H1
(advokat Ronny Herman Wisholm)
mod
Skatteministeriet
(advokat Søren Morsø)
Denne afgørelse er truffet af dommer PN*
Sagens baggrund og parternes påstande
Denne sag, der er modtaget den 30. juni 2023, drejer sig om, hvorvidt der er grundlag for at hjemvise Vurderingsankenævnets afgørelser af 30. marts 2023 vedrørende fastsættelsen af grundværdien i 2014, 2016, 2018 og 2019 for ejendommen beliggende Y1-adresse.
H1 har nedlagt følgende påstand:
"...
Ansættelse af grundværdien for ejendommen beliggende Y1-adresse pr. 1. oktober 2014, 1. oktober 2016, 1. oktober 2018 og 1. oktober 2019 hjemvises til vurderingsstyrelsen.
..."
Skatteministeriet har nedlagt påstand om frifindelse.
Oplysningerne i sagen
Af oplysningerne i sagen fremgår, at H1 i januar 2017 erhvervede ejendommen for 8.100.000 kr. af (red. tekst 3 udeladt) efter, at ejendommen havde været i udbud. Det fremgår endvidere, at ejendommen blev udbudt som en projekt-/erhvervsejendom.
Den offentlige ejendomsvurdering er i bilag 6 til udbudsmaterialet angivet til 5.450.000 kr., heraf med en grundværdi på 3.824.700 kr., ejendommens kontantpris er i udbudsmaterialet vurderet til 6.950.000 kr., og det fremgår af skønserklæringen indhentet til brug for sagen, at ejendommens handelsværdi pr. 4. januar 2017 kan ansættes til 8.450.000 kr. under forudsætning af, at det er muligt at projektudvikle ejendommen indenfor 1-2 år, og til 2.850.000 kr., såfremt det ikke er muligt at projektudvikle ejendommen inden for 1-2 år.
Vurderingsankenævnet har den 30. marts 2023 afsagt enslydende afgørelser bortset fra vurderingsåret vedrørende værdiansættelsen af grunden i 2014, 2016, 2018 og 2019. Vurderingsankenævnet har for alle vurderingsårene fastsat værdien af grunden til 8.100.00 kr. Af begrundelsen for afgørelserne fremgår følgende:
"...
Vurderingsankenævnets begrundelse for afgørelsen
Grundværdi
...
Det følger af vurderingslovens § 6, 1. pkt., at vurderingen skal foretages på baggrund af værdien i handel og vandel.
Ved grundværdien forstås værdien af grunden (med grundforbedringer) i ubebygget stand under hensyn til beskaffenhed og beliggenhed og til en i økonomisk henseende god anvendelse. Ved ansættelse af grundværdien skal der tages hensyn til de til grunden knyttede rettigheder og byrder af offentligretlig karakter, jf. vurderingslovens § 13.
Grundværdien ansættes til det beløb, som efter de gældende handelspriser antages at kunne opnås for den pågældende ejendom i ubebygget stand ved salg til en efter samtlige forhold økonomisk god anvendelse, i hvilken henseende hensyn må tages såvel til ejendommens form og størrelse som til udstyknings- og omlægningsmuligheder, jf. vurderingslovens § 16.
Bestemmende for denne handelsværdi er bl.a. den retlige udnyttelsesmulighed af grundarealet og prisniveauet på ejendomsmarkedet på vurderingstidspunktet.
Ved de almindelige vurderinger er vurderingsterminen den 1. oktober i det år, hvori vurderingen foretages. Ejendommens tilstand og prisforholdene pr. vedkommende 1. oktober lægges til grund ved ansættelsen, jf. vurderingslovens § 2.
Selskabet mener, at ejendommens grundværdi bør fastsættes til 864.396 kr. Selskabet har til støtte herfor gjort gældende, at det er ejendommens retlige anvendelsesmuligheder, der skal danne grundlaget for vurderingen og da der ikke foreligger en lokalplan for ejendommen, kan ejendommen alene bebygges med en bolig og den resterende jord ud over 1.050 m2 skal vurderes som landbrugsjord.
Grundværdien er pr. 1. oktober 2019 ansat til 3.824.700 kr. med udgangspunkt i en kvadratmeterpris på 248 kr.
Grundværdien er ansat efter kvadratmeterprincippet, hvorefter grundværdien beregnes som summen af kvadratmeterprisen x grundens faktiske areal i kvadratmeter.
Princippet er et vurderingsteknisk hjælpemiddel, men bedømmelsen af grundens værd i beror på et konkret skøn.
Ved udøvelsen af skønnet over grundværdien for 2019 lægger nævnet vægt på, at der ifølge Vurderingsstyrelsens statistik for ejendomssalg er registreret 2 salg af ubebyggede grunde udlagt til boligformål i Y2-postnummer i perioden 1. januar 2014 til 31. december 2020. Der er endvidere fundet et salg på tinglysning.dk af ejendommen Y3-adresse, der er handlet den 1. juni 2016 til en købesum på 2.017.000 kr.
...
