Anmodning om tilladelse i henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4
Reference
Ansøgningen er modtaget den 22. juli 2024, og et 4. udkast til vedtægt er modtaget den 7. marts 2025 i forbindelse med 1. høring.
Ansøgning
På vegne af Ansøger anmodes der om tilladelse efter ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, til skattefri overdragelse af kapitalandele i forbindelse med stiftelse af en fond.
Afgørelse
Skattestyrelsen indstiller til Skatterådet, at der gives tilladelse til det ansøgte.
Beskrivelse af de faktiske forhold
H1 er stiftet i 2019 af Ansøger, der ejer samtlige af selskabets kapitalandele.
H1 ejer X % (svarende til nominelt kr. X A-kapitalandele) af kapitalandelene i H2.
H1 påtænker at stifte en erhvervsdrivende fond, Fonden. Som led i stiftelsen påtænker H1 at gaveoverdrage nominelt kr. X A-kapitalandele i H2 til fonden (svarende til X % af selskabskapitalen i H2).
Af udkast til vedtægt for FONDEN modtaget den 7. marts 2025 fremgår følgende:
§ 1
Navn
1.1. Fondens navn er "Fonden", i det følgende kaldet Fonden.
1.2. Som binavn optages " Velgørende Fond".
§ 2
Hjemsted
2.1. Fondens hjemsted er Y Kommune.
§ 3
Stiftere
3.1. Fonden er stiftet af H1og G1.
§ 4
Formål
4.1. Fondens primære formål er som erhvervsdrivende fond at besidde kapitalandele i og udøve den bestemmende indflydelse i H2, som beskrevet i § 8.19.
4.2. Såfremt det i punkt 4.1 nævnte primære formål er fuldt ud tilgodeset, kan fonden
4.2.1. yde støtte til almennyttige eller almenvelgørende videnskabelige, humanitære og/eller sociale formål. Projekter med et alment kristent formål eller sigte samt Julemærkefonden, Fulton Fonden, Børns Vilkår, Hus Forbi og De Hjemløses Venner, vil blive tillagt en fortrinsstilling.
4.2.2. støtte almenvelgørende og almennyttig udvikling, herunder almennyttige forsknings- og udviklingsprojekter, som kan støtte, forbedre eller muliggøre anvendelsen af jordens ressourcer.
Oplistningen i punkt 4.2.1 - 4.2.2 er ikke udtryk for en prioriteret rækkefølge og det skal således stå fondsbestyrelsen frit for at prioritere mellem de anførte formål, idet formålene ikke nødvendigvis skal tilgodeses ligeligt.
§ 5
Værdier
5.1. H1 og G1 er bygget på en række kerneværdier og det er vigtigt, at fonden, og dennes bestyrelse, træffer beslutninger i overensstemmelse med disse kerneværdier. Dette i erkendelse af, at fondens handlinger ikke alene afspejler fonden, men også samfundet generelt.
5.2. Kerneværdier for fonden og dens ledelse skal være købmandskab, mod og ordentlighed. Derudover skal fondens udøvelse ske med respekt af kristne værdier og livssyn, en konservativ tankegang samt at selskabet H2, og selskabets datterselskaber, sikres og udvikles optimalt.
§ 6
Kapital
Kapitalen
6.1. Fondens grundkapital udgør nominelt kr. X A-kapitalandele (svarende til X % af selskabskapitalen) i H2, der er indskudt af H1 samt kr. X kontant, der er indskudt af G1.
6.1.1. Vurderingsberetning for den del af kapitalen, der ikke består af kontanter, men af kapitalandele, vedlægges som bilag 6.1.1 til fundatsen.
6.2. Fondens grundkapital kan forhøjes ved bestyrelsens beslutning herom
1) ved overførsel af reserver eller overskud ifølge fondens seneste reviderede årsregnskab
2) ved værdien af aktiver fonden modtager ved arv, gave eller bidrag til forhøjelse af grundkapitalen.
6.3. Bestyrelsen foretager de ændringer af fundatsen, der er en nødvendig følge af forhøjelsen af grundkapitalen.
Placering af kapitalen
6.4. Det påhviler bestyrelsen at drage omsorg for, at fondens kapital sikres og anbringes med rimelig hensyntagen til driften af H2 samt selskabets datterselskaber, værdiernes bevarelse, idet bestyrelsen dog er berettiget til at lade fonden tage almindelige forretningsmæssige risici, herunder eksempelvis investering i fast ejendom, noterede og unoterede aktier samt obligationer.
Bestyrelsen skal til stadighed i de sammenhænge, hvor det måtte give mening, være særlig opmærksom på investeringsmuligheder i selskaber, som er veletablerede og frontløbere i den teknologiske udvikling.
