Dato for udgivelse
06 Oct 2025 11:34
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
23 Sep 2025 13:41
SKM-nummer
SKM2025.562.SR
Myndighed
Skatterådet
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
25-2876273
Dokument type
Afgørelse
Overordnede emner
Skat
Overemner-emner
Aktier og andre værdipapirer samt immaterielle rettigheder
Emneord
Skattefri overdragelse af anparter, almennyttigt og almenvelgørende
Resumé

Sagen omhandlede, om der i henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, kunne gives tilladelse til et holdingselskabs vederlagsfrie overdragelse af X pct. af kapitalandele i et selskab til en påtænkt nystiftet fond uden at ansøgeren udbyttebeskattes.

Skatterådet fandt på baggrund af en konkret vurdering, at overdragelsen skete i ansøgerens ideelle interesse og ikke i ansøgerens personlige eller økonomiske interesse, hvormed Skatterådet kunne give tilladelse til, at holdingselskabets indskud af kapitalandele til den påtænkte nystiftede fond ikke skulle anses for en skattepligtig udlodning til ansøgeren, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.

Der blev henset til, at den påtænkte fonds formål måtte anses for almennyttigt/almenvelgørende, idet det fremgik af udkastet til fondens fundats, at fondens formål var støtte til kulturelle projekter og institutioner, der var almennyttige og/eller almenvelgørende, naturbevarelse og naturgenopretning, herunder anlæg og pleje af skove, uddannelse inden for håndværk, der havde relation til fremstilling af møbler i træ. Støtten skulle i alle tilfælde være almennyttig og/eller almenvelgørende, således at den interesse, der tilgodesås, var ideelle interesser, og støtten måtte ikke søge at varetage politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige formål.

Der blev endvidere henset til, at der efter fondens udkast til fundats hverken var tillagt ansøgeren eller ansøgerens familie/nærtstående særlige rettigheder i fonden, idet disse ikke var tillagt ret til uddelinger. Det at ansøgeren og ansøgers ægtefælle skulle være medlem af bestyrelsen, men at fondsbestyrelsens flertal blev udgjort af medlemmer, som ikke var beslægtet med stifterne, gav ikke ansøgeren særlige rettigheder, som var uforeneligt med, at den påtænkte fond skulle have en selvstændig (uafhængig) bestyrelse.

Hjemmel

Ligningsloven

Reference(r)

Ligningslovens § 16A, stk. 2, nr. 5

Ligningslovens § 16A, stk. 4, nr. 4

Henvisning

Den juridiske vejledning 2025-2, C.D.9.9.1.3

Henvisning

Den juridiske vejledning 2025-2, C.B.3.1

Anmodning om tilladelse i henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4

Reference

Ansøgningen er modtaget den 29. april 2025 og det seneste udkast til vedtægt er indsendt den 18. juni 2025.

Ansøgning

Vi skal, jf. ligningslovens § 16A, stk. 4, nr. 4, anmode Skatterådet om at give tilladelse til:                                          

At en fondsstiftelse ved et af H1 foretaget indskud af X% af anparterne i H2 i "Fonden" ikke vil udløse personlig beskatning af Ansøger i form af maskeret udlodning/udbytte.

Det er med henvisning til gældende praksis vores opfattelse, at Skatterådet bør give tilladelse som ansøgt, jf. nærmere nedenfor.

Afgørelse

Skattestyrelsen indstiller til Skatterådet, at der gives tilladelse til det ansøgte.

Beskrivelse af de faktiske forhold

Ansøger ejer 100% af anparterne i H1. H1 ejer X% af driftsselskabet H2. De øvrige X% af H2 er indirekte ejet af Ansøgers søster, der ejer anparterne via det af hende 100% ejede G1.

Den 3. oktober 2024 har H2 givet skriftligt tilsagn om ydelse af økonomisk støtte til et bestemt navngivet museum (herefter Museet). Museet er ikke etableret som selvstændig kulturinstitution på nuværende tidspunkt. Udbetalingen af støtten fra H2 er i sin helhed betinget af, at Museet er taget i brug senest i X. Er Museet således ikke åbent for betalende besøgende senest 31. december X, bortfalder støttetilsagnet fra H2 i sin helhed.

Skattestyrelsen har i bindende svar af 24. februar 2025 bekræftet, at støtten til Museet ­- under nærmere givne forudsætninger - er fradragsberettiget for H2, jf. ligningslovens § 8 S, stk. 1, jf. stk. 4. Videre har Skattestyrelsen bekræftet, at ydelse af støtten ikke vil medføre maskeret udbyttebeskatning af Ansøger og dennes søster.

Stiftelse af Fonden

Fonden er ikke stiftet på nuværende tidspunkt.

Ansøger ønsker, at en del af hendes formue skal anvendes til almenvelgørende og almennyttige formål. Som led heri vil hun lade H1stifte den påtænkte fond.

Fonden vil blive stiftet ved indskud af X% af anparterne i H2. Anparterne vil blive indskudt som grundkapital i fonden. Da fonden alene vil få ejerskab over X% af anparterne i H2, er det vores opfattelse, at fonden vil blive kvalificeret som en ikke-erhvervsdrivende fond, der er underlagt tilsyn af Civilstyrelsen.