De solgte ejendomme er alle udlagt til åben-lav boligbebyggelse og ligger indenfor 400 meter af den påklagede ejendom. Nævnet finder, at de solgte ejendomme er sammenlignelige med den påklagede ejendom henset til både den retlige anvendelse samt beliggenhed. De er handlet til en beregnet gennemsnitlig kvadratmeterpris på 606 kr., hvortil den påklagede ejendom er ansat til en kvadratmeterpris på 248 kr., hvilket indikerer, at den påklagede ejendoms prisniveau er ansat for lavt.
Nævnet lægger samtidig vægt, at den påklagede ejendom er handlet i 2017 som en projektejendom til en købesum på 8.100.000 kr. Der er ikke i forbindelse med handlen udarbejdet en købsaftale indeholdende eventuelle forudsætninger eller forbehold for handlen, og ifølge selskabets oplysninger er skødet udelukkende udarbejdet på baggrund af udbudsmaterialet. Nævnet bemærker, at prisniveauet for projektejendomme alt andet lige er lavere end handelsprisen ved en almindelig handel, hvor køber har haft mulighed for at besigtige ejendommen inden købet.
Selskabet har både før og efter handlen i 2017 været i løbende korrespondance med Y4-kommune. Inden handlens indgåelse den 3. november 2016, inden handlens indgåelse, henvendte selskabet sig til kommunen vedrørende en drøftelse af fremtidsplanerne for ejendommen om opførelse af nye boliger efter overtagelsen den 31. december 2016. Selskabet indsendte den 16. marts 2017 en ansøgning om principgodkendelse til opførelse af nye boliger på ejendommen - alternativ om udarbejdelse af ny lokalplan og helt frem til oktober 2020 har der været en løbende korrespondance mellem selskabet og kommunen om en igangværende lokalplansproces for den påklagede ejendom. Herefter satte kommunen den planlagte planprocessen på pause flere gange grundet den (red. tekst 1 udeladt). Kommunen har således samtidig henset til omstændighederne givet landzonetilladelse den 23. april 2020 i henhold til planlovens § 35, stk. 1, til midlertidig anvendelse af de fire haller på ejendommen til lagerformål i en forlænget periode på 2 år betinget af erhvervsmæssigt formål som ansøgt ophører efter maksimalt 2 år og at anvendelsen overholder kommuneplanramme om erhverv i miljøklasse 1-2. Disse omstændigheder er således først indtrådt efter vurderingstidspunktet.
Selskabet har dermed på handelstidspunktet været bekendt med forudsætningerne i henhold til den retlige anvendelse samt lokalplanlægningsprocessen for området, og uagtet at den påklagede ejendom er solgt som en projektejendom, er handelsprisen væsentligt højere end grundværdiansættelsen i 2014. Nævnet finder derfor, at købesummen for den påklagede ejendom også indikerer, at grundværdien er ansat for lavt.
Prisudviklingen, hentet fra F1-interesseorganisation viser, at der er en stabil prisudvikling i Y5-bydel hen over hele perioden fra 2014-2019 uden de store udsving mellem de enkelte vurderingsår. Nævnet er derfor af den opfattelse, at denne stabile udvikling også skal afspejles i prisniveauet for selskabets ejendom på vurderingstidspunktet, således at der ikke er tale om en højere ansættelse af prisniveauet i 2019 ift. de øvrige påklagede år, idet der i denne konkrete sag henses til handelsprisen i 2017.
På baggrund af prisniveauet for de solgte ejendomme sammenholdt med handelsprisen for den påklagede ejendom, er det nævnets vurdering, at den ansatte grundværdi på 3.824.700 kr. og dermed heller ikke en lavere ansættelse, som anført af selskabet, ikke er udtryk for en realistisk skønnet handelspris på vurderingstidspunktet.
Efter en samlet vurdering finder nævnet herefter, at den påklagede ejendoms handelspris på 8.100.000 kr. er udtryk for en realistisk skønnet handelspris på vurderingstidspunktet.
Det af selskabet anførte om landzonetilladelsen vedrørende den midlertidig anvendelse af de fire haller på ejendommen, kan ikke føre til et andet resultat, idet landzonetilladelsen alene vedrører brugen af bygningerne på ejendommen.
Endvidere det af selskabet anførte om, at der er en mulighed for at projektudvikle ejendommen på Y3-adresse i modsætning til påklagede ejendom, kan efter nævnets opfattelse ikke føre til et andet resultat.
..."
Forklaringer
Der er afgivet forklaring af IJ.
IJ har forklaret, at han er direktør i H1, som han ejer sammen med SJ. Han arbejder med projektudvikling i H1 og G1, som er et søsterselskab. De har igennem de sidste 20 år købt og udviklet boligprojekter i Y9-by og omegn. Han står for de overordnede retningslinjer, mens SJ er mere inde i detaljen i de enkelte projekter. Hans kone, LL, der er nævnt i noget af korrespondancen med kommunen, er jurist, og hun har været ind over nogle af vurderingsproblematikkerne, herunder hjulpet med at klage over den oprindelige vurdering. WM er den arkitekt, firmaet igennem flere år har brugt til projektudvikling, og som har sendt ansøgningen til kommunen. Han og SJ er dog også selv meget i dialog med kommunen. Han oplever dialogen med Y4-kommune som god og tæt.
