports rat i læder og semi aut el kaleche, ALT VIRKER NATURLIGVIS! Kan finansieres fra 1.006kr. om mdr.
En bil som ikke er stylet, tunet eller på anden måde ødelagt super god investeringsbil som også kam bidrage med en masse køreglæde! Der medfølger org Wind breaker.
BEMÆRK BILEN ER FRA 1995 og bliver derved klassisk bil i 2020 (25år) og kan derfor kaskoforsikres for under 2.500kr om året ved veteran forsikring Danmark. Bilen er synet 12-02-2019.
Sælges i formidling for kunde. Vinterpris 79.900,-kr
Annoncekilde: Bilinfo
Annonceret hos formidler (postnr. 9300).
Annonceringsperiode og -pris:
05.11.2019 - 07.03.2020 til 79.900 kr.
Salgspris: ikke oplyst

4.

09/1995

301.000

BMW 318i 1,8 Cabriolet 2d
Blåmetal, bemærk m-tec model, sports lædersæder, hella forlygter, semi el kaleche. sports udstødning. lavpris tilbud ring for info 21314633
16" alufælge, kørecomputer, infocenter, 4x elruder, cd/radio, håndfrit til mobil, armlæn, læderindtræk, læderrat, tågelygter, db. airbags, ikke ryger, finansiering tilbydes - med eller uden udbetaling. vi tager din bil i bytte - se mere på www.autohusetsilkeborg.dk kontakt os gerne og få et uforpligtende tilbud. undgå at køre forgæves - ring gerne i forvejen, 16" alufælge, kørecomputer, infocenter, 4x el-ruder, cd/radio, airbag
Annoncekilde: Bilinfo
Annonceret hos forhandler (postnr. 8600).
Annonceringsperiode og -pris:
16.09.2021 - 25.10.2021 til 69.900 kr.
25.10.2021 - 21.12.2021 til 59.900 kr.
21.12.2021 - fortsat annonceret den 30.08.2022 til 74.900 kr.

5.

02/1998

186.000

BMW 320i 2,0 Cabriolet 2d
Blåmetal, tilbyder finansiering med 0.-kr i udbetaling. ny serviceret med stort service inkl, udskiftning af køler, vandpumpe, termostat, og slanger.
udstyr: komplet m tech udstyr uvendigt, elkaleche, aut., 18" alufælge, alarm, c.lås, fjernb. c.lås, sædevarme, højdejust. forsæde, el indst. forsæder, el-ruder, el-spejle, cd/radio, armlæn, kopholder, læderindtræk, læderrat, tågelygter, airbag, abs, antispin, esp, servo, hvide blink, indfarvede kofangere, ikke ryger, tidligere undervognsbehandlet, service ok, nysynet. Hos skandic bilsalg er vi nummerplade operatør, så vi kan tilbyde dig nummerplader, på 10 min, kan vi få dig kørende.
Annoncekilde: Bilinfo
Annonceret hos forhandler (postnr. 2610).
Annonceringsperiode og -pris:
27.04.2019 - 21.05.2019 til 99.900 kr.
21.05.2019 - 10.10.2019 til 89.900 kr.
Salgspris: ikke oplyst              

6.

04/1998

191.000

BMW 320i 2,0 Cabriolet 2d
Sortmetal, BMW 320i 2,0 Cabriolet Benzin modelår 1998 km 191000 Sortmetal ABS airbag service ok partial AirCondition, ABS, Klimaanlæg, Automatgear, Elektriske sideruder. Et pragteksemplar af en E36 cabriolet, velegnet som samlerobjekt. Her fås et sjældent eksemplar med den helt rigtige farvekombination. Bilen er i farven Cosmosschwarz, har kun kørt 191000km, er 100% rustfri, og motoren spinner som en drøm. Et mere velholdt eksemplar af en E36 skal man se længe efter. Den blev oprindeligt solgt til Sydfrankrig og er derefter blevet kørt i Spanien, hvor jeg købte bilen i 2017. Jeg importerede den til Danmark i 2018, hvor den fik en fuld Dinitrol behandling, og den har derefter kun kørt i sommermånederne.
Bilen står på BBS RS-lignende 17" fælge og er spækket med ekstraudstyr som automatisk top (betjent med knap ved gearstangen), automatgear, aircondition, valnødstræpaneler, armlæn, mm. Det er ikke med min gode vilje at jeg sælger denne bil. Det er udelukkende grundet at jeg flytter, at jeg må give slip på den. Useriøse henvendelser frabedes. Leveres nysynet.
Annoncekilde: Bilbasen
Annonceret hos privat (postnr. 9000).
Annonceringsdato og -pris:
Ukendt til 189.000 kr.
Salgspris: ikke oplyst

Motorstyrelsens afgørelse
Efter anmodning fra klageren har Motorstyrelsen den 21. juni 2022 truffet afgørelse om registreringsafgiften for det omhandlede genopbyggede køretøj. Registreringsafgiften på 159.136 kr. er beregnet på baggrund af køretøjets afgiftspligtige værdi, som er fastsat på grundlag af køretøjets handelspris inklusive afgift. Motorstyrelsen har foretaget beregningen af registreringsafgiften efter fremgangsmåden for genopbyggede køretøjer.

Ved afgørelsen har Motorstyrelsen taget hensyn til oplysningerne om køretøjet i Køretøjsregisteret.

Om den af Motorstyrelsen skønnede handelspris for køretøjet fremgår følgende:

"[…]
Oprindelig nypris inkl. evt. ekstraudstyr er fundet via Standardpriser.
Handelsprisniveau er for et tilsvarende køretøj fastsat ud fra:
Annoncer / skøn - før regulering til dit køretøj……………………                                                       101.000 Kr.
Annoncefradrag - da det er kendt, at der ofte gives et afslag i priserne, når der
handles med køretøjer, har vi fratrukket 5 % i handelsprisniveauet.
Vi har taget udgangspunkt i priserne på køretøjer, der er sammenlignelige med
hensyn til årgang, type og motorstørrelse. De vedlagte annoncer har dannet
grundlag for værdifastsættelsen af tilsvarende køretøj. Da køretøjerne i
annoncerne ikke er direkte sammenlignelige med dit køretøj, har vi skønnet
handelsprisniveauet på et tilsvarende køretøj, og har taget hensyn til
oplysningerne om kilometer, årgang og udstyr.