Ved besvarelse af det stillede spørgsmål kan Skatterådet uprøvet lægge til grund, at Fonden ved fondsstiftelsen vil iagttage kravene til fondskapital på pt. 1 mio.kr.

Formålet med nærværende ansøgning er at få afdækket, om stiftelse af fonden vil have skattemæssige konsekvenser for Ansøger i form af maskeret udlodning/udbytte.

Til belysning af fondens virke vedlægger vi som bilag udkast til vedtægter for Fonden. Fondens formål fremgår af vedtægternes punkt 4. Heraf fremgår det:

"4. FORMÅL

4.1 Fonden er en selvejende institution, der er oprettet med henblik på at yde støtte til følgende sideordnede formål:

1) Kulturelle projekter og institutioner, der er almennyttige og/eller almenvelgørende.

2) Naturbevarelse og naturgenopretning, herunder anlæg og pleje af skove.

3) Uddannelse inden for håndværk. Støtten kan både ydes som lån eller legater til studerende eller i form af støtte til projekter og institutioner, som har til formål at oprette eller forbedre uddannelser inden for fremstilling af møbler i træ i Danmark. 

Støtten skal i alle tilfælde være almennyttig og/eller almenvelgørende, således at den interesse, der tilgodeses, er ideelle interesser, og støtten må ikke søge at varetage politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige formål. 

Støtten skal komme en videre kreds af personer til gode. Hvis bestyrelsen kan identificere støtteegnede projekter/institutioner i en bestemt landsdel, der falder inden for ovennævnte formål, skal disse dog prioriteres, medmindre andre projekter efter bestyrelsen skøn har mere behov for støtten, eller har gjort sig mere fortjent til støtten.

Når bestyrelsen skal afgøre, om et konkret projekt skal modtage støtte, skal bestyrelsen efter bedste, frie skøn prioritere projekter, der (i) er nøje gennemtænkte, (ii) er velargumenterede og med høj grad af sandsynlighed vil blive gennemført i henhold til beskrivelsen, (iii) er gavnlige for en bredere kreds i Danmark samt (iv) er af høj kvalitet, i muligt omfang skal prioriteres.  

Særligt om Museet:

I det omfang Museet er i drift og offentligt åbent for besøgende, er Museet berettiget til forlods at modtage DKK X årligt fra fonden, forudsat at fondens overskud i det forudgående regnskabsår (efter henlæggelse til konsolidering af fondens formue, jf. pkt. 5.4, samt betaling af fondens egne udgifter) modsvarer eller overstiger dette beløb. Modsvarer eller overstiger fondens overskud i et regnskabsår ikke det beløb, som Museet ellers ville have været berettiget til at modtage, nedsættes støtten til Museet til et beløb svarende til fondens overskud i det forudgående regnskabsår (efter henlæggelse til konsolidering af fondens formue, jf. pkt. 5.4, samt betaling af fondens egne udgifter). Beløbet på DKK X indeksreguleres årligt i overensstemmelse med udviklingen i det danske nettoprisindeks, idet det dog ikke kan reduceres, og idet det ikke forøges med mere end 4% pr. år. Føres nettoprisindekset ikke længere, kan beløbet forhøjes efter et tilsvarende indeks efter bestyrelsens skøn. Støtten til Museet kan ydes uden klausulering eller til specifikke projekter og/eller særudstillinger.

4.2 Støtte kan ydes i form af støtte, legater eller lån."

Som det fremgår, stiftes fonden som en almennyttig fond med henblik på at yde støtte til 1) Kulturelle projekter og institutioner, der er almennyttige og/eller almenvelgørende, 2) Naturbevarelse og naturgenopretning. Ud over almindelige almennyttige hensyn som f.eks. at fremme biodiversitet og at varetage rekreative formål mv., skal støtten efter dette punkt 4.1(2) desuden søge at fremme, at der også i fremtiden vil dyrkes træ i Danmark og 3) Uddannelse inden for håndværk.

Som beskrevet er Museet ikke etableret som selvstændig kulturinstitution på nuværende tidspunkt. I det omfang Museet etableres og bliver offentligt tilgængelig for besøgende, er Museet under nærmere givne betingelser berettiget til forlods at modtage DKK X i årlig støtte fra fonden.

Støtten fra fonden er ikke geografisk afgrænset - dog nyder ansøgere med tilknytning til en bestemt landsdel en vis fortrinsstilling.

Udkast til vedtægter for Fonden modtaget den 22. maj 2025

"1. NAVN 

1.1 Fondens navn er "Fonden".

2. STIFTER

2.1 Fonden er stiftet af H1, ved gavebrev af [dato] til fonden.

3. HJEMSTED

3.1 Fondens hjemsted er i Y Kommune. 

4. FORMÅL

4.1 Fonden er en selvejende institution, der er oprettet med henblik på at yde støtte til følgende sideordnede formål:

1) Kulturelle projekter og institutioner, der er almennyttige og/eller almenvelgørende.

2) Naturbevarelse og naturgenopretning, herunder anlæg og pleje af skove. 

3) Uddannelse inden for håndværk. Støtten kan både ydes som lån eller legater til studerende eller i form af støtte til projekter og institutioner, som har til formål at oprette eller forbedre uddannelser i Danmark. 