Han og SJ blev tilbage i 2016 kontaktet af G2, som stod for salget af ejendommen på Y1-adresse i Y10-by. De blev spurgt, om det kunne være et interessant projekt for dem. SJ tog i den forbindelse kontakt til Y4-kommune vedrørende mulighederne for at få en lokalplan for området. Det var NI fra Y4-kommune, SJ talte med. SJ fik at vide, at de kunne forvente, at der gik ca. 1 år fra ansøgningen, var sendt ind. Der var ikke på et tidspunkt tvivl om, at det kunne lade sig gøre. Havde der været tvivl om det, havde de ikke budt 8.100.000 kr. for grunden. Deres overvejelse gik på, hvad de ville give for en byggeret, og det var byggeret, de bød på. Grundværdien på de ca. 3.800.000 kr. i 2012 er de ikke uenige i ud fra den forudsætning, at der kunne ske udstykning. De klagede over værdien, da de ikke kunne komme videre med udstykningen. Det havde vist sig, at den (red. tekst 1 udeladt) forventeligt vil give støjgener i området, og da der er tvivl om, hvem der så skal finansiere støjværn, er arbejdet med lokalplanen sat i stå. Da de klagede, var dialogen stoppet, og der var ikke længere en tidshorisont på vedtagelsen af en lokalplan. Det er samme status i dag. Y4-kommune er muligvis gået for langt i en anden sag i Y6-kvarter, hvor de har givet tilladelse, uden at man ved, hvem der skal betale for støjværn. H1 er oprettet i forbindelse med købet af ejendommen. Udlejningen af boligerne på grunden kan lige betale grundskylden, men de er nødt til at give koncerntilskud for, at egenkapitalen ikke skal blive negativ. Den midlertidige tilladelse udløb i 2022, og de har bedt om at få den fornyet, men det er ikke sket endnu. Området kan derfor pt. kun bruges til det oprindelige formål eller til afgræsning. Ejendommen har ikke en værdi for dem, hvis de ikke kan udstykke og projektudvikle den.
De ejendomme, Vurderingsankenævnet har sammenlignet med, er Y3-adresse, som er et område, kommunen tidligere solgte. Der var allerede på salgstidspunktet en lokalplan for området, som gjorde, at køberen kunne projektudvikle med det samme. Ejendommen er derfor ikke sammenlignelig med den grund, de har købt. Hvis der var en lokalplan for deres ejendom, er han enig i, at det er en sammenlignelig grund. Y8-adresse er en ganske almindelig parcelhusgrund, hvor der er etableret tilslutning. Det samme gør sig gældende for Y7-adresse. Han mener ikke, der ligger nogen sammenlignelige grunde i området. Han mener, at man kan sammenligne ejendommen med en meget stor parcelhusgrund med et enkelt hus på. På købstidspunktet var forventningen, at der ville gå 1-2 år, før der var vedtaget en lokalplan. De var rimelig trygge ved købet og forventningen, da sælger jo også var en offentlig myndighed. Det var alene noget, de drøftede mundtligt med kommunen. Han har ikke søgt om aktindsigt hos kommunen for at finde ud af, om de har skrevet noget ned om drøftelserne og den tidsmæssige horisont. Han har drøftet med SJ, om de skal sælge ejendommen med et tab eller lade den ligge og afvente, hvad der sker. De har ikke taget endeligt stilling hertil endnu.
Parternes synspunkter
H1 har i påstandsdokument af 18. juli 2025 anført følgende til støtte for sin påstand:
"...
at (red. vurderingsnævn udeladt)’s afgørelse af 30. marts 2023 vedrørende grundværdien for ejendommen beliggende Y1-adresse i hvilken afgørelse vurderingsankenævnet ændrede vurderingsstyrelsens fastsættelse af grundværdien, er åbenbart urimelig og udøvet på et urigtigt grundlag,
at sagsøgers køb af den i sagen omhandlende ejendom med overtagelsesdag pr. 1. januar 2017 og med købesum/kontant handelspris kr. 8.100.000, skete med udgangspunkt i den væsentlige, kendelige og relevante forudsætning hos sagsøger, at ejendommen indenfor 1 - 2 år at regne fra overtagelsestidspunktet kunne projektudvikles, således at kommune- og lokalplan muliggjorde, at området ejendommen er beliggende i vil kunne overføres fra land- til byzone og hvorved ejendommen vil kunne udnyttes til boligformål.
Ovennævnte godtgøres bl.a. af den korrespondance, sagsøger har haft med Y4-kommune og det skal i den forbindelse anføres, at ejendommens salgsprospekt er udarbejdet på vegne af en offentlig myndighed,
at det i sagen gennemførte syn og skøn konkluderes, at ejendommens skønnede realistiske handelspris pr. 4. januar 2017 for det tilfælde, at ejendommen kan projektudvikles indenfor 1 - 2 år, således som forudsat af sagsøger, skal ansættes til kr. kr. 8.450.000.