Indenfor disse rammer er det overladt til bestyrelsens skøn at træffe afgørelse om kapitalens anbringelse, således som bestyrelsen finder det forsvarligt og formålstjenstligt.
Fondens midler skal således ikke være investeret efter de af Erhvervsstyrelsen fastsatte regler om investering af fondes midler, medmindre bestyrelsen fra tid til anden beslutter dette.
6.5. Fondens formue omfatter foruden dennes grundkapital sådanne forøgelser, som fondens bestyrelse af det årlige overskud måtte bestemme henlagt til en reservefond, samt hvad fonden i øvrigt måtte erhverve gennem gave eller på anden måde.
6.6. Ingen del af fondens formue, eller afkast heraf, kan udbetales eller tilbageføres til stifterne eller disses ejere og familie, men kan alene anvendes som anført i § 4 og § 11.
§ 7
Særlige rettigheder
7.1. Der er tillagt stifternes ultimative kapitalejer Ansøger særlige rettigheder i forbindelse med stiftelsen, jf. §§ 8.2 og 8.8.
7.2. Fondens midler kan på intet tidspunkt gå tilbage til stifterne, disses ultimative kapitalejer og/eller den ultimative kapitalejers familie.
§ 8
Bestyrelsen
Bestyrelsens sammensætning ved fondsstiftelsen
8.1. Bestyrelsen skal udgøre 4 - 6 medlemmer bestående af 2-3 familierelaterede personer og 2-3 ikke familierelaterede personer, hvoraf det ene skal være uafhængigt af stifterne samt dennes ultimative kapitalejer. Der må ikke være en overvægt af familierelaterede personer i bestyrelsen.
8.1.1. Ved ikke familierelaterede personer forstås personer, der ikke er knyttet til stifterne eller disses ultimative kapitalejer eller dennes ægtefælle ved slægts- eller svogerskab i ret op- eller nedstigende linje eller sidelinjen så nært som søskende.
8.1.2. Som ikke familierelaterede medlemmer skal vælges uberygtede personer med en dokumenteret (gennem virke eller uddannelse) forståelse af købmandskab og med ordentlige værdier og moral.
8.2. De familierelaterede medlemmer vælges for en ubestemt valgperiode, så længe Ansøger er i live og vælger at sidde i bestyrelsen.
8.2.1. Ansøger er berettiget til at udpege de familierelaterede medlemmer.
8.3. De ikke familierelaterede medlemmer vælges for en periode på 2 år. Det ene af de første ikke familierelaterede medlemmer vælges dog for en periode på 3 år. Der kan ske genvalg.
8.3.1. De ikke familierelaterede medlemmer udpeges af de blivende (ikke-afgående) bestyrelsesmedlemmer.
8.3.2. Bestyrelsesmedlemmet vælges ved simpelt flertal. Står stemmerne lige, skal valget afgøres ved lodtrækning.
8.4. Som fondens første bestyrelse er udpeget/valgt:
Som familierelateret bestyrelsesmedlem:
- Ansøger
- KA
- KC
Som ikke familierelateret bestyrelsesmedlem:
- BA
- RJ
- HC
Senere sammensætning af bestyrelsen
8.5. Når Ansøger udtræder af bestyrelsen, uanset om dette måtte ske i levende live eller ved død, skal bestyrelsen, fra det førstkommende valg af ikke familierelaterede medlemmer, udgøre 4 medlemmer, bestående af 2 familierelaterede personer og 2 ikke familierelaterede personer.
8.5.1. De på dette tidspunkt værende familierelaterede medlemmer, skal være berettiget til at sidde i bestyrelsen indtil det pågældende medlem fylder 75 år.
8.6. De efterfølgende familierelaterede medlemmer vælges for en periode på 10 år. Genvalg kan finde sted.
8.6.1. De siddende familierelaterede bestyrelsesmedlemmer udpeger i fællesskab de kandidater, der skal efterfølge dem begge som familierelaterede medlemmer til bestyrelsen.
8.6.2. For at komme i betragtning til en plads som familierelateret medlem er det en
forudsætning, at vedkommende har en forståelse af købmandskab, har kristne værdier og moral samt at vedkommende bærer samme navn som ansøger.
8.7. De ikke familierelaterede medlemmer vælges som beskrevet i § 8.3.
Bestyrelsens formand samt bestyrelsens virke
8.8. Fondens bestyrelse vælger en formand. Formanden vælges mellem de familierelaterede medlemmer, idet stifternes ultimative kapitalejer dog er formand, så længe han ønsker det. Bestyrelsen skal desuden vælge en næstformand, der ved formandens fravær har samme beføjelser som formanden. Næstformanden vælges mellem de ikke familierelaterede familiemedlemmer.