Støtten skal i alle tilfælde være almennyttig og/eller almenvelgørende, således at den interesse, der tilgodeses, er ideelle interesser, og støtten må ikke søge at varetage politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige formål. 

Støtten skal komme en videre kreds af personer til gode. Hvis bestyrelsen kan identificere støtteegnede projekter / institutioner i en bestemt landsdel, der falder inden for ovennævnte formål, skal disse dog prioriteres, medmindre andre projekter efter bestyrelsen skøn har mere behov for støtten, eller har gjort sig mere fortjent til støtten.

Når bestyrelsen skal afgøre, om et konkret projekt skal modtage støtte, skal bestyrelsen efter bedste, frie skøn prioritere projekter, der (i) er nøje gennemtænkte, (ii) er velargumenterede og med høj grad af sandsynlighed vil blive gennemført i henhold til beskrivelsen, (iii) er gavnlige for en bredere kreds i Danmark samt (iv) er af høj kvalitet, i muligt omfang skal prioriteres.  

Særligt om Museet:

I det omfang Museet er i drift og offentligt åbent for besøgende, er Museet berettiget til forlods at modtage DKK X årligt fra fonden, forudsat at fondens overskud i det forudgående regnskabsår (efter henlæggelse til konsolidering af fondens formue, jf. pkt. 5.4, samt betaling af fondens egne udgifter) modsvarer eller overstiger dette beløb. Modsvarer eller overstiger fondens overskud i et regnskabsår ikke det beløb, som Museet ellers ville have været berettiget til at modtage, nedsættes støtten til Museet til et beløb svarende til fondens overskud i det forudgående regnskabsår (efter henlægge til konsolidering af fondens formue, jf. pkt. 5.4, samt betaling af fondens egne udgifter). Beløbet på DKK X indeksreguleres årligt i overensstemmelse med udviklingen i det danske nettoprisindeks, idet det dog ikke kan reduceres, og idet det ikke forøges med mere end 4% pr. år. Føres nettoprisindekset ikke længere, kan beløbet forhøjes efter et tilsvarende indeks efter bestyrelsens skøn. Støtten til Museet kan ydes uden klausulering eller til specifikke projekter og/eller særudstillinger.

4.2  Støtte kan ydes i form af støtte, legater eller lån.

4.3  Der er ikke tillagt stifteren, stifteres ejer, Ansøger, eller Ansøgers familie særlige rettigheder eller fordele.

4.4 Stifteren og stifteres ejer, Ansøger, har givet endeligt og uigenkaldeligt afkald på at disponere over de aktiver, der er overdraget til fonden, og fondens midler kan således ikke gå tilbage til stifteren, stifteres ejer, Ansøger, eller dennes nærtstående.

4.5 Ingen har retskrav på støtte fra fonden, jf. dog ovenfor om Museet. Bestyrelsen træffer selv afgørelse om, hvorvidt uddeling til de i nærværende vedtægter anførte formål skal ske uden eller efter ansøgning, herunder om enkeltpersoner skal kunne sende ansøgninger til fonden.

5. FONDENS FORMUEFORHOLD

5.1 Ved stiftelsen udgjorde værdien af fondens bundne aktiver (anparterne i H2) DKK [ * ], hvilket beløb er fuldt indbetalt og skænket fonden af stifteren som anført i pkt. 2.1, og fondens egenkapital udgjorde DKK [ * ]. Bundne er i øvrigt de af fondens aktiver, som i henhold til den til enhver tid gældende fondslovgivning anses som bundne aktiver.

5.2 Bestyrelsen må kun med fondsmyndighedernes samtykke uddele bundne aktiver. 

5.3 Det påhviler bestyrelsen at anvende årets overskud, samt beløb, der er henlagt fra tidligere år med henblik på uddeling, til de i pkt. 4 angivne formål. Anvendelsen af overskud kan udskydes til et senere regnskabsår, hvis det er af betydning for opfyldelsen af fondens formål.

5.4 Bestyrelsen kan henlægge op til X% af årets overskud til konsolidering af fondens formue. Sådanne henlæggelser vil udgøre bundne aktiver, jf. pkt. 5.1.

6. FONDENS MIDLER

6.1 Anbringelse af fondens midler sker efter bestyrelsens nærmere bestemmelse hensigtsmæssigt og forsvarligt i sikre rentebærende værdipapirer, aktier eller i fast ejendom efter de til enhver tid gældende bestemmelser om anbringelse af fondes midler under offentligt tilsyn.

6.2 Anparterne i H2, der er overdraget til fonden som led i fondens stiftelse, jf. pkt. 2.1, må ikke afhændes af fonden. 

7. FONDENS BESTYRELSE

7.1 Fonden ledes af en bestyrelse på fem (5) medlemmer, jf. dog pkt. 7.4. For hvert bestyrelsesmedlem kan tillige vælges en eller flere suppleanter.