Skønsmanden konkluderer endvidere, at ejendommens realistiske skønnede handelspris pr. 1. januar 2017, når det lægges til grund, at ejendommen ikke kan projektudvikles til boligformål indenfor 1 - 2 år skal ansættes til kr. 2.850.000,00, at det gennemførte syn og skøn godtgør, at vurderingsankenævnets skøn kan/skal tilsidesættes,
at vurderingen af en ejendoms skønnede grundværdi skal foretages med udgangspunkt i ejendommens værdi i handel og vandel og med udgangspunkt i, hvilken pris der må antages at kunne opnås ved salg på det frie marked til en fornuftig køber. I samme forbindelse gøres det gældende, at ved ejendommens økonomiske gode anvendelse skal forstås ejendommens retlige anvendelsesmulighed (udnyttelsesmulighed).
at ansættelsen af en ejendoms grundværdi skal ske med udgangspunkt i den anvendelse og udnyttelse, der er mulig efter planlovgivningen eller anden offentlig regulering. I den forbindelse gøres det gældende, at ansættelsen af ejendommens grundværdi skal fastsættes med udgangspunkt i den gældende kommuneplan for området, idet der ikke foreligger en lokalplan for området, hvilket medfører, at ejendommen ikke kan udstykkes og anvendes, således som dette var forudsat af sagsøger,
at (red. vurderingsnævn udeladt)’s afgørelse af 30. marts 2023 er sket med udgangspunkt i 2 salg af ubebyggede grunde, som ikke er sammenlignelige med den i sagen omhandlende ejendom.
..."
Skatteministeriet har i påstandsdokument af 4. august 2025 anført følgende til støtte for sin påstand:
"...
Skatteministeriet gør overordnet gældende, at betingelserne for at tilsidesætte vurderingsankenævnets skøn vedrørende ejendommens grundværdi pr. 1. oktober i årene 2014, 2016, 2018 og 2019 ikke er opfyldt.
Grundværdien er værdien af grunden (med grundforbedringer) i ubebygget stand under hensyn til beskaffenhed og beliggenhed og til en i økonomisk henseende god anvendelse, jf. vurderingslovens § 13. Vurderingen foretages på grundlag af værdien i handel og vandel, såfremt købesummen skulle erlægges kontant, jf. vurderingslovens § 6.
Grundværdien ansættes til det beløb, som efter de gældende handelspriser antages at kunne opnås for den pågældende ejendom i ubebygget stand ved salg til en efter samtlige forhold økonomisk god anvendelse, jf. vurderingslovens § 16.
Det fremgår af vurderingslovens § 2, at ved de almindelige vurderinger er vurderingsterminen den 1. oktober i det år, hvori vurderingen foretages. Grundens tilstand og prisforholdene pr. vedkommende 1. oktober lægges til grund ved ansættelsen, jf. vurderingslovens § 2.
Det følger af fast højesteretspraksis i sager, hvor en ejendomsejer søger at anfægte vurderingsmyndighedernes vurdering, at der skal foreligge et sikkert bevis for, at værdiskønnet er baseret på et mangelfuldt eller forkert grundlag, som er egnet til at påvirke værdiansættelsen, eller at den ansatte værdi ligger uden for rammerne af det skøn, som tilkommer vurderingsmyndighederne. Det vil sige, at ejeren skal godtgøre, at værdiansættelsen må anses for åbenbart urimelig, jf. eksempelvis UfR 2000.1071 H, UfR 2005.1164 H og UfR 2016.191 H.
Det påhviler således H1 at godtgøre, at skønnet på denne måde kan tilsidesættes. Denne bevisbyrde er ikke løftet.
3.1 Vurderingsankenævnets ansættelse af grundværdierne er rigtige
Grundværdien pr. 1. oktober 2014, 2016, 2018 og 2019, er ansat på korrekt grundlag og i overensstemmelse med principperne i den dagældende vurderingslov, hvorefter vurderingen skal afspejle værdien i handel og vandel, herunder under hensyn til grundens retlige anvendelsesmulighed og prisniveauet på ejendomsmarkedet på vurderingstidspunktet. Grundværdien er ansat med udgangspunkt i bl.a. markedsværdien på baggrund af handelsprisen i 2017 på 8.100.000 kr. samt på baggrund af sammenlignelige ejendomshandler i området.
Vurderingsankenævnet har ved udøvelsen af skønnet lagt vægt på, at der ifølge Vurderingsstyrelsens statistik for ejendomssalg er registreret 2 salg af ubebyggede grunde udlagt til boligformål i Y2-postnummer i perioden 1. januar 2014 til 31. december 2020. Der er desuden fundet et salg via tinglysning.dk af ejendommen Y3-adresse, der er handlet den 1. juni 2016 til en købesum på 2.017.000 kr. De solgte ejendomme er alle udlagt til åben-lav boligbebyggelse og ligger indenfor 400 meter af den påklagede ejendom, og de solgte ejendomme er sammenlignelige med den påklagede ejendom henset til både den retlige anvendelse samt beliggenhed og er handlet til en beregnet, gennemsnitlig kvadratmeterpris på 606 kr.
Vurderingsankenævnet lægger i sin afgørelse samtidig vægt på, at den påklagede ejendom er handlet i 2017 som en projektejendom til en købesum på 8.100.000 kr. svarende til en kvadratmeterpris på 248 kr.
Vurderingsankenævnet bemærker i afgørelsen, at prisniveauet for projektejendomme alt andet lige er lavere end handelsprisen ved en almindelig handel, hvor køber har haft mulighed for at besigtige ejendommen inden købet. Samtidigt har nævnet ved sin afgørelse lagt vægt på prisudviklingen indhentet fra F1-interesseorganisation, hvori der er en stabil prisudvikling i Y5-bydel over hele perioden fra 2014-2019 uden de store udsving mellem de enkelte vurderingsår (Bilag A).