8.9. Til at træffe beslutning kræves, at samtlige bestyrelsesmedlemmer er til stede fysisk eller digitalt. Alle beslutninger træffes ved simpelt flertal, medmindre andet følger af lovgivningen eller nærværende fundats. Ved stemmelighed er formandens stemme ikke afgørende.
8.10. Over bestyrelsens beslutninger føres en protokol, der underskrives af samtlige tilstedeværende medlemmer. I øvrigt fastsætter bestyrelsen selv sin forretningsorden.
8.11. Et bestyrelsesmedlem må ikke deltage i behandlingen af spørgsmål om aftaler mellem Fonden og den pågældende selv eller søgsmål mod den pågældende selv eller om aftaler mellem Fonden og tredjemand eller søgsmål mod tredjemand, hvis den pågældende har en væsentlig og personlig interesse, der kan være stridende mod Fondens.
8.12. Bestyrelsens medlemmer kan oppebære et af bestyrelsen fastsat årligt honorar.
8.13. Bestyrelsen kan antage en eller flere direktører, hvis arbejdsområde og kompetence fastlægges af bestyrelsen, samt øvrig lønnet medhjælp til at varetage Fondens administration. § 8.11 finder ligeledes anvendelse for direktører.
Bestyrelsens arbejdsopgaver
8.14. Fonden kan indgå en ejeraftale med de øvrige kapitalejere i H2.
8.15. Fonden skal bevare og udøve den bestemmende indflydelse i H2, og dets datterselskaber, som denne er tillagt ved stiftelsen i form af A-kapitalandelene.
8.16. Fonden skal dels sikre stabilitet om ejerskabet af H2, udvikling af selskabet og dets datterselskabers aktiviteter og virksomhed samt værditilvækst for alle kapitalejere.
8.17. Fonden kan alene godkende udlodning af udbytte fra H2, hvis der er et overskud efter skat i det enkelte regnskabsår. De regnskabsår, hvor der i H2 er et overskud efter skat, kan der maksimalt udloddes 75 % af overskuddet efter skat. Forud for enhver beslutning om udlodning af udbytte skal bestyrelsen sikre, at minimum 10 % af det beløb, der besluttes udloddet, skal tilfalde et eller flere velgørende formål. Ethvert bestyrelsesmedlem eller familiemedlem i familien kan fremsætte forslag om støtte til et givent almennyttigt formål.
8.18. Fonden skal være berettiget til efter bestyrelsens frie skøn - helt eller delvist - at afhænde kapitalandele i H2 eller konsolidere Fondens ejerskab af H2.
8.19. Beslutnings- og tilsynsfunktion skal udøves under hensyn til § 5 og § 6.
8.20. Fonden kan foretage tilførsel af kapital til H2 og dets datterselskaber, yde selskaberne lån i enhver form, give tilskud eller stille garanti eller kaution for selskabernes egne lån.
8.21. Bestemmelserne i §§ 8.14 - 8.20 bortfalder i tilfælde af likvidation af H2 eller salg af samtlige kapitalandele i selskabet.
Årsmøde
8.22. Senest 6 måneder efter regnskabsårets afslutning, skal bestyrelsen afholde ordinært årsmøde med minimum følgende dagsorden:
1. Fremlæggelse af den reviderede årsrapport til godkendelse.
2. Beslutning om anvendelse af overskud til konsolidering af Fonden eller uddelinger i henhold til fundatsen, eller dækning af underskud i henhold til den godkendte årsrapport.
3. Valg af revisor.
4. Eventuelt.
8.23. Årsmødet indkaldes af bestyrelsens formand med mindst 14 dages varsel. Eventuelle forslag fra bestyrelsens medlemmer skal være formanden i hænde i så god tid, at de kan optages på dagsordenen for årsmødet.
8.24. Formanden leder årsmødet og afgør alle spørgsmål vedrørende sagernes behandling og stemmeafgivning.
§ 9
Tegningsret
9.1. Til at tegne Fonden kræves underskrift af 2 medlemmer af bestyrelsen i Fonden, hvoraf det ene medlem skal være formanden. Hvis der ansættes en eller flere direktører, tegnes Fonden af én direktør i forening med bestyrelsesformanden.
