Skattestyrelsen har pålagt H1 ApS at (gen)indberette udbetalt lønbonus til eIndkomst som arbejdsmarkedsbidragspligtig A-indkomst med 15.024.094 kr. for indkomståret 2022 og med 5.621.019 kr. for indkomståret 2023 samt fremover at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af udbetalinger af lønbonus til dets ansatte under samme forhold.
Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse.
[…]
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten skal tage stilling til, om selskabets tildeling af kryptovalutaen [X] som lønbonus til dets ansatte skal sidestilles med penge i relation til arbejdsmarkedsbidragsloven, og om selskabet derved er forpligtet til at foretage (gen)indberetning til eIndkomst af den udbetalte lønbonus som arbejdsmarkedsbidragspligtig A-indkomst.
Retsgrundlaget
Af dagældende arbejdsmarkedsbidragslovs §§ 1, 2 og 7 (lovbekendtgørelse nr. 121 af 7. februar 2020 om arbejdsmarkedsbidrag som ændret ved lov nr. 2226 af 29. december 2020) fremgår følgende:
"Bidragssats
§ 1
Personer, der er skattepligtige her til landet, svarer skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten efter denne lov. Bidraget udgør 8 pct. af grundlaget.
Lønmodtagere m.v.
§ 2
Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er følgende indkomster, jf. dog stk. 2 og § 3:
1) Ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv.
[...]
Stk. 2. Vederlag i form af naturalier som nævnt i stk. 1 indgår i grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag med den skattepligtige værdi. Ved naturalier forstås i denne lov:
1) Fri kost og logi.
2) Bil, som helt eller delvis vederlagsfrit stilles til rådighed for den skattepligtige.
3) Fri telefon, herunder fri datakommunikationsforbindelse, jf. ligningslovens § 16, stk. 3, nr. 3, og stk. 12.
4) Fri sommerbolig omfattet af ligningslovens § 16, stk. 5, 2.-4. og 8. pkt.
5) Fri lystbåd omfattet af ligningslovens § 16, stk. 6, 2.-4. og 9. pkt.
6) Fri helårsbolig omfattet af ligningslovens § 16, stk. 9, bortset fra de tilfælde, der er nævnt i ligningslovens § 16, stk. 9, 13. pkt.
7) Aktier, tegningsretter til aktier eller køberetter til aktier omfattet af ligningslovens § 16 eller § 28, stk. 1 eller 2, jf. statsskattelovens § 4.
8) Arbejdsgiverbetalte sundhedsbehandlinger m.v. og den arbejdsgiverbetalte præmie for forsikringer, der dækker de pågældende behandlinger m.v.
[...]
Opkrævning m.v.
§ 7
Bestemmelserne i kildeskatteloven og opkrævningsloven om indeholdelse, opkrævning, hæftelse m.v. finder anvendelse ved indeholdelse og opkrævning af arbejdsmarkedsbidrag efter denne lov."
Af kildeskattelovens § 43, stk. 1, fremgår følgende:
"Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. […]"
Landsskatteretten har i afgørelse af 15. november 2024, offentliggjort som SKM2025.56.LSR, fundet, at kryptovalutaen Dai kan sidestilles med penge i relation til arbejdsmarkedsbidragsloven. Landsskatteretten lagde vægt på, at kryptovalutaen kan anvendes som et betalingsmiddel, aktivets omsættelighed samt det forhold, at kryptovalutaen er knyttet op på en gængs valuta (US-dollars). Bestyrelsesvederlag udbetalt i kryptovalutaen Dai var derfor omfattet af bidragsgrundlaget i arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 2.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Selskabet har udbetalt lønbonus til dets ansatte. Udbetalingen er foretaget ved tildeling af kryptovalutaen [X].
[X] er ikke omfattet af nogen af de otte punkter i arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 2, nr. 1-8. Hvorvidt lønbonus udbetalt i [X] er arbejdsmarkedsbidragspligtig, afhænger derfor af, om udbetalingen i [X] kan sidestilles med udbetaling i penge.
Ud fra en konkret vurdering finder Landsskatteretten, at kryptovalutaen [X] ikke kan sidestilles med penge. Der er herved lagt vægt på, at [X] ikke er knyttet til værdien af en gængs valuta, og at [X] dermed er en volatil kryptovaluta, hvor værdien kan stige eller falde betydeligt i løbet af kort tid, ligesom kryptovalutaen [X] har en meget begrænset anvendelse som betalingsmiddel. Det forhold, at [X] kan handles på forskellige kryptobørser og derigennem veksles til fiat-valuta, medfører ikke, at [X] kan anses som et betalingsmiddel.
Landsskatterettens afgørelse i SKM2025.56.LSR kan ikke føre til et andet resultat, da der er tale om en anden type kryptovaluta (stablecoin) med andre karakteristika.
Skattestyrelsens afgørelse ændres herefter, således at selskabet ikke har været forpligtet til at foretage indberetning af den udbetalte lønbonus som arbejdsmarkedsbidragspligtig A-indkomst, ligesom selskabet ikke pålægges fremover at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af udbetalingen af lønbonus i kryptovalutaen [X] under samme forhold. Indberetningen skal således ændres til den af selskabet oprindeligt foretagne indberetning.
Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.