Der er ikke i forbindelse med handlen af den påklagede ejendom udarbejdet en købsaftale indeholdende eventuelle forudsætninger eller forbehold for handlen, og ifølge H1’ oplysninger er skødet udelukkende udarbejdet på baggrund af udbudsmaterialet fra august 2016 (bilag 6). Ejendommen blev ved endeligt skøde den 19. januar 2017 solgt fra (red. tekst 5 udeladt) til H1 mod en købesum på 8.100.000 kr. med overtagelsesdag pr. 4. januar 2017 (Bilag B).
Den påklagede ejendom er altså handlet til en pris på 8.100.000 kr. i 2017 mellem uafhængige parter, den ene værende H1, som altså selv har vurderet, at ejendommens handelsværdi pr. 4. januar 2017 var mindst 8.100.000 kr., på baggrund af de på tidspunktet foreliggende oplysninger om ejendommen. Der må i overensstemmelse hermed være en formodning for, at den betalte handelspris på 8.100.000 kr., er handelsprisen for ejendommen, jf. eksempelvis U2019.2139H.
Ejendommen er beliggende i en landzone, omfattet af (red. kommuneplanramme 1 udeladt), og udlagt til boligformål i form af åben-lav bebyggelse. Der forelå på erhvervelsestidspunktet ikke en lokalplan for området vedrørende planlægning for udstykning af arealet, jf. mailkorrespondance mellem Y4-kommune og Skatteankestyrelsen (bilag C).
Ved e-mail af 14. oktober 2022 oplyste Y4-kommune, at kommunen ikke kunne planlægge en ændring af området til boligformål, da der var uafklarede forhold i forbindelse med den vedtagne linjeføring for den (red. tekst 1 udeladt), hvorfor der i en periode har være meddelt midlertidig landzonetilladelse til anvendelse af ejendommen til erhvervsformål/lager, og at:
"[e]n ændring af områdets anvendelse til boligformål kræver imidlertid udarbejdelse af en lokalplan for projektet. Kommunen har derfor været i dialog med investor om en byudviklingsplan og lokalplanlægning, som skal muliggøre udstykning til og opførelse af boligbebyggelse på ejendommen.
Kommunen har imidlertid ikke mulighed for at igangsætte denne planlægning for anvendelsesændring af området fra (red. tekst 4 udeladt)’s anvendelse til opmagasinering/lager mv. til boligformål, før der foreligger en afklaring af forholdene omkring den vedtagne linjeføring for den (red. tekst 1 udeladt). Som bekendt trækker denne afklaring af (red. tekst 1 udeladt) i langdrag og byudviklingsplanlægningen er derfor stadig ikke igangsat. Kommunen har derfor meddelt landzonetilladelse til midlertidig anvendelse af eksisterende bebyggelse til fortsat opmagasinering/lagerformål, som (red. tekst 4 udeladt)’s ejendom hidtil havde været godkendt til.
Denne problematik har også gjort sig gældende i årene 2014, 2016, 2018, 2019."
(Mine understregninger)
På handelstidspunktet i januar 2017 var omstændighederne vedrørende den retlige anvendelse og lokalplanlægningsprocessen på området derfor den samme som i årene 2014, 2016, 2018 og 2019.
H1 har både før og efter erhvervelsen af ejendommen i 2017 været i dialog med Y4-kommune om anvendelsen af grunden, og f.eks. var H1 gennem dets søsterselskab G1 i dialog med Y4-kommune om ejendommen i november 2016.
H1 spurgte i en e-mail den 23. november 2016 Y4-kommune nærmere ind til ejendommen og omdannelsen af landzonen til byzone: "Ejendommen er i dag beliggende i landzone, men i et område udlagt til bolig. Hvordan og hvornår i processen skal denne omdannes til byzone?", hvortil Y4-kommune svarede, at "Rent lavpraktisk skal I sende en anmodning og den vil så komme på venteliste hvorfra den vil blive prioriteret [...]" (bilag 8, s. 2).
H1 henvendte sig igen til Y4-kommune den 16. marts 2017, hvor H1 gennem G3 sendte en ansøgning om principgodkendelse til opførelse af nye boliger på ejendommen, og såfremt Y4-kommune anså projektet som lokalplanpligtig, ansøgte H1 samtidigt om udarbejdelse af en lokalplan (bilag 9, s. 2, 3. sidste afsnit).
H1 var således frem til oktober 2020 i dialog med Y4-kommune om den igangværende lokalplansproces for ejendommen. Kommunen har flere gange sat planprocessen på pause grundet forhold vedrørende den (red. tekst 1 udeladt), jf. eksempelvis bilag 14.
Ejendommens anvendelses- og udnyttelsesmuligheder var de samme på tidspunktet for erhvervelsen af ejendommen i 2017, som på de respektive vurderingstidspunkter. Det af H1 anførte om ejendommens retlige anvendelse (bl.a. i stævningen, s. 5) ændrer ikke ved dette.