§ 10
Regnskabsår
10.1. Fondens regnskabsår er kalenderåret.
10.2. Første regnskabsår løber fra den 1. januar 2024 til den 31. december 2024.
10.3. Fondens årsrapport skal revideres af en af bestyrelsen valgt statsautoriseret revisor.
§ 11
Anvendelse af fondens overskud
11.1. Bestyrelsen kan efter eget valg foretage rimelige henlæggelser af årets overskud til konsolidering af Fonden. Dette eventuelt med henblik på forhøjelse af grundkapitalen for at sikre, at Fonden også i fremtiden kan opfylde sine formål.
11.2. Fondens årlige overskud med tillæg af frie reserver kan anvendes til uddeling til formål efter §§ 4.2.1 og 4.2.2.
11.3. Bestyrelsen er frit stillet i sit skøn over anvendelsen af de til uddeling værende disponible beløb, herunder med hensyn til om der et givent år skal ske uddeling af alle Fondens frie reserver eller kun en del heraf. I sidstnævnte tilfælde overføres resterende disponible beløb til det efterfølgende regnskabsår.
11.4. Udlodning kan ske til såvel fysiske som juridiske personer.
11.5. Bestyrelsen skal føre en fortegnelse over de personer, organisationer m.v., der modtager uddelinger fra Fonden (legatarfortegnelse).
§ 12
Ændring af fondens fundats
12.1. Dersom bestemmelserne i denne fundats måtte blive utidssvarende eller åbenbart urimelige, eller det af andre grunde - så som f.eks. ny lovgivning eller Fondens økonomiske stilling - måtte findes nødvendigt eller stærkt ønskeligt at ændre fundatsen, kan bestyrelsen ved enighed herom søge fundatsen ændret i overensstemmelse med lovgivningens regler herom.
§ 13
Fondens opløsning
13.1. Det er stifternes ønske, at Fondens virke er uden tidsbegrænsning. Bestyrelsen kan derfor kun, når særlige forhold tilsiger det, og er der enighed herom i bestyrelsen, beslutte at opløse Fonden.
13.2. En opløsning af Fonden kræver endvidere fondsmyndighedens tilladelse.
13.3. I tilfælde af opløsning skal Fondens formue tilfalde en anden fond med et almenvelgørende eller almennyttigt formål efter bestyrelsens valg.
Ansøgers opfattelse og begrundelse
Ved lov nr. 1836 af 8. december 2020 blev den i praksis udviklede model, hvorefter et selskab kan gaveoverdrage aktier til en almennyttig eller almenvelgørende fond, uden at aktionærerne udlodningsbeskattes af værdien heraf, kodificeret i ligningslovens § 16 A, idet det dog herefter er en betingelse for modellens anvendelse, at der søges og opnås tilladelse hertil fra Skatterådet.
Det fremgår af forarbejderne til loven, jf. L 29 fremsat 7. oktober 2020 (folketingsåret 2020/2021), at vurderingen af, om der skal meddeles tilladelse, skal foretages i overensstemmelse med Skatterådets praksis efter de tidligere gældende regler ved anmodninger om bindende svar om de skattemæssige konsekvenser for hovedaktionæren af en overdragelse af et holdingselskabs datterselskabsaktier til en almennyttig eller almenvelgørende fond.
I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 6, skal værdien af en gave ved en hel eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier m.v. i et selskab beskattes som udbytte, når gaven ydes i aktionærens ideelle interesse.
I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, skal værdien af en gave ved en hel eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier m.v. i et selskab, der som udgangspunkt beskattes som udbytte i henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 6, fordi denne anses for at være givet i aktionærens ideelle interesse, dog ikke beskattes, såfremt at der inden overdragelsen er opnået den føromtalte tilladelse fra Skatterådet.
De betingelser, der skal opfyldes, når der er tale om overdragelse til en dansk fond, er:
- Der skal være tale om hel eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier (kapitalandele) i et selskab til fonden.
- Fonden skal have et almennyttigt eller almenvelgørende formål.
- Gaven fra selskabet skal ydes i aktionærens ideelle interesse og ikke dennes personlige eller økonomiske interesse, ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 6.
Ad. 1. Der er tale om en gaveoverdragelse af aktier (kapitalandele)
Ifølge ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, skal der være tale om "helt eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier m.v."
Den påtænkte disposition er en vederlagsfri overdragelse af kapitalandele (og et kontantbeløb).
Betingelse nr. 1 er således opfyldt.
Ad 2. Fonden har et almennyttigt eller almenvelgørende formål
Fonden skal hovedsageligt have et almennyttigt eller almenvelgørende formål.
Det følger af Fondens formålsbestemmelse, jf. pkt. 4.2.2 og pkt. 4.2.3, at Fonden vil støtte udvikling, herunder forsknings- og udviklingsprojekter, som kan støtte, forbedre eller muliggøre anvendelsen af jordens ressourcer og så vidt muligt samtidig understøtte en erhvervsmæssig og kommerciel udvikling, og/eller støtte almennyttige og almenvelgørende formål. Projekter med et kristent formål eller sigte vil blive tillagt en fortrinsstilling.