Reguleringer - Fastsættelse af handelspris på dit køretøj:
Fradrag for stand - klargøringsfradrag………………………………                                                            -3.000 Kr.
Når en forhandler sælger et køretøj, er det typisk i klargjort stand og det er regnet
med i prisen. Vi har derfor trukket 3 % fra i handelsprisen, dog max 8.000 kr.

KM-regulering
KM-standen på dit køretøj er oplyst til          260.000 Km
Ingen regulering
Vi har ikke reguleret for kilometerstanden på dit køretøj, da den afviger mindre
end 10 % fra normen / sammenlignelige køretøjer og eller at køretøjet er over 10
år med afvigelse på mindre end 33%.

Beregnet handelspris…………………………………………………………………………                                       98.000 Kr.

[…]

Der er reguleret for stand.

Handelsprisen er fratrukket kr. 1180,- for nr. plader.

[…]"

Motorstyrelsen har den 11. august 2022 afgivet en udtalelse om klagen. Motorstyrelsen fastholder herved afgørelsen af 21. juni 2022. Af udtalelsen fremgår bl.a. følgende: 

"Registreringsafgift
Idet sagens køretøj har været totalskadet, har køretøjet mistet sit afgiftsmæssige identitet..

Jævnfør registreringsafgiftsloven § 7 - skal et totalskadet køretøj beregnes som for et nyt køretøj."

Klagerens opfattelse
Klageren har den 27. juni 2022 påklaget Motorstyrelsens afgørelse af 21. juni 2022. I klagen anføres bl.a.:

"Jeg klager over reg. afgiften på 159.136kr. Bilens værdi er på max 90.000kr, og er tidligere dansk reg... Kender en anden afgørelse på samme type bil med 1/3 af prisen. Denne er dog ikke tidligere dansk, samt er med større motor, bedre stand og en helt anden vurderingspris.
[…]"

Klageren har fremlagt Motorstyrelsens afgørelse af 22. juni 2022 om registreringsafgift for et lignende køretøj, hvor registreringsafgiften er beregnet til 55.547 kr.

Klageren har den 6. november 2024 indsendt bemærkninger til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse:

"Er stadig forundret over forslag til sagen fra skatteankestyrelsen.. Dette køretøj berammer overhovedet ikke i nærheden af dette beløb i praksis. Importerer du et køretøj fra udlandet som denne, lyder prisen på 40-45.000kr i reg afgift."

Retsmøde
Motorstyrelsen har afgivet udtalelse af 2. december 2024 til Skatteankestyrelsens indstilling i sagen:

" […]

Motorstyrelsen kan ikke tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling og har følgende bemærkninger.

Angående den foreslåede fastsættelse af handelsprisen til 80.000 kr., har Motorstyrelsen ikke nogen bemærkninger. Motorstyrelsen har dog følgende bemærkninger vedrørende spørgsmålet om beregning af køretøjets registreringsafgift.

Motorstyrelsen er enig i, at afgiften skal beregnes som for et nyt køretøj, jf. registreringsafgiftslovens § 7, stk. 1, og § 4, stk. 1. Det betyder, at skalaknæk, bundfradrag og tillæg for CO2-udledning ikke skal nedskrives med køretøjets værditab.

Motorstyrelsen er imidlertid ikke enig i, at den afgiftspligtige værdi i et tilfælde som det foreliggende kan fastsættes til en negativ værdi og i øvrigt kan betragtes som en "teoretisk størrelse". Det er Motorstyrelsens vurdering, at dette synspunkt hverken kan udledes af SKM2012.165.ØLR, eller af forarbejderne til § 4, stk. 7 (nu stk. 6), som blev vedtaget med lov nr. 265 af 23. april 2008.

Den afgiftspligtige værdi, som i forarbejderne til § 4, stk. 7, (bemærkningerne til § 1, nr. 5, i LFF 2007-12-14 nr. 42) omtales som en "teoretisk størrelse", har ingen sammenhæng med den afgiftspligtige værdi, der fastsættes efter registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1, dvs. den afgiftspligtige værdi, der er en delmængde af et køretøjs handelspris.

Med den dengang nye regel i § 4, stk. 7, blev der indført en metode til beregning af registreringsafgiften, hvorefter alle beregningskomponenter (skalaknæk, tillæg og fradrag mv.) skulle nedskrives med køretøjets værditab i procent. Dette værditab skulle - som i dag - fastsættes med udgangspunkt i forholdet mellem køretøjets nypris inkl. registreringsafgift og den aktuelle handelspris, som også er inkl. registreringsafgift.

Den afgiftspligtige værdi, som omtales i forarbejderne, er en delmængde af den fastsatte nypris inkl. registreringsafgift, og bemærkningen har ingen praktisk betydning. Det er Motorstyrelsens vurdering, at bemærkningen alene tjener til at illustrere systematikken i det dengang nye afgiftssystem, herunder, at forholdet (værditabet) mellem henholdsvis den afgiftspligtige værdi som brugt og som ny og  mellem prisen som ny inkl. afgift og den aktuelle handelspris inkl. afgift altid vil være det samme. Følgende fremgår af bemærkningerne til § 1, nr. 5:

"Det konkrete værditab gælder både køretøjets pris med og uden afgift. Det skyldes, at når beregningen af registreringsafgiften sker efter samme skabelon som for registreringsafgiften af nye køretøjer og med værdien af samtlige tillæg og fradrag samt skalaknæk nedsat med samme procentdel, som værdifaldet for selve køretøjet, vil værdifaldet procentuelt være det samme både med og uden afgift.