Omstændighederne omkring lokalplanen for området var også de samme, da H1 erhvervede ejendommen i 2017, som per 1. oktober i henholdsvis 2014, 2016, 2018 og 2019, jf. oplysningerne fra Y4-kommune (Bilag B).
H1 har ved erhvervelsen af ejendommen været bekendt med forholdene omkring lokalplanen og dermed også den retlige anvendelse samt lokalplanlægningsprocessen for området. Der blev hverken med en købsaftale eller i øvrigt gjort forbehold eller forudsætninger gældende i forbindelse med erhvervelsen (jf. stævningen, bl.a. s. 5).
Y4-kommune har henset til omstændighederne givet landzonetilladelse den 23. april 2020 i henhold til planlovens § 35, stk. 1, til midlertidig anvendelse af de fire haller på ejendommen til lagerformål i en forlænget periode på 2 år betinget af erhvervsmæssigt formål. Det følger af vilkårene, at landzonetilladelsen ophører efter maksimalt to år, og at anvendelsen overholder kommunalplanramme om erhverv i miljøklasse 1-2 (bilag 7). Denne afgørelse er først truffet efter de respektive vurderingstidspunkter.
Vurderingsankenævnet har altså inddraget alle relevante oplysninger og anvendt anerkendte vurderingsprincipper ved sine afgørelser, og handelsprisen på 8.100.000 kr. er således udtryk for ejendommen i handel og vandel i de respektive vurderingsår.
Den af vurderingsmyndighederne ansatte grundværdi på 8.100.00 kr. understøttes også af det i sagen afholdte syn og skøn, idet det fremgår af skønsrapporten, at ejendommens handelspris kan ansættes til 8.450.000 kr. med de forudsætninger, som gjorde sig gældende på vurderingstidspunkterne.
Vurderingsankenævnets afgørelser understøttes altså både af rigtigheden af de anvendte oplysninger og vurderingsprincipper, men også af at handelsprisen på 8.100.000 kr. er bekræftet ved en faktisk tredjemandshandel mellem uafhængige parter, og af værdiansættelsen på 8.450.000 kr., i skønsrapporten.
Vurderingsankenævnets afgørelser over grundværdien kan derfor ikke tilsidesættes. H1 har ikke godtgjort - og kan ikke godtgøre - at der er grundlag for at tilsidesætte ansættelserne.
3.2 H1’ indsigelser
H1 har under skriftvekslingen overordnet gjort gældende, at følgende omstændigheder er udtryk for, at Vurderingsankenævnets skøn over ejendommens grundværdi ikke er foretaget på et korrekt grundlag og derfor skal tilsidesættes:
-
- De af vurderingsmyndigheder inddragne salg af ejendomme ikke kan anses for sammenlignelige med ejendommen beliggende Y1-adresse i forhold til den retlige anvendelse.
- Ejendommens grundværdi kan ikke udgøre mere 864.396 kr., når der henses til ejendommens retlige anvendelse samt hvad en fornuftig køber vil give, og det faktum at der hverken i 2014 eller i øvrigt d.d. foreligger en lokalplan, som muliggør en udstykning af arealet og dermed en anden retlig anvendelse end bebyggelse af et hus.
- Skønsmandens besvarelse understøtter, at vurderingsmyndighedernes ansættelse af grundværdien er åbenbart urimelig og udøvet på et urigtigt grundlag.
H1 har ikke godtgjort, at Vurderingsankenævnets skøn er foretaget på et forkert eller mangelfuldt grundlag, eller at ejendomsværdien ikke er ansat indenfor rammerne af det skøn, som tilkommer vurderingsmyndighederne. Der er derfor ikke grundlag for at tilsidesætte skønnet.
3.2.1 Handlerne er sammenlignelige
Vurderingsankenævnet har i sin afgørelse anført om de sammenlignelige ejendomme, at "De solgte ejendomme er alle udlagt til åben-lav boligbebyggelse og ligger indenfor 400 meter af den påklagede ejendom. Nævnet finder, at de solgte ejendomme er sammenlignelige med den påklagede ejendom henset til både den retlige anvendelse samt beliggenhed. De er handlet til en beregnet gennemsnitlig kvadratmeterpris på 606 kr., hvortil den påklagede ejendom er ansat til en kvadratmeterpris på 248 kr., hvilket indikerer, at den påklagede ejendoms prisniveau er ansat for lavt." (bilag 1, side 14, 5. afsnit).
Handlerne er således sammenlignelige med den påklagede ejendom henset til både den retlige anvendelse samt beliggenhed. Det skal herved understreges, at det er grundens tilstand og prisforholdene pr. vedkommende 1. oktober for vurderingsåret, som skal lægges til grund ved ansættelsen, jf. vurderingslovens § 2.
H1 erhvervede ejendommen som en projektejendom, netop med henblik på at udvikle ejendommen på sammenlignelig vis med de sammenlignelige ejendomme. Grundværdien af ejendommen skal netop fastsættes på grundlag af, at ejendommen er solgt i fri handel i en udbudsproces som en projektejendom - med både forventninger til og formål om at anvende ejendommen som en projektejendom - og ejendommen skal derfor også vurderes som en projektejendom.