Af pkt. 4.1 i udkast til fundats fremgår Fondens primære formål, hvilket, som erhvervsdrivende fond, er at besidde kapitalandele i og udøve den bestemmende indflydelse i H2. Skatterådet har i SKM2024.244.SR kommenteret, at en fond godt kan have erhvervsmæssige aktiviteter. Erhvervsmæssige aktiviteter udelukker dermed ikke i sig, at der kan opnås en godkendelse fra Skatterådet. Det vil bero på en konkret vurdering, hvorvidt en fond lever op til de angivne betingelser. I den forbindelse angiver pkt. 11.1 og pkt. 11.2 i udkast til fundats dog, at bestyrelsen kan foretage rimelige henlæggelser af årets overskud til konsolidering af fonden, eller at fondens årlige overskud med tillæg af frie reserver kan anvendes til uddeling til formål efter pkt. 4.2.2 og pkt. 4.2.3. Af hensyn til at sikre, at Fonden kan varetage sin rolle som erhvervsdrivende fond, er der i pkt. 8.20 indsat en bestemmelse vedrørende Fondens mulighed for økonomisk at støtte dens datterselskaber.
På ovenstående baggrund vurderes det, at Fonden vil opfylde et almennyttigt eller almenvelgørende formål gennem uddeling af Fondens overskud, idet det positivt fremgår, at der kan ske uddeling af det årlige overskud til konsolidering af Fonden efter pkt. 4.2.2 og pkt. 4.2.3. Der kan ikke ske uddeling på anden vis, dog kan Fonden på markedsvilkår bidrage økonomisk til dets datterselskaber med henblik på at sikre, at Fonden varetager sine opgaver som erhvervsdrivende fond.
Betingelse nr. 2 er således opfyldt.
Ad 3. Gaven vil blive ydet i aktionærens ideelle interesse
I forhold til betingelse nr. 3 er det afgørende, at den interesse, der tilgodeses ved selskabets overdragelse, er aktionærens ideelle interesse i modsætning til aktionærernes personlige eller økonomiske interesse. Såfremt den ideelle interesse tilgodeses og de ovenfor anførte øvrige betingelser er opfyldt, så skal der gives tilladelse, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.
Det er ovenfor fastslået, at fondens formål er almennyttigt og almenvelgørende, og at der tilmed er tale om et bredt formuleret formål. Aktionæren har således ikke en særlig personlig eller økonomisk interesse i fondens formål, men derimod udspringer fondens formål af aktionærens ideelle interesse, idet midler fra H1 anvendes til at fremme et almennyttigt og almenvelgørende formål, jf. pkt. 11.2 i udkast til fundats. Fonden skal endvidere, som erhvervsdrivende fond, varetage administrationen af de til Fonden tillagte kapitalandele i H2. Fra tidligere praksis kan der henvises til SKM.2023.418.SR, hvor Skatterådet har givet tilladelse og hvor formålet i fonden dels var almennyttigt og almenvelgørende og dels var at drive forretning i og med fondens dattervirksomheder.
Det taler desuden for, at gaven er givet i aktionærens ideelle interesse, at der ikke er tillagt fondens aktionær særlige rettigheder i forbindelse med fondens stiftelse andet end de i pkt. 8.2 og pkt. 8.8 i udkast til fundats nævnte forhold, der omhandler bestyrelsens sammensætning og formand. Det fremgår dog direkte af pkt. 8.1 i udkast til fundats, at der ikke må være en overvægt af familierelaterede personer i bestyrelsen, hvilket er i overensstemmelse med § 40, stk. 1 i lov om erhvervsdrivende fonde, hvoraf det fremgår, at nærtstående ikke uden fondsmyndighedens samtykke kan udgøre bestyrelsens flertal. Aktionæren eller aktionærens familie har således ikke mulighed for ensidigt at bestemme fondens konkrete udlodninger.
Af de almindelige fondsretlige grundsætninger, der er refereret i forarbejderne til lov om erhvervsdrivende fonde, fremgår det, at midler, der er tilgået en fond, ikke kan tilbagebetales til en aktionær eller dennes nærtstående. Dette er eksplicit fastslået i pkt. 7.2 i udkast til fundatsen (bilag 1), hvorved det på den baggrund kan vurderes, at H1’s gave ikke er givet i aktionærens personlig eller økonomisk interesse.