Dette skyldes imidlertid beregningsteknikken. Prisen fra ny uden afgift vil dog være en teoretisk størrelse, idet de beregningskomponenter, der indgår, når den brugte bil eller motorcykel skal afgiftsberigtiges, kun sjældent er de samme, som indgik i beregningen på tidspunktet for bilens eller motorcyklens første registrering eller ibrugtagning. F.eks. justeres skalaknækket op hvert år, og mange af fradragene er af nyere dato. På den måde får de brugte biler og motorcykler del i de afgiftslempelser, der er sket siden deres første registrering eller ibrugtagning."

Med "teoretisk størrelse" menes blot, at det ikke nødvendigvis er den afgiftspligtige værdi, som det konkrete køretøj faktisk havde som nyt.

Den afgiftspligtige værdi som en delmængde af den fastsatte nypris skal ikke bruges i registreringsafgiftsberegningen af et brugt køretøj. Det er dog korrekt, at den afgiftspligtige værdi som en delmængde af den fastsatte nypris efter registreringsafgiftslovens § 4, stk. 6, er en teoretisk værdi, idet den aldrig vil svare til den egentlige afgiftspligtige værdi som ny, såfremt der i perioden fra køretøjets første registrering og til tidspunktet for afgiftsberigtigelsen som brugt er sket ændringer i den måde, som registreringsafgiften beregnes på.

Alene de årlige justeringer af skalaknækkene vil medføre, at afgiften beregnet ud fra en nypris på fx 500.000 kr. inkl. afgift vil være anderledes. Og hvis afgiften beregnet ud fra en nypris på fx 500.000 kr. ændrer sig med fx 2.000 kr., vil den afgiftspligtige værdi ændre sig tilsvarende i den modsatte retning.

Behovet for at forklare, at den afgiftspligtige værdi som en delmængde af nyprisen alene er en teoretisk størrelse, skyldes også, at der i de almindelige bemærkninger til lovforslagets afsnit 3.1 er indsat et beregningseksempel, hvor alle elementer i afgiftsberegningen, herunder den afgiftspligtige værdi, er indsat som ny og brugt. Af beregningseksemplet fremgår også en afgiftspligtig værdi på 121.416 kr., som er beregnet ud fra den fastsatte nypris, men denne værdi har ingen selvstændig funktion i afgiftsberegningen og har ikke nogen sammenhæng med køretøjets faktiske afgiftspligtige værdi som ny. Det er denne afgiftspligtige værdi på 121.416 kr., som bliver omtalt som en "teoretisk størrelse".

Regneeksemplet er indsat herunder:

[…]

Dette understøttes også af ministersvaret til spm. 20 under lovforslagets behandling, hvor følgende bl.a. fremgår (understregning tilføjet):

"Det er understreget i bemærkningerne til lovforslaget, at den nypris før afgift, der er anført i regneeksemplet er en teoretisk størrelse, og at det, der danner udgangspunkt for beregningen, alene er de regler, der gælder på det tidspunkt, bilen eller motorcyklen skal afgiftsberigtiges, og så selvfølgelig køretøjets markedspris som brugt. Nyprisen inkl. afgift har alene den funktion, at den sammen med handelsprisen for den brugte bil eller motorcykel bestemmer, med hvilken procentsats de mange fradrag, tillæg og skalaknækket skal nedsættes, når afgiften af den enkelte bil skal beregnes. Nyprisen før afgift har ingen funktion i beregningen, jf. at de beløb og beløbsgrænser, der indgår i regnereglerne, ændres mindst en gang om året."

Derfor er den afgiftspligtige værdi - når begrebet anvendes som en delmængde af den nypris, der fastsættes efter registreringsafgiftslovens § 4, stk. 7 (i dag stk. 6) - en teoretisk størrelse og har ingen praktisk funktion. På tilsvarende vis har bemærkningen om, at den afgiftspligtige værdi - som en delmængde af nyprisen - er en teoretisk størrelse heller ingen praktisk funktion.

Udsagnet siger derfor intet om den afgiftspligtige værdi, som fastsættes som en delmængde af handelsprisen efter § 10, stk. 1 - og slet ikke i et tilfælde som det foreliggende, hvor registreringsafgiftslovens § 4, stk. 6, ikke finder anvendelse, fordi beregningen sker som for et nyt køretøj.

Der er således ingen holdepunkter for, at den afgiftspligtige værdi kan være negativ, hverken i forarbejderne til registreringsafgiftsloven eller ud fra en rent logisk betragtning om værdidannelse og afgiftsberegning. Muligheden for at fastsætte en negativ afgiftspligtig værdi - uanset om det er en teoretisk størrelse eller ej - bør være udelukket allerede af den grund, at det teoretisk ville kunne føre til en negativ registreringsafgift.

Det har dermed en klar formodning imod sig, at en afgiftspligtig værdi kan være negativ, og det vil efter Motorstyrelsens opfattelse kræve et ganske særligt og sikkert grundlag, hvis en afgiftspligtig værdi skal kunne fastsættes til en negativ værdi alene ud fra en betragtning om, at registreringsafgiften ikke bør kunne overstige handelsprisen. Et sådant grundlag foreligger der efter Motorstyrelsens opfattelse ikke, og det kan ikke lægges til grund ud fra den argumentation, som Skatteankestyrelsen har begrundet forslaget med.

Selv om det er fast praksis, at summen af den afgiftspligtige værdi og registreringsafgiften skal være lig handelsprisen eller nyprisen, er der generelt intet i loven, der tilsiger, at registreringsafgiften ikke bør kunne overstige et køretøjs handelspris eller nypris. I praksis vil det imidlertid være udelukket bortset fra de tilfælde, hvor et køretøj skal afgiftsberigtiges på ny efter at være blevet erklæret totalskadet efter registreringsafgiftslovens § 7.

Det vil alene være tillægget for CO2-udledningen, som vil kunne medføre, at registreringsafgiften overstiger handelsprisen eller nyprisen. Ved nyprisen forstås i denne sammenhæng den pris inkl. registreringsafgift, som en bruger i lovens forstand faktisk har betalt for køretøjet.