7.2 En person, der direkte eller indirekte ejer mere end halvdelen af den stemmeberettigede kapital i det stiftende selskab, eller på anden vis kontrollerer det stiftende selskab, kan ikke uden fondsmyndighedens samtykke udgøre bestyrelsens flertal sammen med de personer, der er knyttet så nært til den pågældende som angivet i fondslovens § 16, stk. 1, ligesom de sidstnævnte personer heller ikke uden fondsmyndighedens samtykke kan udgøre bestyrelsens flertal. Endvidere skal det sikres, at flertallet af bestyrelsen til stadighed består af medlemmer, som er uafhængige af Ansøger.

7.3 Fondens første bestyrelse samt eventuelle suppleanter udpeges af stifteren. I øvrigt er bestyrelsen selvsupplerende, og nye medlemmer og eventuelle suppleanter vælges ved simpelt flertal. Valget sker for 4 år ad gangen, medmindre andet følger af disse vedtægter. Genvalg kan finde sted. 

Så længe Ansøger, SJ og LB er i live, og ikke fratræder som bestyrelsesmedlemmer i fonden efter andre bestemmelser i disse vedtægter eller den relevante fondslovgivning, er forannævnte bestyrelsesmedlemmer livtidsmedlemmer af bestyrelsen. Når førnævnte personer udtræder af bestyrelsen, vælges deres afløsere for 4 år ad gangen, og indtræder en suppleant i deres sted, anses suppleanten for valgt frem til det sidste ordinære fondsmøde, som falder inden for en 4-års-periode efter, suppleanten indtrådte i bestyrelsen.

7.4 Fondsbestyrelsen kan efter stiftelsen træffe beslutning om, at bestyrelsen reduceres til tre (3) eller fire (4) personer, såfremt det henset til fondes forhold vurderes for hensigtsmæssigt. En reduktion af antallet af bestyrelsesmedlemmer må dog aldrig medføre, at pkt. 7.2 ikke overholdes, og en reduktion kan således bl.a. ikke ske, så længe Ansøger og SJ sidder i fondsbestyrelsen.

7.5 Bestyrelsen leder fonden i overensstemmelse med dennes formål og under iagttagelse af nærværende vedtægter.

7.6 Bestyrelsen træffer i en forretningsorden bestemmelse om retningslinjerne for udøvelsen af sit hverv. Bestyrelsen vælger af sin midte en formand. Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne er til stede. Bestyrelsen træffer sine beslutninger ved simpel stemmeflerhed. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende. 

7.7 Bestyrelsen kan fastsætte et honorar til sine medlemmer. Honoraret fastsættes under hensyntagen til hvervets art og arbejdets omfang. 

7.8 Bestyrelsen kan antage og honorere bistand med forvaltningen af fonden i det omfang, det skønnes nødvendigt herunder ved at antage en administrator.

8. FONDSMØDER

8.1 Bestyrelsen skal holde fondsmøder på fondens hjemsted eller et andet sted i Danmark. Det ordinære fondsmøde skal afholdes hvert år i så god tid, at årsrapporten kan underskrives af bestyrelsen inden seks (6) måneder efter regnskabsårets afslutning. Fondsmøder kan afholdes med mulighed for online deltagelse, såfremt bestyrelsesformanden i det konkrete tilfælde vurderer, at det er forsvarligt. 

8.2 Ekstraordinært fondsmøde skal afholdes, når formanden skønner at dette er nødvendigt samt når det begæres af mindst to (2) bestyrelsesmedlemmer eller af revisor. 

8.3 Formanden skal påse at samtlige bestyrelsesmedlemmer indkaldes. Indkaldelsen sker med mindst 14 dages skriftligt varsel.

8.4 Forslag til behandling på et fondsmøde skal være indgivet skriftligt til formanden i så god tid, at emnet kan optages på dagsordenen.

[…] 

9. TEGNINGSREGEL

9.1 Fonden forpligtes ved retshandler, der på fondens vegne indgås af (i) formanden og to medlemmer af bestyrelsen, eller af (ii) den samlede bestyrelse.

[…]

12. VEDTÆGTSÆNDRINGER, OPLØSNING OG EKSTRAORDINÆRE DISPOSITIONER

12.1 Bestyrelsen kan ved enstemmig beslutning og med tilladelse fra fondsmyndigheden foretage ændring i nærværende vedtægter, herunder fondens formål, samt beslutte, at fonden sammenlægges med andre fonde, der er almenvelgørende og/eller almennyttige, eller - såfremt fondens midler ikke står i rimeligt forhold til formålet - opløses ved uddeling af kapitalen i henhold til fondens formålsbestemmelse.

12.2 Bestyrelsen må kun med fondsmyndighedens samtykke foretage eller medvirke til ekstraordinære dispositioner, som kan medføre risiko for, at vedtægten ikke kan overholdes."

Ansøgers opfattelse og begrundelse

I skattemæssig forstand blev reglerne omkring fondsstiftelse grundlæggende ændret ved lov nr. 1836 af 8. december 2020 (L-29 2020). Ved lovændringen blev bestemmelsen i ligningslovens § 16A, stk. 2, nr. 6 indført. Ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 6, er nu ændret til nr. 5. Bestemmelsen er formuleret som følger:

"Til udbytte henregnes:

5) Værdien af en gave ved helt eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier m.v. i et selskab, når gaven ydes i aktionærens eller andelshaverens ideelle interesse."