Ved argumentationen for at gaven er givet i aktionærens ideelle interesse, kan det desuden fremhæves, at ændring i Fondens formål kræver, at samtlige bestyrelsesmedlemmer er enige herom, jf. punkt 12.1 i udkast til fundats. Det samme gælder for en beslutning om opløsning af fonden, jf. pkt. 13.1 i udkast til fundats. Disse bestemmelser skærper blot denne regulering yderligere derved, at bestyrelsen - efter fundatsen - ikke blot skal have et almindeligt flertal for at søge godkendelse af et "nærtstående flertal", men derimod være enige.
På ovenstående baggrund vurderes det således, at betingelse nr. 3 er opfyldt.
Konklusion
På baggrund af ovenstående er det Ansøgers opfattelse, at betingelserne i ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4 er opfyldt.
Skatterådet kan derfor give tilladelse til, at H1 overdrager samtlige A-kapitalandele i H2 til Fonden, uden at dette udløser beskatning for Spørger, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Begrundelse
Ansøgeren anmoder om tilladelse til, at der ikke sker udbyttebeskatning af Ansøgeren personligt, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5, hvisH1’s gaveoverdrage nominelt kr. X A-kapitalandele i H2 til Fonden (svarende til X % af selskabskapitalen i H2).
I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5, skal værdien af en gave ved overdragelse af aktier i et selskab beskattes som udbytte, når gaven ydes i aktionærens ideelle interesse.
I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, skal en vederlagsfri overdragelse af gaver, der som udgangspunkt skal beskattes som udbytte i henhold til ligningslovens §16 A, stk. 2, nr. 5, dog ikke beskattes, hvis der inden overdragelsen er opnået tilladelse hertil fra Skatterådet. Det er en betingelse for tilladelse, at aktierne påtænkes overdraget til en fond m.v. med et almennyttigt eller almenvelgørende formål.
Den nuværende formulering af ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5 og stk. 4, nr. 4, er vedtaget den 8. december 2020 ved lov nr. 1836. Det fremgår af forarbejderne, jf. L 29 fremsat 7. oktober 2020 (folketingsåret 2020/2021), at vurderingen af, om der skal meddeles tilladelse, skal foretages i overensstemmelse med Skatterådets praksis efter de tidligere gældende regler ved anmodninger om bindende svar om de skattemæssige konsekvenser for hovedaktionæren af en overdragelse af et holdingselskabs aktier til en almennyttig fond.
For at der i disse situationer ikke skete udlodningsbeskatning af aktionæren, var det en betingelse, at aktierne blev givet til en fond, der var almennyttig eller almenvelgørende, således at den interesse, der blev tilgodeset, var aktionærens ideelle interesse i modsætning til vedkommendes personlige eller økonomiske interesse.
Fonden skal hovedsageligt have et almennyttigt eller almenvelgørende formål, og der må ikke være tale om, at aktionærens personlige eller økonomiske interesse tilgodeses. Fonden kan godt herudover have erhvervsmæssige aktiviteter. Dvs. at erhvervsmæssige aktiviteter ikke i sig selv udelukker, at der kan opnås en godkendelse fra Skatterådet. Det beror på en konkret vurdering, hvorvidt en fond lever op til de angivne betingelser. Det er således ikke muligt generelt at udtale sig om, hvilke formål der må anses for diskvalificerende. Det vil afhænge af de konkrete forhold i den enkelte sag.
Det fremgår af Den juridiske vejledning 2025-1, C.D.9.9.1.3 om uddelinger til almenvelgørende eller almennyttige formål, at:
"For at et formål kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt kræves det, at den kreds af personer eller institutioner, der kan komme i betragtning ved uddelingerne, er afgrænset efter retningslinjer af et objektivt præg. Formålet skal desuden komme en vis videre kreds til gode. (…) For at et formål kan anses for almenvelgørende, er det en forudsætning, at støtten ydes til personer indenfor en videre kreds, der er i økonomisk trang. (…) Almennyttige formål foreligger, når formålet ud fra en almindeligt fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende, humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale øjemed. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige. Derimod vil organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige."
I UfR1999.213.H var fondens formål ifølge fundatsens »at virke for almenvelgørende og humane, kunstneriske, videnskabelige eller deslige formål, herunder uddannelse af unge«. Højesteret fandt det efter fundatsens § 2 utvivlsomt, at fondens midler skulle benyttes til »almenvelgørende eller andet almennyttigt formål«, jf. den nævnte bestemmelse.