Ved afgiftsberigtigelse af almindelige brugte køretøjer vil nedskrivningen af CO2-tillægget med køretøjets værditab i procent i praksis medføre, at registreringsafgiften ikke vil kunne overstige handelsprisen. Dette ville også have været tilfældet for det i denne sag omhandlede køretøj, hvis det skulle have været afgiftsberigtiget efter de almindelige regler for afgiftsberegning af brugte køretøjer, jf. registreringsafgiftslovens § 4, stk. 6.

Ved afgiftsberigtigelse af nye køretøjer vil det heller ikke kunne forekomme i praksis, at afgiften overstiger køretøjets nypris inkl. afgift. Hvis et nyt køretøj fx udleder 350 gram CO2 pr. km., vil det resultere i et CO2-tillæg på 257.678 kr. (2024-sats). Hvis et sådant køretøj sælges for fx 200.000 kr., vil registreringsafgiften ikke være begrænset til 200.000 kr. Tværtimod vil afgiften være højere end salgsprisen, men situationen vil aldrig forekomme i praksis, da markedet vil være selvregulerende: Hvis der skal betales 257.678 kr. i registreringsafgift for et nyt køretøj, vil det ikke blive importeret til Danmark og solgt til 200.000 kr., da det vil være tabsgivende.

Hvis man rent hypotetisk - og uden skelen til værnsreglerne i lovens § 8, stk. 1 - forestiller sig, at situationen alligevel kunne forekomme, vil der fortsat skulle afregnes registreringsafgift med udgangspunkt i det tillæg for CO2-udledning, som følger af de almindelige regler herom. Det kunne fx være tilfældet, hvis importør ved en fejl har købt et antal køretøjer med en sådan CO2-udledning, som viser sig kun at kunne sælges til en langt lavere pris end forudsat.

En sådan tolkning af loven vil - foruden at kræve et klart og sikkert grundlag - også grundlæggende tilsidesætte de regler om tillæg for CO2-udledning i registreringsafgiftsloven, som lovgiver har vedtaget ved lov nr. 203 af 13. februar 2021, og som har til formål at fremme den grønne omstilling ved at pålægge køretøjer med en høj CO2-udledning en høj registreringsafgift. Det vil stride direkte mod lovens klare ordlyd, hvor lovgiver har fastsat regler om, at en bil med en CO2-udledning på 350 gram pr. km skal have beregnet et tillæg på 257.678 kr.

På tilsvarende vis gælder det, at lovgiver har fastsat klare regler om, at køretøjer, som har været totalskadet og skal afgiftsberigtiges på ny, skal have beregnet et tillæg for CO2-udledning, som ikke skal nedskrives med køretøjets værditab i procent. Det flugter med lovens formål, idet det vil tilskynde til, at sådanne biler ikke genopbygges og afgiftsberigtiges på ny, men at der i stedet erhverves et andet køretøj med en lavere CO2-udledning.
Det kan for en umiddelbar betragtning synes uproportionalt, at registreringsafgiften kan overstige køretøjets handelspris, men det er imidlertid en klar følge af loven, som fuldt ud flugter med det formål, som reglerne om tillæg for CO2-udledning skal varetage.

Samlet er det derfor Motorstyrelsens opfattelse, at der ikke foreligger de fornødne holdepunkter for at kunne fastsætte den afgiftspligtige værdi til en negativ værdi, og at en sådan tolkning af loven i øvrigt også vil stride direkte mod det formål, som reglerne om CO2-tillæg skal varetage.

Det er derfor Motorstyrelsens opfattelse, at registreringsafgiften skal beregnes i overensstemmelse med den metode, som følger af Motorstyrelsens afgørelse. Fastsættes handelsprisen til 80.000 kr., vil den afgiftspligtige værdi skulle fastsættes til 0 kr., CO2-tillægget til 181.036 kr. og bundfradraget til 21.900 kr.

Dette giver en samlet beregnet registreringsafgift på 159.136 kr., hvilket svarer til den beregnede registreringsafgift i Motorstyrelsens afgørelse. Ændringen af handelsprisen er således uden betydning for størrelsen på registreringsafgiften i dette konkrete tilfælde, idet den afgiftspligtige værdi nedskrives til 0 kr.

Afslutningsvis gør Motorstyrelsen opmærksom på, at Landsskatteretten i et tidligere tilfælde (Landsskatterettens afgørelse af 14. august 2024, vedrørende Motorstyrelsens afgørelse af 18. marts 2022, sagsnr. 22-0028191) har stadfæstet en afgørelse, hvor registreringsafgiften for et tidligere totalskadet køretøj oversteg køretøjets handelspris. Motorstyrelsen beregnede i denne sag en registreringsafgift på 116.717 kr. for et køretøj, hvor handelsprisen var fastsat til 94.100 kr. I sagen gjorde klager gældende, at det var "helt galt", at registreringsafgiften oversteg "bilens værdi og salgspris". Følgende fremgik af Landsskatterettens afgørelse:

" Sagens køretøj blev afgiftsberigtiget den 13. april 2021, hvilket er inden for perioden 18. december 2020 til 31. maj 2021. Motorstyrelsen har foretaget en omberegning af registreringsafgiften af køretøjet efter den nye beregningsmetode med tre skalaknæk samt tillæg for CO2-udslip

[…]

Som sagen er oplyst, lægger Landsskatteretten til grund, at omberegningen af registreringsafgift efter L203 er foretaget korrekt"

[…] "

Indlæg under retsmødet
Klageren fastholdt den nedlagde påstand om, at registreringsafgiften skal nedsættes.

Klageren anførte til støtte for den nedlagte påstand, at køretøjet kun er 80.000 kr., værd, og derfor kan registreringsafgiften ikke være over 150.000 kr. Der foreligger dokumentation for, at køretøjer som det omhandlede normalt ikke har så høj en afgift. Det omhandlede køretøj blev af taksator alene vurderet som totalskadet, fordi det ikke længere er muligt at skaffe originale reservedele. Derfor er der en reparationsgrænse. Da køretøjet således ikke ville kunne repareres fuldt ud, blev det vurderet til at være totalskadet. Derfor ender man med at bruge registreringsafgiftslovens § 7 a. Ingen andre tilsvarende biler har så høj en afgift.