Efter bestemmelsen anses værdien af en gave, der ydes i form af aktier, som udgangspunkt som skattepligtigt udbytte for aktionæren/andelshaveren uagtet, at gavedispositionen alene ydes i dennes ideelle interesse.

Der blev samtidig med lovændringen indført et tilladelsessystem. Tilladelsessystemet blev indført ved ligningslovens § 16A, stk. 4, nr. 4. Bestemmelsen er formuleret som følger:

"Følgende udlodninger medregnes ikke i den skattepligtige indkomst for modtageren:

4) Værdien af en gave ved en helt eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier m.v. i et selskab omfattet af stk. 2, nr. 6, hvis der inden overdragelsen er opnået tilladelse hertil fra Skatterådet. Det er en betingelse for tilladelse, at aktierne er overdraget til en fond m.v. med et almennyttigt eller almenvelgørende formål (vores fremhævelse). For overdragelse til en udenlandsk fond m.v. er det endvidere en betingelse, at hovedaktionæren har givet endeligt og uigenkaldeligt afkald på at disponere over midlerne i det overdragne selskab, og at fonden m.v. er skattemæssigt hjemmehørende i et land, hvis kompetente myndighed skal udveksle oplysninger med de danske myndigheder efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller en anden international overenskomst eller konvention, herunder en administrativt indgået aftale om bistand i skattesager."

Som det fremgår, kan Skatterådet give tilladelse til, at en overdragelse af aktier i et selskab omfattet af § 16 A, stk. 2, nr. 5, ikke medfører udbyttebeskatning af hovedaktionæren. En tilladelse er betinget af, at aktierne overdrages til en fond m.v. med et almennyttigt eller almenvelgørende formål.

Bestemmelserne i ligningslovens § 16A, stk. 2, nr. 5, og § 16A, stk. 4, nr. 4, finder anvendelse i forbindelse med stiftelse af Fonden, hvor fonden som beskrevet stiftes ved indskud af X af anparterne i H2.

I de specielle bemærkninger til § 5, nr. 2, i L-29 2020 er området for Skatterådets tilladelsespraksis beskrevet nærmere. Heraf fremgår det:

"Det er hensigten, at vurderingen af, om der skal meddeles tilladelse efter den foreslåede bestemmelse, vil skulle foretages i overensstemmelse med Skatterådets praksis efter de gældende regler (vores fremhævelse) ved anmodninger om bindende svar om de skattemæssige konsekvenser for hovedaktionæren af en overdragelse af et holdingselskabs aktier til en almennyttig fond. For at der i disse situationer ikke sker udlodningsbeskatning af aktionæren, er det en betingelse, at aktierne gives til en fond, der er almennyttig eller almenvelgørende, således at den interesse, der tilgodeses, er aktionærens ideelle interesse i modsætning til vedkommendes personlige eller økonomiske interesse, jf. f.eks. SKM2018. 79. SR (vores fremhævelse og understregning). 

Fondene skal hovedsageligt have et almennyttigt eller almenvelgørende formål, jf. f.eks. SKM2010.467.SR, hvor Skatterådet ud fra det i vedtægterne beskrevne formål vurderede, at fondens formål hovedsagelig var af almennyttig/almenvelgørende karakter. Der må derfor heller ikke være tale om en fond, der tilgodeser en bestemt familie (vores fremhævelse). Fonden kan godt have erhvervsmæssige aktiviteter og kan også have en mindre og tidsbegrænset forpligtelse til at vedligeholde overdragerens gravsted.

Af selskabslovens § 195 følger, at man ved generalforsamlingen i et selskab kan beslutte, at der af et selskabs midler ydes gaver til almennyttige eller dermed ligestillede formål, for så vidt det under hensyn til hensigten med gaven, selskabets økonomiske stilling samt omstændighederne i øvrigt må anses for rimeligt (vores fremhævelse). Selskabets ledelse kan endvidere til samme formål give gaver, der i forhold til selskabets økonomiske stilling er af ringe betydning. Denne bestemmelse og de øvrige bestemmelser i selskabsloven skal tillige respekteres, hvilket dog ikke påses af Skatterådet. For eksempel kan hverken generalforsamlingen eller selskabets ledelse give et selskabs aktiver bort som gave uden respekt af selskabets kreditorer…."

Som det fremgår, forudsætter en tilladelse, at aktierne gives til en fond, der har et almennyttigt eller almenvelgørende formål. Videre fremgår det, at det efter selskabslovens § 195 er muligt for et selskab at yde gaver til almennyttige eller dermed ligestillede formål, såfremt det efter selskabets økonomiske stilling samt omstændighederne i øvrigt må anses for rimeligt.

Skatterådet kan uprøvet lægge til grund, at det af H1 påtænkte indskud af anparterne i H2 sker under iagttagelse af de økonomiske krav, der er opregnet i selskabslovens § 195. Skatterådet skal herefter tage stilling til, om stiftelse af fonden ved indskud af anparterne i H2 alene sker i Ansøgers ideelle interesse.