I SKM2009.29.HR gav et selskab en gave på kr. 100.000 til G1 Mission. Foreningen var godkendt efter ligningslovens § 8 A, stk. 2, til at modtage fradragsberettigede gaver, og Højesteret udtalte, at skattemyndighederne dermed havde anerkendt, at foreningens midler blev anvendt i almennyttigt øjemed til fordel for en større kreds af personer, hvorfor gaver, som blev givet til en sådan almennyttig forening, som udgangspunkt måtte forventes at blive ydet ud fra en ideel interesse i at fremme foreningens formål.
Højesteret fandt det ikke godtgjort, at den gave, skatteyderen som eneanpartshaver lod sit selskab yde G1 Mission, blev givet i strid med de selskabsretlige regler, eller at gaven blev ydet for direkte eller indirekte at tilgodese andre interesser end hans ideelle interesse i at fremme foreningens almennyttige formål. Det gjaldt, selv om hans hustru var medlem af foreningen og virkede som såkaldt "præceptor" til fremme af foreningens aktiviteter.
Højesteret fandt det på denne baggrund ikke godtgjort, at der forelå skattepligtig maskeret udlodning, jf. ligningslovens § 16 A.
I SKM2018.79.SR bekræftede Skatterådet, at et holdingselskab kunne overdrage 70 pct. af sine aktier til en fond med et almennyttigt formål uden beskatning af maskeret udlodning for hovedanpartshaverne, avanceskat for holdingselskabet eller beskatning efter fondsbeskatningslovens § 3, stk. 6, i fonden. Derudover bekræftede Skatterådet, at holdingselskabet kunne sælge den resterende aktiepost til den erhvervsdrivende fond uden andre skattemæssige konsekvenser, end at et potentielt gaveelement ved aktieoverdragelsen tillægges aktiernes anskaffelsessum.
I SKM2022.297.SR gav Skatterådet afslag på anmodning om tilladelse til, at et holdingselskab kunne overdrage sine aktier i to datterselskaber til en påtænkt nystiftet fond, uden at der skete udbyttebeskatning af selskabets kapitalejer. Den påtænkte fond var som følge af vedtægterne bl.a. forpligtet til at tilgodese en bestemt familie ved at sikre de økonomiske rammer for, at den nuværende kapitalejer i holdingselskabet og dennes datter kunne fortsætte deres ansættelse i virksomhederne og dermed oppebære økonomiske ydelser fra disse i form af arbejdsvederlag, så længe de havde behov og helbred til dette.
I SKM2023.418.SR bekræftede Skatterådet, at et holdingselskab kunne overdrage kapitalandele til en fond, uden at dette ville udløse beskatning af Spørger. Der var tale om indskud af kapitalandele til en fond, der havde til formål at være en almenvelgørende fond. Fondens formål var følgende:
"3.1 Fondens almenvelgørende formål er:
3.1.1 at virke til fremme og yde støtte til videnskabelige, kulturelle, miljømæssige og sociale formål til personer, foreninger samt andre juridiske personer, der har bopæl (personer) eller hjemsted (juridiske personer) på […].
3.1.2 at yde lån med og uden sikkerhed og med eller uden passende rente til fysiske personer, der er i økonomisk trang eller til personer til brug for uddannelse, studierejser og studieophold. Lån ydes kun, hvor det skønnes at være af særlig betydning for den pågældende.
3.1.3 at yde lån med og uden sikkerhed og med eller uden passende rente til samfundsgavnlige formål, herunder bl.a. til støtte af erhvervslivet, der kan kvalificeres som almenvelgørende og/eller almennyttige formål.
3.2 Fondens bestyrelse træffer beslutning om i hvilket omfang hvert af de ovenfor anførte formål skal tilgodeses, herunder om og i hvilket omfang, der skal ydes lån.
3.3 Med henblik på opfyldelse af formålsbestemmelsen kan Fonden eje kapitalselskaber helt eller delvist, i hvilke selskaber Fonden skal sikre og udbygge det økonomiske grundlag. Fonden kan i den forbindelse opkøbe og/eller etablere andre selskaber indenfor tilsvarende virksomhedsaktiviteter med de af fonden ejede selskaber.