Skatteforvaltningen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at registreringsafgiften skulle fastsættes til 159.136 kr.

Motorstyrelsen kunne tiltræde, at køretøjets handelspris er 80.000 kr.
Til støtte for indstillingen anførte Motorstyrelsen i det væsentlige det, der fremgår af de skriftlige indlæg i sagen.

Landsskatterettens afgørelse
Sagen angår, om Motorstyrelsen har fastsat registreringsafgiften for det omhandlede køretøj korrekt.

Retsgrundlaget
Køretøjets afgiftspligtige værdi skal fastsættes med udgangspunkt i reglerne i registreringsafgiftsloven (lovbekendtgørelse nr. 785 af 24. maj 2022) og registreringsafgiftsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1030 af 25. maj 2021) med de ændringer, som var gældende på anmeldelsesdatoen den 8. juni 2022.

Af registreringsafgiftsloven fremgår følgende:

"§ 1
Der svares afgift til statskassen af motorkøretøjer, som skal registreres i Køretøjsregisteret efter lov om registrering af køretøjer, og af påhængs- og sættevogne til sådanne motorkøretøjer. Der svares dog ikke afgift af køretøjer, der registreres på grænsenummerplader eller prøvemærker. Afgiften svares i forbindelse med et køretøjs første registrering, medmindre andet følger af bestemmelserne i denne lov.

Stk. 2 […]

Stk. 3. Der svares afgift af køretøjer som nævnt i stk. 1, som efter reparation eller ombygning ikke i afgiftsmæssig henseende er identisk med et tidligere afgiftsberigtiget køretøj, jf. dog §§ 7 og 7 a.  Afgiften svares, inden et køretøj tages i brug efter reparation eller ombygning. Der foretages fornyet beregning af afgift for et motorkøretøj omfattet af »§ 3 a, stk. 3 og 4, eller § 3 a, stk. 9, og § 3 c, stk. 1, som efter reparation eller ombygning ikke i afgiftsmæssig henseende er identisk med det motorkøretøj, for hvilket der tidligere er beregnet afgift. Henføres motorkøretøjet efter reparation eller ombygning under reglerne i § 3 a, stk. 3 og 4, eller § 3 a, stk. 9, og § 3 c, stk. 1, betales afgift efter reglerne i § 3 a, stk. 3 og 4, og § 3 c, stk. 2. Der foretages fornyet beregning af afgift for et motorkøretøj omfattet af § 3 b, stk. 1, som efter reparation eller ombygning ikke i afgiftsmæssig henseende er identisk med det motorkøretøj, for hvilket der tidligere er beregnet afgift. Henføres motorkøretøjet efter reparation eller ombygning under reglerne i § 3 b, stk. 1, betales afgift efter reglerne i § 3 b, stk. 2.

[…]

§ 4
Afgiften beregnes for nye køretøjer og for genopbyggede køretøjer, der skal afgiftsberigtiges efter § 7, af køretøjets afgiftspligtige værdi med følgende satser:

1) Motorcykler: 25 pct. af 17.100 kr. (2010-niveau), 85 pct. af 17.100 kr.-58.100 kr. (2010-niveau) og 150 pct. af resten.

2) Andre køretøjer, jf. dog §§ 5-5 c: 25 pct. af 55.600 kr. (2010-niveau), 85 pct. af 55.600 kr.-172.900 kr. (2010-niveau) og 150 pct. af resten.

Stk. 2.  For personbiler beregnes et tillæg i registreringsafgiften efter stk. 1, nr. 2, på 213,5 kr. (2010-niveau) pr. g af de første 125 g CO2 pr. km, 427 kr. (2010-niveau) pr. g af de næste 35 g CO2 pr. km og 812 kr. (2010-niveau) pr. g CO2 pr. km af resten.

Stk. 3.  Grundlaget for tillæg efter stk. 2 er CO2-udledning som fastsat i overensstemmelse med den på verdensplan harmoniserede prøvningsprocedure for lette køretøjer (WLTP), jf. Kommissionens forordning (EU) nr. 1151/2017 af 1. juni 2017. For personbiler, for hvilke der ikke opgøres CO2-udledning i gram pr. kilometer som angivet i 1. pkt., anvendes i stedet CO2-udledning opgjort efter Rådets direktiv 80/1268/EØF eller forordning (EF) nr. 692/2008 (NEDC) multipliceret med 1,21. For personbiler, for hvilke der ikke foreligger en måling af CO2-udledning i gram pr. kilometer som angivet i 1. pkt., men hvor der foreligger et omregnet brændstofforbrug, beregnes CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km med 24 for benzindrevne biler og med 26,5 for dieseldrevne biler. For personbiler, for hvilke der alene foreligger et omregnet brændstofforbrug som angivet i 2. pkt., beregnes CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler. For personbiler, for hvilke der hverken foreligger angivelse af CO2-udledning i gram pr. kilometer som angivet i 1. eller 2. pkt. eller brændstofforbrug som angivet i 3. eller 4. pkt., beregnes CO2-udledning i stedet på baggrund af bilens forbrug af brændstof beregnet i liter pr. 100 km, jf. brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2, 9 eller 10. Det beregnede brændstofforbrug i liter pr. 100 km omregnes til CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det beregnede brændstofforbrug med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler.

Stk. 4.  Grænseværdierne for CO2-udledning, der er angivet i stk. 2, reguleres med et reguleringstal. Reguleringstallet udgør 1,00 i årene 2020 og 2021 og nedsættes med 0,033 årligt i hvert af årene 2022-2025 og med 0,011 i hvert af årene 2026-2035, og de herved fremkomne grænseværdier afrundes til nærmeste hele gram. Fra og med 2036 anvendes de samme grænseværdier som for 2035.