Ved Skatterådets besvarelse af det stillede spørgsmål er den definition på et "almennyttigt formål", der findes i punkt 55 i Cirkulære nr. 136 af 7/11-1988 om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. stadig retningsgivende. Heraf fremgår det (uddrag):

"55. …Vurderingen af, om der foreligger almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål skal foretages i overensstemmelse med administrationen af begreberne under det tidligere fritagelsessystem samt ligningslovens § 8 A og arveafgiftslovens § 3, stk. 4. For at et formål kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt kræves, at den kreds af personer eller institutioner, der kan komme i betragtning ved uddelingerne, er afgrænset efter retningslinjer med et objektivt præg. Formålet må således komme en vis videre kreds til gode (vores fremhævelse og understregning).

For at et formål kan anses for almenvelgørende, er det en forudsætning, at støtten ydes personer inden for en videre kreds, der er i økonomisk trang.

Almennyttige formål foreligger, såfremt støtten kommer en vis videre kreds til gode, og såfremt formålet ud fra en almindelig fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, - herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende - humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale formål. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige (vores fremhævelse og understregning).

Derimod vil organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige."

Som det fremgår af punkt 55, defineres almennyttige formål bl.a. som "sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale formål - der kommer en videre kreds af personer til gode."

Vi skal gøre gældende, at formålet for Fondens rammer helt ind i kernen af begrebet "almennyttigt formål", jf. vedtægternes punkt 4. Konsekvensen heraf er, at fondsstiftelsen efter en skattemæssig bedømmelse udelukkende sker i Ansøgers ideelle interesse. Enhver uddeling fra fonden, både under fondens virke og ved dens opløsning, jf. vedtægternes punkt 12 kan således udelukkende ske med henblik på at varetage et klart almennyttige formål. Fonden er ingen familiefond, og fondens midler kan aldrig gå tilbage til stifteren, og hverken Ansøger eller dennes familie er tillagt nogen form for fortrinsret til at modtage uddelinger fra fonden, jf. vedtægternes punkt 4.3 - 4.4.

Det er som følge heraf vores opfattelse, at Skatterådet bør give tilladelse som ansøgt, jf. ligningslovens § 16A, stk. 4, nr. 4.

Skattestyrelsens indstilling og begrundelse

Begrundelse

Ansøgeren anmoder om tilladelse til, at der ikke sker udbyttebeskatning af Ansøgeren personligt, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5, hvis H1 vederlagsfrit gaveoverdrager X pct. af anparterne i H2 til den påtænkte fond Fonden. 

Ansøgeren ejer X % af anpartskapitalen i H1. H1ejer X % af anparterne i H2. 

I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5, skal værdien af en gave ved overdragelse af aktier i et selskab beskattes som udbytte, når gaven ydes i aktionærens ideelle interesse.

I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, skal en vederlagsfri overdragelse af gaver, der som udgangspunkt skal beskattes som udbytte i henhold til ligningslovens §16 A, stk. 2, nr. 5, dog ikke beskattes, hvis der inden overdragelsen er opnået tilladelse hertil fra Skatterådet. Det er en betingelse for tilladelse, at aktierne påtænkes overdraget til en fond m.v. med et almennyttigt eller almenvelgørende formål.

Den nuværende formulering af ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5 og stk. 4, nr. 4, er vedtaget den 8. december 2020 ved lov nr. 1836. Det fremgår af forarbejderne, jf. L 29 fremsat 7. oktober 2020 (folketingsåret 2020/2021), at vurderingen af, om der skal meddeles tilladelse, skal foretages i overensstemmelse med Skatterådets praksis efter de tidligere gældende regler ved anmodninger om bindende svar om de skattemæssige konsekvenser for hovedaktionæren af en overdragelse af et holdingselskabs aktier til en almennyttig fond.

For at der i disse situationer ikke skete udlodningsbeskatning af aktionæren, var det en betingelse, at aktierne blev givet til en fond, der var almennyttig eller almenvelgørende, således at den interesse, der blev tilgodeset, var aktionærens ideelle interesse i modsætning til vedkommendes personlige eller økonomiske interesse.

Fonden skal hovedsageligt have et almennyttigt eller almenvelgørende formål, og der må ikke være tale om, at aktionærens personlige eller økonomiske interesse tilgodeses. Fonden kan godt herudover have erhvervsmæssige aktiviteter. Dvs. at erhvervsmæssige aktiviteter ikke i sig selv udelukker, at der kan opnås en godkendelse fra Skatterådet. Det beror på en konkret vurdering, hvorvidt en fond lever op til de angivne betingelser. Det er således ikke muligt generelt at udtale sig om, hvilke formål der må anses for diskvalificerende. Det vil afhænge af de konkrete forhold i den enkelte sag.

Det fremgår af Den juridiske vejledning 2025-1, C.D.9.9.1.3 om uddelinger til almenvelgørende eller almennyttige formål, at:

"For at et formål kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt kræves det, at den kreds af personer eller institutioner, der kan komme i betragtning ved uddelingerne, er afgrænset efter retningslinjer af et objektivt præg. Formålet skal desuden komme en vis videre kreds til gode. […] For at et formål kan anses for almenvelgørende, er det en forudsætning, at støtten ydes til personer indenfor en videre kreds, der er i økonomisk trang. […] Almennyttige formål foreligger, når formålet ud fra en almindeligt fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende, humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale øjemed. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige. Derimod vil organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige."