[…]"
I SKM2024.244.SR fandt Skatterådet på baggrund af en konkret vurdering, at overdragelsen skete i Ansøgers ideelle interesse og ikke i Ansøgers personlige eller økonomiske interesse, hvorved Skatterådet kunne give tilladelse til, at holdingselskabets indskud af kapitalandele i datterselskaber til den påtænkte nystiftede erhvervsdrivende fond ikke skulle anses for en skattepligtig udlodning efter ligningslovens § 16 A, stk. 1 til Ansøger, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4. Der blev henset til, at Fondens formål måtte anses for almennyttig/almenvelgørende, idet det fremgik af udkast til Fondens fundats, at Fondens formål var at støtte almennyttige formål, f.eks. videnskabelige, forskningsmæssige, kunstneriske, kulturelle, miljømæssige, uddannelsesmæssige, humanitære eller andre almennyttige formål. Herudover ville Fonden støtte fysiske personer i økonomisk trang. Der blev endvidere henset til, at der efter Fondens udkast til fundats hverken var tillagt Ansøger eller Ansøgers familie/nærtstående særlige rettigheder i Fonden, idet disse hverken var tillagt ret til uddelinger ved Fondens løbende drift eller ved Fondens likvidation, ligesom de, såfremt de deltog i Fondens bestyrelse, kun kunne modtage et årligt vederlag, der ikke oversteg, hvad der kunne anses for sædvanligt efter hvervets art og arbejdets omfang, og hvad der måtte anses for forsvarligt i forhold til Fondens og koncernens økonomiske stilling. Samlet set, fandt Skatterådet, at Fonden hovedsageligt havde et almenvelgørende eller almennyttigt formål.
Vurdering af nærværende sag
Fondens formål
Det fremgår af § 4 i udkastet til fundats, at Fondens formål er følgende:
"4.1. Fondens primære formål er som erhvervsdrivende fond at besidde kapitalandele i og udøve den bestemmende indflydelse i H2, som beskrevet i § 8.19.
4.2. Såfremt det i punkt 4.1 nævnte primære formål er fuldt ud tilgodeset, kan fonden
4.2.1. yde støtte til almennyttige eller almenvelgørende videnskabelige, humanitære og/eller sociale formål. Projekter med et alment kristent formål eller sigte samt Julemærkefonden), Fulton Fonden, Børns Vilkår, Hus Forbi og De Hjemløses Venner vil blive tillagt en fortrinsstilling.
4.2.2. støtte almenvelgørende og almennyttig udvikling, herunder almennyttige forsknings- og udviklingsprojekter, som kan støtte, forbedre eller muliggøre anvendelsen af jordens ressourcer.
Oplistningen i punkt 4.2.1 - 4.2.2 er ikke udtryk for en prioriteret rækkefølge og det skal således stå fondsbestyrelsen frit for at prioritere mellem de anførte formål, idet formålene ikke nødvendigvis skal tilgodeses ligeligt."
I SKM2024.244.SR fandt Skatterådet på baggrund af en konkret vurdering, at overdragelsen skete i Ansøgers ideelle interesse og ikke i Ansøgers personlige eller økonomiske interesse. Der blev henset til, at Fondens formål måtte anses for almennyttig/almenvelgørende, idet det fremgik af udkast til Fondens fundats, at Fondens formål var at støtte almennyttige formål, f.eks. videnskabelige, forskningsmæssige, kunstneriske, kulturelle, miljømæssige, uddannelsesmæssige, humanitære eller andre almennyttige formål. Herudover ville Fonden støtte fysiske personer i økonomisk trang.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at formålsbestemmelsen i nærværende sag kan anses for at være almenvelgørende eller almennyttig.
Uafhængig bestyrelse
Det fremgår af udkastet til fundats pkt. 8.2.1, at Ansøger er berettiget til at udpege de familierelaterede medlemmer.
Det fremgår desuden af pkt. 8.8, at Fondens bestyrelse vælger en formand. Formanden vælges mellem de familierelaterede medlemmer, idet stifteren dog er formand, så længe han ønsker det.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at det at Ansøger, så længe han vil, kan udpege de familierelaterede bestyrelsesmedlemmer, og være formand for Fondens bestyrelse, ikke giver kapitalejeren i holdingselskabet særlige rettigheder, som efter Skattestyrelsens opfattelse, er uforeneligt med, at den påtænkte Fond skal have en selvstændig (uafhængig) bestyrelse.
Midler til Fondens stifter
Af pkt. 7.2. i udkastet til fundats fremgår, at Fondens midler på intet tidspunkt kan gå tilbage til stifterne, disses ultimative kapitalejer og/eller den ultimative kapitalejers familie.
På baggrund af ovenstående lægges det til grund, at Fondens midler ikke på noget tidspunkt kan udbetales til Ansøgeren eller Ansøgerens familie/nærtstående.
Opløsning
Af pkt. 13.3. i udkastet til vedtægt fremgår, at i tilfælde af opløsning skal Fondens formue tilfalde en anden fond med et almenvelgørende eller almennyttigt formål
efter bestyrelsens valg.
Ved opløsning skal midlerne tilgå almenvelgørende eller almennyttige formål.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, efter en samlet konkret vurdering, at den ønskede tilladelse gives.
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.