Stk. 5.  For personbiler gives der et fradrag i afgiften efter stk. 1, nr. 2, og tillæg efter stk. 2 på 18.500 kr. (2010-niveau). Fradraget kan dog højst udgøre summen af afgift efter stk. 1, nr. 2, og tillæg efter stk. 2.

Stk. 6.  Afgiften for brugte køretøjer beregnes på samme måde som for nye køretøjer. Beløb i stk. 1, 2 og 5, § 5 b, stk. 2-4, og § 5 c, stk. 2, nedsættes med samme procentdel, som køretøjets værdi inklusive afgift er ændret, sammenholdt med et tilsvarende køretøj, der er afgiftsberigtiget som nyt.

Stk. 7. Et brugt køretøjs alder regnes fra første registrering. Hvis et brugt køretøj ikke har været registreret her i landet eller i udlandet, eller hvis første registreringstidspunkt eller ibrugtagningstidspunkt ikke kan fastslås, regnes køretøjets første registreringstidspunkt eller ibrugtagning fra køretøjets fremstillingstidspunkt.

Stk. 8.  Beløbene i stk. 1, 2 og 5 reguleres efter personskattelovens § 20. De regulerede beløb i stk. 2 afrundes dog til nærmeste hele kronebeløb.

Stk. 9.  For benzindrevne og dieseldrevne biler, som er omfattet af § 5 a, stk. 2, 2. pkt., beregnes tillæg for hele CO2-udledningen med den laveste sats, jf. stk. 2

[…]

§ 7
Der svares afgift af tidligere afgiftsberigtigede motorkøretøjer, medmindre disse er omfattet af §§ 3 a-3 c, der er genopbygget efter at have været ødelagt ved færdselsuheld, eksplosion, ildebrand m.m., såfremt disse er omfattet af en skadesforsikring, og såfremt udgiften indbefattet merværdiafgift til fuldstændig udbedring af de ved færdselsuheld mv. skete skader overstiger 75 pct. af handelsværdien før uheldet for køretøjer afgiftsberigtiget efter § 4, stk. 1, nr. 1, 75 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget efter § 4, stk. 1, nr. 2, 80 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget efter § 5, stk. 1, 90 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget efter § 5, stk. 2, og 85 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget efter § 5 a. Der beregnes dog ikke afgift i tilfælde, hvor udgiften til skadens udbedring er under 25.000 kr. indbefattet merværdiafgift. Afgiften beregnes som for nye køretøjer.

[…]

§ 10
For brugte køretøjer fastsættes den afgiftspligtige værdi til køretøjets almindelige pris indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. Den almindelige pris fastsættes efter salg til bruger her i landet i den stand, hvori køretøjet skal registreres.

Stk. 2.  For brugte køretøjer, som ikke tidligere har været registreret her i landet, eller som efter reparation eller genopbygning skal afgiftsberigtiges på ny, jf. § 1, stk. 3, kan den afgiftspligtige værdi ikke overstige køretøjets oprindelige pris som nyt. Er køretøjets pris som nyt ukendt, fastsættes prisen skønsmæssigt.

[…]"

Af registreringsafgiftsbekendtgørelsen fremgår følgende:

"[…]

§ 26
Den afgiftspligtige værdi af et brugt køretøj er køretøjets almindelige pris, indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter registreringsafgiftsloven, ved salg til bruger her i landet.

Stk. 2.
Den afgiftspligtige værdi af et brugt køretøj ansættes med udgangspunkt i prisen for et tilsvarende brugt køretøj eller for et køretøj af så vidt muligt tilsvarende mærke og model i normalt vedligeholdt stand.

[…]

§ 28
Den afgiftspligtige værdi ansættes på grundlag af en samlet vurdering af køretøjet stand under hensyntagen til udstyr, kilometerstand, vedligeholdelse, eventuelle forbedringer eller forringelser som følge af ombygning og øvrige beskaffenhed.

Stk. 2. Køretøjets stand vurderes på det tidspunkt, hvor køretøjet registreres eller skulle have været registreret i Køretøjsregisteret. Hvis køretøjet skal udføres fra landet, vurderes køretøjets stand på udførselstidspunktet.

Stk. 3. For køretøjer, der skal afgiftsberigtiges som følge af mistet afgiftsmæssig identitet, vurderes køretøjets stand på det tidspunkt, hvor køretøjet tages i brug efter ændringen.

§ 29
Der beregnes et standardtillæg eller standardfradrag til den afgiftspligtige værdi af en person- eller varebil, hvis det antal kilometer, bilen har kørt, fraviger fra det normale antal som angivet i stk. 3 med mere end 10 pct., jf. dog stk. 2. En eventuel regulering sker med hele fravigelsen. Skatteforvaltningen offentliggør satser for kilometertillægget/-fradraget.

Stk. 2. Der beregnes ikke et standardtillæg eller standardfradrag efter stk. 1, hvis bilens ejer eller Skatteforvaltningen modsætter sig brug af standarden med henvisning til, at tillægget/fradraget vil føre til et afgiftsgrundlag, der strider mod § 26.

Stk. 3. Normal kørsel er:

1) For benzindrevne personbiler 20.000 km årligt for bilens 1.- 4. år og 15.000 km fra bilens 5. år.

2) For dieseldrevne personbiler 30.000 km årligt for bilens 1.- 4. år og 20.000 km fra bilens 5. år.

3) For varebiler 30.000 km årligt for bilens 1.- 4. år og 20.000 km fra bilens 5. år.

Stk. 4. Det påhviler som udgangspunkt ejeren af en person- eller varebil at føre bevis for det kørte antal kilometer, hvis ejeren ved afgiftsberigtigelse af bilen ønsker et kilometerfradrag, der fraviger stk. 1-3, eller ejeren ved ansøgning om godtgørelse af registreringsafgift ved eksport af bilen ønsker et kilometertillæg, der fraviger stk. 1-3.

[…]

§ 31
Et køretøj, der skal afgiftsberigtiges, fordi køretøjet efter reparation eller ombygning ikke længere er identisk med det tidligere afgiftsberigtigede køretøj, værdiansættes som brugt.