Det er således ikke korrekt, når H1 anfører herom, at "kvadratmeterprisen på de to ejendomme ikke kan anvendes 1:1 som sammenligningsligningsgrundlag i forhold grundværdien for Y1-adresse" og at "kvadratmeterprisen for en parcelhusgrund vil helt naturligt være højere end kvadratmeterprisen for en grund på 15.422 kvm, hvor det ikke er muligt at projektudvikle, og dermed rent faktisk anvende grunden til andet end græsning af dyr eller militærdepot." (stævningen, s. 6, 3. afsnit).
Hertil kommer, at Vurderingsankenævnet bemærker, at den påklagede ejendoms prisniveau er ansat lavt i forhold til prisniveauet i handlerne for de sammenlignelige ejendomme. Det må herved forstås, at der altså er tale om et lempeligt skøn, hvilket også understøttes af den højere værdiansættelse i skønsrapporten.
Vurderingsankenævnet har derfor på et korrekt og oplyst grundlag vurderet, at handelspriserne for de to ejendomme udgør et egnet sammenligningsgrundlag med henblik på ansættelsen af grundværdien af ejendommen i 2014, 2016, 2018 og 2019.
3.2.2 Den retlige anvendelse
H1 gør i forlængelse af ovenstående gældende, at "ejendommens grundværdi ikke kan udgøre mere 864.396 kr., når der henses til ejendommens retlige anvendelse samt hvad en fornuftig køber vil give, og det faktum at der hverken i 2014 eller i øvrigt d.d. foreligger en lokalplan, som muliggør en udstykning af arealet og dermed en anden retlig anvendelse end bebyggelse af et hus." (stævningen, s. 6, 5. afsnit).
H1 erhvervede ejendommen som en projektejendom netop med henblik på at udvikle ejendommen på sammenlignelig vis med de sammenlignelige ejendomme. Der forelå på vurderingstidspunkterne en klar og berettiget forventning om, at der ville blive udarbejdet en lokalplan for ejendommen.
Det følger af vurderingslovens § 16, at grundværdien ansættes til det beløb, som efter de gældende handelspriser antages at kunne opnås for den pågældende ejendom i ubebygget stand ved salg til en efter samtlige forhold økonomisk god anvendelse, og den forventede ændring i plangrundlaget for ejendommen skal derfor indregnes i handelsværdien. Som anført af nævnet har H1 "... både før og efter handlen i 2017 været i løbende korrespondance med Y4-kommune. Inden handlens indgåelse den 3. november 2016, henvendte selskabet sig til kommunen vedrørende en drøftelse af fremtidsplanerne for ejendommen om opførelse af nye boliger efter overtagelsen den 31. december 2016. Selskabet indsendte den 16. marts 2017 en ansøgning om principgodkendelse til opførelse af nye boliger på ejendommen - alternativ om udarbejdelse af ny lokalplan og helt frem til oktober 2020 har der været en løbende korrespondance mellem selskabet og kommunen om en igangværende lokalplansproces for den påklagede ejendom." (bilag 1, side 14, næstsidste afsnit). Den omstændighed, at lokalplansprocessen for ejendommen efterfølgende ville blive sat på pause flere gange grundet den (red. tekst 1 udeladt), var ikke aktuel på vurderingstidspunkterne, og forsinkelsen kan derfor ikke indgå i vurderingsgrundlaget.
Vurderingsankenævnet anfører da også i sin afgørelse, at "Selskabet har dermed på handelstidspunktet været bekendt med forudsætningerne i henhold til den retlige anvendelse samt lokalplanlægningsprocessen for området, og uagtet at den påklagede ejendom er solgt som en projektejendom, er handelsprisen væsentligt højere end grundværdiansættelsen i 2014. Nævnet finder derfor, at købesummen for den påklagede ejendom også indikerer, at grundværdien er ansat for lavt." (bilag 1, side 14, sidste afsnit)
Vurderingsankenævnet har altså korrekt inddraget ejendommens retlige anvendelse og forventningerne hertil ved fastsættelsen af grundværdien. Det fremgår af afgørelsen, at der er tale om et lempeligt skøn.
3.2.3 Syn og skøn
H1 gør endeligt gældende, at "skønsmandens besvarelse af spørgsmål 1, pkt. 2, støtter sagsøgers påstand om sagens hjemvisning til vurderingsstyrelsen, idet retten må kunne lægge til grund, at (red. vurderingsnævn udeladt)’s afgørelse af 30. marts 2023 vedrørende ejendommens grundværdi, i hvilken afgørelse vurderingsankenævnet ændrede vurderingsstyrelsens fastsættelse af grundværdien, er åbenbart urimelig og udøvet på et urigtigt grundlag" (sagsøgerens afsluttende processkrift, side 2, 2. sidste afsnit).
Dette kan imidlertid ikke udledes af det afholdte syn og skøn.
Skønsmanden har overordnet skullet besvare to spørgsmål om, hvad handelsværdien af ejendomme ville være, hvis enten ejendommen kan projektudvikles inden for 1-2 år, og hvis ejendommen ikke kan projektudvikles inden for 1-2 år.
Hverken det første eller det andet spørgsmål er tilsvarende de faktiske omstændigheder, idet det hverken fremgår - eller på anden vis kan udledes - at ejendommen kunne projektudvikles til byzone inden for 1- 2 år af erhvervelsestidspunktet.