I UfR1999.213.H var fondens formål ifølge fundatsens »at virke for almen velgørende og humane, kunstneriske, videnskabelige eller deslige formål, herunder uddannelse af unge«. Højesteret fandt det efter fundatsens § 2 utvivlsomt, at fondens midler skulle benyttes til »almenvelgørende eller andet almennyttigt formål«, jf. den nævnte bestemmelse.

SKM2009.29.HR gav et selskab en gave på kr. 100.000 til G1 Mission. Foreningen var godkendt efter ligningslovens § 8 A, stk. 2, til at modtage fradragsberettigede gaver, og Højesteret udtalte, at skattemyndighederne dermed havde anerkendt, at foreningens midler blev anvendt i almennyttigt øjemed til fordel for en større kreds af personer, hvorfor gaver, som blev givet til en sådan almennyttig forening, som udgangspunkt måtte forventes at blive ydet ud fra en ideel interesse i at fremme foreningens formål.

Højesteret fandt det ikke godtgjort, at den gave, skatteyderen som eneanpartshaver lod sit selskab yde G1 Mission, blev givet i strid med de selskabsretlige regler, eller at gaven blev ydet for direkte eller indirekte at tilgodese andre interesser end hans ideelle interesse i at fremme foreningens almennyttige formål. Det gjaldt, selv om hans hustru var medlem af foreningen og virkede som såkaldt "præceptor" til fremme af foreningens aktiviteter.

Højesteret fandt det på denne baggrund ikke godtgjort, at der forelå skattepligtig maskeret udlodning, jf. ligningslovens § 16 A.

I SKM2018.79.SR bekræftede Skatterådet, at et holdingselskab kunne overdrage 70 pct. af sine aktier til en fond med et almennyttigt formål uden beskatning af maskeret udlodning for hovedanpartshaverne, avanceskat for holdingselskabet eller beskatning efter fondsbeskatningslovens § 3, stk. 6, i fonden. Derudover bekræftede Skatterådet, at holdingselskabet kunne sælge den resterende aktiepost til den erhvervsdrivende fond uden andre skattemæssige konsekvenser, end at et potentielt gaveelement ved aktieoverdragelsen tillægges aktiernes anskaffelsessum.

I SKM2010.467.SR svarede Skatterådet benægtende til, at gaver fra Selskab C A/S og Selskab D til Fonden ville udløse personlig beskatning hos Person A i form af maskeret udlodning/udbytte. Til brug for besvarelse af spørgsmålet havde spørgers repræsentant henledt opmærksomheden på Fondens formålsbestemmelse, jf. vedtægternes punkt 7. Heraf fremgik:

"7.1. Fondens formål er almennyttigt.

7.2. Ved uddeling at fondens overskud efter henlæggelser skal fondsbestyrelsen påse, at disse anvendes til et eller flere af følgende formål:

1.      Støtte til socialt dårligt stillede elever på eller udgået fra Det Kgl. Vajsenhus

2.      Støtte til uforskyldt socialt dårlige stillede danske statsborgere, der er bosiddende i Danmark, herunder støtte (ved ydelse af lån) til videregående uddannelser ved danske eller udenlandske universiteter, handelshøjskoler, tekniske højskoler og andre videregående uddannelser samt til forskningsprojekter i tilknytning hertil i ind- og / eller udland.

3.      Støtte til lunge- og hjertepatienter samt diabetesramte, lunge-, hjerte-, og diabetesforskning samt til lægevidenskabelig eller anden form for videnskabelig forskning i afhjælpning af lunge-, hjerte- og diabetessygdomme.

4.      Støtte til forskningsprojekter og andre former for videnskabelig og /eller teknisk udvikling i relation til sygdomme, herunder i alternative former for medicin, med henblik på at kurere, afhjælpe eller reducere ulemper som følge af sygdom.

5.      Støtte af og til forskning i dyre velfærd samt til personer eller organisationer, der bekæmper mishandling eller vanrøgt af dyr, og støtte til formål der efter bestyrelsens skøn støtter indplacering af husdyr (kæledyr), der (midlertidigt) er uanbringelige, samt støtte til delvis betaling af ubemidlede ældre personers dyrlægeregning.

6.      Støtte til personer, der ved aktiv indsats og uden hensyntagen til risiko for eget liv eller førlighed søger at afværge eller faktisk afværger ulykker.

7.      Støtte til organisationer, der som formål har et eller flere at de formål, der er nævnt i nærværende vedtægt, dog ikke foreningen Dyrenes Beskyttelse."

I bindende svar af 24. februar 2025 bekræftede Skattestyrelsen at påtænkte pengedonationer der ydes fra H2 til Museet ikke medfører maskeret udbyttebeskatning af Ansøger og dennes søster.

I henhold til ligningslovens § 8 S, stk.1, kan selskaber, som er skattepligtige i henhold til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, og fonde, der er skattepligtige efter fondsbeskatningslovens § 1, fradrage gaver i form af pengebeløb, der ydet til kulturinstitutioner, der i det foregående kalenderår har modtaget direkte driftstilskud fra stat eller kommune. Hvis den modtagende institution er nyetableret, kan denne på tilsvarende vilkår modtage gaver, såfremt der foreligger et skriftligt tilsagn om driftstilskud fra stat eller kommune.