Stk. 2. Ved ansættelse af køretøjets afgiftspligtige værdi tages der særligt hensyn til den eventuelle værdiforøgelse eller -forringelse, som har fundet sted ved reparationen eller genopbygningen.

[…]"

Af SKM2012.165.ØLR fremgår:

"[…]

I den ændrede § 4, stk. 7, i registreringsafgiftsloven er det udtrykkeligt fastsat, at fastsættelsen af værdifaldsprocenten skal ske ved at udfinde ændringen i køretøjets værdi inklusive afgift. Sammenholdes dette med præciseringerne vedrørende de ændrede principper for beregningen af registreringsafgiften for brugte biler i de almindelige og specielle bemærkninger i lovforslaget til loven og med skatteministerens svar på spørgsmål 20 under folketingsbehandlingen, finder landsretten, at den beregningsmetode, der er anvendt ved de foretagne omberegninger af registreringsafgiften for de omhandlede biler, har hjemmel i loven. Det er således blandt andet præciseret i de specielle bemærkninger og i svaret på spørgsmål 20, at den nypris uden afgift, der beregnes, er en teoretisk størrelse, fordi de beregningskomponenter, der indgår, når registreringsafgiften skal beregnes, ændres. Det er i bemærkningerne til lovforslaget endvidere præciseret, hvorledes man også forud for lovændringen i praksis foretog afgiftsberegningen for brugte biler ved tilbageregning fra brugtvognsprisen med afgift. Det kan ikke føre til en ændret vurdering af hjemmelsspørgsmålet, at der ved ændringen af registreringsafgiftsloven ved lov nr. 265 af 23. april 2008 ikke er gjort bemærkninger om samspillet med registreringsafgiftslovens § 10, som forblev uændret.

[…]"

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Køretøjets handelspris
Der foretages en samlet vurdering af sagens køretøj med henblik på at fastsætte den afgiftspligtige værdi, jf. registreringsafgiftslovens § 10. 

Den afgiftspligtige værdi findes ved at sammenholde sagens køretøj med tilsvarende brugte køretøjer på det danske marked, og oplysninger om udstyr, vedligeholdelsesstand, kilometerstand og forbedringer eller forringelser indgår i vurderingen.

Det bemærkes, at køretøjer, som sælges engros, til cvr.nr. eller til afhentning, ikke anses for at være salg til bruger, men derimod salg til erhvervsdrivende. Annoncer med sådanne køretøjer inddrages derfor ikke i vurderingen af den almindelige pris.

Annoncer med køretøjer, som annonceres i en usædvanlig lang periode, anses for at være atypiske eksempler og ikke beskrivende for den almindelige omsætning på det danske marked. Sådanne annoncer inddrages derfor ikke i vurderingen af den almindelige pris.

Værdien fastsættes efter fast praksis på anmeldelsestidspunktet.

Det fremgår af registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 26, stk. 2, at vurderingen foretages med udgangspunkt i prisen for et tilsvarende brugt køretøj, eller for et køretøj af så vidt muligt tilsvarende mærke og model i normalt vedligeholdt stand.

Idet det kan konstateres, at der sjældent handles med modellen med 2,0 liters motor, er der derfor også inddraget annoncemateriale med andre motorstørrelser (1,8 liter og 2,8 liters motor). Det vurderes i den forbindelse, at sagens køretøj med motorstørrelsen 2,0 liter handles til en lavere handelspris end modellen med motorstørrelsen 2,8 liter på grund af denne variants større motoreffekt. Modsat vurderes det, at sagens køretøj handles til en højere handelspris end modellen med motorstørrelsen 1,8 liter på grund af denne variants lavere motoreffekt.

Landsskatteretten finder, at markedet for køretøjer som sagens køretøj med tiden som udgangspunkt ændres gradvist fra at være præget af forbrugerkøb til at være præget af privathandel, herunder formidlingssalg.

Efter en konkret vurdering, hvor der henses til mærke, model, alder og kilometerstand for sagens køretøj, finder Landsskatteretten, at tilsvarende køretøjer primært handles både mellem private og hos forhandlere, hvilket skal afspejles i den almindelige pris for sagens køretøj.

I denne forbindelse bemærkes det, at den almindelige pris kan udledes af såvel forhandlerannoncer som privatannoncer, så længe der tages højde for, at priserne ved forbrugerkøb som hovedregel er højere end priserne ved privathandel, hvilket skyldes forhandlerens driftsomkostninger, avance mv.

Det lægges derfor til grund, at køretøjets almindelige pris kan udledes af begge typer annoncer, jf. registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 26, stk. 1.

Der er udvalgt annoncerne 1-6, som indgår i den samlede vurdering.

I Motorstyrelsens afgørelse henvises der til annoncerne 4-6.

Det lægges til grund, at de udaterede annoncer 4 og 6 er fra tidspunktet for Motorstyrelsens afgørelse (juni 2022).

Klageren henviser til en tidligere afgørelse fra Motorstyrelsen.

Det er ikke muligt at se hele grundlaget for afgørelsen, og der kan derfor ikke tages højde for eventuelle forskelle og ligheder mellem køretøjet i afgørelsen og sagens køretøj. Afgørelsen indgår derfor ikke i vurderingen af køretøjet.

Landsskatteretten bemærker, at der ikke foreligger dokumentation for den salgspris, som eventuelt oplyses i data fra Bilinfo. Der kan være tale om en pris inklusive tilkøb og byttebil, og denne oplysning tillægges derfor ikke afgørende vægt i vurderingen.

Videre bemærker Landsskatteretten, at annonceringsprisen normalt er lidt højere end den faktiske handelspris. Vurderingen skal tage udgangspunkt i den almindelige pris for køretøjet. Der kan sædvanligvis findes priser, som er både højere og lavere end den almindelige pris.

Landsskatteretten tager i øvrigt hensyn til, at registreringsomkostninger mv. kan være indeholdt i de oplyste annonceringspriser.