Det er også uklart, om besvarelsen af spørgsmålene om, hvorvidt ejendommen ikke kan projektudvikles inden for 1-2 år indebærer, at ejendommen så aldrig projektudvikles, eller om den f.eks. kan projektudvikles efter f.eks. 2 år og 1 dage, eller 3 år, og den ene dag, eller det ene år så ville udgøre forskellen på 5.600.000 kr. mellem en handelsværdi på 8.450.000 kr. ifølge det første spørgsmål, og 2.850.000 kr. ifølge det andet spørgsmål.
Det kan alene udledes af skønsmandens besvarelse, at såfremt ejendommen kunne projektudvikles inden for nærmere fremtid - hvilke netop var forudsætningen for H1’ køb af ejendommen for 8.100.000 kr. i 2017 - så ville den ifølge skønsmanden have en handelsværdi på 8.450.000 kr.
Det fremgår netop af skønsrapporten, at "Indledningsvist skal bemærkes, at ejendommen som helhed må betragtes som en projektejendom med de muligheder, dette indebærer. Her henses især til mulighederne i den gældende kommuneplan for ejendommens anvendelse til boligformål" (Skønsrapporten, side 3, 2. sidste afsnit). Det understreges altså også af skønsmanden selv, at når ejendommen er solgt som projektejendom, med både forventninger til og formål om at anvende ejendommen som en projektejendom, så skal ejendommen også vurderes som en projektejendom.
Det kan derfor også på grundlag af skønsrapporten lægges til grund, at Vurderingsankenævnets ansættelse af grundværdierne til 8.100.000 kr. er korrekt, idet værdiansættelsen i skønsrapporten er i overensstemmelse hermed.
H1 har ikke godtgjort, at Vurderingsankenævnets værdiskøn hviler på et forkert eller mangelfuldt grundlag, og at dette værdiskøn er egnet til at påvirke værdiansættelsen, eller godtgjort, at værdiskønnet har ført til et åbenbart urimeligt resultat.
Der er derfor ikke grundlag for at tilsidesætte Vurderingsankenævnets grundværdiansættelse for ejendommen beliggende Y1-adresse, pr. 1. oktober 2014, 2016, 2018 og 2019.
..."
Parterne har under hovedforhandlingen henvist til påstandsdokumenterne og nærmere redegjort for deres opfattelse af sagen.
Rettens begrundelse og resultat
Efter dagældende vurderingslovs § 13 er grundværdien værdien af grunden i ubebygget stand under hensyn til beskaffenhed og beliggenhed og til en i økonomisk henseende god anvendelse, og efter samme lovs § 16 ansættes grundværdien til det beløb, som efter de gældende handelspriser antages at kunne opnås for den pågældende ejendom i ubebygget stand ved salg til en efter samtlige forhold økonomisk god anvendelse, i hvilken henseende hensyn må tages til såvel til ejendommens form og størrelse som til udstyknings- og omlægningsmuligheder.
Vurderingsankenævnet har på baggrund af det oplyste om handlen i 2017 og oplysningerne om salg af andre ejendomme i nærområdet skønsmæssigt fastsat grundværdien i 2014, 2016, 2018 og 2019 til 8.100.000 kr.
H1 har gjort gældende, at den af Vurderingsankenævnet skønsmæssigt fastsatte værdi hviler på et forkert eller mangelfuldt grundlag, der er egnet til at påvirke værdiansættelsen, og at værdiansættelsen må anses for åbenbart urimelig. H1 har i den forbindelse særligt anført, at ejendommen ikke kan projektudvikles som forudsat i forbindelse med købet i 2017, og at de ejendomme, der er indgået i Vurderingsankenævnets afgørelse til brug for sammenligning, derfor ikke er sammenlignelige.
Af dagældende vurderingslovs § 2 fremgår, at vurderingsterminen er 1. oktober i det år, hvor vurderingen foretages, og at det er ejendommens tilstand og prisforholdene pr. vedkommende 1. oktober, der lægges til grund ved værdiansættelsen.
Efter bevisførelsen finder retten ikke, at H1 har godtgjort, at Vurderingsankenævnets skøn hviler på et forkert eller mangelfuldt grundlag, der er egnet til at påvirke værdiansættelsen, eller at værdiansættelsen må anses for åbenbart urimelig. Retten har herved særligt lagt vægt på, at H1 ved erhvervelsen af ejendommen var i dialog med kommunen om udvikling af ejendommen, og at de fortsat løbende har været det i vurderingsårene, ligesom parterne er enige om, at i hvert fald nogle af de ejendomme, der er indgået i Vurderingsankenævnets afgørelse, er sammenlignelige ud fra den forudsætning. Retten har endvidere lagt vægt på skønsmandens vurdering af ejendommens værdi ud fra de forudsætninger, der var på tidspunktet for købet af ejendommen og i øvrigt i vurderingsårene. Den omstændighed, at udviklingsplanerne nu afventer en afklaring af et andet projekt, der kan have indflydelse på en kommende lokalplan for området, kan ikke føre til et andet resultat.
Retten tager derfor Skatteministeriets frifindelsespåstand til følge.
T H I K E N D E S F O R R E T
Skatteministeriet frifindes.