I en tilsagnsskrivelse bekræftede "Foreningen til etablering af Museet", at Y Kommune i 2024 har givet skriftligt tilsagn om driftstilskud til Museet. Derfor kunne selskabet foretage fradrag efter ligningslovens § 8 S, stk. 1.

Da de påtænkte pengegaver ville kunne fradrages efter ligningslovens § 8 S, stk. 1, kunne det bekræftes, at Ansøger og dennes søster ikke ville blive beskattet af maskeret udbytte, hvis der ydes pengegaver fra H2 til Museet.

Vurdering af nærværende sag

Ved vurderingen lægges det udkast til fondsvedtægt, som Skattestyrelsen har modtaget den 22. maj 2025, til grund. 

Fondens formål

Det fremgår af § 4, at Fondens formål skal være følgende:

"4. FORMÅL

4.1 Fonden er en selvejende institution, der er oprettet med henblik på at yde støtte til følgende sideordnede formål:

1) Kulturelle projekter og institutioner, der er almennyttige og/eller almenvelgørende.

2) Naturbevarelse og naturgenopretning, herunder anlæg og pleje af skove. 

3) Uddannelse inden for håndværk. Støtten kan både ydes som lån eller legater til studerende eller i form af støtte til projekter og institutioner, som har til formål at oprette eller forbedre uddannelser i Danmark. 

Støtten skal i alle tilfælde være almennyttig og/eller almenvelgørende, således at den interesse, der tilgodeses, er ideelle interesser, og støtten må ikke søge at varetage politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige formål. 

Støtten skal komme en videre kreds af personer til gode. Hvis bestyrelsen kan identificere støtteegnede projekter / institutioner i en bestemt landsdel, der falder inden for ovennævnte formål, skal disse dog prioriteres, medmindre andre projekter efter bestyrelsen skøn har mere behov for støtten, eller har gjort sig mere fortjent til støtten.

Når bestyrelsen skal afgøre, om et konkret projekt skal modtage støtte, skal bestyrelsen efter bedste, frie skøn prioritere projekter, der (i) er nøje gennemtænkte, (ii) er velargumenterede og med høj grad af sandsynlighed vil blive gennemført i henhold til beskrivelsen, (iii) er gavnlige for en bredere kreds i Danmark samt (iv) er af høj kvalitet, i muligt omfang skal prioriteres.  

Særligt om Museet:

I det omfang Museet er i drift og offentligt åbent for besøgende, er Museet berettiget til forlods at modtage DKK X årligt fra fonden, forudsat at fondens overskud i det forudgående regnskabsår (efter henlæggelse til konsolidering af fondens formue, jf. pkt. 5.4, samt betaling af fondens egne udgifter) modsvarer eller overstiger dette beløb. Modsvarer eller overstiger fondens overskud i et regnskabsår ikke det beløb, som Museet  ellers ville have været berettiget til at modtage, nedsættes støtten til museet til et beløb svarende til fondens overskud i det forudgående regnskabsår (efter henlægge til konsolidering af fondens formue, jf. pkt. 5.4, samt betaling af fondens egne udgifter). Beløbet på DKK X indeksreguleres årligt i overensstemmelse med udviklingen i det danske nettoprisindeks, idet det dog ikke kan reduceres, og idet det ikke forøges med mere end 4% pr. år. Føres nettoprisindekset ikke længere, kan beløbet forhøjes efter et tilsvarende indeks efter bestyrelsens skøn. Støtten til Museet kan ydes uden klausulering eller til specifikke projekter og/eller særudstillinger.

4.2 Støtte kan ydes i form af støtte, legater eller lån."

Skattestyrelsen skal gøre opmærksom på, at for at et formål kan anses for almenvelgørende, er det en forudsætning, at støtten ydes til personer indenfor en videre kreds, der er i økonomisk trang. […] Almennyttige formål foreligger, når formålet ud fra en almindeligt fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende, humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale øjemed. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige. Derimod vil organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige.

Det fremgår af udkastet til vedtægt, at støtten i alle tilfælde skal være almennyttig og/eller almenvelgørende.

Efter udkast til vedtægt kan der ydes støtte til kulturelle projekter og institutioner, der er almennyttige og/eller almenvelgørende, til naturbevarelse og naturgenopretning, herunder anlæg og pleje af skove, og til uddannelse inden for håndværk.

Disse formål kan efter Skattestyrelsens vurdering anses for almennyttige, herunder når der i relation til håndværksuddannelse alene ydes donationer til formål som er almennyttige eller almenvelgørende.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at formålsbestemmelsen i nærværende sag kan anses for at være almenvelgørende eller almennyttig.

Uafhængig bestyrelse

Det fremgår af udkastet til vedtægt pkt. 7.3, at Ansøgeren og dennes ægtefælle SJ skal være medlem af bestyrelsen.

Efter udkastet til vedtægt, vil fondsbestyrelsens flertal udgøres af medlemmer, som ikke er beslægtet med stifterne.

Midler til Fondens stifter

Af pkt. 4.4 i udkastet til vedtægt fremgår, at stifteren og stifterens ejer ikke er tillagt særlige rettigheder eller fordele.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, efter en samlet konkret vurdering, at den ønskede tilladelse gives.

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådets tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.