Sagens køretøj har registreringsår 1995, hvilket vurderes at medføre en lavere pris i forhold til køretøjerne i annoncerne 5 og 6 med registreringsår 1998.

Da der er begrænset udbudsmateriale for modellen, er der medtaget annoncer med køretøjer til salg både før og efter anmeldelsestidspunktet. Det vurderes, at der ikke er afgørende ændringer i prisniveauet over dette tidsinterval for et køretøj af denne model og alder.

Udstyr
Der tages hensyn til de foreliggende oplysninger om køretøjets udstyr.

Køretøjerne i annoncerne anses for at have udstyrsniveau, som er sammenligneligt med sagens køretøj. I betragtning af køretøjernes alder tillægges mindre udstyrsmæssige variationer ikke afgørende betydning for handelsprisen.

Der er tale om et køretøj med en alder, hvor vedligeholdelsesstand, originalitet og kilometerstand har større betydning for handelsprisen end en mindre forskel i udstyr.

Kilometerstand
Et køretøj som sagens har en kilometerstand på 428.750 km, hvis det har været anvendt til normal kørsel, jf. registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 29, stk. 3.

Det fremgår af registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 29, stk. 1, at der beregnes et standardtillæg eller -fradrag til den afgiftspligtige værdi, hvis det antal kilometer, køretøjet har kørt, fraviger fra det normale antal som angivet i stk. 3 med mere end 10 %, jf. dog stk. 2.

Det følger af bekendtgørelsens § 29, stk. 2, at Skatteforvaltningen eller køretøjets ejer kan modsætte sig brug af standardtillæg eller -fradrag med henvisning til, at tillægget/fradraget vil føre til et afgiftsgrundlag, der strider mod § 26 om den almindelige pris.

Motorstyrelsen har i den påklagede afgørelse ikke reguleret for køretøjets kilometerstand og således ikke anvendt standardtillæg eller -fradrag.

Der er tale om et køretøj, hvor kilometerstanden afviger fra normkilometerstanden i en sådan grad, at standardtillæg eller -fradrag fører til en handelspris, der ikke svarer til handelsprisen på de sammenlignelige køretøjer på det danske marked, der har nogenlunde samme kilometerstand som sagens køretøj. På den baggrund vurderer Landsskatteretten, at det er godtgjort, at standardtillæg eller -fradrag strider mod § 26 om den almindelige pris, jf. § 29, stk. 2.

Køretøjet blev anmeldt med en kilometerstand på 260.000 km.

Motorstyrelsen har lagt til grund, at kilometerstanden for sagens køretøj var 260.000 km på anmeldelsestidspunktet.

Køretøjets kilometerstand på 260.000 km anses for bevist på baggrund af de foreliggende oplysninger fra Færdselsstyrelsen om køretøjets kilometerstand, og kilometerstanden indgår i øvrigt i den samlede vurdering, jf. bekendtgørelsens § 28, stk. 1.

Køretøjerne i annoncerne 1-3 og 5-6 har lavere kilometerstande end sagens køretøj, mens køretøjet i annonce 4 har en højere kilometerstand end sagens køretøj.

Det vurderes, at en højere kilometerstand medfører en lavere handelspris, og at en lavere kilometerstand medfører en højere handelspris.

Handelsprisen før reguleringer
Det vurderes ud fra det foreliggende, at et køretøj af samme mærke, model, udstyrsniveau og kilometerstand som sagens køretøj i middel stand havde en handelspris på 80.000 kr. på anmeldelsestidspunktet.

Regulering for vedligeholdelsesstand
Klageren har ved anmeldelsen angivet køretøjets vedligeholdelsesstand til under middel.
Klageren har ikke fremlagt dokumentation for de konkrete mangler ved standen på anmeldelsestidspunktet.

Det lægges derfor til grund for vurderingen, at køretøjets vedligeholdelsesstand var middel.
Middel stand er udtryk for den almindelige stand for et køretøj på vejen af tilsvarende alder og kilometerstand.

Handelsprisen efter reguleringer
På baggrund af det foreliggende vurderes det, at handelsprisen for sagens køretøj var 80.000 kr. på anmeldelsestidspunktet.

Konklusion
Landsskatteretten fastsætter handelsprisen til 80.000 kr.

Beregning af køretøjets registreringsafgift
Køretøjets registreringsafgift skal beregnes på baggrund af den afgiftspligtige værdi som om køretøjet var nyt, jf. registreringsafgiftslovens § 7, stk. 1 og § 4, stk. 1.

Landsskatteretten finder, at den afgiftspligtige værdi er en teoretisk størrelse i beregningen af afgift, og ikke nødvendigvis udtryk for en materiel værdi, se hertil også SKM2012.165.ØLR.

Registreringsafgiften for køretøjet beregnes af køretøjets afgiftspligtige værdi med 25 % af 55.600 kr. (2010-niveau) og 85 % af 55.600-172.900 kr. (2010-niveau) og 150 % af resten.

I registreringsafgiften medtages et tillæg på 181.036 kr., som beregnes ud fra køretøjets CO2-udledning omregnet fra 9,9 km/l til 293,6 g/km, jf. registreringsafgiftslovens § 4, stk. 2-4.

Endelig fratrækkes registreringsafgiften et bundfradrag på 21.900 kr., jf. registreringsafgiftslovens § 4, stk. 5. 

Beregningen af registreringsafgiften for køretøjet foretages ved en tilbageregning fra den fastsatte handelspris, som er inklusive registreringsafgiften.

På baggrund af handelsprisen på 80.000 kr. kan den afgiftspligtige værdi beregnes til -79.136 kr., hvortil lægges det beregnede CO2-tillæg på 181.036 kr., og hvorfra trækkes et bundfradrag på 21.900 kr. Den endelige registreringsafgift for køretøjet kan herefter beregnes til 80.000 kr.

Landsskatteretten ændrer derfor Motorstyrelsens afgørelse, så registreringsafgiften udgør 80.000 kr.